شناسه خبر : 16241 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چه کسانی از وزارت صنعت رفته‌اند یا می‌روند؟

محله برو بیا

با گذشت هشت ماه از آغاز به کار محمدرضا نعمت‌زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز آمد و شدها به این وزارتخانه ادامه دارد. برخی معاونان و مدیران استعفا داده‌اند و گفته می‌شود برخی دیگر در صف استعفا قرار گرفته‌اند.

با گذشت هشت ماه از آغاز به کار محمدرضا نعمت‌زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز آمد و شدها به این وزارتخانه ادامه دارد. برخی معاونان و مدیران استعفا داده‌اند و گفته می‌شود برخی دیگر در صف استعفا قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد وزارتخانه‌ای با این عرض و طول باید کمتر دستخوش تزلزل مدیریتی باشد.

حسن ‌یونس‌سینکی
هفتم دی‌ماه سال 1392 یعنی با گذشت حدود 140 روز از آغاز به کار دولت یازدهم حسن‌ یونس‌سینکی از ادامه فعالیت در وزارت صنعت به عنوان معاون بازرگانی داخلی استعفا داد. بسیاری از این استعفا به عنوان اولین استعفای دولت یازدهم نام بردند. اما با گذشت مدت‌زمان کمی سینکی دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها و دبیر ستاد تنظیم بازار در معاون اجرایی ریاست‌جمهوری شد. یعنی دوباره در کنار دوست دیرین خود محمد شریعتمداری قرار گرفت چرا که او در دولت اصلاحات که شریعتمداری وزیر بازرگانی بود سمت معاون بازرگانی داخلی را داشت. سینکی که بعد از چند هفته قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی شد و امور مربوط به انتزاع را پیگیری می‌کرد، نشان داد با دولت یازدهم مشکلی ندارد و عمده اختلاف‌نظر و دلیل استعفای او به وزارت صنعت مربوط می‌شود. نعمت‌زاده تفکرات تنظیم بازاری سینکی را قبول نداشت و با اختیار تام آنها را وتو می‌کرد. سینکی از اعضای موثر مجمع روحانیون مبارز و از نزدیکان محمد خاتمی به شمار می‌آید. اما او که گرایشات چپ سنتی داشت با نعمت‌زاده‌ای که تکنوکرات و راست مدرن است نتوانست کار کند و عمده اختلافات آنها در نوع نگرش و نگاه به بازار بود. اوج اختلاف‌نظر سینکی و نعمت‌زاده در همایش کرمان خودنمایی کرد؛ چرا که نعمت‌زاده معتقد بود باید معاونت‌های صنعتی هم در همایش بازرگانی کرمان حضور داشته باشند که این موضوع را سینکی نپذیرفت و با بازگشت از کرمان استعفای خود را به محمدرضا نعمت‌زاده تحویل داد.

منوچهر طاهایی
منوچهر طاهایی از جمله مدیرانی است که پیشتر هم با محمدرضا نعمت‌زاده کار کرده است و انتظار می‌رفت تا او هیچ‌گاه با پیرترین وزیر کابینه یازدهم مشکل پیدا نکند. طاهایی مدیر از جنس مدیران صداوسیما بود چرا که او پیشترها مدیرکل صداوسیمای مازندران، کرمانشاه، مدیر دفتر صداوسیما در بوسنی و مدیر گروه اقتصادی شبکه دو سیما بوده است اما آشنایی او با وزیر صنعت دولت یازدهم به زمانی بر می‌گردد که طاهایی رئیس کل روابط عمومی پتروشیمی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در زمان وزارت وزیری‌هامانه و رئیس روابط عمومی شرکت پالایش و پخش در زمان تصدی محمدرضا نعمت‌زاده بوده است.
قرار بود طاهایی مدیرکل دفتر وزارتی و هادی زنوزی مدیرکل روابط عمومی وزارت صنعت شود اما نعمت‌زاده تصمیم گرفت تا حسین حاجی‌پور را که در پتروشیمی نیز رئیس دفترش بود در وزارت صنعت هم مدیرکل دفتر وزارتی کند تا طاهایی به‌ناچار مدیرکلی روابط عمومی را نیز بر عهده داشته باشد با این شرط که هادی زنوزی جوان و پرتلاش در کنار او و مکمل او بماند. اما زنوزی از همان ابتدا قید وزارت صنعت را زد و به خانه قبلی خود یعنی روابط عمومی پتروشیمی بازگشت. طاهایی که به‌زعم خودش حوصله خبرنگاران را نداشت چندان دوام نیاورد. او پس از استعفاهای مکرر توانست روابط عمومی وزارت صنعت را ترک کند. طاهایی با استعفا از مدیرکلی روابط عمومی وزارت صنعت به عنوان عضو هیات‌مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران منصوب شد.

یزدان‌ سیف
پس از اتفاقاتی که برای علی‌اکبر پورکاوه در مدیریت تنظیم بازار رخ داد، حکم به نام یزدان ‌سیف خورد. او از نزدیکان حسن یونس‌سینکی بود و در دولت‌های هفتم و هشتم نیز در معاونت بازرگانی داخلی بوده است اما در هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد سیف مدیرکل مجامع و شوراهای وزارت صنعت بوده است. پس از استعفای سینکی دیگر دست و دل سیف به کار کردن در مدیریت تامین، توزیع و تنظیم بازار نرفت. این بود که او هم تصمیم گرفت تا از بازرگانی داخلی استعفا دهد. ظاهراً از فردای روز استعفا به سینکی پیوسته است چرا که در آخرین روزهای اسفند 92 محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم طی حکمی او را به سمت عضو هیات‌مدیره شرکت پشتیبانی امور دام منصوب می‌کند. این شرکت از جمله شرکت‌هایی است که پس از اجرای قانون انتزاع از وزارت صنعت جدا شد و از آنجا که با حکم قائم‌مقامی وزیر جهاد کشاورزی سینکی مسوول اجرای قانون انتزاع شده بود یزدان‌ سیف را به یکی از شرکت‌های منتزع برد تا در کنار خودش باشد. از طرفی باید توجه داشت که شرکت پشتیبانی امور دام یکی از شرکت‌های موثر تنظیم بازار مواد پروتئینی است. هر چه باشد تنظیم بازار هنوز در دست سینکی است.

احمد دوست‌حسینی
دوست‌حسینی مردی از جنس مدیریت صنعتی است. او به معنای واقعی یک تکنوکرات به حساب می‌آید. در کارنامه کاری خود در همه معاونت‌های وزارت صنعت سمت داشته است. معاون تولید، معاون طرح و برنامه، معاون توسعه صنعتی، معاون پژوهش و فناوری وزارت صنایع و در کنار آن رئیس موسسه استاندارد و مدیرکل صنایع استان یزد نیز بوده است. کارشناسی ارشد برق از دانشگاه شیراز دارد. آخرین سمت دوست‌حسینی قبل از قائم‌مقامی وزارت صنعت، معدن و تجارت دبیرکلی اتاق تهران بوده است. او جایگزین محمدصادق مفتح شد. نعمت‌زاده در حکم انتصاب او وظایف سنگینی نظیر بهبود فضای کسب‌وکار، حذف مقررات زائد، افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش تولید را گنجانده بود. دوست‌حسینی بیش از دو هفته است که دیگر به ساختمان خیابان سمیه نمی‌رود. می‌گویند استعفایش را نوشته و دیگر پایش را آن‌طرف‌ها نگذاشته است. اطرافیان او می‌گویند آبش با نعمت‌زاده در یک جوی نمی‌رود. آخرین بار در جلسه اردیبهشت‌ماه هیات نمایندگان اتاق تهران که برای انتخاب نایب‌رئیس این اتاق برگزار شد حضور داشته است.

آنها که می‌روند
این روزها شایعات زیادی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قرار است دو نفر دیگر از معاونان محمدرضا نعمت‌زاده استعفا بدهند. هر چند نمی‌شود به شایعات اطمینان زیادی کرد اما گفته می‌شود این دو معاون تاکنون چند بار استعفا داده‌اند اما مورد پذیرش قرار نگرفته است و در محل کارشان نیز حضور دارند. هر چند این دو معاون وزیر استعفا هم ندهند و به کارشان ادامه دهند وجود چنین اخباری یک پیام را به مخاطب می‌رساند و آن چیزی نیست جز نارضایتی آنها از وزیر.
حسین ابویی‌مهریزی نیز از دوستان محمدرضا نعمت‌زاده به شمار می‌آید. او مدیرکل سابق صنایع غیرفلزی وزارت صنایع معادن در دولت احمدی‌نژاد بود که حکم بازنشستگی‌اش را دستش دادند و از وزارت صنایع بیرون آمد. از آنجا که نعمت‌زاده هم سرنوشت مشابهی داشت و با بازنشستگی از دولت دهم بیرون آمده بود در اولین روزهای مهرماه سال 1392 حکم معاون برنامه‌ریزی را از محمدرضا نعمت‌زاده گرفت. ابویی‌مهریزی در صنعت پلاستیک هم به نوعی همکار نعمت‌زاده به شمار می‌آید. او کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه شریف دارد و در موسسه استاندارد و سازمان گسترش مدیرکل بوده و از طرفی در شرکت دخانیات و شرکت شهرک‌های صنعتی عضو هیات‌مدیره بوده است. اما گویی ابویی ترجیح می‌دهد با نعمت‌زاده رفیق بماند تا همکار. گفته می‌شود متن استعفایش را نوشته و تصمیم دارد برای همیشه از وزارت صنعت برود. درباره ماندن یا رفتنش فقط زمان تعیین می‌کند.
ولی‌الله افخمی‌راد، عضو هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و سازمان گسترش بوده و در دولت‌های هفتم و هشتم نیز ریاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی را بر عهده داشته است. او 16 مهرماه سال 1392 با حکم محمدرضا نعمت‌زاده جایگزین حمید صافدل در سازمان توسعه تجارت شد. در بدو ورود افخمی‌راد برخی مدیران کل استعفا دادند اما به‌طور کلی در هفت ماه گذشته عملکرد جدی در این سازمان نداشته است و گفته می‌شود یکی از نزدیکان نعمت‌زاده مدیر سایه در این سازمان است و اختیار عمل را از افخمی‌راد گرفته است. گفته می‌شود او از وضعیت موجود ناراضی است و استعفای خود را نوشته است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها