شناسه خبر : 15913 لینک کوتاه

رئیس هتل‌های مارتینون و مدیر منطقه آمریکای جنوبی این گروه از سرمایه‌گذاری در ایران می‌گویند

خوشبینی اسپانیایی‌ها به بازار هتل ایران

آنچه باعثمی‌شود در برهه کنونی برای سرمایه‌گذاری وارد بازار ایران شویم این است که دریافته‌ایم دولت ایران علاقه‌مند به حضور سرمایه‌گذاران خارجی و در پی جذب سرمایه‌های خارجی است. ایران اکنون از نظر ما بازاری نوپا در عرصه گردشگری است و از همین رو است که سرمایه‌گذاری در این بازار را فرصتی غنیمت می‌دانیم.

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، ایران دست کم به 400 هتل دیگر نیاز دارد تا بتواند از گردشگران ورودی خود به خوبی پذیرایی کند. در عین حال برخی معتقدند سرمایه‌های موجود در کشور شاید کفاف ساخت این تعداد هتل را ندهد. از سوی دیگر برای ایجاد و تجهیز این تعداد هتل، با فرض اینکه بتوان با سرمایه داخلی آنها را ایجاد کرد، نیازمند تخصص و فناوری به روز برای ارائه برخی خدمات هتلی نیز هستیم؛ مواردی که به دلیل نوپا بودن صنعت گردشگری در ایران کمتر در کشور وجود دارد. از این‌رو پیشنهاد کارشناسان، بهره‌گیری از تجارب برندهای خارجی در این زمینه است؛ برندهایی که می‌توانند از راه‌های مختلف در بازار گردشگری و هتلداری ایران حضور پیدا کنند. سرمایه‌گذاری مستقیم، مدیریت و تصدی‌گری بر هتل‌ها، طراحی و... بخشی از حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاران و برندهای خارجی می‌توانند بر آن اساس به بازار ایران وارد شوند. گروه هتل‌های مارتینون یکی از این برندها و دفتر مرکزی آن در اسپانیاست. این شرکت در 30 کشور فعالیت می‌کند و در مجموع 400 هتل را در این کشورها تاسیس کرده است. هتل‌های مارتینون در امر سرمایه‌گذاری، طراحی و تصدی‌گری در این کشورها به فعالیت می‌پردازند. در هفته‌های گذشته چند تن از مدیران این شرکت برای شرکت در همایش «سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران» به تهران آمدند تا ضمن بررسی بازار گردشگری و هتلداری کشورمان، شرکای اقتصادی در این زمینه پیدا کنند. از میان 400 هتلی که گروه هتل‌های مارتینون در 30 کشور دنیا تاسیس کرده، تنها شش مورد از آنها تحت تملک انریکه مارتینون است. انریکه مارتینون گارسیا، رئیس گروه هتل‌های مارتینون و گونزالو آلکاراز زاراگوزا، مدیرعامل منطقه‌ای مکزیک، آمریکای مرکزی و کارائیب در گفت‌وگو با «تجارت فردا» در این‌باره سخن گفته‌اند که چرا اکنون ایران را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند و انتظارشان از دولت ایران چیست؟ به باور آنها اکنون زمانی است که سرمایه‌گذاران باید وارد بازار ایران شوند. مارتینون و آلکاراز اظهارات و سخنان مسوولان ایران برای تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی را مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند اگر این موارد عملی شود، مانعی برای فعالیت در بازار ایران برای گروه هتل‌های مارتینون باقی نمی‌ماند.



‌آقایان مارتینون و آلکاراز، همان‌طور که می‌دانید ایران تمایل دارد بیش از گذشته از راه گردشگری کسب درآمد کند و برای همین نیز اقدامات متعددی انجام‌شده است. شما صنعت گردشگری ایران و بازار این صنعت را در کشور ما چگونه می‌بینید و ارزیابی می‌کنید؟

انریکه مارتینون: آنچه از ایران می‌بینم، کشوری بزرگ با جمعیتی بسیار است. منابع درآمدی نظیر نفت و معادن در این کشور وجود دارد و همچنین سرشار است از جاذبه‌های توریستی. شما همه چیز دارید؛ دریای کاسپین را در شمال کشور خود دارید،‌ تهران را به عنوان شهری فرهنگی و محلی برای تبادلات اقتصادی دارید. جاذبه‌ها و سایت‌های تاریخی بسیاری دارید که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند. همه اینها بازار گردشگری ایران را تشکیل می‌دهد و هر کدام به نوبه خود در این بازار نقش‌آفرینی می‌کند. معتقدم اکنون زمانی است که باید در ایران باشیم و این کشور در حال رشد است.

گونزالو آلکاراز: به باور من نیز شما به هتل‌های چهار و پنج‌ستاره بیشتری نیاز دارید. گروه هتل‌های مارتینون تاکنون در کشورهای مختلفی از این دست هتل‌ها ایجاد کرده است و موارد مشابهی را نیز در ایران دنبال خواهد کرد. فکر می‌کنم چنین هتل‌هایی می‌توانند هم در بازار داخلی برای ایران مفید باشند و هم در پذیرایی از مهمان خارجی موثر واقع شوند به‌ویژه خارجی‌هایی که برای اهداف کاری، اقتصادی و سیاسی به ایران سفر می‌کنند. بنابراین ما نیز در صورت سرمایه‌گذاری در حوزه هتلداری ایران، باید هم خود را برای مشتریان داخلی آماده کنیم و هم مشتریان خارجی را در نظر بگیریم. از سوی دیگر هزینه اقامت در یک هتل چهار و پنج‌ستاره در ایران نسبت به این هزینه در کشورهای دیگر بسیار کمتر است و این موضوع به نوبه خود مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. این به نظر من نمایی است که می‌توان از بازار گردشگری و هتلداری در ایران ترسیم کرد.

‌به عنوان یک سرمایه‌گذار چرا پیش از این به بازار گردشگری ایران وارد نشده‌اید؟ منظورم این است که در شرایط کنونی ایران چه چیزی دیده‌اید که تصمیم گرفته‌اید اینجا سرمایه‌گذاری کنید؟

انریکه مارتینون: به باور من، آنچه باعث می‌شود در برهه کنونی برای سرمایه‌گذاری وارد بازار ایران شویم این است که دریافته‌ایم دولت ایران علاقه‌مند به حضور سرمایه‌گذاران خارجی و در پی جذب سرمایه‌های خارجی است. یکی از همکاران ایرانی ما پیش از اینکه به ایران سفر داشته باشیم، برای ما درباره اقدامات و سیاست‌های دولت ایران در راستای تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین سودی که سرمایه‌گذاری در این کشور به همراه خواهد داشت، توضیح داد. این امر، پیش‌زمینه‌ای برای گروه هتل‌های مارتینون ایجاد کرد که درباره ورود به چنین بازاری تفکر قالبی نداشته باشد. از سوی دیگر شرکت ما که سابقه سرمایه‌گذاری در هتلداری کشورهای مختلف نظیر مکزیک، کوبا و جمهوری دومینیکن را دارد، تصمیم داشت وارد بازار جدیدی شود و در کشوری جدید سرمایه‌گذاری کند. شنیدن خبرهای مثبتی از ایران و شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور ما را تشویق کرد که اکنون وارد این بازار شویم.

‌پس اخبار مثبتی که از ایران می‌شنیدید به نوعی برای شما انگیزه ایجاد کرد که در بخش هتلداری این کشور سرمایه‌گذاری کنید. اما آیا این امر، همه انگیزه شما برای ورود به این بازار است؟ دیگر انگیزه‌های شما چه بوده؟

انریکه مارتینون: چنانچه اشاره کردم قبل از اینکه به ایران بیاییم، توصیفاتی که همکار ایرانی ما از شرایط این کشور داشت، اصلی‌ترین انگیزه ما برای فکر کردن روی گزینه ایران بود زیرا این نخستین باری است که به ایران می‌آییم و پیش از این شناخت حداقلی نیز از کشور شما نداشتیم. در واقع پیش از این ما ایران را از پنجره اخبار می‌شناختیم اما زمانی که به کشور شما وارد شدیم، دریافتیم که هیچ چیز از ایران نمی‌دانیم. در هر صورت شخصاً طی یک هفته‌ای که در این کشور به سر بردم متوجه شدم که امکان‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در اینجا وجود دارد و به این کشور علاقه‌مند شدم. اکنون باور دارم سرمایه‌گذاری امن و مردم خوب و مهمان‌نواز از ویژگی‌های ایران در حوزه گردشگری است. شاید هم‌اکنون ندانیم که در آینده چه خواهد شد و روند فعالیت ما در ایران چگونه پیش خواهد رفت اما هم‌اکنون از بودن در اینجا خوشحالیم و نسبت به یک همکاری در اینجا خوشبین هستیم.

گونزالو آلکاراز: همان‌طور که آقای مارتینون پیش از این نیز اشاره کردند، ما همواره به دنبال بازارهای جدید برای سرمایه‌گذاری و یافتن فرصت‌هایی هستیم که می‌تواند برای ما سودآور باشد. در همین حال، همیشه سعی داشته‌ایم وارد بازارهای نوظهور و نوپا شویم. مثلاً پدر آقای انریکه مارتینون سال‌ها پیش برای سرمایه‌گذاری وارد کوبا شد. این اتفاق درست بعد از انقلاب این کشور رخ داد و ایشان توانست با دولت کوبا در این زمینه اقتصادی همکاری کند؛ امری که برای نخستین بار رخ می‌داد. همچنین زمانی وارد بازار مکزیک شدیم که در آنجا تقریباً از سرمایه‌گذاران خارجی خبری نبود. این اتفاق در جمهوری دومینیکن نیز رخ داد. حالا ما در ایران هستیم و توجه‌مان به بازار اقتصادی ایران جلب شده است چراکه باور داریم این کشور می‌تواند فرصت‌های خوبی در اختیار ما قرار دهد و سود اقتصادی برای ما به همراه خواهد داشت. ایران اکنون از نظر ما بازاری نوپا در عرصه گردشگری است از همین رو است که سرمایه‌گذاری در این بازار را فرصتی غنیمت می‌دانیم.
همان‌طور که به شما گفتم کشور شما فرصت‌های زیادی را در اختیار ما به عنوان سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. مثالی دیگر و از زاویه‌ای دیگر عنوان می‌کنم که بتوانم بیشتر در این‌باره توضیح دهم. اسپانیا با حدود 40 میلیون نفر جمعیتی که دارد، سالانه 69 میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند. در همین حال ایران با قریب به 80 میلیون نفر جمعیت، تنها میزبان نزدیک به شش میلیون گردشگر است. این در شرایطی رخ می‌دهد که شما پتانسیل‌های بسیاری برای توسعه گردشگری دارید. سواحل، فرهنگ، شهرهای مختلف گردشگرپذیر، کوه‌ها و‌... سرمایه ایران هستند که می‌توانند به توسعه گردشگری در این کشور کمک کنند. مجموع همین جاذبه‌های بالقوه نیز ما را به ایران جذب می‌کند.

آقای آلکاراز، به جز اینکه ایران یک بازار جدید برای شما محسوب می‌شود و همان‌طور که می‌دانیم، شرکت‌های بزرگی مانند شما همواره سعی می‌کنند فرصت‌های جدید را غنیمت بشمارند، چه موضوعات دیگری به شما این انگیزه را می‌دهد که در ایران سرمایه‌گذاری کنید و چه چیزی شما را در این زمینه تشویق می‌کند؟

گونزالو آلکاراز: بعد از یک هفته که اینجا هستیم دو سه گزینه داریم. باید آنچه را که در همایش «سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران» اعلام شد بررسی کنیم. اگر پیش از ورود به ایران، نوپا بودن بازار گردشگری این کشور به ما انگیزه می‌داد، حالا حرف‌هایی از سوی مسوولان دولتی درباره سهولت سرمایه‌گذاری، گردش سرمایه، مالیات و... گفته شد که باید مورد بررسی و تحلیل ما قرار گیرد. مسوولان و وزرایی که از دولت ایران در همایش مذکور حضور داشتند، درباره این موارد صحبت کردند و امیدواری‌هایی در این زمینه‌ها به ما دادند. ما باید در نهایت به صدای قلبمان نیز توجه کنیم و آنچه در روحمان احساس می‌کنیم را نیز در تصمیم‌گیری خود دخیل کنیم. می‌توانم به شما بگویم آنچه بعد از یک هفته اقامت در این کشور دستگیرمان شده و آنچه از مردم و شهرهای شما دیده‌ایم، ما را تحت تاثیر قرار داده و قلبم گواهی می‌دهد که می‌توانیم در این بازار کار کنیم. علاوه بر این، همان‌طور که آقای مارتینون نیز گفتند اکنون خوشحالیم که اینجا هستیم و تصمیم گرفته‌ایم این بازار را بررسی و در نهایت در آن سرمایه‌گذاری کنیم. ما که خارج از ایران زندگی می‌کنیم، اکثراً اخباری منفی از ایران به دستمان می‌رسد و تبلیغات نامناسبی درباره این کشور در رسانه‌های خارجی می‌بینیم و می‌شنویم. اما زمانی که به ایران می‌آییم و وضعیت ایران را از نزدیک رصد می‌کنیم و با آنچه پیش از این به ما نشان داده شده مقایسه می‌کنیم، درمی‌یابیم که این مسائل به صورت کلی اشتباه است. برای همین فکر نمی‌کردیم اینجا با چند سرمایه‌گذار بزرگ در عرصه هتلداری مواجه شویم و حالا همین امر برای ما مولفه مثبتی است.

‌سخنان شما نیز برای ما امیدوارکننده است و این نوید را می‌دهد که به زودی شاهد تحولاتی در گردشگری ایران خواهیم بود چراکه قطعاً تنها برند شما نیست که تصمیم گرفته وارد بازار هتلداری ایران شود و در نهایت هم‌افزایی خوبی در این زمینه به وجود خواهد آمد. اما علاوه بر نکات مثبت کلیدی‌ای که از سوی مقامات دولتی حاضر در همایش سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران دریافت کردید، چه انتظارات دیگری از آنها دارید که فکر می‌کنید برآورده کردن آنها به حضور جدی‌تر برندهایی مانند مارتینون در ایران خواهد انجامید؟

انریکه مارتینون: انتظار اصلی ما این است که دولت ایران از سرمایه ما حفاظت کند، امنیت لازم را در این زمینه به ما بدهد و شرایط را برای ورود سرمایه به این کشور فراهم آورد؛ چه اینکه همان‌طور که می‌دانید برای آنکه یک سرمایه‌گذار به کشوری جز کشور خودش وارد شود و سرمایه‌اش را نیز با خود ببرد، احساس امنیت از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. این امر به‌طور کلی نیز همواره برای سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران مهم بوده و هست. در جنبه‌های دیگر نیز همان‌طور که گفته شد، دولت ایران قول‌های مساعدی داده که اگر عملی شود مشکلی برای ورود به بازار این کشور نمی‌بینیم.

‌به نظر می‌رسد شما به شدت نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران خوشبین هستید و همان‌طور که می‌گویید با توجه به اظهارات دولتی‌های ایران درباره تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری در هتلداری، مانعی در این خصوص مشاهده نمی‌کنید. با این حال مایلم از شما درباره موانع بالقوه‌ای که ممکن است بر سر راهتان قرار گیرد بپرسم.

انریکه مارتینون: در حال حاضر چیزی که به نظرم می‌رسد و فکر می‌کنم برای ما دشواری ایجاد کند، تفاوت زبان است. به دلیل تفاوت زبانی همواره نیاز به مترجم خواهیم داشت و این مذاکرات و فعالیت ما را با ایرانی‌ها دشوارتر می‌کند. با این حال، مذاکراتی که تاکنون با طرف‌های ایرانی داشته‌ایم به خوبی پیش رفته است و این نشان می‌دهد چنین مساله‌ای قابل حل خواهد بود.

‌از نظر سرمایه‌گذاری چه موانعی را به صورت بالقوه مشاهده می‌کنید؟

انریکه مارتینون: با توجه به آنچه در همایش مذکور از سوی مقامات دولتی و وزرای ایرانی درباره امکانات و تسهیلاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت مطرح شد،‌ محدودیت خاصی در زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌بینم. وزرا و مسوولان دولتی ایران درباره معافیت‌های مالیاتی، نقل و انتقالات مالی و... قول‌های مساعدی دادند. از سوی دیگر، درباره نرخ‌گذاری ثابت هتل‌ها نگرانی داشتم چون پیش از این شنیده بودم نرخ‌گذاری در ایران آزاد و رقابتی نیست. اما در این رابطه هم در همایش توضیحاتی داده شد که این نگرانی را برای من رفع کرد و بنابر آنچه گفته شد قرار است این مشکل به زودی حل شود.

گونزالو آلکاراز: من هم ارجاع می‌دهم به سخنان آقای مارتینون درباره تعهداتی که آقای وزیر و معاون رئیس جمهور به ما به عنوان سرمایه‌گذار خارجی دادند. آنها قول دادند که به ما در این زمینه کمک خواهند کرد. آنها از ما موارد سختی نخواهند خواست و مجبور نخواهیم بود به سازمان‌های متعدد برای انجام امورمان مراجعه کنیم. این نشان می‌دهد دولت از ما حمایت خواهد کرد. بنابراین از نظر من فعلاً تا در بطن کار قرار نگیریم و دچار چالش‌ها و موانع روزانه نشویم، مشکلی وجود ندارد.

‌آیا برای سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر دچار موانعی بوده‌اید؟ این موانع اغلب چه مواردی هستند؟

گونزالو آلکاراز: مشکلات و موانع اغلب در کشورها یکسان است. یکی از موانع مهم و اساسی که بر سر راه ما به عنوان سرمایه‌گذار خارجی در آن کشورها قرار می‌گیرد، مساله مالیات است. بسیاری از کشورها نظام مالیاتی سختی دارند و مالیات‌های بالایی را برای هتل‌ها درنظر می‌گیرند. در همین حال، شیوه حمایتی دولت هم یکی از مسائل مهم در برخی از این کشورها بوده است. ضمانت‌های دولتی برای یک سرمایه‌گذار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع نیاز داریم از ضمانت‌های بین‌المللی سرمایه‌مان برخوردار باشیم و بتوانیم در صورت مواجه شدن با زیان، سرمایه خود را از کشور تحت سرمایه‌گذاری خارج کنیم. اگر چنین مواردی برایمان مسجل نشود، به نوعی مانع برای سرمایه‌گذاری بدل خواهد شد.

‌اکنون قرار است با ارزیابی شرایط وارد بازار ایران شوید. اما چگونه می‌خواهید در این کشور سرمایه‌گذاری کنید؟ به صورت مستقیم یا صرفاً مدیریت یا از طریق طراحی هتل؟

انریکه مارتینون: تصمیم داریم از طریق مشارکت با گروه‌های داخلی این کار را انجام دهیم. اکنون که اشتیاق دولت ایران برای ورود سرمایه‌های خارجی را می‌بینیم، از این‌رو تصمیم داریم ازطریق شراکت با شرکت‌ها و برندهای داخلی سرمایه‌گذاری خود را انجام دهیم.

در مذاکرات خود طی مدت حضور در ایران، آیا شریک مناسبی برای فعالیت‌های خود پیدا کرده‌اید؟

انریکه مارتینون: مذاکرات و گفت‌وگوهای بسیاری با شرکت‌ها و گروه‌های گوناگون در ایران انجام داده‌ایم اما هنوز زود است که بخواهیم در این زمینه تصمیم بگیریم. برنامه داریم که نتایج این مذاکرات را بررسی کنیم و این موضوع زمان خواهد برد. بنابراین تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم و در این رابطه تصمیمی نگرفته‌ایم.

‌چه زمانی به صورت دقیق در این خصوص تصمیم‌گیری خواهید کرد؟

انریکه مارتینون: انتظار ما این است که در هفته جاری با مرور گفت‌وگوهای صورت گرفته و مذاکرات انجام‌شده بتوانیم به نتایجی دست پیدا کنیم و در این باره به تصمیمات روشنی برسیم. به هر روی چنانچه اشاره کردم در این خصوص نیاز به زمان داریم.

‌همایش سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران از نخستین اقداماتی است که در این حوزه شکل گرفت و اجرا شد. ارزیابی شما از این همایش و مذاکرات رو‌در‌رویی که در حاشیه آن برگزار شد چیست؟

انریکه مارتینون: از نظر من این همایش و مذاکراتی که در حاشیه آن صورت گرفت، بسیار جذاب بود. واقعاً خوشحالیم که در این همایش شرکت کردیم و متوجه شدیم که دولت ایران عمیقاً خواهان ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش گردشگری این کشور است و می‌خواهد سرمایه‌های خارجی را جذب کند.

گونزالو آلکاراز: شما باید امثال این همایش‌ها را ادامه دهید و سعی کنید نظیر آن را بیشتر برگزار کنید. این همایش البته به نسبت برخی نمونه‌های خارجی خود از ابعاد کوچک‌تری برخوردار بود ولی این امکان را ایجاد کرد که گروه‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی بسیاری بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. چنین همایش‌هایی می‌تواند از جذابیت بیشتری برخوردار باشد اگر در ابعاد وسیع‌تری انجام شود. از سوی دیگر فعالیت‌هایی که قبل و بعد از آن صورت می‌گیرد از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین باید تاکید کنم در پنل وزرا توضیحاتی ارائه شد که می‌تواند کلید تصمیم‌گیری‌های بعدی ما باشد. این درحالی است که پیش از این ما درمورد برخی مسائل دچار سرگردانی‌هایی بودیم اما سخنان مسوولان دولتی به این سردرگمی‌ها تا حد قابل توجهی پایان داد.

‌تجربه‌های قبلی شما در سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها چگونه بوده است؟

انریکه مارتینون: در کشورهای مختلف تجارب مشابه و مثبتی داریم و اغلب در جاهایی که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم مشکلات چندانی نداشته‌ایم. حتی در برخی کشورها فعالیت‌هایی را با دولت داشته‌ایم. مثلاً در جمهوری دومینیکن، مسوولان سعی کرده‌اند سرمایه‌گذاران خارجی را به کشور خود بکشانند. برای این کار آنها مشوقی همچون معافیت مالیاتی را در نظر گرفته‌اند؛ امری که بسیار اهمیت دارد و آقای آلکاراز هم به آن اشاره کردند. در برخی کشورها بیش از 10 سال است که حضور داریم و پیشرفت توریسم را در این کشورها دیده‌ایم. همچنین توانسته‌ایم هتل‌های بسیار بزرگ با بیش از ۶۰۰ تخت تاسیس کنیم. اینها نشان می‌دهد کار ما در این زمینه به خوبی پیش رفته است.

‌حالا با این کوله‌بار تجربه پیشنهاد شما برای بهبود صنعت گردشگری در ایران چیست؟

انریکه مارتینون: معتقدم بسیار دشوار است که بخواهم در این باره صحبت کنم چرا که چندان شناخت دقیقی از کشور شما ندارم. تنها یک هفته در ایران بوده‌ایم و به زمان بیشتری نیاز دارم که بخواهم پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه کنم. با این حال همه چیز را کامل برآورد و فکر می‌کنم همه چیز برای یک سرمایه‌گذاری موفق فراهم است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها