شناسه خبر : 45242 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترکیب سمی

همراهی بیت‌کوین و هوش مصنوعی چگونه جهانی می‌سازد؟

 

زهرا تهرانی / نویسنده نشریه 

چقدر درباره بیت‌کوین می‌دانید؟ این روزها که بازار رمزارزها داغ است و همه به دنبال راهی برای افزایش و حفظ سرمایه‌شان هستند بسیاری به بیت‌کوین روی آورده‌اند. در واقع بیت‌کوین یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز است. این نوع جدیدی از دارایی است که در ردیف دارایی‌های سنتی مانند پول نقد، طلا و املاک جای می‌گیرد. حالا به سراغ هوش مصنوعی برویم. این روزها هوش مصنوعی پای خود را به همه حوزه‌ها باز کرده است؛ از موسیقی گرفته تا پزشکی و... . اگر هوش مصنوعی به سراغ بیت‌کوین برود چه اتفاقی می‌افتد؟ در نگاه نخست، ممکن است دو موجودیت مجزا به نظر برسند که هر کدام بخش‌های مختلفی را متحول می‌کنند. اما با بررسی دقیق‌تر، متوجه خواهید شد که آنها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید درهم ‌تنیده شده‌اند. در واقع، تا آنجا پیش می‌رویم که بگوییم هوش مصنوعی و بیت‌کوین ترکیبی هستند که در بهشت ساخته ‌شده‌اند. اجازه بدهید توضیح بدهیم چرا.

نحوه استخراج ارز دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی

79کریپتوکارنسی یا همان رمز‌ارزها در سال‌های اخیر محبوبیت قابل توجهی به دست آورده‌اند و افراد و کسب‌وکارهای زیادی به دنبال مشارکت در انقلاب ارز دیجیتال هستند. استخراج ارز دیجیتال یک فرآیند ضروری در ایجاد سکه‌های جدید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین است. با پیشرفت‌های هوش مصنوعی، استخراج ارز دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به گزینه‌ای مناسب برای افراد و سازمان‌ها تبدیل شده است. حالا که به دنبال چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در استخراج ارزهای دیجیتال هستیم، درک اصول استخراج سنتی بسیار مهم است. استخراج ارز دیجیتال شامل حل پازل‌های پیچیده ریاضی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایمن‌سازی شبکه است. ماینرها برای یافتن راه‌حل صحیح به رقابت می‌پردازند و اولین ماینری که معما را حل کند، پاداشی به شکل سکه‌های تازه ضرب‌شده دریافت می‌کند. فناوری هوش مصنوعی پیشرفت‌های چشمگیری در صنایع مختلف داشته است و استخراج ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست. با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، ماینرها می‌توانند عملیات استخراج خود را بهینه کنند، کارایی را بهبود بخشند و شانس استخراج موفق سکه‌های جدید را افزایش دهند. هوش مصنوعی می‌تواند بینش‌های ارزشمند و قابلیت‌های پیش‌بینی را ارائه دهد و استخراج‌کنندگان را قادر می‌کند تصمیم‌های مبتنی بر داده بگیرند و با ماهیت پویای بازار ارزهای دیجیتال سازگار شوند.

بیت‌کوین

بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری‌شده و مجازی است که  به عنوان پول و نوعی پرداخت خارج از کنترل هر شخص، گروه یا نهاد طراحی شده است، بنابراین نیاز به دخالت شخص ثالث در تراکنش‌های مالی را از بین می‌برد. بیت‌کوین در سال 2009 از سوی یک توسعه‌دهنده ناشناس یا گروهی از توسعه‌دهندگان  به نام ساتوشی ناکاموتو به عموم معرفی شد. از آن زمان این ارز به شناخته‌شده‌ترین ارز رمزنگاری‌شده در جهان تبدیل شده است. محبوبیت آن الهام‌بخش توسعه بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر شده است. رقبا سعی می‌کنند آن را به عنوان یک سیستم پرداخت جایگزین کنند یا به عنوان ابزار یا توکن‌های امنیتی در سایر بلاک‌چین‌ها و فناوری‌های نوظهور مالی استفاده می‌شوند.

بلاک‌چین

بلاک‌چین یک پایگاه داده یا دفتر کل توزیع‌شده است که در میان گروه‌های شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته شده است. آنها بیشتر به دلیل نقش حیاتی خود در سیستم‌های ارزهای دیجیتال برای حفظ یک رکورد امن و غیرمتمرکز از تراکنش‌ها شناخته می‌شوند، اما به استفاده از ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شوند. بلاک‌چین‌ها  به دلیل عدم تغییر در داده‌ها در هر صنعتی کاربرد دارند- اصطلاحی که برای توصیف دقت در تغییرات استفاده می‌شود. در اصل بلاک‌چین‌ها داده‌ها را به درستی ذخیره می‌کنند و اجازه نمی‌دهند داده‌ها دچار تغییرات احتمالی آسیب‌زننده شوند.

بلاک‌چین‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

ممکن است با صفحات گسترده یا پایگاه داده آشنا باشید. بلاک‌چین‌ها تا حدودی شبیه به هم هستند زیرا پایگاه داده‌ای است که اطلاعات در آن وارد و ذخیره می‌شود. اما تفاوت اصلی میان یک پایگاه داده یا صفحه گسترده سنتی و یک بلاک‌چین در نحوه ساختاردهی و دسترسی به داده‌هاست. یک بلاک‌چین شامل برنامه‌هایی به نام اسکریپت است که وظایفی را که معمولاً در یک پایگاه داده انجام می‌دهید بر عهده دارد: وارد کردن و دسترسی به اطلاعات و ذخیره آنها در جایی. یک بلاک‌چین ممکن است در چند حوزه توزیع شده باشد، به این معنی که چندین نسخه در بسیاری از ماشین‌ها ذخیره می‌شوند و همه آنها باید مطابقت داشته باشند تا معتبر باشند. بلاک‌چین اطلاعات تراکنش‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آن را وارد یک بلوک می‌کند، مانند سلولی در صفحه گسترده حاوی اطلاعات. پس از پر شدن، اطلاعات از طریق یک الگوریتم رمزگذاری اجرا می‌شود که یک عدد هگزادسیمال به نام هش ایجاد می‌کند. سپس هش وارد بلوک مربوطه می‌شود و با سایر اطلاعات موجود در بلوک رمزگذاری می‌شود. این باعث ایجاد یکسری بلوک می‌شود که به هم زنجیر شده‌اند.

پیوند بیت‌کوین و هوش مصنوعی

ارتباط میان هوش مصنوعی و بیت‌کوین صرفاً در مورد استفاده از بیت‌کوین به عنوان یک روش پرداخت راحت نیست بلکه موضوع عمیق‌تر از این حرف‌هاست؛ بحث اصلی بر سر پتانسیل هوش مصنوعی برای استفاده از بیت‌کوین به صورت غیرمتمرکز است، چیزی که ما انسان‌ها اغلب آن را چالش‌برانگیز می‌دانیم. هوش مصنوعی طبق ماهیت خود به یک سیستم پرداخت نیاز دارد که همیشه در دسترس، دیجیتال و کاملاً خودکار باشد. برای فعال ماندن، نیاز به سیستم پرداخت قوی با دو شرط لازم است: داده و توان محاسباتی. سیستم‌های بانکداری سنتی با ساعات محدود و فرآیندهای دستی خود به‌سادگی نمی‌توانند این سطح از خدمات را ارائه دهند. اما حدس بزنید چه چیزی می‌تواند؟ بله، درست حدس زدید- بیت‌کوین

چرا بیت‌کوین؟

بیت‌کوین، با سیستم مبتنی بر بلاک‌چین ، به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته در دسترس است و هوش مصنوعی را قادر می‌کند در صورت نیاز، پرداخت‌ها را با یک الگوریتم منحصر به فرد انجام دهد و دریافت کند. یک منبع پرداخت عالی برای هوش مصنوعی؛ همیشه در دسترس و آسان‌هضم. اما این همه ماجرا نیست. بیت‌کوین همچنین در برابر ابهام مقاوم است، کیفیتی که برای هوش مصنوعی بسیار مهم است. هوش مصنوعی که یک موجودیت غیرانسانی است و ذاتاً قوانین انسانی یا قوانین اغلب مبهم سیستم‌های بانکداری سنتی را درک نمی‌کند. بنابراین، به یک سیستم پرداخت شفاف و مقاوم در برابر سانسور نیاز دارد. بیت‌کوین، با بلاک‌چین عمومی و بدون مجوز خود، کاملاً سازگار است. قوانین بیت‌کوین را تنها در صورتی می‌توان تغییر داد که اکثریت شبکه موافق باشند و در مقابل تغییرات احتمالی و مخرب مقاومت کند.

آینده هوش مصنوعی و بیت‌کوین

 همگرایی هوش مصنوعی و بیت‌کوین دنیایی از فرصت‌ها خلق می‌کند. هوش مصنوعی با توانایی خود در جهت‌یابی و استفاده از پتانسیل غیرمتمرکز بیت‌کوین، می‌تواند نوآوری را در صنایع مختلف هدایت کند. این می‌تواند نحوه درک و استفاده ما از پول را دوباره تعریف کند و به آینده‌ای منجر شود که در آن امور مالی و فناوری به طرز جدایی‌ناپذیری درهم‌ تنیده شده‌اند. علاوه بر این، ویژگی‌های ذاتی بیت‌کوین آن را به یک دارایی ایده‌آل برای هوش مصنوعی تبدیل می‌کند. ارزش بیت‌کوین به صورت برنامه‌ریزی‌شده روی 21 میلیون سکه محدود شده است و مستقیماً با استفاده از برق استخراج می‌شود که ارزش آن را در طول زمان مشخص می‌کند. این امر بیت‌کوین را به ذخیره‌ای قابل اعتماد برای هوش مصنوعی تبدیل می‌کند و ارتباط هوش مصنوعی-بیت‌کوین را بیش از پیش تقویت می‌کند.

پیش‌بینی آرتور هیز

آیا هوش مصنوعی به ارز نیاز دارد تا مانند انسان‌ها عمل کند؟ آرتور هیز، یکی از بنیانگذاران BitMEX می‌گوید، بله و آن ارز بیت‌کوین خواهد بود. هیز در مقاله‌ای که از او منتشر شد، این‌گونه توضیح می‌دهد: چرا هوش مصنوعی بیت‌کوین را به عنوان منطقی‌ترین پول برای محاسبه تصمیمات اقتصادی و بهترین راه پرداخت‌ها انتخاب کرده است. آرتور هیز، مدیرعامل سابق بیت مکس، استدلال می‌کند که «بیت‌کوین بهترین گزینه برای حفظ ارزش خود در طول زمان در تغذیه هوش مصنوعی (به وسیله برق) است. این دارایی نه‌تنها از نظر برنامه‌ریزی به 21 میلیون سکه محدود شده است، بلکه مستقیماً با استفاده از برق استخراج می‌شود، بنابراین ارزش بیت‌کوین را در طول زمان مشخص می‌کند.» برخی استدلال کرده‌اند که اتریوم به دلیل پویایی در زمینه‌های دیگر پس از ادغام با هوش مصنوعی، می‌تواند درآمد قوی‌تری نسبت به بیت‌کوین داشته باشد. با این حال، اندکی پس از اینکه اتریوم شناخته‌تر شد، هیز ادعا کرد که اتریوم واجد شرایط نیست، زیرا برنامه‌های کاربردی دیگری دارد، برخلاف بیت‌کوین و ارز فیات که «فقط پول هستند». او درباره بیت کوین این‌گونه می‌گوید: «این چیزی است که بیت‌کوین را تبدیل به یک دارایی بسیار ارزشمند می‌کند، زیرا ارزش آن را نمی‌توان با سودمندی واقعی چیزهای دیگر در هم آمیخت.»

هزینه این ترکیب

در گزارش مودیز آمده است که ترکیب هوش مصنوعی و فناوری دفتر کل دیجیتال در الگو‌های تجاری ممکن است به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز داشته باشد، اما می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود نقدینگی بازار در طول زمان کمک کند. بر اساس گزارش آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودیز، فناوری‌های بلاک‌چین که زیربنای ارزهای دیجیتال هستند، می‌توانند به صادرکنندگان ابزارهای مالی مانند اوراق قرضه در کاهش هزینه‌های تامین مالی در پنج سال آینده کمک کنند. گزارش منتشرشده از این آژانس نتیجه می‌گیرد، در حالی که ترکیب این فناوری‌ها در کسب‌وکارها می‌تواند هزینه‌های فناوری اطلاعات را افزایش دهد و در ابتدا نیاز به «سرمایه‌گذاری قابل‌ توجه» داشته باشد، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها در طول زمان کمک کند. همان گونه که گزارش مودیز می‌گوید، نوآوری‌های اخیر پتانسیل تحول‌پذیری و ارتقای  فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری دفتر کل توزیع‌شده را هنگام اعمال در بازارهای مالی افزایش داده‌اند.  این گزارش می‌افزاید، در حالی که هوش مصنوعی به طور بالقوه می‌تواند هزینه‌های عملیاتی موسسه‌های مالی را با خودکارسازی وظایف دستی کاهش دهد، دفتر کل توزیع‌شده (دفتر کل توزیع شده یا  Distributed Ledger  به ساختاری اشاره دارد که دسترسی، ثبت و به‌روزرسانی داده‌ها را به طور همزمان و به صورت توزیع‌شده فراهم می‌کند. این دفتر در واقع پایگاه داده‌ای از اطلاعات است که در یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود) نیز می‌تواند به‌تدریج هزینه‌های تامین مالی را کاهش دهد، به‌ویژه برای موسسه‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر. وینسنت گاسدورف، رئیس DeFi و تحلیلگر دارایی‌های دیجیتال، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: دفتر کل توزیع شده می‌تواند کارایی بازار مالی را بهبود بخشد، سیستم پرداخت را مدرن‌ کند و شمول مالی را تقویت کند. «اثرات کلی اقتصادی و مالی تغییرات تکنولوژیک، از جمله سیاست‌ها و تغییرات استراتژیک ناشی از آن، احتمالاً مثبت خواهد بود.» در این گزارش آمده است که اوراق قرضه دیجیتال یا توکن‌دار که در بازارهای جهانی محبوب می‌شوند، می‌توانند با دور زدن واسطه‌ها مانند بانک‌ها و افزایش نقدینگی در بازار ثانویه، هزینه‌های معاملاتی را کاهش دهند و بازارهای سرمایه را دسترس‌پذیرتر کنند. بانک مرکزی هنگ‌کنگ پس از انتشار موفقیت‌آمیز اوراق قرضه 100 میلیون‌دلاری در اوایل سال جاری به نتایجی مشابه رسید.

دفتر کل توزیع‌شده همچنین می‌تواند برخی از کسب‌وکارها را قادر کند تا فرصت‌های درآمدی بیشتری به دست آورند و وارد بازارهای جدید شوند. در  گزارش مودیز آمده است: اگرچه تاثیرات استفاده از این فناوری‌های جدید در امور مالی احتمالاً مثبت خواهد بود، اما «آنها بر اساس کشور، منطقه، شرکت و کارگر بسیار متفاوت خواهند بود و برخی از اختلالات ناشی از فناوری رنج می‌برند». با این‌ حال، وعده این فناوری با اشکالاتی مانند به چالش کشیدن قدرت بالقوه حاکمیتی و دامن زدن به فرار مالیاتی، پولشویی همراه است.

به آغوش تغییرات می‌رویم

همان‌طور که هوش مصنوعی به تکامل و ادغام با سیستم‌های غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین ادامه می‌دهد، این توانایی را دارد که امکانات جدیدی را فراهم کند که در حال حاضر حتی نمی‌توانیم آن را تصور کنیم. این یک چشم‌انداز هیجان‌انگیز است که می‌تواند آینده امور مالی، فناوری و فراتر از آن را شکل دهد. بنابراین،  همه را تشویق می‌کنیم که مطلع بمانند و تقاطع شگفت‌انگیز هوش مصنوعی و بیت‌کوین را کشف کنند. قدرت برهم‌زننده این فناوری‌ها را در آغوش بگیرید و بیایید با هم در این چشم‌انداز دگرگون‌کننده حرکت کنیم. 

دراین پرونده بخوانید ...