شناسه خبر : 12794 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تکنولوژی موبایل از دیروز تا امروز

نوکیا اولین گوشی ایرانی‌ها

سال ۱۹۷۳ میلادی، یعنی درست ۱۴ فروردین ۱۳۵۲ شمسی روزی بود که اولین تماس تلفنی موبایل با موبایل‌های اولیه توسط مارتین کوپر یکی از مدیران شرکت موتورولا از خیابانی در نیویورک به رئیس شرکت رقیب موتورولا انجام گرفت. گوشی تولیدشده توسط شرکت موتورولا که در آن زمان یک شرکت کوچک بود «دایناتَک» نام داشت و به تلفن آجری ملقب بود

امیر اشراقی
سال 1973 میلادی، یعنی درست 14 فروردین 1352 شمسی روزی بود که اولین تماس تلفنی موبایل با موبایل‌های اولیه توسط مارتین کوپر یکی از مدیران شرکت موتورولا از خیابانی در نیویورک به رئیس شرکت رقیب موتورولا انجام گرفت. گوشی تولیدشده توسط شرکت موتورولا که در آن زمان یک شرکت کوچک بود «دایناتَک» نام داشت و به تلفن آجری ملقب بود، ارتفاعی حدود 20 سانتیمتر داشت دارای 30 مدار الکترونیکی و یک باتری بود که 10 ساعت طول می‌کشید تا شارژ شود و تنها نیم ساعت دوام می‌آورد. از زمان اولین تماس موبایل 9 سال طول کشید تا توسعه شبکه موبایل و مراحل قانونی استفاده از وسایل ارتباط بی‌سیم توسط عامه مردم آماده شود. در سال 1983 میلادی بود که گوشی دایناتک با قیمت 3995 دلار رسماً وارد بازار آمریکا شد با حساب نرخ تورم یعنی معادل حدود 10 هزار دلار در دنیای امروز. در سال 1989 بود که ورود گوشی‌های موبایل در سریال‌های تلویزیونی، باعث معرفی آن به قشر جوان در آمریکا شد. در سال 1991 اولین گوشی همراه تولید انبوه یعنی نوکیا 1011 وارد بازار شد که می‌توانست 99 شماره را ذخیره کند.

آغاز موبایل در ایران
تلفن همراه سال 1372 و با 20 سال تاخیر وارد ایران شد. تا سال 1991 تنها استفاده از تلفن همراه مکالمه صوتی بود و بس. تنها یک سال بعد در سال 1992 اولین پیامک فرستاده شد، که به تاریخ شمسی می‌شود سال 1373 و البته این در حالی است که اولین پیامک در ایران با هشت سال تاخیر یعنی سال 1381 ارسال شد. در ابتدا استفاده از سرویس پیام کوتاه ملزم به ثبت‌نام برای این سرویس بود و مشترکان برای استفاده از سرویس پیام کوتاه باید به دفاتر مخابرات مراجعه کرده و با پر کردن فرم مربوطه این سرویس را فعال می‌کردند.
نوکیا اولین شرکتی بود که گوشی تلفن همراه را به ایران آورد. پس از آن شرکت‌هایی که در ایران به ارائه گوشی تلفن همراه پرداختند، می‌توان زیمنس، آلکاتل، اریکسون و صاایران را نام برد. گوشی‌های اولیه به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با هم نداشتند و همه بزرگ و سنگین بودند. در ابتدا قیمت گوشی‌های تلفن همراه بسیار بالا بود مثلاً حدود یک میلیون تومان، البته اگر یک میلیون تومان را با نرخ تورم سال 1373 حساب کنید متوجه قیمت بسیار بالای تلفن همراه در آن زمان خواهید شد. شاید بشود گفت اولین موبایل هوشمند یا smartphone گوشی سیمون شرکت IBM بود که در سال 1993 با قیمت 900 دلار وارد بازار شد.
یک سال بعد در سال 1994 اولین بازی موبایل، تِتریس وارد گوشی‌ها شد. در 1996 تولیدکنندگان به این فکر افتادند تا برد رادیو را هم در موبایل بگنجانند و استفاده بهینه‌تری از این وسیله داشته باشند و به این ترتیب رادیو هم به امکانات تلفن‌های همراه افزوده شد.

1997 دوربین به موبایل اضافه شد
ایده یکپارچه‌سازی گوشی موبایل با دوربین یا وسایل دیگر و مهیا کردن امکاناتی برای اشتراک عکس با دیگران ایده تازه‌ای نبود و پیش از اینکه به فکر فیلیپ کان برسد، چندین کمپانی از جمله شرکت اپل و الیمپوس به این فکر افتاده بودند، اما نخستین موبایل مجهز به دوربین در 11 ژانویه سال 1997 (22/10/1375) توسط شرکت شارپ ژاپن و آقای کان ساخته شد و در همین سال بود که فیلیپ کان شرکت استارفیش را در زمینه نرم‌افزارهای گوشی تاسیس کرد. در همین سال اولین خرید از دستگاه خودپرداز نوشابه توسط یک دستگاه موبایل انجام شد.
در سال 1998 گوشی معروف نوکیا 5110 که می‌شد سه ساعت با آن صحبت کرد به بازار راه پیدا کرد. یک سال بعد نوکیا یک گوشی هوشمند و مجهز به مرورگر را به نام نوکیا I9110 به علاقه‌مندان معرفی کرد.
یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان نوکیا 3310 بود که در سال 2000 وارد بازار شد و تا به امروز بیش از 126 میلیون از این گوشی در دنیا پخش شده است. اولین گوشی تولید انبوه مجهز به دوربین، موبایل‌های اولیه نوکیا 7650 بود که در سال 2002 به بازار راه پیدا کرد. در همین سال اضافه شدن پخش موسیقی به تلفن همراه هم انقلابی در عرصه گوشی‌های همراه به پا کرد.

پرفروش‌ترین گوشی تلفن همراه دنیا
پاییز 2003 نوکیا یک گوشی با ظاهر بسیار معمولی به نام نوکیا 1100 روانه بازار کرد. شاید شرکت نوکیا هم تصور نمی‌کرد این گوشی ساده به پرفروش‌ترین گوشی تاریخ تلفن همراه تبدیل شود. 1100 تا امروز بیش از 250 میلیون عدد فروش داشته است. اختلاف بسیار زیاد این گوشی با آیفون5 که حدود 150 میلیون تلفن همراه فروخته است نشان از این دارد که احتمالاً نوکیا 1100 پرفروش‌ترین گوشی دنیا خواهد ماند و رکوردش شکسته نخواهد شد. گوشی Razer از شرکت موتورولا اولین گوشی با طراحی نازک و عمر باتری نسبتاً طولانی بود که در سال 2004 وارد بازار شد.

اسمارت‌فون‌ها آمدند
در سال 2007 بود که با ورود گوشی همراه محبوب شرکت Apple به بازار آهسته‌آهسته معنی تلفن همراه از وسیله‌ای فقط برای تماس به وسیله‌ای برای اتصال به اینترنت و انجام کارهای متنوع تغییر پیدا کرد. اولین فروشگاه اینترنتی خرید نرم‌افزارهای مخصوص موبایل یا همان اپلیکیشن‌ها یعنی App Store در سال 2008 راه‌اندازی شد و آغاز صنعت جدیدی در دنیای فناوری بود.
در سال 2009 تلفن‌های مجهز به نرم افزار وارد بازار شدند و در همین سال ویدئوچت به تلفن‌های همراه راه پیدا کرد. همچنین در سال 2009 شرکت سامسونگ اولین مدل از گوشی‌های Galaxy را وارد بازار کرد و از سال 2009 تا 2013 تلفن‌ها قدرتمندتر، نازک‌تر، پردوام‌تر، باکیفیت‌تر و سریع‌تر شده‌اند. شرکت سیسکو تخمین می‌زند تا سال 2017 بیش از 10 میلیارد گوشی تلفن همراه در جهان وجود داشته باشد در حال حاضر این عدد حدود شش میلیارد است. امروزه رقابت بسیار بالا بین برندهای متفاوت وجود دارد و شرکت‌هایی چون اپل، سامسونگ، اچ‌تی‌سی، سونی و بسیاری برندهای معتبر دیگر با معرفی محصولاتی جذاب بازار رقابت را بسیار داغ‌تر کرده‌اند.
نسل جدید تلفن‌های همراه بسیار هوشمند و پیشرفته هستند، امکان جست‌وجو در اینترنت، عکسبرداری و فیلمبرداری با وضوح تصویر بسیار بالا، مطالعه کتاب‌های دیجیتال و روزنامه، اندازه‌گیری دما، ضربان قلب و حتی نظارت بر وضعیت سلامت افراد را با کمک حسگرهای مختلف فراهم می‌کنند. تلفن‌هایی که وزن آنها به طور میانگین حدود 100 گرم است اما قابلیت‌هایشان آنها را در حد و اندازه‌های یک کامپیوتر ارتقا داده است.

بازار گوشی ایران
در بازار ایران اگرچه خیلی دیر سیم‌کارت آمد، اما در سال‌های اخیر با توجه به رشد میلیونی مشترکان تلفن همراه برندهای معروف گوشی در جهان نیز بلافاصله در تولید در این بازار حضور چشمگیری دارند. اکنون در گوشه و کنار بازار ایران، انواع و اقسام گوشی‌های روز جهان با برندهای معروف خودنمایی می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها