شناسه خبر : 5926 لینک کوتاه

می‌شود لاک‌پشت بود اما پرید

لاک‌پشت پرنده؟! اولین واکنش افراد به همین اسم است. مگر لاک‌پشت هم می‌پرد؟

نلی محجوب /مترجم

لاک‌پشت پرنده؟! اولین واکنش افراد به همین اسم است. مگر لاک‌پشت هم می‌پرد؟
در جواب باید گفت: فقط باید بخواهد...
سرعت، امروزه در جهان حرف اول را می‌زند و آدم‌ها با حجم زیاد اطلاعات سر و کار دارند. یکی از شیوه‌های موفق برای هر محصول تبدیل ‌شدن به نامی آشناست برای مخاطب.
ایجاد ارتباط دائم با مخاطب امروزی در بازار، نیازمند اعتمادسازی متقابل، تبلیغ و هزار و یک شیوه بازاریابی است، از اپلیکیشن و تیزر و بیلبورد گرفته تا...
اما گاهی این تلقی که کتاب کالا نیست نگرش افراد را دگرگون می‌کند. حقیقت این است که کتاب کالایی فرهنگی است. کالایی که مثل هر محصول تولیدشده مستلزم این است که از یکسری استانداردهای اولیه برخوردار باشد. شاید به نظر برخی، وزارت ارشاد همان استاندارد اولیه را صادر می‌کند. اگر هم‌چنین باشد نقش iso‌های مختلف را نمی‌شود نادیده گرفت. هر کالایی برای اعتبار بیشتر نیاز به دریافت جوایز و مدارک و تایید دارد و می‌توان نقش این جوایز و فهرست‌ها را در همین مسیر پیدا کرد. هر چند تیراژ کتاب اندک است و سرانه مطالعه پایین، اما تنوع این کتاب‌ها برای اهل کتاب زیاد است، و خواندن همه کتاب‌ها در این فرصت کم و مشغله زیاد دشوار. بحث مخاطب کودک و نوجوان هم که پیش بیاید مشکل دو‌چندان می‌شود. از دید برخی منتقدان هزار اما و اگر برای انتخاب کتاب این گروه‌های سنی وجود دارد و مسلم است که نباید انتظار داشت همه والدین در انتخاب کتاب آگاهی لازم را داشته باشند. اینجاست که لاک‌پشت پرنده می‌تواند به پرواز در آید و به مراکز فرهنگی، کتابفروشی‌ها و خانه‌ها راه پیدا کند. لاک‌پشت پرنده فهرستی از کتاب‌های برتر هر فصل برای بچه‌هاست، که گروهی از منتقدان، کارشناسان و نویسندگان کودک و نوجوان به صورت فصلی آنها را انتخاب می‌کند. آنها همچنین از میان امتیازهای بالای این فهرست در نهایت کتاب‌های برگزیده هر سال را انتخاب و معرفی می‌کنند و در شهر کتاب آخر هر فصل با همین بچه‌ها گرد هم می‌آیند،. با همین مخاطب‌های اصلی تا فهرست را دست بگیرند و کتاب‌ها را انتخاب کنند. گپی بزنند با صاحب اثر و حتی عکسی به یادگار و امضایی در کتابی. همه و همه اینها برای تغییر ذائقه مخاطب است. شاید هم تغییر سلیقه‌ای که بداند چطور کتاب انتخاب کند و به چه مواردی دقت داشته باشد. مخاطبان اصلی و والدین‌شان نیاز دارند که بدانند و با دانسته‌ها انتخاب کنند تا در این زمان اندک بهترین‌ها را برگزینند. فهرست لاک‌پشت پرنده و بقیه فهرست‌ها و جوایز راهی هستند برای کمک به مخاطب امروز تا تشویق شود به دیده شدن، خواندن، برگزیدن و بالنده شدن. حتی می‌شود لاک‌پشت بود اما پرواز کرد و اوج گرفت. با همین کتاب‌ها به هر دنیایی که می‌خواهیم؛ اما با هوشیاری و دقت تا در این سرعت زیاد و حجم بالای اطلاعات گم نشویم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها