شناسه خبر : 19594 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمایت از قراردادهای خارجی

یافتن شریک تجاری به یکی از دغدغه‌های مهم خودروسازان کشور در شرایط کنونی تبدیل شده است. خودروسازان در حال حاضر به این فکر می‌کنند تا شریکی بیابند که به آنها وفادار بماند و در روزهای سخت و تنگناهای بین‌المللی آنها را تنها نگذارد.

index:1|width:45|height:45|align:right حمیدرضا فولادگر/رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید

یافتن شریک تجاری به یکی از دغدغه‌های مهم خودروسازان کشور در شرایط کنونی تبدیل شده است. خودروسازان در حال حاضر به این فکر می‌کنند تا شریکی بیابند که به آنها وفادار بماند و در روزهای سخت و تنگناهای بین‌المللی آنها را تنها نگذارد. از این‌رو بجاست تا در دور جدید همکاری خودروسازان با شرکت‌های خارجی این موضوع حتماً لحاظ شود و قراردادهایی که بسته می‌شود آنقدر محکم باشد که طرف آن قرارداد نتواند به راحتی دست ما را در حنا بگذارد.
مجلس از قراردادهایی که با این سبک و سیاق منعقد شود حمایت خواهد کرد و به یاری خودروسازان خواهد رفت. شاید تجربه تجدیدنظر در قرارداد ال90 که مجلس هفتم باعث و بانی‌اش بود خودروسازان را در خصوص یافتن شرکای جدید دچار روزه شک‌دار کرده است. در پاسخ به آنان باید گفت اگر مجلس در سال‌های 83 و 84 به آن قرارداد ایراد وارد کرد و تغییراتی به وجود آورد به این خاطر بود که در آن زمان برخی قوانین ما اجازه نمی‌داد چنین قراردادهایی بسته شود یا بهتر بگویم شاید برخی قوانین ما آنقدر شفاف نبود که جو عمومی مجلس بتواند چنین قراردادهایی را بپذیرد. اما امروز اوضاع فرق کرده است. نه مجلس نهم مانند مجلس هفتم است و نه مصالح کشور اجازه چنین برخوردهایی را می‌دهد. امروز قوانین ما شفاف شده‌اند و به راحتی انعقاد قراردادهایی چون ال90 پذیرفته
خواهد شد.
در سال 1383 که شروع انتقادات به قرارداد ال90 بود هنوز قانون اصل 44 وجود خارجی نداشت. بحثی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نبود و سرمایه‌گذاری خارجی به لحاظ قانونی قابلیت حمایت کمتری داشت. در حالی که امروز ما قانون اصل 44 را داریم که می‌تواند بسیاری از موانع پیش روی خصوصی‌سازی را از جلوی پای دولت بردارد. قانون سرمایه‌گذاری خارجی را داریم که حامی سرمایه‌هایی است که از سایر نقاط دنیا به کشورمان سرازیر می‌شود. بنابراین قوانین شفاف‌تر شده و کارآمدتر شده‌اند و راه را برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها فراهم کرده‌اند تا دیگر کسی یا کسانی چوب لای چرخ قراردادها نگذارند!
با توجه به فضای جدیدی که به وجود آمده و اقبال برای جذب سرمایه‌های خارجی افزایش پیدا کرده خودروسازان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و در شرایط برد‌-برد قراردادهای جدید را بنویسند. فقط باید آنچه در سال‌های گذشته بر ما گذشت تکرار نشود. بازارمان را به انحصار مطلق یک شرکت خاص درنیاوریم و بکوشیم نه در دام غربی‌ها بیفتیم و نه زیاد دل به شرقی‌ها ببندیم. انتقادی که در این خصوص می‌توان وارد کرد چینیزاسیون صنعت خودرو کشور در سال‌های اخیر بوده است. البته چینی‌ها می‌توانند خودروهایی با استاندارد بالا را به تولید برسانند کما اینکه اکنون این کار را انجام می‌دهند و برخی محصولات را روانه بازارهای اروپایی کرده‌اند. اگر قرار است با چینی‌ها همکاری خود را در صنعت خودرو گسترش دهیم بهتر است از محصولات کیفی آنها بهره ببریم و به سراغ شرکت‌هایی که محصولاتی با استاندارد پایین به تولید می‌رسانند، نرویم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها