شناسه خبر : 29061 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حفظ شهردار تهران میسر نشد

اتهام افساد فی‌الارض برای فعالان محیط زیست

نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به‌‌کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند. به این ترتیب به نظر می‌رسد محمدعلی افشانی به پایان مدیریت خود در شهرداری تهران نزدیک شده است. پس از تصویب مصوبه منع به‌ کارگیری بازنشستگان، با توجه به اینکه محمدعلی افشانی، شهردار تهران، در شمار بازنشستگان دولت قرار دارد، مساله برکناری او از این جایگاه مطرح شد.

حفظ شهردار تهران میسر نشد

هفته گذشته نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به‌‌کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند. به این ترتیب به نظر می‌رسد محمدعلی افشانی به پایان مدیریت خود در شهرداری تهران نزدیک شده است. پس از تصویب مصوبه منع به‌ کارگیری بازنشستگان، با توجه به اینکه محمدعلی افشانی، شهردار تهران، در شمار بازنشستگان دولت قرار دارد، مساله برکناری او از این جایگاه مطرح شد. البته برخی می‌خواستند او از این قانون مستثنی شود و در همین راستا روز چهارشنبه، دوم آبان‌ماه، طرح یک فوریتی استفساریه تبصره یک قانون اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت. آن‌طور که خبرگزاری ایلنا گزارش داده، در این طرح این سوال مطرح شده بود که آیا همچنان که وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در قانون منع به کارگیری بازنشستگان استثنا شده‌اند، شهردار تهران با توجه به موارد پیش‌گفته از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی است؟ و پاسخ آن «آری» درج شده بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 94 رای موافق، 126 رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه با یک فوریت مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به ‌کارگیری بازنشستگان مخالفت کردند. به این ترتیب محمدعلی افشانی به خروج از ساختمان بهشت نزدیک‌تر شد چراکه گرفتن استفساریه درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان یا اصلاح آن آخرین راهی بود که می‌توانست به ماندن افشانی در شهرداری برسد، ولی با رای ندادن مجلس به فوریت این طرح، چنین نشد. پس از مخالفت مجلس با یک فوریت طرح مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به ‌کارگیری بازنشستگان، زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا ۲۴ آبان شهردار جدید تهران را انتخاب کنیم، گفت: اگر هم نرسیم حتماً سرپرست انتخاب می‌کنیم. او افزود: هنوز درباره گزینه‌ای صحبت نشده است. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز در توئیتر نوشت: «به‌رغم تلاش‌های انجام‌شده،‌ حفظ شهردار تهران در چارچوب ظرفیت‌های قانونی میسر نشد. روز یکشنبه در جلسه هم‌اندیشی با حضور افشانی، در رابطه با فرآیند انتخاب شهردار آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

اتهام «افساد فی‌الارض» برای فعالان محیط زیست

اضافه شدن اتهام افساد فی‌الارض به فهرست اتهامات پنج نفر از فعالان محیط زیست خبری بود که وکیل تسخیری چند تن از این افراد آن را اعلام کرد. این فعالان محیط زیست حدود هشت ماه قبل دستگیر شدند و برای آنها اتهام جاسوسی مطرح شد. کاووس سیدامامی نیز یکی از این افراد بازداشت‌شده بود که در زندان درگذشت و مسوولان علت مرگ او را خودکشی اعلام کردند. حالا وکیل یکی از فعالان بازداشتی خبر داده که به اتهامات پنج نفر از این افراد «افساد فی‌الارض» هم اضافه شده است. محمدحسین آقاسی، وکیل مدافع تعدادی از این متهمان، هفته گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییر عنوان اتهامی پنج نفر از متهمان این پرونده از جاسوسی به افساد فی‌الارض گفت مشخص نیست که حتماً این اتهام در دادگاه احراز شود. او با بیان اینکه این پرونده هشت متهم دارد، اظهار کرد: وکالت رسمی دو نفر از این هشت نفر بر عهده من است و امور حقوقی یک نفر دیگر از این متهمان که هنوز اجازه امضای وکالت‌نامه ایشان به من داده نشده نیز توسط خانواده ایشان از من درخواست شده و در نهایت جمعاً وکالت سه نفر از هشت نفر بر عهده بنده است. او درباره عناوین اتهامی متهمان این پرونده عنوان کرد: پنج نفر از این افراد اتهام جاسوسی داشتند و توسط بازپرس برای آنها کیفرخواست و قرار مجرمیت (جلب به دادرسی) صادر شد. پرونده برای دادستانی ارسال شد و بنا به جهاتی دادستان ایراداتی گرفتند و از بازپرس خواستند که اتهام افساد فی‌الارض برای این افراد تعیین شود. بازپرس هم روز شنبه ۱۴ مهرماه به این پنج نفر اتهام افساد فی‌الارض را تفهیم کرد. او درباره وضعیت متهمان پرونده نیز گفت: همه متهمان پرونده ساکن تهران هستند و از تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه سال ۹۶ دستگیر شدند یعنی حدود هشت ماه است که در زندان اوین بازداشت هستند.

اظهار تاسف و بی‌اطلاعی کلانتری

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران، درباره اتهام «افساد فی‌الارض» برای برخی از متهمان محیط زیست، اظهار کرد: این مساله در هیات چهارنفره‌ای که دولت تعیین کرده بود و خانم جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، هم در آن حضور داشت، مطرح شد که همه اعلام کردند در این مورد چیزی به ما ابلاغ نکرده‌اند. کلانتری با بیان اینکه قوه قضائیه در مورد صدور این احکام و جزئیات آن اطلاعاتی به ما نداده است، گفت: این اتهامات ادعایی است که به‌طور قانونی باید بررسی شود. تقاضای این اتهام با بازپرس یا دادستان باید باشد. به هر حال اتهامی است که هنوز ثابت نشده و جای تاسف دارد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این 30 مهرماه نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود: اتهام جدید فعالان محیط زیست بازداشت‌شده، هنوز به طور رسمی اعلام نشده، اما موضوعاتی مطرح است. این اتهام قطعی نیست و امکان درخواست تجدیدنظر وجود دارد و بهتر است قدری صبر کنیم تا به شکل رسمی این موضوع اعلام شود، اینها هنوز شایعه است. اما ظهر چهارشنبه دوم آبان‌ماه موضوع به صورت رسمی اعلام شد؛ خبرگزاری میزان نوشت: عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فعالان پوششی محیط زیست گفت: تحقیقات این پرونده روز گذشته به سرانجام رسید و کیفرخواست برای هشت‌نفری که تعقیب شده بودند، صادر شده و آماده ارسال به دادگاه است. تقریباً حدود 20 روز پیش تحقیقات در مورد متهمان این پرونده به پایان رسیده بود، اما به دلیل نواقصی که داشت به شعبه بازپرسی بازگشت. بازپرس چندی پیش از مراجع ذی‌صلاح مرتبط با امور نظامی در این پرونده استعلام گرفته بود که این مراجع پاسخ دقیق، روشن و گزارش مبسوطی به استعلام بازپرس داده بودند و بر اساس آن مشخص شد اقداماتی که تعدادی از متهمان این پرونده انجام داده‌اند، تقرب جستن به اماکن نظامی در پوشش اقدامات محیط زیستی و کسب اطلاعات نظامی این محیط‌ها بوده است، از این‌رو در مورد چهار نفر از متهمان عناوین اتهامی توسط بازپرس به دلیل تکمیل تحقیقات تغییر کرد.

هفته گذشته اخبار ضدونقیضی هم درباره نحوه مرگ فرشید هکی که گفته می‌شود وکیل و فعال محیط زیست بوده، منتشر شد، اما دادستان تهران ضمن اینکه اظهارنظر قطعی درباره علت و نحوه مرگ فرشید هکی را منوط به انجام تحقیقات قضایی و اعلام نتایج آزمایش‌های پزشکی قانونی اعلام کرد، گفت: جسد مرحوم در قسمت صندلی عقب خودرو در حالی که دارای آثار سوختگی بود، کشف شد. جسد فاقد هرگونه آثار ضرب و جرح، شکستگی یا هر نوع علائم مشکوک ظاهری بود. آن‌طور که خبرگزاری میزان گزارش داده، جعفری‌دولت‌آبادی عنوان کرده است که حسب اعلام خانواده مرحوم و تحقیقات انجام‌شده توسط بازپرس و پلیس، مرحوم هیچ‌گونه فعالیت محیط زیستی نداشته ضمن اینکه نامبرده به حرفه وکالت نیز مشغول نبوده است.

پرسپولیس به فینال رفت، ‌نود به حاشیه

هفته گذشته تیم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف تیم السد قطر رفت و با کسب تساوی یک - یک راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شد. این مسابقه و نتیجه آن هفته گذشته هیجان و شادی بسیاری برای فوتبال‌دوستان به همراه داشت. البته با حذف دو هفته‌ای برنامه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور، گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه حضور این گزارشگر و برنامه‌ساز در صداوسیما به یکی از مهم‌ترین مسائل فوتبال و رسانه تبدیل شد. البته در نهایت عادل فردوسی‌پور این بازی را برای شبکه سه تلویزیون گزارش کرد، اما ماجرای پخش نشدن برنامه نود با اجرای عادل فردوسی‌پور چه بود؟ برنامه ورزشی نود که هر هفته دوشنبه شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود، با حدود دو دهه سابقه پخش یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های صداوسیماست که عادل فردوسی‌پور مجری و بنیانگذار آن است. 23 مهرماه این برنامه برخلاف روال معمول، روی آنتن نرفت و در ساعت پخش آن بازی اسپانیا و انگلیس پخش شد. گویا از فردوسی‌پور خواسته بودند پس از پخش این بازی برنامه خود را شروع کند، اما او نپذیرفته بود. به هر حال با حذف نود از جدول پخش شبکه سوم سیما، گمانه‌زنی‌هایی درباره اختلاف عادل فردوسی‌پور و علی فروغی، مدیر جوان شبکه سوم سیما و فرزند باجناق غلامعلی حدادعادل، صورت گرفت. این گمانه‌زنی‌ها زمانی شدت گرفت که مسوول روابط عمومی شبکه سه سیما اعلام کرد که برنامه نود دوشنبه 30 مهرماه نیز پخش نخواهد شد. طبق گزارش ایسنا، روابط عمومی شبکه سه سیما در توضیح علت پخش نشدن برنامه عادل فردوسی‌پور عنوان کرد: «با عنایت به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه نود در پی عدم پخش این برنامه به دلیل پخش بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلافِ ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.» به این ترتیب برای دومین هفته پیاپی برنامه عادل فردوسی‌پور روی آنتن نرفت و این شایعه مطرح شد که فردوسی‌پور برخلاف اعلام قبلی، گزارشگر بازی پرسپولیس - السد هم نخواهد بود. این گزارشگر محبوب تلویزیونی در نهایت این بازی را برای شبکه سه تلویزیون گزارش کرد، اما این حواشی باعث شد هفته گذشته نقدهای مختلفی از کارنامه دو دهه‌ای فردوسی‌پور و نحوه مواجهه صداوسیما با این برنامه در رسانه‌ها منتشر شود. روزنامه «سیاست روز» نوشت: «فردوسی‌پور قابلیت حذف ندارد. نه به خاطر محبوبیتش که خیلی‌ها پشت او می‌ایستند یا برای اینکه ابزاری برای اعتراض به صداوسیماست، عده‌ای او را بهانه حمله به سیما می‌کنند و در کنارش هم چند تا فحش آبدار می‌دهند. اما دلیل حذف‌ناشدنی بودن او همان «دلال» نبودنش است و صداقت کاری‌اش. هرچند «عادل» نباشد. اما طی این حدود دو دهه سعی کرده به فوتبال ما کمک کند (که کرده) و البته خودش هم از شهرت و محبوبیت و درآمد (که حقش بوده) بی‌بهره نبوده است. عادل فردوسی‌پور باید بماند. باید یا قانع شود یا قانع کند. و یادش نرود که همین رسانه همواره حامی‌اش بوده است. برنامه‌ای که با ۹۰ دقیقه شروع شد و حالا سه ساعت آنتن دارد و وقت اضافه هم همیشه برایش هست. او باید بماند و یادش باشد که دوره‌ای همین رسانه دولتی صداوسیما بوده که پشت او ایستاده است. ماندن برنامه بازی دوسربرد و طبیعتاً حذف آن از کنداکتور دوسرباخت خواهد بود. عادل فرودسی‌پور در هیچ رسانه‌ای جز صداوسیما موفق نخواهد بود که اگر بود خیلی وقت پیش رفته بود. صداوسیما هم نمی‌تواند از چراغ جادو فرودسی‌پور دیگری بیرون بیاورد. حتی اگر 10 تا محمدرضا گلزار را به زور مجری کند!»

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها