شناسه خبر : 6012 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود!

شروط عجیب برای خرید خدمت سربازی

هفته پیش هم بخش عمده خبرهای غیرسیاسی کشور تحت تاثیر مسائل زیست‌محیطی بود. آلودگی مناطق غربی کشور در چند روز گذشته به تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌های ایرانی بدل شد. مساله بحران آب نیز یکی دیگر از دل‌مشغولی‌های جامعه ایرانی در هفته‌های اخیر بوده است.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش هم بخش عمده خبرهای غیرسیاسی کشور تحت تاثیر مسائل زیست‌محیطی بود. آلودگی مناطق غربی کشور در چند روز گذشته به تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌های ایرانی بدل شد. مساله بحران آب نیز یکی دیگر از دل‌مشغولی‌های جامعه ایرانی در هفته‌های اخیر بوده است. هر چند که در روزهای پایان هفته پایتخت و برخی از شهرهای مرکزی ایران شاهد بارش‌های پراکنده‌ای بود، اما به نظر نمی‌رسد با این قبیل بارندگی‌ها بتوان امیدی به حل بحران آب در سال آینده داشت.
در هفته پیش به مناسبت جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی، از برخی از دستاوردهای محققان ایرانی در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان بهره‌برداری شد. ایسنا در گزارشی خبر داد: «...داروهای جدید ایرانی برای بیماران صعب‌العلاج ازجمله مبتلایان به سرطان و ام‌اس با حضور سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت رونمایی شد.»
هفته پیش برای تعدادی از کودکان کار نیز هفته‌ای مهم به شمار می‌آمد. فارس در این‌باره نوشت: «سال تحصیلی ۱۶۰ دانش‌آموز «کودک کار» در قالب طرح پایلوت کشوری در مدرسه دخترانه ایمان و مدرسه پسرانه شهید منتظری منطقه ۱۲ تهران در مراسمی آغاز شد. در این مراسم کودکان کار و بدون اسناد هویتی در قالب تفاهمنامه همکاری بین شهرداری، آموزش‌ و پرورش و انجمن حمایت از کودکان کار در منطقه ۱۲ تهران تحصیل علم و دانش را در فضای رسمی آغاز کردند. دانش‌آموزان با در دست داشتن شاخه‌های گل و بادبادک با کیف مدرسه و در فرم دانش‌آموزی، عزم خود را برای فتح قله‌های علم و دانش جزم کردند. این کودکان از ساعت ۱۳ تا ۱۷ در این مدرسه به صورت رایگان تحصیل می‌کنند.»
در بحث زمینه‌های اشتغال بانوان نیز در هفته پیش شاهد تغییرات مهمی بودیم. شهروند در این باره نوشت: بررسی طرح دورکاری زنان در کمیسیون اجتماعی دولت متوقف شده است. این خبری است که شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری که در دولت نهم و دهم یکی از سرسخت‌ترین مخالفان طرح دورکاری زنان بود، اعلام کرده؛ او حالا دوباره انتقادهایش را در این ‌باره تکرار کرده است. او گفته است: «تعبیر نادرست دولت قبلی از این مصوبه، جامعه را به اشتباه انداخته است، به‌طوری که این مصوبه با توجه به بار مالی زیاد از دستگاه‌های مختلف دولتی می‌خواهد که در صورت امکان نسبت به افزایش مرخصی زایمان زنان اقدام کند. ...برای صاحبان شرکت‌های دولتی یا خصوصی چگونه امکان دارد که با توجه به بار مالی زیاد، با مرخصی ۹‌ماهه زنان باردار موافقت کنند که علاوه بر بازنشستگی زودتر از موعد ممکن است در طول زمان خدمت به هزار بهانه محل کار خود را ترک کنند. شاید بتوان با هزار قانون و مصوبه دولت را به انجام این کار مجبور کرد، اما دیگر چگونه می‌توان برای یک بانوی شاغل با این وجود انتظار ارتقای جایگاه شغلی را متصور شد.» او همچنین گفته است که دولت با تفکیک جنسیتی به اسم سالم‌سازی موافق نیست: «دولت با تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه‌ها به اسم سالم‌سازی محیط کسب و کار موافق نیست چرا که زن و مرد ایرانی با گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور حتم مرز میان محیط خصوصی و کاری را آموخته است.»
هفته پیش سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر نیز به کار خود پایان داد. در روزهای پایانی جشنواره فیلم سینمایی «محمد» اثر مجید مجیدی اکران شد. اثری که از سوی علی جنتی به عنوان فاخرترین ساخته سینمای ایران از آن یاد شد. این جشنواره شاهد حاشیه‌هایی نیز بود. در حالی که پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهور تاکید کرده بود که «اهالی فرهنگ به گشت ارشاد نیاز ندارند» اما طبق گزارش رسانه‌ها از روز هفتم جشنواره یگان گشت ارشاد در محل برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد مستقر شد.

بزرگراه‌های تهران پولی می‌شود
شهرداری تهران هفته پیش با تقدیم لایحه‌ای به شورا خواهان اخذ عوارض از خودروهای استفاده‌کننده از بزرگراه‌ها و تونل‌های تهران شد. این لایحه با واکنش‌های متفاوت در افکار عمومی مواجه شد. در این زمینه «سیدجعفر تشکری‌هاشمی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به توجیه تقاضای شهرداری پرداخت و تصریح کرد: «... این یک موضوع خیلی متداول در جهان است و در بسیاری از کشورها استفاده از خودرو شخصی در مسیرهای داخلی و خارجی شهرها مشمول عوارض می‌شود. اخذ عوارض تردد در کشور نیز در برخی مسیرهای بین‌شهری متداول بوده و هست.»
«احمد دنیامالی» رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران هم از بررسی تصویب یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص شهر تهران در کمیسیون تحت امر خود خبر داد که تمامی تونل‌ها و برخی بزرگراه‌های پایتخت را شامل می‌شود. در این لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهر تهران شامل تمامی تونل‌های پایتخت از جمله تونل‌های «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» پیش‌بینی‌شده که مبلغ 300 تومان به صورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیرها اخذ شود.
به نظر می‌رسد تصویب و اجرای این لایحه موجب کاهش ورودی بزرگراه‌ها و ترجیح رانندگان به استفاده از خیابان‌های جایگزین شود. این اتفاق قاعدتاً موجب افزایش بار ترافیکی این مسیرها، مصرف بیشتر سوخت، آلودگی هوای بیشتر و... خواهد شد. باید دید این لایحه دارای پیوست‌های کارشناسی در بخش محیط زیست است یا خیر؟

شروط عجیب برای خرید خدمت سربازی
این روزها بحث خرید خدمت مشمولان غایب و سربازان فراری بالای هشت سال به یکی از مهم‌ترین اخبار صفحات اجتماعی روزنامه‌ها و سایت‌ها بدل شده است. تابناک در این باره با انتشار یادداشتی تاکید می‌کند: «...آن‌گونه که در طرح فروش خدمت درج شده، اگر فرد مشمولی با سن 30 سال برای خرید خدمت مراجعه کند، مبلغ به مراتب کمتری به نسبت فرد مشمولی که با سن 40 سال مراجعه کرده می‌پردازد چرا که طراحان قانون، فرد اول را فردی دانسته‌اند که مدت کمتری سرباز فراری بوده و دومی را فردی به شمار آورده‌اند که مدت بیشتری سرباز فراری بوده و تداوم قانون‌شکنی‌اش عمر بیشتری داشته است. یعنی هر چقدر بیشتر سرباز فراری باشید، می‌بایست جریمه بیشتری بپردازید. این در حالی است که وقتی سقف سن مشمولیت را در ماجرا لحاظ کنیم، درخواهیم یافت فرد 30‌ساله قرار است مبلغی بپردازد که با آن 20 سال دیگر از سن مشمولیت خود را می‌خرد و فرد 40‌ساله برای 10 سال باقی‌مانده از دوران مشمولیتش، جریمه می‌پردازد. به زبان بهتر، فرد 30‌ساله در صورت مراجعه نکردن برای پرداخت جریمه و خرید خدمت، می‌بایست 20 سال دیگر خطر جلب شدن به عنوان سرباز فراری را مد نظر قرار دهد و فرد 40‌ساله، نیازمند 10 سال تداوم قانون‌شکنی برای معاف شدن از خدمت سربازی است. بر این اساس کدام یک می‌بایست مبلغ بیشتری بپردازند؟!»
در هفته پیش خبر دیگری در این‌باره مطرح شد که برای بسیاری از ناظران شگفت‌آور به نظر می‌رسید. طبق اظهارات غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت تاکید شده‌ بود: «در جلسه کمیسیون تلفیق مقرر شده است افرادی که خرید خدمت می‌کنند از برخی حقوق شهروندی از جمله خروج از کشور یا استخدام در نهادهای دولتی محروم خواهند بود.» تابناک در این‌باره نوشت:
«...بسیاری از کسانی که علاقه‌مند به پرداخت جریمه هستند، موضوع دریافت گذرنامه از اولویت‌هایشان است و پیش‌بینی می‌شود در صورتی که این کار نشود، آمار خرید خدمت به شدت کاهش یابد و شاید این طرح شکست بخورد.»
در پی انتشار این خبر سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح این خبر را تکذیب کرد و گفت: «چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و تمام مشمولانی که دارای هشت سال غیبت یا بیشتر از آن هستند پس از پرداخت جریمه ریالی از سربازی معاف خواهند شد و کارت معافیت به آنان داده می‌شود، بنابراین آنان نیز می‌توانند مانند دیگر افرادی که وضعیت سربازی‌شان مشخص شده برای دریافت گذرنامه خود اقدام کنند.»

دختران دیرتر ازدواج می‌کنند
در هفته پیش آمار جدیدی درباره ازدواج منتشر شد. علی‌اکبر محزون مدیر کل اطلاعات آمار و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال در این گزارش از تداوم رشد منفی ازدواج در کشور خبر داد. او درباره دلایل این روند گفت: «...میانگین سن ازدواج در استان‌های مختلف متفاوت و در تهران برای مردان ۳۰ و برای زنان ۲۶ سال است که بیشتر از استان‌های دیگر است. از سال 13۹۰ شاهد رشد منفی و تغییرات در آمار ثبت ازدواج در استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم به‌طوری که در این سال رشد ازدواج منفی 9/1 درصد، در سال 13۹۱ منفی 1/5 درصد، سال 1392 منفی 7/6 درصد بوده و در ۹‌ماهه نخست سال 13۹۳ نیز به منفی 2/7 درصد رسیده است. عوامل مختلفی در کاهش نرخ ازدواج و ثبت آن در کشور موثر بوده است. تغییرات ساختار سنی جمعیت یکی از دلایل اصلی رشد منفی ازدواج محسوب می‌شود و از سال 13۸۵ تا 13۹۰ سهم جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹‌ساله) چهار درصد کاهش داشته یعنی از 4/35 درصد در سال 13۸۵ به 5/31 درصد در سال ۹۰ رسیده است. شاخص دیگر در این کاهش میانگین سنی ازدواج است به‌طوری که طبق سرشماری‌های انجام‌شده در سال‌های 13۵۵ تا 13۹۰ میانگین سنی برای مردان از 1/24 تا 7/26 و برای زنان نیز 7/19 تا 4/23 ثبت شده است. میانگین سن ازدواج در سال 1391 برای مردان 4/27 سال و در سال 1392 نیز 8/27 بوده در حالی که این سن برای زنان در سال 1391، 1/22 و در سال 1392 نیز 1/23 بوده است. شاخص سن ۲۰ تا ۳۴‌سالگی سن ازدواج برای آقایان تعریف شده و بیش از این سن را سن بالای ازدواج عنوان می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد در سال 13۸۴ مردان بالای ۳۵ سال 7/6 درصد، در سال 1391، 8/8 درصد، در سال 1392، 4/9 درصد و در ۹‌ماهه سال 1393 این سن به 2/10 درصد رسیده است به طوری که روند افزایشی تاخیر ازدواج برای آقایان را شاهد هستیم. این تاخیر در زنان شدیدتر بوده چون سن ۱۵ تا ۲۹‌سالگی سن ازدواج این افراد در نظر گرفته می‌شود بنابراین زنان دارای بیش از ۳۰ سال سن، تاخیر در سن متعارف ازدواج داشته‌اند این آمار در سال 13۸۴، 3/6 درصد در سال 1391، 2/11 درصد در سال 1392 نیز 5/12 درصد و در ۹‌ماهه سال 1393 به 8/13 درصد رسیده است. شاخص تاخیر سن ازدواج در زنان در کمتر از ۱۰ سال به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود!
بحران گردوغبار در هفته پیش در خوزستان و استان‌های غربی کشور وارد فاز تازه‌ای شد. روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت: «...‌خوزستان -ابتدای هفته پیش- بی‌سابقه‌ترین پدیده گرد و غبار را طی سال‌های گذشته تجربه کرد. گرد و غباری با ذرات بسیار ریزتر و شدیدتر از همیشه که حتی فاصله 10 متری هم برای انسان قابل رویت نیست. متاسفانه از زمان پیدایش پدیده ریزگردها در خوزستان، شهروندان این استان فقط قول و وعده شنیده‌اند. این پدیده به عنوان یکی از عوامل نارضایتی مردم از مسوولان، موضوع بحث مردم است. تمام شهرهای استان خوزستان به خصوص اهواز به حالت تعطیل درآمده‌اند و تمام پروازهای هواپیماها نیز لغو شده‌اند. بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و مراجعات بیماران به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است.»
«آنا» نیز در این باره خبر داد: روز یکشنبه مردم اهواز در اعتراض به آلودگی هوا و انتقال آب کارون مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند. به غیر از خوزستان پنج استان غربی دیگر کشور از جمله آذربایجان غربی، زنجان، ایلام و... نیز با این مشکل روبه‌رو شدند و در برخی از مناطق این استان‌ها مدارس تعطیل شد.
یکی از نمایندگان اهواز نیز گفت‌وگویی با تابناک داشت. او در این گفت‌وگو تاکید کرد: «...سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود! گرد و خاک از دو هفته پیش در اهواز و بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان پدیدار شده و زندگی مردم این استان را مختل کرده است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها