شناسه خبر : 4750 لینک کوتاه

چه عواملی روی میزان تقاضای غذا تاثیر دارد؟

بحران غذا

غذا نیاز اولیه بشر است و تا زمانی که این نیاز در دنیا برطرف نشود نمی‌توان به دنبال برطرف شدن نیازهای دیگر بشر بود. با رشد جمعیت نیاز به مواد غذایی در جهان هر روز بیشتر می‌شود ولی مسائلی از قبیل هدر‌رفت مواد غذایی در فرآیند تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی باعثشده است بحران غذایی دنیا افزایش پیدا کند.

مونا مشهدی‌رجبی

غذا نیاز اولیه بشر است و تا زمانی که این نیاز در دنیا برطرف نشود نمی‌توان به دنبال برطرف شدن نیازهای دیگر بشر بود. با رشد جمعیت نیاز به مواد غذایی در جهان هر روز بیشتر می‌شود ولی مسائلی از قبیل هدر‌رفت مواد غذایی در فرآیند تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی باعث شده است بحران غذایی دنیا افزایش پیدا کند.
بانک جهانی در گزارش اخیر خود نوشت: جمعیت کره زمین هر روز بیشتر می‌شود و نیاز غذایی دنیا هم افزایش پیدا می‌کند. هم‌اکنون جمعیت ساکن در کره زمین بالغ بر هفت میلیارد نفر است و بیش از 925 میلیون نفر در فقر و گرسنگی زندگی می‌کنند. این فقر زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی و فرهنگی و آموزشی زیادی می‌شود و ممکن است جامعه را به سمت بحرانی بزرگ‌تر سوق دهد بنابراین مقابله با این بحران یک ضرورت است.
به گزارش بانک جهانی تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت زمین به ۹ میلیارد نفر می‌رسد و دنیا برای تامین نیاز این جمعیت باید ۵۰ درصد بیشتر از میزان تولید کنونی اقدام به تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی کند. از طرف دیگر تغییرات جوی و افزایش دمای کره زمین سبب شد تا راندمان تولید محصولات کشاورزی در دنیا ۲۵ درصد تنزل یابد و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در مورد افزایش گرمای زمین و تغییرات نا‌مناسب جوی شده است ممکن است سرعت کاهش راندمان تولید محصولات کشاورزی و غذایی در جهان افزایش پیدا کند. مطالعات نشان می‌دهد از آغاز قرن بیست و یکم میلادی تا‌کنون زمین، اقیانوس‌ها، جنگل‌ها و دیگر سرمایه‌های طبیعی جهان با سرعت بالایی تخلیه شده است که د‌لیل آن استفاده نادرست از این منابع طبیعی بود. بنابراین اگر در نحوه تولید غذا و محصولات کشاورزی خود تغییرات اساسی ایجاد نکنیم و در نگهداری مواد غذایی و کاهش هدر‌رفت آن مدیریت صحیحی نداشته باشیم ضمن از دست دادن منابع طبیعی غذایی، توان تولید را نیز از دست می‌دهیم. در سال‌های اخیر ما شاهد نوسانات مداوم قیمت مواد غذایی بودیم و این نوسانات که اغلب در جهت افزایش قیمت بوده است به یک روند عادی و پذیرفته‌شده در دنیا تبدیل شد. افزایش قیمت مواد غذایی تامین غذا برای شمار زیادی از مردم دنیا را سخت‌تر کرد و بر فشار فقر و گرسنگی در دنیا افزود. مطالعات بانک جهانی نشان می‌دهد زمانی که قیمت مواد غذایی در دنیا رشد می‌کند شمار زیادی از خانواده‌های فقیر مانع از مدرسه رفتن فرزندان خود می‌شوند و از مواد غذایی ارزان‌تری که ارزش غذایی پایین‌تری دارد استفاده می‌کنند. این مساله می‌تواند اثرات بلند‌مدت زیادی روی سلامت اجتماعی و فیزیکی و روانی میلیون‌ها جوان داشته باشد و حتی اقتصاد آینده کشورهای فقیر و به دنبال آن جهان را هم تحت تاثیر قرار دهد. سوء‌تغذیه سبب می‌شود تا بیماری‌های زیادی نوزادان و مادران را تهدید کند و قدرت یادگیری کودکان کاهش یابد. از طرف دیگر کاهش راندمان فعالیت‌های اقتصادی و افزایش نرخ مرگ و میر کودکان از دیگر نتایج افزایش قیمت مواد غذایی و بحران‌های ناشی از آن است. بانک جهانی در گزارش اخیر خود نوشت یک‌سوم از مرگ کودکان در دنیا به دلیل تغذیه نادرست است و با افزایش قیمت مواد غذایی و فقر غذایی در دنیا این سهم افزایش پیدا می‌کند.
بنابراین سرمایه‌گذاری در توسعه کشاورزی و توسعه روستاها به منظور افزایش تولید مواد غذایی در جهان ضروری است و زمینه را برای تامین غذای مردم دنیا فراهم می‌کند. از طرف دیگر فعالیت‌هایی از قبیل توسعه سیستم‌های کشاورزی هوشمند، حفاظت از زمین‌های کشاورزی آسیب‌دیده و بازسازی آنها، توسعه زنجیره عرضه و نگهداری مواد غذایی و در نهایت کاهش هدر‌رفت مواد غذایی از گام‌های مهمی است که به منظور تامین غذای جهان و مقابله با ریسک‌های ناشی از بحران‌های اخیر غذایی ضروری است.



دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها