شناسه خبر : 10368 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سهم ایران در تجارت حلال چقدر است؟

بفرمایید غذای حلال

تجارت با نشان حلال، کسب و کار پر‌درآمدی است که در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. این کسب و کار تقریباً سه میلیارد نفر مسلمان در سطح جهان را پوشش می‌دهد.

رضا کیمیایی

تجارت با نشان حلال، کسب و کار پر‌درآمدی است که در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. این کسب و کار تقریباً سه میلیارد نفر مسلمان در سطح جهان را پوشش می‌دهد. با توجه به اینکه نزدیک به یک‌سوم جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند لذا کسب و کار حلال می‌تواند بازار مناسبی برای فعالان اقتصادی کشورهای اسلامی باشد اما واقعیت این است که 10 کشور برتر در حوزه کسب و کار حلال و به ویژه غذای حلال کشورهای غیر‌مسلمان هستند که در راس آنها آمریکا قرار گرفته و کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. شاید جای تعجب داشته باشد که حتی در کسب و کار حلال نیز مسلمانان جزو سردمداران نیستند. فروش گوشت حلال تنها در انگلستان سالانه 900 میلیون دلار و کل حجم تجارت جهانی حلال سالانه حدود 2100 میلیارد دلار ارزیابی شده است. نکته قابل توجه بازارشناسی و بازاریابی کشورهای غیرمسلمان در بازار غذای حلال است چرا که غذای حلال با قیمت 15 تا 30 درصد گران‌تر از محصولات مشابه به فروش می‌رسد.
گردش مالی تجارت غذای حلال بین 650 تا 700 میلیارد دلار اعلام می‌شود که سهم ایران تقریباً پنج درصد از این تجارت است و در بین کشورهای اسلامی مالزی و ترکیه رتبه‌های برتر را در اختیار دارند. سهم تجارت غذای حلال تنها در انگلستان 100 میلیارد دلار برآورد می‌شود که عمدتاً شامل گوشت، غذای تازه و غذای بسته‌بندی‌شده است. «مهش جایانارایان» رئیس صنایع غذایی حلال در بریتانیا می‌گوید: «اگر به برخی ارقام توجه کنید مشاهده می‌کنید که بخش حلال در بریتانیا بین دو تا چهار میلیارد پوند ارزش دارد، که بیشتر آن وارداتی است.» «آنتوآن بنول» مدیر سالن «Halal Expo» می‌گوید: «بیش از پنج میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند و بازار محصولات حلال این کشور سرمایه‌ای بالغ بر چهار میلیارد دلار را در اختیار دارد، بنابراین برگزاری نمایشگاه محصولات حلال در این کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.» فرانسه، بریتانیا و آلمان از بازارهای کلیدی غذاهای حلال در اروپا به شمار می‌رود.
استاندارد غذای حلال در اکتبر سال 2010 توسط 57 عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول تدوین شده و به امضا رسیده است.
این سازمان در برنامه قرار است در سایر حوزه‌ها نیز استاندارد حلال را تهیه و تدوین کند و به امضای کشورهای اسلامی برساند که می‌توان به حوزه‌های داروی حلال، مواد بهداشتی حلال، مواد آرایشی حلال، گردشگری حلال، خدمات مالی حلال (بانکداری، بورس، صکوک، بیمه، فاینانس و...)، ترانزیت حلال، پوشاک حلال و خدمات جانبی حلال از قبیل رسانه، ورزش و تفریحات و سایر کسب و کارها اشاره کرد.
تجارت حلال، تجارتی است که کشورهای اسلامی از جمله ایران در آن مزیت دارند، لذا لازم است با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب سهم حداکثری در این تجارت داشت. دوازدهمین نمایشگاه محصولات حلال مالزی 12 تا 15 فروردین ماه در کوالالامپور برگزار شد.
به بهانه برگزاری این نمایشگاه و حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی، در این پرونده به موضوع تجارت حلال و مشخصاً غذای حلال پرداخته می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها