شناسه خبر : 14350 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

اقتصاد بدون نفت در خدمت دموکراسی
index:1|width:50|height:30|align:right در یادداشتی به قلم اشکان بنکدار‌جهرمی نگاهی ویژه به برنامه‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی داشته و این برنامه‌ها را منظری تازه مورد بررسی قرار داده و نوشت: توسعه اقتصادی و سیاسی همواره بحث قابل تامل میان نخبگان جوامع در حال توسعه بوده است. نگاهی به برنامه‌های علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز از نقش توسعه اقتصادی در توسعه سیاسی پرده بر‌می‌دارد. برنامه‌های جدید اقتصاد در مورد رفع وابستگی به نفت و لحاظ بیش از پیش مالیات به عنوان نیروی گرداننده چرخ مدیریت کشور در صورت تحقق در کنار هدف اصلی خود بزرگ‌ترین خدمت را به بسط دموکراسی در ایران انجام خواهد داد. در غیر این صورت با اتکای مطلق به منابع وافر طبیعی، رسیدن به دموکراسی فقط در حد یک رویا باقی خواهد ماند.

چگونه 7900 میلیارد تومان صرفه‌جویی کنیم
index:2|width:50|height:30|align:right در یادداشتی به قلم علی دینی‌ترکمانی نوشت: پرداخت یارانه نقدی به تمامی گروه‌های درآمدی جامعه، ناسازگار با هدفمندسازی پرداخت‌های بلاعوض است. وقتی یارانه نقدی به همه افراد جامعه پرداخت می‌شود، هیچ تفاوتی با یارانه قیمتی از منظر دایره شمول وجود ندارد و این پرداخت‌ها را باید به سوی گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر رهاسازی قیمت‌ها هدفگذاری کرد. اگر نسبت کل جمعیت سه دهک بالایی به کل جمعیت شهری و روستایی را تقریباً ۲۰ درصد در نظر بگیریم در این صورت با لحاظ تقریباً ۷۳ میلیون گیرنده یارانه نقدی، انتظار می‌رود که ۶/۱۴‌میلیون نفر از فهرست گیرندگان یارانه حذف شوند. در این صورت، در طول یک ‌سال تقریباً هفت ‌هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از این محل صرفه‌جویی می‌شود که قابل پرداخت به گروه‌های آسیب‌پذیرتر است.

بی‌توجهی به شعور جامعه با آمارهای فضایی
index:3|width:80|height:30|align:right در یادداشتی به قلم مهدی نصرتی نوشت‌: در دولت‌های قبلی، اولویت‌ها و رویه‌هایی به طور ناگفته و نانوشته در سرلوحه کار قرار داشت که به نظر می‌رسد دیگر نیازی نباشد در دولت فعلی ملاک انتخاب مدیران باشد. بی‌اثر نشان دادن تحریم‌ها و ارائه آمارهای درخشان باعث شده تا دولت قبلی انبوهی از وعده‌های نامحقق را به ارث گذارد. ریشه این وعده‌ها ممکن است «عدم توجه به شعور جامعه» باشد. آن همه فعالیت برای پرکار نشان دادن دولت، مکاتبات متعدد، سفرها و بازدیدهای فراوان، همایش‌های پرهزینه و رنگارنگ و حتی تعدد تماس‌های تلفنی از دید برخی مدیران، جزو معیارهای موفقیت محسوب می‌شود؛ در حالی که وقتی فعالیت‌ها زیاد باشد و نتایج ناچیز، شاید بتوان نتیجه گرفت که کارها غلط و غیراصولی تعریف شده‌اند.

پرونده مسکن مهر بسته می‌شود؟
index:4|width:60|height:30|align:right در گزارش اصلی خود نوشت: با اظهارات جدید وزیر جدید راه و شهرسازی درباره مسکن مهر و وجود مشکل برای تامین منابع مالی آن، به نظر می‌رسد آینده بزرگ‌ترین طرح تامین مسکن کشور در‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در روزهای پایانی دولت دهم، بانک مسکن اعلام کرد منابع مالی تخصیص داده شده برای پرداخت وام به مردم برای تهیه مسکن مهر تمام شده است. همچنین پیمانکاران نیز گلایه‌هایی درباره پرداخت نشدن مطالبات‌شان آغاز کردند. با این حال شهروندان منتظر استقرار دولت جدید شدند تا تکلیف خود را بدانند اما عباس آخوندی با اظهاراتش به نوعی آب پاکی را روی دست همه ریخت. به گفته او طرح جدیدی در مسکن مهر شروع نمی‌شود و پول کافی هم برای این امر نیست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها