شناسه خبر : 16446 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دولت آمریکا تاکنون ۱۷ بار تعطیل شده است

تعطیلی دولت در گذر زمان

اینکه دولت یک کشور به دلیل مصوب نشدن بودجه تعطیل شود اتفاقی است مختص ایالات متحده آمریکا. وقوع آن در کشورهای دیگر آنقدر کمیاب است که می‌توان از آن گذشت. تنها نمونه ذکر شده دیگر مربوط به کشور پورتوریکو است که در سال ۲۰۰۶ دولتش به مدت دو هفته به دلیل بحران بودجه تعطیل شد.

اینکه دولت یک کشور به دلیل مصوب نشدن بودجه تعطیل شود اتفاقی است مختص ایالات متحده آمریکا. وقوع آن در کشورهای دیگر آنقدر کمیاب است که می‌توان از آن گذشت. تنها نمونه ذکر شده دیگر مربوط به کشور پورتوریکو است که در سال 2006 دولتش به مدت دو هفته به دلیل بحران بودجه تعطیل شد. بحران بودجه پورتوریکو در سال 2006 اتفاقی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود که باعث شد اغلب نهادها و سازمان‌های دولتی این کشور به دلیل اتمام بودجه به تعطیلی کشیده شود. تعطیلی دولت پورتوریکو از ابتدای ماه می 2006 تا چهاردهم همین ماه طول کشید و طی این دو هفته 100 هزار نفر از کارمندان دولت بدون دریافت حقوق بیکار شدند و 1500 مدرسه دولتی نیز تعطیل شد. مردم پورتوریکو با انتقاد از این اتفاق آن را پیامد منازعات سیاسی بر سر منافع مشترک دو حزب مخالف یعنی حزب دموکرات مردمی و حزب جدید توسعه‌گرا می‌دانند. این اتفاق در حالی روی داد که دولت پورتوریکو پولی برای پرداخت حقوق کارکنان و برآوردن هزینه‌های جاری خود نداشت و به همین دلیل از مجلس این کشور خواست تا اخذ وام 500 میلیون‌دلاری از آمریکا را به تصویب برساند. وامی که دولت با افزایش یک‌درصدی مالیات می‌خواست منابع بازپرداخت آن را تامین کند. مجلس سنا و مجلس نمایندگان پورتوریکو در مورد طرح به اختلاف رسیدند و این اختلاف تا آنجا پیش رفت که دولت ناچار به تعطیلی شد و دو هفته طول کشید تا سرانجام دو حزب در مورد نحوه اخذ مالیات برای باز پس دادن وام توافق کردند. علاوه بر کشور پورتوریکو، سابقه تعطیلی نهادها و سازمان‌های دولتی در ایالت‌های آمریکا نیز وجود دارد. ایالت نیوجرسی در سال 2006 و مینه‌سوتا در سال 2011 برای مقطعی دچار تعطیلی خدمات دولتی به دلیل مشکلات بودجه‌ای شدند. این تعطیلی‌های چهار و 20‌روزه به دلیل به توافق نرسیدن فرمانداران و مجلس قانونگذاران ایالتی بر سر بودجه پیش آمده بود.

1
تعطیلی بهداشت، آموزش و رفاه
تاریخ وقوع:
30 سپتامبر تا 11 اکتبر 1976 به مدت 10 روز
رئیس‌جمهور وقت: جرالد فورد
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 62 به 38 و رهبری مایک مانسفیلد
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 291 به 144 و ریاست کارل آلبرت
دلیل تعطیلی: اختلاف عمده بودجه‌ای در این دوران به این دلیل بود که فورد طرح تامین بودجه وزارت کار، سلامت، آموزش و رفاه را وتو کرد چون معتقد بود این وزارت نتوانسته هزینه‌هایش را مهار کند. این وزارتخانه امروز به سه وزارت آموزش، بهداشت و خدمات انسانی تقسیم شده است.
نتیجه: کنگره روز اول اکتبر وتوی فورد را باطل و در نتیجه طرح را قانونی اعلام کرد. اما بیش از یک هفته پس از آن طول کشید تا تعطیلی دولت با استفاده از یک راهکار تداوم پایان یابد. مصوبه‌ای که پر کردن شکاف‌های بودجه‌ای دیگر بخش‌های دولت را نیز قانونی کرد.

2
سقط جنین
تاریخ وقوع:
30 سپتامبر تا 13 اکتبر 1977 به مدت 12 روز
رئیس‌جمهور وقت: جیمی کارتر
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 59 به 41 و رهبری رابرت بیرد
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 292 به 143 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: مجلس نمایندگان اصرار داشت که همچنان استفاده از بودجه درمانی دولت برای سقط جنین ممنوع باشد؛ مگر در مواردی که جان مادر در خطر است. مجلس سنا اما در نظر داشت دایره شمول قانون را گسترده‌تر کند تا سقط جنین در موارد تجاوز، زنا یا زمانی که بارداری برای سلامتی خطرناک است نیز مشمول این قانون شود. از آنجایی که تصویب این طرح هزینه‌زا بود و وزارت کار، سلامت، آموزش و رفاه را تحت فشار بودجه‌ای قرار می‌داد و نهادهای مربوط را با شکاف مالی مواجه می‌کرد توافقی حاصل نشد.
نتیجه: ممنوعیت استفاده از بودجه درمانی برای سقط جنین ادامه یافت و تعطیلی دولت در 31 اکتبر پایان یافت تا دو طرف زمان بیشتری برای مذاکره در این مورد داشته باشند.

3
سقط جنین 2
تاریخ وقوع:
31 اکتبر تا 9 نوامبر 1977 به مدت هشت روز
رئیس‌جمهور وقت: جیمی کارتر
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 59 به 41 و رهبری رابرت بیرد
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 292 به 143 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: مدت زمان معین برای مصوبه موقت هزینه دولت به پایان رسید اما مساله سقط جنین همچنان حل‌نشده باقی مانده بود.
نتیجه: طرح موقت دیگری برای تامین هزینه دولت تهیه شد و به امضای کارتر رسید و کنگره زمان بیشتری برای حل منازعه سقط جنین پیدا کرد.

4
سقط جنین3: نیمه تاریک ماه
تاریخ وقوع:
30 نوامبر تا 9 دسامبر 1977 به مدت هشت روز
رئیس‌جمهور وقت: جیمی کارتر
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 59 به 41 و رهبری رابرت بیرد
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 292 به 143 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: دومین مصوبه موقت به پایان رسید و دولت تعطیل و مشخص شد که زمان تعیین‌شده برای مذاکرات کافی نبوده است. مجلس نمایندگان طرح سنا را که اجازه می‌داد برای سقط جنین در مواردی که فرد متقاضی زیر سن قانونی است از محل بودجه درمانی استفاده کند، رد کرد. محافظه‌کاران مجلس نمایندگان این طرح را بسیار سهل‌انگارانه و در مقابل لیبرال‌های مجلس آن را بسیار سختگیرانه برای قربانیان این نوع رابطه قانونی می‌دانستند. جرج میلر نماینده جمهوریخواه که در حال حاضر نیز در مجلس است در صحن مجلس این سوال را مطرح کرد که فکر کنید در محله سوث‌برونکس چه اتفاقی خواهد افتاد. جایی که دختران مورد تجاوز گروهی قرار می‌گیرند و به آنها گفته می‌شود اگر به پلیس گزارش دهند کشته خواهند شد.
نتیجه: توافقی صورت گرفت که طی آن اجازه داده شد ماده قانونی که برابر آن زندگی مادر در خطر تشخیص داده می‌شود گسترده‌تر شود و مواردی چون تجاوز، زنا و زمانی که سلامت مادر در خطر قرار می‌گیرد هم مشمول سقط جنین قانونی تلقی شود، حتی اگر بارداری خطر جانی برای مادر نداشته باشد.

5
جیمی کارتر در برابر هواپیماهای اتمی
تاریخ وقوع:
30 سپتامبر تا 18 اکتبر 1978 به مدت 18 روز
رئیس‌جمهور وقت: جیمی کارتر
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 59 به 41 و رهبری رابرت بیرد
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 292 به 143 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: کنگره آمریکا در این سال قانونی به تصویب رساند که برابر آن برای تولید هواپیماهایی با نیروی اتمی بودجه در نظر گرفته شده بود. کارتر اعتقاد داشت این کار اتلاف هزینه است و مصوبه را وتو کرد. او همچنین لایحه دیگری را که برای کارهای عمومی بودجه و مشخصاً پروژه‌های آبی تخصیص داده بود وتو کرد. به علاوه بودجه وزارت کار، سلامت، آموزش و رفاه بار دیگر دچار مشکل شده بود چون هنوز در مورد هزینه سقط جنین اختلاف وجود داشت.
نتیجه: لایحه دفاعی جدیدی نوشته شد که در آن تولید هواپیما با سوخت اتمی حذف شد. همچنین لایحه بودجه عمومی بازنویسی شد و بودجه پروژه‌های آبی که کارتر مخالف آن بود نیز ملغی شد. لایحه تخصیص بودجه برای سقط جنین در موارد تجاوز، زنا و زمانی که سلامت مادر مورد تهدید است به همان صورت قبل مورد توافق هر دو مجلس سنا و نمایندگان قرار گرفت.

6
پرداخت بیشتر سقط جنین کمتر
تاریخ وقوع:
30 سپتامبر تا 12 اکتبر 1979 به مدت 11 روز
رئیس‌جمهور وقت: جیمی کارتر
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 58 به 42 و رهبری رابرت بیرد
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 277 به 158 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: مجلس نمایندگان در نظر داشت پرداختی به کارمندان کنگره و کارکنان ارشد خدمات عمومی را تا 5/5 درصد افزایش دهد اما سنا مخالف بود. همچنین مجلس نمایندگان قصد داشت کمک هزینه دولت برای سقط جنین را به مواردی محدود کند که زندگی مادر در خطر بود در حالی که سنا اعتقاد داشت باید سقط جنین در موارد تجاوز، زنا و زمانی که سلامت مادر در خطر جدی قرار دارد نیز لحاظ شود. اختلافات دو مجلس در زمان معین حل نشد و در نتیجه دولت موقتاً تعطیل شد.
نتیجه: مجلس نمایندگان موفق شد افزایش پرداختی را تصویب کند اما در برابر اجازه داد تا کمک هزینه سقط جنین در موارد تجاوز و زنا پرداخت شود. اما همچنان مخالف پرداخت این کمک در مواردی بود که سلامت مادر و نه جانش در خطر قرار می‌گیرد.

7
ریگان عصبانی را دوست نداریم
تاریخ وقوع:
20 تا 23 نوامبر 1981 به مدت دو روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 53 به 47 و رهبری هاوارد بیکر
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 244 به 191 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: ریگان از قبل اعلام کرده بود هرگونه لایحه بودجه‌ای را که حداقل نیمی از پیشنهاد 4/8 میلیارد‌دلاری در کاهش بودجه داخلی را اعمال نکند، وتو خواهد کرد. سنا لایحه‌ای از تصویب گذراند که نظر ریگان را برآورده می‌کرد اما مجلس نمایندگان اعتقاد داشت بودجه دفاعی بیش از آنچه ریگان می‌گوید باید کاهش یابد. نمایندگان همچنین در نظر داشتند حقوق خودشان و کارکنان ارشد خدمات دولتی را افزایش دهند. نهایتاً سنا و مجلس نمایندگان با هم توافق کردند و لایحه‌ای به تصویب رساندند که دو میلیارد دلار از آنچه ریگان مدنظر داشت بودجه را کاهش دادند. ریگان که نظرش تامین نشده بود، بودجه را وتو کرد و دولت تعطیل شد.
نتیجه: سنا و مجلس نمایندگان لایحه دیگری مصوب کردند و به امضای ریگان رساندند که هزینه جاری دولت را افزایش داد تا دولت از تعطیلی خارج شود و پس از آن مذاکرات مجدد برای حصول توافق نهایی از سر گرفته شود.

8
بفرمایید تعطیلی
تاریخ وقوع:
30 سپتامبر تا 2 اکتبر 1982 به مدت یک روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 53 به 47 و رهبری هاوارد بیکر
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 244 به 191 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: این تعطیلی اساساً دلیلی نداشت. سال مالی جدید آغاز شده بود و کنگره نتوانسته بود به موقع لایحه بودجه را تصویب کند. در نتیجه بخش‌هایی از دولت تعطیل شد. با وجود اینکه بر سر برخی از هزینه‌ها بین مجلس نمایندگان، سنا و دولت اختلاف وجود داشت، دلیل به موقع بررسی نشدن لایحه در سنا، مشغولیت سناتورها با طرح‌های دیگر بود. مارتین تولچین همان موقع به نیویورک تایمز گفت: «رهبران کنگره به دلیل حضور تمام سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات در یک مراسم با برگزاری نشست فوق‌العاده آخر شب مخالفت کردند. رئیس‌جمهور ریگان همه اعضای کنگره را به صرف کباب دعوت کرد. هر بشقاب شام برای دموکرات‌ها به اندازه هزار دلار افزایش بودجه آب خورد.»
نتیجه: مجلس نمایندگان و سنا با تاخیر لایحه بودجه را تصویب کردند و ریگان نیز با آنکه هزینه‌ها بیش از آنچه او در نظر داشت در کوتاه‌مدت افزایش یافته بود، آن را امضا کرد.

9
ماموریت اتمی تیپ اونیل و موفقیت او
تاریخ وقوع:
17 تا 21 دسامبر 1982 به مدت سه روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 53 به 47 و رهبری هاوارد بیکر
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 244 به 191 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: مذاکره‌کنندگان مجلس نمایندگان و سنا قصد داشتند هرکدام به ترتیب 4/5 و 2/1 میلیارد دلار به هزینه امور عمومی به منظور ایجاد اشتغال بیفزایند در حالی که دولت ریگان تهدید کرده بود هرگونه لایحه‌ای مبنی بر هزینه برای اشتغال را وتو خواهد کرد. همچنین مجلس نمایندگان مخالف هزینه کردن برای برنامه موشکی MX بود که یکی از اولویت‌های دفاعی ریگان محسوب می‌شد.
نتیجه: مجلس نمایندگان و سنا از طرح ایجاد اشتغال خود صرف‌نظر کردند اما در مقابل بودجه‌ای به برنامه موشکی MX و موشک‌های پرشینگ‌2 نیز اختصاص ندادند. پرشینگ نوعی موشک میان‌برد بود در حالی که MX موشک قاره‌پیما به حساب می‌آمد. آنها همچنین بودجه‌ای برای شرکت خدمات حقوقی در نظر گرفتند. این شرکت به مردم فقیر خدمات حقوقی ارائه می‌داد. در حالی که ریگان مخالف این کار بود و در نظر داشت بودجه کمک‌های خارجی را برای کمک به اسرائیل افزایش دهد. ریگان با بی‌میلی بودجه را امضا کرد تا دولت را از تعطیلی خارج کند.

10
می‌توانید موشک داشته باشید اما اسرائیل هم می‌تواند
تاریخ وقوع:
10 تا 14 نوامبر 1983 به مدت سه روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 55 به 45 و رهبری هاوارد بیکر
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 271 به 164 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: دموکرات‌های مجلس نمایندگان پیشنهادی اصلاحی تصویب کردند که نزدیک به یک میلیارد دلار به هزینه آموزشی اضافه می‌کرد. آنها همچنین بودجه کمک‌های خارجی را به کمتر از آنچه ریگان می‌خواست کاهش دادند. آنها پول بیشتری برای اسرائیل و مصر در نظر گرفتند اما سهم سوریه و السالوادور را به شدت کاهش دادند. آنها همچنین بودجه دفاعی مدنظر ریگان را نیز با 11 میلیارد دلار کاهش به تصویب رساندند. این اختلافات تا پیش از موعد قانونی مقرر حل نشد تا دولت به یک تعطیلی کوتاه‌مدت برود.
نتیجه: دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان توافق کردند هزینه آموزشی مدنظرشان را تا 100 میلیون دلار کاهش دهند. آنها همچنین بودجه مربوط به برنامه موشکی MX را افزایش دادند. اما آنها کاهش کمک‌های خارجی و بودجه دفاعی را حفظ کردند. همچنین ممنوعیتی برای استفاده کارکنان دولت از بیمه سلامت در سقط جنین به جز زمانی که جان مادر در خطر باشد وضع کردند. همین مساله برای استفاده از کمک‌هزینه سقط جنین نیز مصوب شد. اگرچه در آن دوران این مساله زیاد مورد توجه نبود اما یک پیروزی برای اعضای مخالف سقط جنین در هر دو حزب مثل ریگان و اونیل و یک شکست برای موافقان آن در هر دو حزب مثل بیکر بود.

11
تعطیلی مطلق
تاریخ وقوع:
30 سپتامبر تا 3 اکتبر 1984 به مدت دو روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 55 به 45 و رهبری هاوارد بیکر
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 270 به 165 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: متن لایحه هزینه‌های دولت در این سال بسیار پیچیده شده بود. مجلس نمایندگان بسته‌ای ضد‌جرم به لایحه افزود که ریگان موافق آن بود و بسته‌ای برای حمایت از پروژه‌های مربوط به آب مصوب کرد که ریگان با آن مخالف بود. همچنین سنا بسته حقوق مدنی را ارائه داد که ریگان با آن نیز مخالف بود. این بسته تضعیف‌کننده نقش دادگاه عالی روی الزامات حقوق مدنی در دانشگاه‌هایی بود که بودجه دولتی دریافت می‌کردند. ریگان پیشنهاد کرد او از بسته ضدجرم خود صرف‌نظر می‌کند به شرطی که مجلس نمایندگان و سنا نیز از بسته‌های پیشنهادی خود بگذرند اما پیشنهاد او به موقع نرسید و زمان قانونی به پایان رسید تا دولت تعطیل شود.
نتیجه: مصوبه‌ای سه‌روزه به تصویب و امضا رسید تا امور دولت متوقف نشود و طی این سه روز دو حزب برای رسیدن به توافق مذاکره کنند.

12
تعطیلی مطلق 2
تاریخ وقوع:
سوم تا پنجم اکتبر 1984 به مدت 10 روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 55 به 45 و رهبری هاوارد بیکر
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 270 به 165 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: مشخص بود که زمان سه‌روزه برای مذاکره کافی نیست. این زمان بدون اینکه دو حزب به توافق برسند به پایان رسید و دولت دوباره تعطیل شد.
نتیجه: کنگره از بسته پروژه‌های آبی خود پشیمان شد و آن را از لایحه بودجه حذف کرد. همین اتفاق برای بسته پیشنهادی حقوق مدنی افتاد. کنگره همچنین بسته ضد‌‌جرم را آن طوری که موافق نظر ریگان بود به تصویب رساند. به علاوه توافق شد تا به شورشیان نیکاراگوآ نیز بودجه‌ای تعلق بگیرد. در حالی که پیش از تعطیلی دولت مساله نیکاراگوآ مورد اختلاف نبود. با این همه مقرر شد تا پایان سال به نیروهای مخالف جبهه ملی آزادیخواه نیکاراگوآ کمک شود.

13
شکست گسترش رفاه
تاریخ وقوع:
16 تا 18 اکتبر 1986 به مدت یک روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 53 به 47 و رهبری باب دال
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 253 به 182 و ریاست تیپ اونیل
دلیل تعطیلی: تعطیلی کوتاه‌مدت دولت در این زمان به دلیل چند اختلاف بین رونالد ریگان و مجلس نمایندگان که در اختیار دموکرات‌ها بود، پیش آمد. مجلس نمایندگان ماده‌ای تصویب کرد که بر اساس آن تاسیس شعبه برای دور زدن قانون کار توسط کمپانی‌ها ممنوع شد، مقرر شد نیمی از کالاها و نیروی کار مورد استفاده در سکوهای نفتی دریایی الزاماً آمریکایی باشند و در نهایت کمک به خانواده‌هایی که کودکان بد‌سرپرست را تحت قیمومیت می‌گیرند تحت عنوان قانون رفاه افزایش یابد. ریگان و مجلس سنا که در اختیار جمهوریخواهان بود با تمام این بندها مخالفت کردند. اختلافات تا زمان قانونی حل نشد و دولت مجبور به تعطیلی شد.
نتیجه: مجلس نمایندگان شماری از تقاضاهای خود را پس گرفت؛ اما برای تصویب افزایش رفاه خانواده‌ها قول مساعد دریافت کرد. در مقابل مجلس نمایندگان نیز موافقت کرد بودجه لازم برای بازگشایی دولت را تخصیص دهد. همچنین جمهوریخواهان امتیاز فروش راه‌آهن دولتی را ارائه دادند.

14
فکر کنم مخالف هستی
تاریخ وقوع:
18 تا 20 دسامبر 1987 به مدت یک روز
رئیس‌جمهور وقت: رونالد ریگان
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 54 به 46 و رهبری رابرت بیرد
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 258 به 177 و ریاست جیم رایت
دلیل تعطیلی: در این دوره ریگان نتوانست با دموکرات‌های کنگره بر سر حمایت از نظامیان شورشی نیکاراگوئه به توافق برسد و از تعطیلی دولت جلوگیری کند. علاوه بر این دموکرات‌ها در نظر داشتند اصلاحیه‌ای تصویب کنند که دوباره «اصول برابری» را برای پخش‌کنندگان اخبار فراهم می‌کرد و به آنها فضای کافی می‌داد تا به صورت برابر از دو حزب در منازعات سیاسی استفاده کنند چرا که در آن زمان کمیته ارتباطات فدرال اجرای این مصوبه را متوقف کرده بود.
نتیجه: دموکرات‌ها توانستند اصول برابری را مجدداً برقرار کنند. همچنین توافق شد کمک به شورشیان نیکاراگوئه در قالب تجهیزات غیرنظامی ادامه یابد.

15
کسی توطئه‌ای دارد
تاریخ وقوع:
پنجم تا نهم اکتبر 1990 به مدت سه روز
رئیس‌جمهور وقت: جرج بوش
حزب حاکم در سنا: دموکرات با برتری 55 به 45 و رهبری جرج میشل
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: دموکرات با برتری 258 به 176 و ریاست تام فولی
دلیل تعطیلی: بوش اعلام کرد هیچ مصوبه‌ای در مورد بودجه را امضا نمی‌کند؛ مگر اینکه به همراه آن طرحی برای کاهش کسری بودجه ارائه شود. او با وتوی مصوبه‌ای که روی میزش بود به تعهد خودش وفادار ماند. مجلس نمایندگان نتوانست وتوی بوش را ملغی کند و دولت تعطیل شد.
نتیجه: مجلس نمایندگان و سنا یک راهکار مشترک بودجه‌ای اندیشیدند که چارچوبی برای کاهش کسری بودجه به همراه داشت. بوش نیز مصوبه‌ای را که برای بازگشایی دولت به دفترش فرستاده شده بود، امضا کرد و دولت کار خود را دوباره از سر گرفت.


16

کلینتون در برابر گینگریچ 1
تاریخ وقوع:
13 تا 19 اکتبر 1995 به مدت پنج روز
رئیس‌جمهور وقت: بیل کلینتون
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 53 به 47 و رهبری باب دال
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: جمهوریخواه با برتری 233 به 199 و ریاست نیوت گینگریچ
دلیل تعطیلی: کنگره که اکثریتی جمهوریخواه داشت مصوبه‌ای برای رئیس‌جمهور ارسال کرد که طبق آن حق بیمه ملی افزایش می‌یافت و رئیس‌جمهور را موظف می‌کرد ظرف مدت هفت سال بودجه را متوازن کند. همچنین این مصوبه با حذف برخی از بندها مقررات محیط زیستی را کوتاه کرده بود. کلینتون مصوبه را وتو کرد و دولت تعطیل شد.
نتیجه: تعطیلی دولت زمانی به پایان رسید که کلینتون، گرینگیچ و دال به توافقی دست پیدا کردند که بر اساس آن 75 درصد هزینه‌های دولت برای انجام امور دولت در چهار هفته در اختیارش قرار می‌گرفت و در این مدت مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی ادامه می‌یافت. همچنین کلینتون الزام توازن بودجه طی هفت سال را پذیرفت. دولت بازگشایی شد و کارمندان به محل کار خود بازگشتند.

17
کلینتون در برابر گینگریچ 2
تاریخ وقوع:
5 سپتامبر تا 6 ژانویه 1996 به مدت 21 روز
رئیس‌جمهور وقت: بیل کلینتون
حزب حاکم در سنا: جمهوریخواه با برتری 53 به 47 و رهبری باب دال
حزب حاکم در مجلس نمایندگان: جمهوریخواه با برتری 235 به 198 و ریاست نیوت گرینگیچ
دلیل تعطیلی: رهبران حزب جمهوریخواه از کاخ سفید خواستند طرحی هفت‌ساله برای متوازن کردن بودجه ارائه دهد. البته آنها می‌خواستند این طرح با استفاده از پیش‌بینی‌ها و آمار مرکز بودجه کنگره نوشته شود و در آن از پیش‌بینی‌های مرکز مدیریت و بودجه کاخ سفید استفاده نشود چرا که به عقیده آنان پیش‌بینی‌های این مرکز بیش از حد خوش‌بینانه بود.
با این همه طرحی که کلینتون بر اساس آمار مرکز بودجه کنگره ارائه داد در پایان هفت سال 115 میلیارد کسری داشت در حالی که مرکز مدیریت و بودجه کاخ سفید بودجه را در پایان هفت سال متوازن می‌دید. این منازعه نیز پیش از پایان مهلت قانونی به توافق نینجامید و توافق یک‌ماهه قبلی نیز به پایان رسید تا دولت مجدداً تعطیل شود.
نتیجه: جمهوریخواهان طرح بودجه خود را زیر و رو کردند و آن را به تصویب رساندند تا دولت بازگشایی شود. در مقابل کلینتون نیز طرح هفت‌ساله خود را بر اساس آمار مرکز بودجه کنگره به گونه‌ای بازنویسی کرد که در پایان آن بودجه به توازن برسد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها