شناسه خبر : 1412 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مروری بر تاریخچه تجارت کرمانشاه

قصر شیرین

کرمانشاه، خاطره شیرین دیار فرهاد، بیستون و آناهیتا و طاق بستان. سرزمین مردمان غیوری که به مقتضای مکان همواره در معرض حمله و آسیب بوده‌اند، خواه اعراب و خواه مغولان خونریز و روزی دیگر عثمانیان ترک و یک روز ارتش بعثعراق.

شادی معرفتی

کرمانشاه، خاطره شیرین دیار فرهاد، بیستون و آناهیتا و طاق بستان. سرزمین مردمان غیوری که به مقتضای مکان همواره در معرض حمله و آسیب بوده‌اند، خواه اعراب و خواه مغولان خونریز و روزی دیگر عثمانیان ترک و یک روز ارتش بعث عراق.
یادگار اجداد غارنشین و گنج دره هرسین و هنوز در کوچه پس کوچه‌های کنگاور، صدای بازرگانان شوشی و بین‌النهرین به گوش می‌رسد. سرزمینی کهن بر شاهراه شاهی که اکباتان هخامنشی را به بابل وصل می‌کرد و تیسفونش ییلاق پادشاهان ساسانی بود.
کرمانشاه که به واسطه موقعیت مکانی همواره در پیشخوان حمله بیگانگان بوده، در دوران صفویه میدان‌ستیز ایران و عثمانی بود و در دوران قاجار، همواره منطقه‌ای در ستیز. در جنگ جهانی اول به تصرف قوای عثمانی درآمد و در جنگ جهانی دوم به تصرف قوای نظامی انگلستان و در دوران جنگ تحمیلی مورد حمله قوای بعث عراق، اما سرزمینی همواره مقاوم و غیور. این شهر تا پیش از دوران قاجار هرگز نتوانست به عنوان قطب تجاری و اقتصادی غرب کشور مطرح شود و همواره تحت نفوذ همدان بود، اما در دوره قاجار با قرارگیری گمرک غرب در کرمانشاه امتیازات ویژه‌ای به این شهر اعطا و کرمانشاه به مرکز مهم تجارت غرب کشور بدل شد.
در دوران قاجار و حکومت محمدعلی میرزای دولتشاه، بازار بزرگ این شهر بنیان نهاده شد و اولین اکتشافات نفتی در همین استان صورت گرفت، کرمانشاه معدن نفت، گچ، آهک، آهن و سنگ‌های تزیینی است و دامپروری و کشاورزی آن کم‌نظیر است. بزرگ‌ترین محصولات کشاورزی آن گندم، نخود، گشنیز و پیاز است و محصولات دامپروری، دام، پوست و روغن نباتی. صنایع دستی کرمانشاه سابقه‌ای طولانی دارد، روزگاری کرند غرب زرادخانه مهمی بوده که سلاح‌های گوناگون می‌ساخته، گلیم بافی از صنایع دستی خانگی است که در بیشتر نقاط و به‌خصوص هرسین رواج دارد. موج‌بافی یکی از هنرهای خانگی است که هنوز در منطقه اورامانات رواج دارد.
پرده‌بافی و جاجیم‌بافی نیز یکی از صنایع دستباف کرمانشاه است و قالیبافی و نمدمالی که سنتی دیرینه میان مردم این ناحیه است و گیوه که پاپوش نرم و راحت مناطق صعب‌العبور زاگرس است. چیغ، حصیری که روی آن نقش‌های متفاوتی به وسیله نخ‌های رنگارنگ پشمی ایجاد می‌شود و برای محافظت سیاه چادرها استفاده می‌کنند و قلمزنی و ابزارهای فلزی.
کرمانشاه امروز، سرزمینی است که در جوار آشفتگی‌های عراق و ترکیه، از آرامش برخوردار بوده و پتانسیل تبدیل شدن به پایگاه تجاری غرب کشور و گسترش روابط تجاری با عراق را در خود دارد و با راه‌‎اندازی خط هوایی کرمانشاه‌-‌سلیمانیه، کرمانشاه قابلیت تبدیل شدن نه‌تنها به شاهراه غرب کشور، بلکه منطقه را در خود دارد و چه خوب اگر این تهدیدات را به فرصت
بدل کنیم.
این شهر از دوره صفویه به نام کرمانشاهان یاد شده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام کرمانشاه حذف شد و به «قهرمان شهر»، «ایمان شهر» و نهایتاً «باختران» بدل شد. با پیگیری نمایندگان مجلس در سال ۱۳۷۳ش با تصویب مجلس شورای اسلامی نام باختران بار دیگر به کرمانشاه تغییر کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها