شناسه خبر : 4505 لینک کوتاه

بررسی مجدد پرونده بورسیه‌ها

آتش در نگین سنندج

در هفته پیش رسانه‌ها از آتش‌سوزی در نگین سبز سنندج خبر دادند. «شهروند» در گزارشی به این امر پرداخت و نوشت: «آتش که به جان آبیدر سنندج افتاد، تعداد آتش‌سوزی‌ها به شش عدد رسید؛ شش آتش‌سوزی در ۱۳ روز. وقتی تقویم از آغاز تابستان حکایت کرد، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور هم به سریال تبدیل شد. آتش‌سوزی‌هایی که هر چند محدوده بسیار وسیعی را طعمه نکرد اما به هر حال درختان و مراتعی را سوزاند و خاکستر کرد.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش ایران یکی از گرم‌ترین هفته‌های خود را سپری کرد. هفته‌ای که در آن شاهد چندین آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های مختلف ایران بودیم. «شرق» هفته پیش درباره آلودگی هوای پایتخت گزارشی تهیه کرده بود. به گزارش این روزنامه از شروع سال 13۹۴ تاکنون، روزهای منتهی به نیمه نخست تیرماه بیشترین تعداد روزهای ناسالم پایتخت برای گروه‌های حساس را تجربه کرد. بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، پایتخت (6 تا ۱۲ تیر) شش روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز سالم را پشت ‌سر گذاشت. بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و 5 /2 میکرون (PM۱۰ و PM2 /5) اندازه‌گیری‌شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی نشان می‌دهد، از طرفی شرایط توپوگرافی شهر تهران و از طرف دیگر وجود چشمه‌های گرد و غبار در اطراف تهران، نقش جهت و سرعت وزش باد را در چگونگی کیفیت هوای تهران پررنگ می‌کند. اگرچه بادهایی که در تهران می‌وزند اغلب عاملی موثر در کاستن از غلظت آلاینده‌ها در نظر گرفته می‌شوند، اما با توجه به این فصل سال و خشکی هوا، در هفته‌های اخیر، این بادهای نسبتاً شدید بلند شدن گرد و خاک و افزایش آلودگی هوا را به دنبال داشته است.
هفته پیش خبری درباره میراث فرهنگی، علاقه‌مندان به این حوزه را خوشحال کرد. از قرار معلوم در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، محوطه باستانی شوش و منظر فرهنگی میمند به عنوان هجدهمین و نوزدهمین اثر از ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شد. این دو اثر بعد از آثاری چون میدان نقش‌جهان، چغازنبیل، تخت جمشید، ارگ بم، بیستون، تخت سلیمان، کاخ گلستان و شهر سوخته به فهرست میراث جهانی اضافه شدند. محوطه باستانی شوش امسال به عنوان تنها اثر از ایران به یونسکو معرفی شد و روستای تاریخی میمند که از سال ۲۰۱۳ به کمیته میراث جهانی پیشنهاد شده بود، در سی و نهمین نشست این کمیته در شهر بن آلمان، خارج از نوبت توانست با رای اعضای کمیته میراث جهانی در فهرست جهانی ثبت شود.
سید‌محمد بهشتی معاون پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، در یادداشتی که در «اعتماد» منتشر شد در این‌باره نوشت: «ثبت جهانی شوش و میمند اتفاق بسیار خوبی بود که در حوزه میراث فرهنگی افتاد. چرا که ما در این نشست توانستیم دو اثر را ثبت کنیم. اهمیت شوش یک اهمیت جهانی است، شوش کهن‌ترین پایتخت جهان است، از دوره ایلامی این شهر به عنوان پایتخت شناخته می‌شد تا دوره ساسانی...» در روزهای پایانی هفته پیش شایعه‌ای که کم‌ و بیش در آستانه هر عیدی به گوش می‌رسد، برای بار چندم تکذیب شد. «شهروند» در این باره نوشت: «معاونت اجتماعی پلیس راهور ناجا در واکنش به شایعات اخیر درباره کسر خلافی به مناسبت عید فطر اعلام کرد که چنین موضوعی صحت ندارد. این معاونت تاکید کرد با توجه به ارسال پیامی کذب در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر کسر خلافی صورت وضع تخلفات رانندگی شهروندان با ارسال کد VIN به مناسبت عید فطر، ضمن تکذیب این خبر از رانندگان درخواست می‌شود از دادن اطلاعات خودرویی خود به افراد ناشناس جداً خودداری کنند...»

برای دیگران هم بالاتر از توبیخ نخواهند
«عصر ایران» در مطلبی ضمن مقایسه رویکرد صدا و سیما به خطای احتمالی مطبوعات و مقایسه آن با رفتار این رسانه با چند گاف رسانه‌ای احسان علیخانی مجری برنامه «ماه عسل» شبکه سراسری نوشت: «مهربان شده‌اند و به جای 20:30 در اخبار 22 شبکه 3 و آن هم در مقام دفاع و توضیح و توجیه به یک خطا می‌پردازند! آقای مجری هم به ما یادآور می‌شود دو خطا را به نسبت 150 مورد ببینید. اما اگر در مجله‌ای با دو هزار کلمه در هر صفحه چند کلمه از دست مدیر و سردبیر اصطلاحاً دربرود، نمی‌توان گفت چند کلمه از 40 هزار کلمه در یک شماره و 400 هزار کلمه در سال و چهار میلیون کلمه در 10 سال. آنجا اما آنان با همان چند کلمه کار دارند!... آیا وقت آن نرسیده که همان‌گونه که برای خود به «توبیخ» بسنده می‌کنند، برای دیگران نیز بالاتر از توبیخ نخواهند و به جای زوم کردن روی یک شعر که مثلاً در معتبرترین فصلنامه به چاپ رسیده یا فضاسازی به خاطر یک تیتر در یک روزنامه -که پس از چاپ قابل تغییر هم نیست- روزنامه‌نگاران را هم به چشم همکار خودشان ببینند؟»

آتش در نگین سنندج
در هفته پیش رسانه‌ها از آتش‌سوزی در نگین سبز سنندج خبر دادند. «شهروند» در گزارشی به این امر پرداخت و نوشت: «آتش که به جان آبیدر سنندج افتاد، تعداد آتش‌سوزی‌ها به شش عدد رسید؛ شش آتش‌سوزی در ۱۳ روز. وقتی تقویم از آغاز تابستان حکایت کرد، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور هم به سریال تبدیل شد. آتش‌سوزی‌هایی که هر چند محدوده بسیار وسیعی را طعمه نکرد اما به هر حال درختان و مراتعی را سوزاند و خاکستر کرد. پارک ملی پابند (هزار جریب) مازندران، نخستین آتش‌سوزی تابستان ۹۴ بود. آتش، هشت هکتار از بکرترین عرصه‌های جنگلی این پارک را به خاکستر تبدیل کرد تا داستان آتش‌سوزی‌ها شروع شود...پس از آن چند روزی آرامش برقرار بود تا اینکه دهم و دوازدهم تیرماه، آتش تند شد و به جان پنج نقطه از مناطق جنگلی و مرتعی کشور افتاد. دهم تیرماه بود که هفت هکتار از جنگل‌های کلاردشت در آتش سوخت و این در حالی بود که همزمان خبر آتش‌سوزی در اراضی جنگلی دودانگه ساری و سوادکوه منتشر شد.
دهم تیرماه، اراضی جنگلی مازندران دو آتش‌سوزی دیگر را هم تجربه کرد...بر اساس گزارش هواشناسی مازندران دمای هوا در روزی که آتش‌سوزی‌های مازندران اتفاق افتاد، ۴۱ درجه بالای صفر بود. پس از آن یک روز خبری از آتش‌سوزی در اراضی ملی نبود تا اینکه دو آتش‌سوزی دیگر اتفاق افتاد. این بار نوبت مراتع و جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بود، بخش‌هایی از آبیدر سنندج و کوه خامی گچساران خاکستر شدند که دلیل آن هم می‌تواند گرمای هوایی باشد که خود را به بالای ۴۰ درجه رسانده و خشکی زمینی که خشکسالی رمقی برای آن باقی نگذاشته است...آتش‌سوزی کوه خامی حدود ۱۵ هکتار از جنگل‌های این منطقه را که عمدتاً درخت بلوط هستند، طعمه حریق کرد...آبیدر هم در سال‌های گذشته بارها در اثر بی‌احتیاطی دچار آتش‌سوزی شد اما این بار شدت آتش‌سوزی‌ها بسیار گسترده‌تر از دفعات قبل بود به گونه‌ای که تمام اقشار مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان برای نجاتش با کمترین امکانات تلاش می‌کردند. از همان ساعات اولیه که خبر آتش‌سوزی در آبیدر در گروه‌های مجازی پیچید، مردم شهر سنندج بدون منتظر ماندن برای کمک و یاری مسوولان با کمترین امکانات خود به این مکان رفتند...»

بررسی مجدد پرونده بورسیه‌ها
آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری، در یکی از برنامه‌های هفته پیش خود میزبان جمعی از استادان و اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور بودند. ایشان از حاشیه‌هایی که در خصوص پرونده بورسیه‌ها در رسانه‌ها ایجاد شده بود، انتقاد کردند و خواهان رعایت حق و عدالت شدند. به گزارش «ایرنا» سال گذشته کمیته‌ای برای بررسی بورسیه‌های اعطاشده به دانشجویان در دولت‌های نهم و دهم تشکیل شد و از آنجایی که برخی افراد بورسیه‌شده فاقد صلاحیت‌های قانونی و لازم بودند، بورسیه تعدادی از آنها لغو شد. پس از بیانات مقام معظم رهبری، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مجدد پرونده بورسیه‌ها خبر داد. محمد فرهادی اعلام کرد: «در پاسخ به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و رفع نگرانی معظم‌له، کمیته‌ای مرکب از نمایندگان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی زیر نظر وزیر علوم برای بررسی پرونده بورسیه‌ها تشکیل می‌شود.... این کمیته طی مدت یک ماه پرونده بورسیه‌ها را در چارچوب ضوابط و مقررات رسیدگی و نتایج قطعی را اعلام خواهد کرد.»
در همین زمینه «وطن امروز» روزنامه منتقد دولت با تیتر درشت صفحه نخست خود با عنوان «و ما ادریک ما البورسیه؟!» نوشت: «متاسفانه اظهارات و اقدامات حسن روحانی درباره ادعای بورسیه‌ها باعث شد رسانه‌های حامی فتنه و دولت نسبت به پیگیری این موضوع ترغیب و تهییج شوند. اکنون که همه چیز ثابت و دروغ سه هزار بورسیه آشکار شده است، آیا بهتر نیست آقای روحانی ضمن عذرخواهی از افکار عمومی، نسبت به دلجویی از نخبگان مظلوم اهتمام کند؟» در همین حال «شرق» خبر داد برای سالم‌سازی محیط‌های آکادمیک لایحه ماده‌واحده مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در جلسه هیات‌وزیران به تصویب رسید. مدتی است کمیت‌گرایی و مدرک‌گرایی گریبان آموزش عالی و دانشجویان را گرفته است. تولید علم به هر بهانه‌ای و با هر کیفیتی دستاویزی شده تا بساط تقلب و فروش آثار علمی در مدت کمی رونق زیادی بگیرد. چند وقتی بود که داد مراجع علمی و دانشگاهیان از گسترش این روند بلند شده بود تا هر طور شده جلو فروش علم گرفته شود. وزارت علوم دولت یازدهم که از ابتدا بنا را بر رشد کیفی و مقابله با کمیت‌گرایی قرار داده بود، در راستای سیاست‌های خود و به منظور مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی، لایحه ماده‌واحده مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را به‌منظور ارائه به مجلس شورای اسلامی به تصویب هیات‌وزیران رسانده است.

چالش اعتباری طرح سلامت
یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت در سال گذشته که انعکاس بسیار مطلوبی در جامعه داشت، طرح سلامت بود که با بیمه عمومی مردم و در عمل کاهش بسیار چشمگیر هزینه‌های درمان و بهداشت مردم آغاز شد، به ‌طوری که تعداد قابل توجهی از مردم که پیش از آن برای درمان خود به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند، بر اثر این طرح، راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند و انواع و اقسام عمل‌های ضروری و نیز آزمایش‌ها را انجام دادند، که گزارش آن را وزارت بهداشت و درمان خواهد داد ولی با کاهش منابع درآمدی دولت، خبر ناخوشایندی از سوی مقامات وزارت بهداشت و درمان اعلام شد: «سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید اشک مصنوعی از کاهش اعتبارات اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد. بر اساس آماری که او اعلام کرد، سال گذشته ۶۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص پیدا کرده بود که امسال به ۴۸۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد...قیمت نفت کاهش پیدا کرده، همین هم باعث شده تا اعتبارات کم شود، هر چند این اتفاق به هیچ عنوان باعث نمی‌شود تا میزان پرداختی از جیب مردم افزایش یابد، بلکه برای جبران کاهش اعتبارات درصدد صرفه‌جویی، مدیریت منابع و کنترل نیازهای القایی درمان با کمک بیمه‌ها هستیم.» ان‌شاءالله که دولت برای این مشکل مهم چاره‌ای درخور بیابد.

اینجا وطن تمام می‌شود
«اعتماد» در گزارشی میدانی به بررسی زندگی شهروندان ایرانی در منتهی‌الیه جنوب شرقی کشور-گواتر- پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «...روستای کوچک گواتر نزدیک‌ترین نقطه ایران به مرزهای آبی عمان است و به گفته ساکنانش روستایی است فراموش‌شده...زنان گواتر خانه‌دار هستند و در اوقات فراغت خود حصیربافی می‌کنند...شغل مردان گواتر صیادی است...در گواتر تنها یک دبستان کوچک، به نام دبستان «حضرت نوح» وجود دارد...تنها یکی از ساکنان این روستا در دانشگاه درس می‌خواند. او دانشجوی فوق‌دیپلم کامپیوتر در دانشگاه آزاد چابهار است...در این روستا تنها یک مغازه وجود دارد که آن هم تمام مایحتاج مردم را تامین نمی‌کند. اهالی گواتر برای خرید مواد غذایی، پوشاک و... به پاکستان سفر می‌کنند.»

دردسرهای بوی تعفن در شمال غرب تهران
افزایش بوی فاضلاب و تعفن در بخشی از محله‌های غرب و شمال غربی تهران مردم را کلافه کرده است. آنها می‌گویند شدت بوی فاضلاب در هوا به حدی است که در این هوای گرم نه می‌توانند کولرهایشان را روشن و نه پنجره‌ها را باز کنند. به گزارش «شهروند» شیوع بیماری‌های پوستی و بعضاً چشمی در میان آنها، که منشاء آن گزیده شدن توسط پشه‌های آلوده بوده، نشان می‌دهد روان شدن فاضلاب انسانی در این منطقه از تهران علاوه بر بوی بد، مشکلات جدی برای سلامت انسان‌ها ایجاد کرده است. برخی از اعضای شورای شهر از جمله احمد مسجدجامعی برای بررسی این مشکل از مناطق یادشده بازدید کردند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها