شناسه خبر : 5003 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تور آسیایی حسن روحانی با سفر به ویتنام، مالزی و تایلند

آغوش‌گشایی به روی شرق

دو هفته پس از تور آمریکای حسن روحانی -که طی آن با حدود 20 نفر از سران کشورهای مهم دنیا ملاقات کرد- رئیس‌جمهوری ایران سفری دوره‌ای به جنوب شرق آسیا را در برنامه خود قرار داد؛ سفر به سه کشور ویتنام، مالزی و تایلند، دیدارهایی خصوصی با مقامات عالی‌رتبه پنج کشور و یک سخنرانی در اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا.
سفر روحانی از ویتنام آغاز شد. جایی که نخستین دیدار یک رئیس‌جمهوری ایران از ویتنام طی ۲۱ سال گذشته صورت گرفت و سران دو کشور پس از امضای دو سند همکاری، از پنج برابر کردن حجم مبادلات دو کشور و رساندن آن به بیش از دو میلیارد دلار در سال سخن گفتند. او سپس به مالزی رفت و در کوالالامپور مورد استقبال «نجیب رزاق» نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت. در این شهر بود که روحانی با بیان اینکه «ایران و مالزی دارای روابط بسیار خوب و برادرانه‌ای بوده‌اند، اما در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها، روابط اقتصادی دو کشور کاهش یافته»، گفت: «امروز تصمیم گرفتیم سطح روابط را در مرحله نخست به دوره پیش از تحریم‌ها بازگردانیم و در مرحله بعد نیز به سرعت آن را به دو برابر افزایش دهیم.»
اما نقطه اوج سفر هفته گذشته روحانی در بانکوک رقم خورد. جایی که علاوه بر دیدارهای دوجانبه‌ با نخست‌وزیر تایلند، معاون رئیس‌جمهوری چین و رئیس‌جمهوری سریلانکا، در اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا خطاب به کشورهای عضو این مجمع گفت: «جمهوری اسلامی ایران، پس از توافقِ تاریخی هسته‌ای، می‌کوشد با مشارکت در زنجیره تولید، توسعه بازارهای جدید، و تامین پایدار انرژی نقش فعالی در همکاری‌های آسیایی ایفا کند.» او «جذب سرمایه‌گذاری خارجی» را از دیگر اولویت‌های ایران برشمرد و گفت: «ما با دعوت و استقبال از حضور سرمایه‌گذاران آسیایی، زمینه‌های لازم را برای بهره‌مندی مشترک فراهم کرده‌ایم. اقتصاد ایران با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های تحمیلی رشد قابل توجهی را در سال‌های آینده نوید می‌دهد.» به اعتقاد رئیس‌جمهوری ایران «مزیت جغرافیایی، امنیت و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، در زمینه خطوط ریلی، هوایی و دریایی، ایران را به مسیری مطمئن، برای کریدورهای بین‌المللی تبدیل کرده و جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است تا نقشی فعال‌تر در شبکه حمل و نقل آسیا- اروپا ایفا کند؛ و از طریق توسعه ظرفیت‌های خود، به زودی به قطب جدید حمل و نقل هوایی و ریلی در غرب آسیا تبدیل شود.»


دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها