شناسه خبر : 4817 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حضور مداوم تیم مذاکره‌کننده در نشست‌های توجیهی «برجام»

تور هسته‌ای ادامه دارد

محمدجواد ظریف از تغییر برخورد جامعه بین‌المللی با ایران هم سخن گفت: «از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته‌ای بر اساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است.»

یک روز در کنار «کمال خرازی» و روز دیگر در معیت «صادق خرازی». برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران فرقی نمی‌کند؛ آنها هیچ فرصتی را برای تبیین «توافق هسته‌ای» و دفاع همه‌جانبه از آن، از دست نمی‌دهند. حتی اگر رسانه‌های منتقد توافق، تیتر بزنند: «بررسی توافق وین بدون حضور منتقدان؟!»
در حدود یک‌ماهی که از امضای سند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه 1+5 در وین می‌گذرد، هیچ هفته‌ای نبوده است که تیم هسته‌ای -بالاتفاق یا به صورت انفرادی- در دو سه جلسه تبیینی «برجام» با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان و استادان دانشگاه یا خبرنگاران رسانه‌ها حضور نیافته باشند. با این حال نشستی که هفته گذشته به همت سایت «دیپلماسی ایرانی» و در محل ساختمان «روزنامه اطلاعات» برگزار شد، از دو زاویه با جلسات توجیهی قبلی متفاوت بود: حضور همه اعضای عالی‌رتبه تیم هسته‌ای ایران (شامل وزیر امور خارجه، معاونانش و رئیس سازمان انرژی اتمی) در این نشست از یک‌سو و پاسخگویی آنها به سوالات کارشناسان اقتصادی سرشناس کشور از سوی دیگر.
وزیر امور خارجه البته طبق معمول ستاره این نشست بود. به‌خصوص آنجا که حاصل مذاکرات هسته‌ای را «دستاوردی بزرگ» برشمرد و تاکید کرد:‌ «بزرگ‌ترین خیانت این است که به مردم بگویند شما شکست خورده‌اید.» محمدجواد ظریف از تغییر برخورد جامعه بین‌المللی با ایران هم سخن گفت: «از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته‌ای بر اساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است.» او همچنین در پاسخ به سوال طهماسب مظاهری، رئیس کل سابق بانک مرکزی در خصوص برنامه‌ریزی دولت برای شرایط پس از رفع تحریم‌ها گفت: «دولت معتقد است مهم‌ترین تضمین اجرای «برجام» در هم تنیدن روابط اقتصادی با کشورهاست که باعث می‌شود هیچ کشوری زیر «برجام» نزند و به تعهدات خود عمل کند.»
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست یک جنبه اقتصادی به حرف‌هایش داد: «چشم‌انداز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تجاری‌سازی این صنعت است.» او در همین حال در دفاع از «برجام» سنگ‌تمام گذاشت: «با صدای رسا می‌گویم، همه اقدامات در چارچوب خطوط قرمز بوده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها