شناسه خبر : 9053 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دولت مشوق‌هایش را برای سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه هتلداری رو کرد

روی خوش سرمایه‌گذاران به گردشگری

یازدهم و دوازدهم مهرماه، ۶۴ نفر از ۲۲ کشور دنیا و ۱۷ برند هتل‌سازی بین‌المللی به ایران آمدند تا مسوولان دولتی آنها را برای ورود به بازار گردشگری کشورمان قانع کنند.

پرستو فخاریان

یازدهم و دوازدهم مهرماه، 64 نفر از 22 کشور دنیا و 17 برند هتل‌سازی بین‌المللی به ایران آمدند تا مسوولان دولتی آنها را برای ورود به بازار گردشگری کشورمان قانع کنند. در پنل‌های مختلفی که در همایش بین‌المللی «سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران؛ با رویکرد اقتصاد مقاومتی» و با حضور نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی ایران برگزار شد، مسوولان دولتی قول‌های مساعدی به سرمایه‌گذاران خارجی دادند که آنها را بیش از پیش برای ورود به بازار گردشگری و هتلداری ایران تشویق می‌کرد. نحوه نرخ‌گذاری هتل‌ها و پروازها، امکان استفاده از کارت‌های اعتباری خارجی در ایران، چگونگی نقل و انتقالات مالی سرمایه‌گذاران خارجی، میزان مالیات هتل‌ها و عوارض شهری، نحوه تخصیص زمین برای احداث هتل در کشور به خارجی‌ها و... اهم ابهاماتی بود که نمایندگان برندهای معتبر هتل‌سازی آنها را مطرح کردند. در طرف دیگر ماجرا، رئیس سازمان گردشگری به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که اقدامات اولیه برای ایجاد سازوکار آزادسازی نرخ هتل‌ها در حال انجام است. مسعود سلطانی‌فر همچنین گفت شهرداری برخی شهرها، ساخت هتل را از عوارض معاف می‌کنند. در همین حال رئیس سازمان سرمایه‌گذاری نیز خبرهای خوبی درباره تخصیص زمین به سرمایه‌گذاران خارجی داد. محمد خزاعی اعلام کرد بر اساس قانون سرمایه‌گذاری خارجی مصوب مجلس، پیش‌بینی‌شده اگر یک سرمایه‌گذار خارجی یا یک شرکت خارجی به زمینی نیاز دارد، باید یک شرکت ثبت کند. به این ترتیب 100 درصد سهام آن شرکت نیز متعلق به خودش خواهد بود و چون آن شرکت در ایران ثبت شده است می‌تواند به اندازه‌ای که زمین نیاز دارد، از دولت ملک بخرد. او نقل و انتقالات مالی برای سرمایه‌گذاران خارجی را نیز ممکن دانست و قول داد برای نیروی کار دارای تخصص خارجی، اقامت سه‌ساله داده شود. از سوی دیگر معاون وزیر اقتصاد به سرمایه‌گذاران خارجی توصیه کرد روی منابع خود تکیه کنند به‌جای منابع صندوق توسعه ملی. خبر معافیت مالیاتی هتل‌ها از 5 تا 13 سال (بسته به مناطق مختلف کشور) هم خبر خوشایند دیگری بود که به دل سرمایه‌گذاران نشست. رئیس کل بانک مرکزی نیز از تلاش برای ایجاد امکان استفاده از کارت‌های بانکی خارجی و بین‌المللی در کشور خبر داد و گفت که بیشتر تمرکز، روی اتصال سوئیچ دو به دو با کشورهای همجوار است؛ موضوعی که تسهیلات بیشتری را در اختیار گردشگران ورودی قرار می‌دهد. ولی‌الله سیف ثبات ایجاد شده در بازارها را نیز به عنوان عامل محرک ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار گردشگری ایران برشمرد و به گسترش تدریجی روابط بانکی ایران با کشورهای خارجی اشاره کرد. در جریان این همایش، وزیر راه و شهرسازی هم بر آزاد بودن نرخ حمل‌ونقل هوایی تاکید کرد و از سعی دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل سخن گفت. عباس آخوندی همچنین از تلاش‌ها برای ایجاد ارتباط ریلی با مناطق آسیایی دیگر خبر و این نوید را هم به سرمایه‌گذاران داد که در بخش عوارض ساخت هتل، تعرفه‌ها ترجیحی است.
حالا سرمایه‌گذاران خارجی وارد‌شده به ایران، ارزیابی مطلوبی از پاسخ‌هایی که گرفتند، دارند. آنها معتقدند بازار ایران به لحاظ بکر بودن، فرصت مناسبی را برای سودآوری به دست خواهد داد و سیاست‌ها و مشوق‌های مطرح‌شده، آنها را بیشتر برای ورود به این بازار ترغیب خواهد کرد. با این همه سرمایه‌گذاران داخلی بعضاً دل پری از شرایط دارند و معتقدند حرف‌هایی که زده می‌شود، کمتر به عرصه عمل می‌رسد. بدیهی است در چنین شرایطی که اقبال برای جذب سرمایه‌های خارجی به بخش هتل‌سازی و گردشگری به وجود آمده، هر اتفاقی برخلاف آنچه وعده داده می‌شود، می‌تواند اثرات نامطلوبی روی تصویر خارجی‌ها از ایران داشته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها