شناسه خبر : 13958 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

از آیفون ۱۵۵ میلیونی تا پنیر ۶۰ هزارتومانی

عجایب اقتصادی ونزوئلا

اقتصاد ونزوئلا کاملاً ویران شده به طوری که اقتصاد آن تنها در سال جاری هفت درصد آب رفته است.

پیشگیری از حاملگی در ونزوئلا چقدر هزینه دارد؟
اقتصاد ونزوئلا کاملاً ویران شده به طوری که اقتصاد آن تنها در سال جاری هفت درصد آب رفته است. دلیل اصلی این فاجعه اقتصادی افت جدی قیمت نفت در بازارهای جهانی است. حالا، به دلیل تورم مهارناشدنی و آب‌رفتن ارزش پول ملی این کشور، بحران اقتصادی ونزوئلا منجر به بحران بهداشت و سلامت شده است. کمبود لوازم خودمراقبتی و پیشگیری از بارداری(کاندوم) در ونزوئلا، مردم این کشور را از داشتن رابطه جنسی امن و بی‌خطر نیز بازداشته است. بلومبرگ گزارش می‌دهد این کشور در ماه دسامبر با کمبود ابزارهای جلوگیری از بارداری مواجه شده است. کمبود لوازم پیشگیری از بارداری در این کشور، به دلیل کمبود دلار در بین واردکنندگان رخ داده که این اتفاق خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را در یکی از ایدزخیز‌‌ترین کشورهای آمریکای جنوبی، به شدت افزایش داده ‌است. این کشور همچنین یکی از بالاترین نرخ‌های حاملگی در میان نوجوانان را در اختیار دارد. به‌ عنوان مثال، خرید هر بسته کاندوم که ارزان‌ترین ابزار پیشگیری از بارداری محسوب می‌شود، برای مردم ونزوئلا چیزی حدود 4760 بولیوار، معادل 750 دلار هزینه دربر دارد.

آیفون 155 میلیون تومانی
شاید باورکردنی نباشد اما قیمت آیفون‌6 در ونزوئلا 47 هزار دلار (155 میلیون تومان) است.
بیزینس اینسایدر گزارش می‌دهد،‌ بحران عمیق اقتصادی در ونزوئلا باعث شده قیمت کالاها در این کشور سر به فلک بکشد. شرایط اقتصادی در این کشور آنقدر بد است که قیمت یک آیفون‌6 در این کشور بیش از 47 هزار دلار است. این در حالی است که قیمت این گوشی در سایت رسمی اپل حدود 750 دلار است. این مشکل به دو دلیل یعنی کمبود عمومی گوشی‌های هوشمند رده‌بالا در ونزوئلا و تورم بی‌سابقه در این کشور رخ داده ‌است. هر بولیوار ونزوئلا در حال حاضر در مبادلات رسمی این کشور دو نرخ 3 /6 و 12 بولیوار به ازای هر دلار دارد و دولت از این دو نرخ برای محاسبه قیمت خرید کالاهای ضروری نظیر دارو استفاده می‌کند. اما نرخ بولیوار در بازار آزاد هم‌اکنون 456 بولیوار به ازای هر دلار آمریکاست و همین امر باعث قیمت سرسام‌آور آیفون در ونزوئلا شده است. در حال حاضر یک گوشی هوشمند متوسط در ونزوئلا 17 هزار بولیوار قیمت دارد که معادل حقوق دو ماه و 10 روز یک کارگر در این کشور است. آیفون‌6 در ونزوئلا 300 هزار بولیوار معادل 47 هزار و 619 دلار قیمت دارد و این امر باعث بالا رفتن میزان سرقت گوشی موبایل در این کشور شده است.

انگشت‌نگاری در ازای خرید کالا
از تاریخ ۳۰ نوامبر 2014، تمامی سوپرمارکت‌های ونزوئلا به دستگاه‌های انگشت‌نگاری مجهز شدند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، تاکید کرده هدف از این اقدام کنترل شهروندان نیست، بلکه قرار است با این کار از قاچاق مواد غذایی به خارج از ونزوئلا جلوگیری شود. وی می‌گوید این‌ کار مانند همان سیستم رای‌گیری است. دولت ونزوئلا امیدوار است با اطلاعاتی که از این راه به دست می‌آورد، قاچاقچیان مواد غذایی را پیدا کند. در ایالت زولیا که در شمال غرب ونزوئلا و هم‌مرز با کلمبیا واقع شده است، تاکنون ۱۵ سوپرمارکت به دستگاه‌های انگشت‌نگاری مجهز شده‌اند. در این فروشگاه‌ها از مشتریان خواسته می‌شود هم کارت شناسایی نشان دهند و هم انگشت سبابه خود را روی دستگاه انگشت‌نگاری قرار دهند. این دستگاه‌های انگشت‌نگاری به بانک‌های اطلاعاتی وزارت کشور ونزوئلا متصل هستند. مدیر سازمان تنظیم قیمت‌ها در ونزوئلا نیز تصریح کرده طی تمام این مراحل کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. این کنترل شامل ۲۳ نوع مایحتاج روزانه مردم از جمله آرد، برنج، شیر، شکر، دستمال توالت، قهوه، مارگارین، روغن خوراکی، گوشت و شامپو خواهد شد. این کالاها مشمول یارانه دولتی می‌شوند و قیمت آنها در مقایسه با کالاهای مشابه در کشورهای همسایه ونزوئلا به مراتب کمتر است بنابراین دولت قصد دارد با انجام انگشت‌نگاری از قاچاق این‌کالاها جلوگیری کند. سایر کالاها را می‌توان بدون انگشت‌نگاری تهیه کرد.

بحران دستمال توالت
کمبود دستمال توالت در ونزوئلا نیز یکی از بحران‌های همیشگی این کشور محسوب می‌شود. مردم دست‌کم پنج ساعت در صف‌های طولانی می‌ایستند تا بلکه بتوانند یک رول دستمال توالت خریداری کنند. این کشور همچنین برای واردات این کالا از برخی کشورها نظیر ترینیداد و توباگو، به این کشورها نفت صادر می‌کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها