شناسه خبر : 10562 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا گستره کالای قاچاق در ایران بسیار بالاست؟

ضربه قاچاق به اقتصاد ملی

قاچاق کالا و ارز پدیده‌ای چند‌وجهی است که متاثر از عوامل گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قضایی است که معضلات اقتصادی و فرهنگی برای جامعه به همراه خواهد داشت، لذا مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیاز به همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی و فعالان اقتصادی دارد.

index:1|width:40|height:40|align:right امید شریفی / دانشجوی دکترای اقتصاد و پژوهشگر اقتصادی
قاچاق کالا و ارز پدیده‌ای چند‌وجهی است که متاثر از عوامل گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قضایی است که معضلات اقتصادی و فرهنگی برای جامعه به همراه خواهد داشت، لذا مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیاز به همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های حاکمیتی و فعالان اقتصادی دارد.
پیامدهای گسترش قاچاق کالا به کشور عبارت است از:
کاهش منابع مالیاتی دولت
تضییع حقوق واردکنندگان قانونی کالا
اخلال در ساز‌و‌کار نظام توزیع کالا
عدم نظارت بر کیفیت کالاهای وارداتی توسط نهادهای نظارتی
انحراف عملکرد سیاست‌های اقتصادی از اهداف خود.

بر اساس آمار اعلام شده از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تخمین قاچاق کالا در سال 1392 با استفاده از روش شکاف عرضه و تقاضا 25 میلیارد دلار برآورد شده است که 2 /17 میلیارد دلار از آن مربوط به قاچاق ورودی و 8 /7 میلیارد دلار مربوط به قاچاق خروجی است. این ارقام در مقایسه با واردات رسمی 49 میلیارد دلاری در آن سال رقم قابل توجهی است. به علاوه توجه به ترکیب پرونده‌های متشکله در سال 1392 نشان می‌دهد بیش از 6 /53 درصد از پرونده‌ها ارزشی کمتر از یک میلیارد ریال داشته است. اساس برنامه‌های دولت بر محور تسهیل ورود قانونی کالا به داخل کشور و تشدید مجازات قاچاق و بالا بردن ریسک آن برنامه‌ریزی شده است. تسهیل ورود قانونی کالا به کشور راه‌حلی است که برای تمامی اقلام کالایی از جمله کالاهای ممنوع‌الورود قابل اجرا نیست. علاوه بر این تسهیل تجارت قانونی و در جهت فعالیت اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری مولد در جهت ایجاد اشتغال و ترغیب به فعالیت شفاف اقتصادی نیازمند همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلفی است.
می‌توان گفت قاچاق کالا عوارض معضلات اقتصادی اساسی‌تری است که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
عدم ایجاد اشتغال مولد در مناطق مرزی
نبود شفافیت فعالیت‌های اقتصادی از طریق کنترل‌های مالیاتی و بانکی و ابزارهای نوین
عدم برخورد جدی با قاچاق سازماندهی‌شده و حجم بالای پرونده‌های کوچک
ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ورود قانونی کالا به کشور
افزایش تعرفه کالای وارداتی با فلسفه حمایت از تولیدات داخلی و لزوم تغییر روش‌های حمایت از تولید داخل
عدم اشراف گمرک بر تمامی مرزهای ورودی کشور به عنوان مرزبان اقتصادی و تقویت و تجهیز سامانه‌های اطلاع‌رسانی آن
عدم تقویت شایسته مرزبانی در مسدود ساختن امکان تردد کالا در مسیرهای غیرقانونی برای مبارزه با ورود کالاهای ممنوعه
تفاوت قیمت کالای داخل با خارج به دلیل پرداخت یارانه یا اخذ تعرفه غیر‌متعارف
تمایل به مصرف کالای خارجی در برخی موارد به دلیل کیفیت بهتر یا قیمت نسبی پایین‌تر یا به دلیل تمایز (مارک، شهرت)
زمانبر بودن و هزینه بالا و لزوم اخذ مجوزهای متعدد در ورود قانونی کالا به کشور و تغییر متعدد قوانین
عدم کنترل شایسته تمامی مبادی مرزی و ورودی کالا به کشور به دلیل کمبود امکانات گمرک و نیروهای مرزبانی و ناجا
ضعف در مبارزه با کنترل و رهگیری کالا و برخورد در سطح عرضه و فروش کالای قاچاق.

از اقلام مهم قاچاق بر اساس گزارش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌توان سوخت و فرآورده‌های نفتی، البسه، دارو، سیگار، چای، کود شیمیایی، گوشی تلفن همراه،کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و رایانه، لوازم یدکی خودرو، مشروبات الکلی و تجهیزات دریافت ماهواره را نام برد.
مشاهده می‌شود که اقلام عمده قاچاق در کشور متنوع، متفاوت و گسترده است و از کالاهای ضدفرهنگی و دخانیات تا منسوجات و پوشاک، لوازم یدکی خودرو، لوازم الکتریکی، رایانه، تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی و سوخت را در بر می‌گیرد. موانع ورود کالا به کشور، تفاوت قیمت بر اساس یارانه پرداختی یا تعرفه‌های اخذ شده و فرار اخذ مجوزهای ایمنی و بهداشتی از جمله عوامل دلایل ورود این اقلام به داخل کشور است. تجربه نشان می‌دهد که راهکارهای مقابله‌‍‌‌ای بدون اصلاح فرآیندهای موجود در جهت افزایش شفافیت اقتصادی، کارایی لازم را نخواهد داشت. بحث پیشگیری از قاچاق کالا و کاهش انگیزه‌های آن از مسائل مهمی است که لازم است در اصلاح فرآیندهای تجارت قانونی در نظر گرفته شود.
کاهش انگیزه مبادرت به قاچاق کالا در کنار اقدامات فرهنگی مناسب در جهت ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاهای با کیفیت داخلی و برنامه‌ریزی متولیان صنعت و تجارت کشور لازم است مورد توجه جدی برنامه‌ریزان اقتصادی کشور قرار گیرد. اصلاحات مناسب اقتصادی در جهت افزایش شفافیت مبادلات و تسهیل فرآیند رسیدگی قضایی به پرونده‌های قاچاق و بالا بردن ریسک مبادرت به قاچاق کالا سبب کاهش حجم اقتصاد پنهان در کشور خواهد شد.
ایجاد فضای مناسب برای واردات قانونی با افزایش ثبات و شفافیت قوانین ممکن می‌شود و جهت اطلاع‌رسانی مناسب به فعالان تجاری و تولیدکنندگان باید از ابزارهای نوین استفاده شایسته شود.
اصلاح قیمت‌های نسبی و همچنین کاهش تدریجی تعرفه و حقوق ورودی کالاها و افزایش سطح فناوری تولید تفاوت قیمت کالاهای تولید داخل و خارجی را کاهش می‌دهد. بهبود کیفیت تولیدات داخلی و حمایت‌های غیرتعرفه‌ای از تولید داخل در فضای رقابتی و تضمین حقوق مصرف‌کنندگان است. کاهش مجوزهای متعدد صادره توسط وزارتخانه‌های مربوطه و تسریع در فرآیندهای صدور مجوز از دیگر عوامل مهم در تسهیل تجارت قانونی در کشور است. رهگیری کالاهای وارداتی و مسدود ساختن مسیرهای عمده‌فروشی کالای قاچاق در سطح عرضه، به‌ویژه در مورد کالاهایی که با سلامت جامعه در ارتباط مستقیم است و تشدید برخورد با زنجیره‌های توزیع و سازماندهی قاچاق کالا تا زمان فروش ریسک مبادرت به قاچاق را افزایش خواهد داد. استفاده از ابزارهای نوین رهگیری و شناسایی کالا و تشخیص حلقه‌های مبادله کالا با استفاده از قانون مالیات بر ارزش افزوده و نظارت بر مبادلات ارزی و حساب‌های مالی و کالایی می‌تواند شفافیت اقتصاد کشور را افزایش دهد. کنترل و نظارت گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور بر تمامی مرزهای ورودی هوایی، آبی و زمینی جزو اولویت‌های مطروحه در برنامه‌های مبارزه با قاچاق کالا است که ‌باید با همکاری‌های سایر دستگاه‌های انتظامی و حاکمیتی مورد توجه قرار گیرد. کنترل مبادی مرزی و ساماندهی مبادلات مرزی و بازارچه‌های مرزی و کاهش رویه‌های گمرکی و مدیریت هماهنگ می‌تواند زمینه قاچاق را کاهش دهد. بازتعریف وظایف مناطق آزاد در برنامه‌ریزی در جهت استراتژی تولید و صادرات کشور با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه و افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری زمانی ممکن است که زیرساخت‌های مناسب در مناطق مورد توجه جدی قرار گیرد. ارتقای بستر فرهنگی جامعه و اطلاع‌رسانی صحیح به فعالان اقتصادی و آموزش تشریفات قانونی واردات و صادرات کالا و توسعه تجارت مرزی از طریق قانونی و فعالیت شفاف بانکی و استفاده از ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی در جهت کنترل ورود کالا از مبادی حمل و با استفاده از ابزارهای نوین خصوصاً در ترانزیت کالا به کشور و تفاهم با سایر کشورهای همسایه درحوزه اداری و تجهیزات کنترل مرزی در جهت رصد ناوگان حمل و نقل از دیگر راهکارهای کاهش قاچاق کالا به داخل کشور است. جلوگیری از اطاله دادرسی و تعیین قضات و شعب تخصصی در جهت تسریع در صدور حکم و اصلاح تناسب مجازات با جرم و صراحت و تضامین اجرای مقررات از دیگر مواردی است که در اجرای قانون باید به آن توجه شود. ارائه راه‌‌حل‌های مشخص در خصوص هر قلم کالایی اثربخشی مبارزه با قاچاق را در خصوص آن کالا افزایش خواهد داد. توجه به اشتغال و معیشت مرزنشینان و برنامه‌ریزی در جهت تولید و تجارت رسمی با کشورهای همجوار سبب می‌شود که حمایت عمومی از تشدید مقابله با کالای قاچاق در کشور اجرای قانون را تسهیل کند. بدون هماهنگی دستگاه‌های قانونگذاری و مجریان در نهادهای مختلف حاکمیت و فعالان بخش خصوصی اجرای موثر قانون ممکن نخواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها