شناسه خبر : 15196 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

طولانی‌ترین دوره رشد دلار از سال ۱۹۷۱ رقم خورد

اسکناس سبز برقله چهار‌ساله

حمیدرضا آریان‌پور
در بازارهای جهانی دلار در هفته گذشته کمی از اوج ارزش خود فاصله گرفت، اما همچنان قوی ماند تا قدرتش پرسش‌های مطرح‌شده در این روزها را پابرجا نگه دارد.
دلار از سال گذشته میلادی و تحت تاثیر ‌گذار اقتصاد ایالات متحده از رکود به رونق نسبی، تقویت شد تا پس از عبور از ماه‌های پر‌افت و خیز ابتدای سال جاری میلادی از ماه ژوئن وارد مسیری شود که بحث و جدل‌هایی را در آمریکا و خارج از مرزهای آن مطرح کند. شاخص DXY دلار که این ارز جهانی را با شش ارز عمده دنیا مقایسه می‌کند در هفته‌های گذشته به بالاترین میزان در چهار سال گذشته رسیده و ارزش دلار مقابل ین ژاپن که خود از پناهگاه‌های ارزی است به بالاترین سطح در شش سال گذشته رسیده است. دلار در سه‌ماهه سوم سال 2014، هفت درصد رشد داشته و شاخص CRB که دلار را در برابر سبدی از کالاها مقایسه می‌کند از ماه ژوئن 11 درصد خیز گرفته است. تمام این رکوردزنی‌ها نشانه اعتماد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار ارز به اسکناس سبز آمریکایی است. دلیل این امر واضح است؛ بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم‌اکنون تنها اقتصاد پیشرفته دنیاست که نه‌تنها از رکود فاصله گرفته بلکه رشد خوبی را نیز به نام خود ثبت کرده است. اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه دوم سال 2014 رشد 6/4‌درصدی داشته و نرخ بیکاری این کشور نیز تا پایان سه‌ماهه سوم سال به 9/5 درصد رسیده است. این در حالی است که پیش از آغاز بحران مالی جهانی در سال 2007 رشد آمریکا 4/4 درصد و نرخ بیکاری 6/4 درصد بود. بنابراین می‌توان گفت آمریکا فاصله چندانی با بازگشت به وضعیت پیش از بحران ندارد. احیای اقتصاد آمریکا هنوز کامل نیست و احتمال رخ نمودن چالش‌های تازه وجود دارد، اما جدی بودن پایان سیاست «تسهیل کمی» در آینده بسیار نزدیک و همچنین افزایش نرخ بهره احتمالاً در میانه‌های سال 2015 نشان می‌دهد مقام‌های فدرال‌رزرو آمریکا از روند موجود رضایت دارند.
این اوضاع به خیز دلار انجامیده، خیزی که تا هفته منتهی به جمعه 11 مهرماه، 12 هفته رشد پیاپی این ارز جهانی را رقم زده است. این طولانی‌ترین دوره رشد دلار از سال 1971 میلادی است تا مهم‌ترین پرسش تجار درگیر با دلار این باشد که این ارز تا چه زمانی به رشد ادامه خواهد داد یا قوی خواهد ماند؟ اصلاً این تقویت چه خطراتی برای اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان در‌بر دارد؟ توقف رشد، تاثیر پذیرفتن تراز تجاری و تورم معکوس نگرانی‌های عمده برخی کارشناسان آمریکایی هستند، اما بحث اثرگیری بازارهای مالی به ویژه بازارهای سهام نیز مطرح است. مسوولان بانک مرکزی آمریکا فعلاً به هیچ روی نگران دلار قوی نیستند، ولی آیا ممکن است دلار آمریکا چنان صعودی داشته باشد که وارد محدوده خطر شود؟ این قدرت چه پیامدهایی برای اقتصاد ایران خواهد داشت؟ همچنین با توجه به ذخایر ارزی کشور که به دلار است و ارز مورد استفاده در مبادلات کشور که دلار در آن کمرنگ است، آیا می‌توان گفت به طور کلی اقتصاد ایران از این قضیه منتفع یا متضرر خواهد شد؟ یا اینکه یکسان‌سازی ارزی در شرایط فعلی و با وجود دو شکاف، شکاف تورم داخلی و خارجی و شکاف بین تقویت دلار و تضعیف ریال، باید چه ملاحظاتی را در نظر بگیرد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها