شناسه خبر : 45453 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خطر AI

آیا زنان به‌وسیله هوش مصنوعی حذف می‌شوند؟

گزارش اخیر بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس نشان می‌دهد که معادل ۳۰۰ میلیون شغل تمام‌وقت در ایالات‌متحده و اروپا به دلیل فناوری نوظهور AI در معرض اتوماسیون قرار دارند.

همچنین خبرگزاری رویترز، خبر داد که مطالعه یک آژانس سازمان ملل نشان داده که هوش مصنوعی مولد احتمالاً مشاغل بیشتر افراد را به‌طور کامل در اختیار نخواهد گرفت، بلکه در عوض بخشی از وظایف آنها را خودکار می‌کند. با این حال، این سازمان هشدار داد که کار دفتری احتمالاً بیشترین ضربه را خواهد خورد و با توجه به حضور بیش از حد زنان در این بخش، به‌ویژه در کشورهای ثروتمندتر، به‌طور بالقوه به اشتغال زنان آسیب بیشتری وارد می‌کند.

در حالی که سهم مردان در بازار کار بیشتر از زنان است، تاثیر ورود هوش مصنوعی بر مشاغل ممکن است برعکس باشد. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب حاصل از اتوماسیون قرار دارند. بنابر مطالعات جدید و با در نظر گرفتن توزیع جنسیتی در بازار کار، از آنجا که برخی مشاغل راحت‌تر از سایرین خودکار می‌شوند، زنان ممکن است بیشترین ضرر را به دلیل هوش مصنوعی مولد متحمل شوند.

مارک مک نیلی، استاد بازاریابی، به یورونیوز می‌گوید: «شما اگر در بخش مردان باشید، مشاغل به حالت مساوی ۵۰-۵۰ بین مشاغل یقه‌سفید (کارمندی و اداری) و یقه‌آبی (یدی و کارگری) تقسیم می‌شوند. اما در بخش زنان ۷۰ درصد یقه‌سفید و ۳۰ درصد یقه‌آبی هستند، بنابراین زنان بیشتری در این فضا تحت تاثیر قرار می‌گیرند.» 

دراین پرونده بخوانید ...