شناسه خبر : 15227 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تنش آبی در مازندران

آبفای مازندران پیش از این به خوبی به مساله کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت آگاهی داشت. در این رابطه هماهنگی برای کسب اطلاع با هواشناسی استان هم صورت گرفته است. در این میان بارندگی فصل تابستان به این صورت بود که در طول ۳۰ روز، میزان بارندگی صفر بود

index:1|width:50|height:50|align:left ذبیح‌الله ذاکری/مدیرعامل آبفای استان مازندران
آبفای مازندران پیش از این به خوبی به مساله کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت آگاهی داشت. در این رابطه هماهنگی برای کسب اطلاع با هواشناسی استان هم صورت گرفته است. در این میان بارندگی فصل تابستان به این صورت بود که در طول 30 روز، میزان بارندگی صفر بود. البته آبفای مازندران پیش از این به این مساله آگاهی داشت و برنامه‌هایی نیز برای آن انجام داده بود. حفر چاه در محمودآباد از جمله راهکارهایی بود که در این راستا انجام شد. در عین حال به منابع آبی استان‌هایی که مسافرپذیر بودند نیز افزوده شد. به عنوان مثال، از سمت بابلسر به سمت غرب مازندران تا رامسر، بیشترین میزان مسافر را هر ساله به خود می‌بیند. شهرهای گروه الف شامل بابل، امیرکلا و بابلسر نیز از جمله همین شهرهای مسافرپذیر هستند که 325 لیتر آب به منابع آنها اضافه شده است.
بخشی از این آب مربوط به سد البرز است و بخش دیگر مربوط به مهندسی مجدد و حفر چاه در محمودآباد است. در همین راستا، چاهی را در فریدون‌کنار حفر کردیم که 20 لیتر دبی را افزایش داد. از جمله فعالیت‌های دیگری که برای تامین منابع آبی انجام دادیم، افزایش 20 لیتری دبی در فریدونکنار، افزایش پنج حلقه چاه برای مهندسی مجدد و حفر چاه در سلمان‌شهر است.
همزمان با این طرح در ساری نیز یک حلقه چاه حفر کردیم. بر همین اساس می‌توان با قاطعیت گفت در هفته‌ جاری، بین 80 تا 90 لیتر افزایش دبی اتفاق خواهد افتاد. بخشی از مساله مدیریت مصرف نیز از طریق خود مردم قابل حل است. مساله‌ موجود این است که در بخشی از مناطق، افت فشار صورت می‌گیرد. در ساختمان‌ها، این افت فشار در طبقات دوم و سوم صورت می‌گیرد. به همین خاطر است که این طبقات در زمان اوج مصرف آب یعنی بین ساعات 10 تا 2 بعد از ظهر با افت فشار مواجه می‌شوند. همین مساله در مواقعی به جیره‌بندی آب تعبیر شده که اشتباه است. به نظرم مساله جیره‌بندی آب که مطرح می‌شود مربوط به حوزه کشاورزی است چرا که در بخش آب آشامیدنی مازندران، هیچ‌گونه جیره‌بندی صورت نگرفته است.
در حوزه کشاورزی، اطلاعی ندارم و باید مسوولان کشاورزی پاسخگو باشند. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد این است که امسال به دلیل تعطیلات، خیل عظیم مسافران به سمت مازندران سرازیر شد که همین مساله تاثیر بسیاری در رشد مصرف آب داشت. حدود چهار میلیون جمعیت در این بازه به سمت مازندران سرازیر شد. این درحالی است که اعتبار حوزه آب بر اساس جمعیت محاسبه می‌شود. در عین حال در حوزه برق و گاز، تامین منابع متفاوت است. اما در حوزه‌ آب، تامین اعتبار باید از سوی خودمان صورت گیرد که این مساله با توجه به افزایش جمعیت، مشکلات دیگری را نیز ایجاد می‌کند.
بر همین اساس باید حفر چند حلقه چاه نیز در دستور کار قرار گیرد تا بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت. همزمان، در حوزه مدیریت مصرف، از مردم مازندران نیز خواسته شد تا مصرف خود را کنترل کنند. این مساله در سال‌های قبل نیز دیده می‌شد. یعنی مدیریت مصرف از سوی خود مردم، بخش زیادی از مشکلات تامین منابع آبی را مرتفع می‌کرد. با این حال باید تاکید کرد در بخش آب آشامیدنی هیچ وقت مشکلی نبوده و هیچ جیره‌بندی‌ای صورت نگرفته است.
واقعاً هم نیاز به این کار نبوده است. جیره‌بندی تعریف خاص خود را دارد. نمی‌توان تا مشکلی روی داد، اسم جیره‌بندی را روی آن گذاشت. هرچند که من اسم تنش را روی این مشکل بحران آب می‌گذارم چرا که واقعاً تنش آبی دیده می‌شود. در عین حال بخشی از کاهش فشار آب که ممکن است به جیره‌بندی تعبیر شود، در حقیقت به خاطر کاهش ارتفاع و افت فشار آب است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها