شناسه خبر : 46358 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خیال خام

آیا کنترل ایمن هوش مصنوعی امکان‌پذیر است؟

دکتر رومن وی یامپولسکی، از کارشناسان برجسته هوش مصنوعی، می‌گوید ما با یک رویداد تقریباً تضمین‌شده با پتانسیل ایجاد یک فاجعه وجودی روبه‌رو هستیم.

به گزارش ایسنا، یک متخصص در زمینه هوش مصنوعی، بررسی کاملی روی ادبیات علمی در مورد هوش مصنوعی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که هیچ مدرکی برای حمایت از این تصور وجود ندارد که هوش مصنوعی را می‌توان به‌طور ایمن کنترل کرد.

علاوه بر این، حتی اگر سازوکارها یا روش‌هایی برای کنترل هوش مصنوعی پیشنهاد شده باشد، دکتر رومن وی یامپولسکی (Roman V. Yampolskiy) معتقد است که این اقدامات برای تضمین ایمنی کافی نخواهند بود.

به نقل از آی‌ای، دکتر یامپولسکی دانشیار دانشگاه لوئیزویل (Louisville) است که نتایج تحقیقات خود را در کتابی با عنوان «هوش مصنوعی غیرقابل توضیح، غیرقابل پیش‌بینی، غیرقابل کنترل» منتشر کرده است.

کار او در زمینه «ایمنی هوش مصنوعی» تا حدی از سوی ایلان ماسک و موسسه آینده زندگی (FLI) که به‌وسیله مکس تِگمارک، استاد دانشگاه MIT و ژان تالین، یکی از بنیان‌گذاران اسکایپ تاسیس شده، پشتیبانی شده است.

موسسه آینده زندگی همان موسسه‌ای است که برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندتر از GPT-4 درخواست کرد این پروژه با یک توقف شش‌ماهه روبه‌رو شود.

نامه سرگشاده این موسسه از سوی بیش از 33 هزار نفر از جمله ایلان ماسک، استیو وزنیاک هم‌بنیانگذار اپل، یوشوا بنجیو (Yoshua Bengio)، پدرخوانده هوش مصنوعی و سایر کارشناسان امضا شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...