شناسه خبر : 19407 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگاهی به اخبار منتشر‌شده در مطبوعات ایران

افشاگری پشت افشاگری

با غروب دولت احمدی‌نژاد و روی کار آمدن دولتی که با شعار اعتدال‌گرایی قدرت گرفته است؛ گویا نوبت به روزنامه‌ها رسیده است که از برخی اخبار پنهان چند سال گذشته رونمایی کنند.

با غروب دولت احمدی‌نژاد و روی کار آمدن دولتی که با شعار اعتدال‌گرایی قدرت گرفته است؛ گویا نوبت به روزنامه‌ها رسیده است که از برخی اخبار پنهان چند سال گذشته رونمایی کنند. چنان که هفته گذشته دو روزنامه صبح کشور در صفحات ویژه‌ای به موضوع فساد و رانت در دولت گذشته پرداختند. روزنامه قانون در شماره سه‌شنبه خود گزارشی با عنوان «ماجرای آقای ب. ز و میلیارد‌ها پول برباد رفته» نوشته است که اشاره مستقیمی به سرمایه‌دار معروفی است که در جریان استیضاح وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی دولت احمدی‌نژاد فیلمی از او در مجلس پخش شد. حالا دسته گل آقای «ز» چه بوده است؟ روزنامه قانون در این باره نوشته است: «از شش ماه پیش در پی انتشار خبر بلوکه شدن مبلغ قابل توجهی از پول فروش محصولات وزارت نفت در یکی از بانک‌های خارج از ایران، ۲۵ نفر از نمایندگان مجلس، درخواست تحقیق و تفحص از وزارت نفت را ارائه کردند و قرار است کمیسیون انرژی درباره آن تصمیم‌گیری کند.» این روزنامه از ذکر نام کامل او خودداری کرده و با ذکر اسم اختصاری «ب. ز» نوشته است: «در همین ارتباط، فردی به‌نام «‌ب. ز‌» نقش بخش خصوصی را در فروش نفت ایران ایفا می‌کرده است.» روزنامه «قانون» به نقل از «نمایندگان عضو کمیسیون انرژی index:1|width:250|height:140|align:left مجلس» اضافه کرده است: «این فرد با باز کردن ال‌سی در یکی از بانک‌های مالزی قصد انتقال وجه فوق‌الذکر را به مبلغ سه میلیارد دلار داشته است که به دلیل تحریم اعمال‌شده این وجه در بانک مالزی بلوکه شده است.» روزنامه قانون به سراغ دو نماینده مجلس رفته و نظر آنها را در این باره جویا شده است. به نقل از نادر فریدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته است: «به دلیل حساسیت موضوع و برای روشن شدن جزییات این پرونده، رئیس کمیسیون انرژی کمیته‌ای پنج‌نفره را مامور تحقیق و تفحص از این تبانی در فروش نفت و میعانات گازی کرده است تا تحقیقی جامع به عمل آورند و نتیجه را به کمیسیون اعلام کنند.» به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس، «وزارت نفت برای دور زدن تحریم‌ها و مبادلات ارزی اقدام به فروش نفت از سوی آقای ز کرده بود و «قرار بود درآمدهای حاصل از این معامله طبق قرار‌دادهای مشخص، به کشور بازگردد». روزنامه قانون ارزش این قراردادها را رقمی بالغ بر سه میلیارد دلار عنوان کرده که البته هرگز به کشور برگردانده نشده است. جلیل جعفری دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز گفته است: «این فرد با وجه مذکور اقدام به خرید بعضی از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی کرده و در همین ارتباط مسوولانی از سازمان تامین اجتماعی، وزارت نفت و بانک‌های داخلی که تضمین‌هایی را تا زمان دریافت ارز حاصل از فروش نفت به وزارت نفت داده بودند، به کمیسیون فرا‌خوانده شده‌اند.» کمیسیون انرژی مجلس در حالی اقدام به تحقیق و تفحص از اقدامات ب.ز در وزارت نفت می‌کند که مسعود میرکاظمی رئیس فعلی این کمیسیون خود زمانی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد بوده است. دنیای کوچکی است؛ نه؟ روزنامه «شرق» دیگر روزنامه صبح تهران که اتفاقاً پرخواننده نیز هست در شماره پنجم شهریور‌ماه خود از قول رئیس کمیته تحقیق ‌و تفحص مجلس از بنیاد شهید از کشف «ردپای دانه‌درشت‌ها در اختلاس از بنیاد شهید» خبر داده است. این روزنامه هم به سراغ غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی رئیس کمیته تحقیق‌ و تفحص مجلس از بنیاد شهید رفته و از قول او نوشته است: «در این تحقیق ‌و تفحص به مستنداتی رسیدیم که پای بسیاری از روسایی که در راس هرم بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند در میان است.»
این نماینده مجلس قول داده که «افرادی که متهم به اختلاس‌های مالی هستند به دادگاه بیایند». این نماینده مجلس نهم به حسن روحانی توصیه کرده است که «برای ریاست بنیاد شهید از افرادی استفاده کند که با راس هرم این مجموعه سنخیتی نداشته باشند» چرا که «ممکن است فاش شدن مستندات ضد آن فرد، جلوه خوبی نداشته باشد». رئیس کمیته تحقیق ‌و تفحص مجلس از بنیاد شهید در اظهارات اخیرش به جزییات بیشتری از فساد مالی مدیران ارشد «بنیاد شهید» اشاره نکرده اما روزنامه شرق یادآوری کرده است تحقیق و تفحص از بنیاد شهید پس از آن آغاز شد که «تجسس ماموران سازمان بازرسی کل کشور در امور مالی بنیاد شهید به کشف اختلاسی ۱۵ میلیاردتومانی منجر شد». این روزنامه با تاکید بر اینکه اختلاس و فساد مالی کشف شده در دوره مدیریت مسعود زریبافان از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد رخ داد، نوشته است که زریبافان هم بعد از یک سال درباره اختلاس در بانک دی وابسته به بنیاد شهید هم گفته است: «بانک مقررات مخصوص خودش را دارد. امکانش هست بعضی‌ها کلاهبرداری کنند.»

آیا دارو فراوان و ارزان می‌شود؟
سه‌شنبه هفته پیش، روزنامه «تهران امروز» به نقل از وزیر بهداشت از ارزان شدن دارو ظرف یک سال آینده خبر داد. این روزنامه از قول حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، وعده «خبرهای خوش مسوولان سازمان غذا و دارو درباره وضعیت دارویی» داد. تهران امروز نوشته است حسن قاضی‌زاده‌هاشمی «به مردم قول داد که التهابات بازار دارو تا شش ماه آینده آرام بگیرد و این کالاهای اساسی طی یک فرآیند یک‌ساله ارزان شوند». در حاشیه این گزارش حمید خوئی، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران هم به روزنامه «تهران امروز» گفته است: «وزارت بهداشت سال‌های اخیر دوران بی‌سیاستی و بی‌انضباطی بی‌سابقه‌ای را پشت سر گذاشت و موارد متعددی رانت و فساد در عرصه‌های گوناگون مدیریت دارویی رخ داد.»

جهانگیری در فیس‌بوک
بعد از داغ شدن فعالیت‌های فیس‌بوکی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، و حسام‌الدین آشنا، از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی، ‌اینک اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، نیز فعالیت‌های فیس‌بوکی‌اش را از سرگرفته است. روزنامه «جام جم» که این خبر را منعکس کرده نوشته است: «مدتی بود که صفحه اسحاق جهانگیری در فیس‌بوک فعالیتی نداشت اما اخیراً با تشدید فعالیت‌های جهانگیری در دولت و تودیع و معارفه‌های وزرا این صفحه هم فعال شده است و اخبار مرتبط با آقای معاون اول را منتشر می‌کند.» روزنامه جام جم یادآوری کرده است «فعالیت فیس‌بوکی index:3|width:200|height:250|align:left مسوولان، چندان بی‌دردسر و بی‌حاشیه هم نیست» و برای نمونه نوشته است که در روزهای اخیر «فردی با جعل عنوان ظریف در فیس‌بوک اقدام به تشکیل صفحه‌ای قلابی برای وزیر خارجه کرده است که واکنش و تکذیب وزیر خارجه را در پی داشته است». راه‌اندازی صفحه شخصی اعضای کابینه روحانی در فیس‌بوک در حالی است که این سایت در ایران فیلتر است.

ادامه انتقادها
اما بشنوید از چهره منتقد این روزهای دولت یعنی روزنامه «کیهان» که هنوز یک هفته نگذشته، کار انتقاد به دولت روحانی را از همین الان آغاز کرده است. کیهان در شماره روز چهارشنبه گذشته خود چند ایراد به کار روحانی گرفته است: اولین انتقاد این روزنامه به تشکیل کمیته‌ای در هیات دولت برای تعیین استانداران تازه است که قرار شده با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، علی یونسی معاون سیاسی و امنیتی رئیس‌جمهور و وزیر کشور برپا شود در حالی که به نظر کیهان این محدود کردن اختیارات وزیر کشور است. نکته‌گیری دیگر کیهان از اعضای تازه دولت وقتی است که در مراسم معارفه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در ضمن سخنرانی دو بار به اشتباه نام محمد خاتمی را به عنوان رئیس دولت بر زبان آورده و به همین دلیل این روزنامه نوشته «جهانگیری وزیر صنایع دولت اصلاحات و از افرادی است که همزمان به کارگزاران و حزب مشارکت نزدیک است. او در انتخابات اخیر قصد نامزدی داشت که به خاطر ثبت‌نام‌ هاشمی منصرف شد و به ستاد انتخاباتی او پیوست.»

روشنفکران و تحریم
روزنامه «اعتماد» در گزارش جالبی به موضوع مشارکت روشنفکران در مورد مبارزه با تحریم ایران، پرداخته و با چند تن از هنرمندان و روشنفکران گفت‌وگو کرده است. نظیر مسعود کیمیایی نویسنده و فیلمساز که گفته است «حل مساله‌ای که تبعات آن نه‌فقط در بالا و روی میز سیاست‌مردان، که در زندگی مردم، روی سفره مردم دیده می‌شود، موضوع ساده‌ای نیست. ریشه دارد، تاریخ دارد و لااقل رد آن را از 60 سال پیش باید تعقیب کرد. با یک احتیاط در تعیین مسوولیت و تعیین قدرت روشنفکران. اینکه روشنفکر دیگر روشنفکر آن زمان نیست.» حمید‌رضا جلایی‌پور جامعه‌شناس نیز به «اعتماد» گفته است: «دولت شعاری نهم و دهم با سیاست‌های جنجالی‌اش که متاسفانه شش سال هم جناح اصولگرا از آن دفاع کرد اقتصاد و معیشت مردم را در چاله‌ای انداخته است که اگر همه قشرهای مردم و نه‌فقط روشنفکران دست به دست هم بدهند و با دولت همکاری کنند سال‌ها طول می‌کشد تا از این چاله بیرون بیاییم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها