شناسه خبر : 14763 لینک کوتاه

هشدار به احمدی‌نژاد

سر‌لشگر حسن فیروز‌آبادی در روزهای آغازین هفته گذشته از احمدی‌نژاد خواست تا به اظهاراتی که زمینه تشویش اذهان ‌عمومی را فراهم می‌کند، پایان دهد.

معصومه ستوده
سر‌لشگر حسن فیروز‌آبادی در روزهای آغازین هفته گذشته از احمدی‌نژاد خواست تا به اظهاراتی که زمینه تشویش اذهان ‌عمومی را فراهم می‌کند، پایان دهد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری ‌اسلامی ایران ضمن غیر‌قابل قبول دانستن سخنان اخیر احمدی‌نژاد درباره کسانی که نمی‌گذارند وی کار کند، به او هشدار داد تا این مساله را به فراموشی نسپارد که آرمان جمهوری ‌اسلامی ایران، عدالت و حمایت از محرومان بوده و هرکس رئیس‌جمهور شود باید همین آرمان را دنبال کند.
در یکی، دو سال گذشته نوع ادبیات سردار با دولت تغییراتی داشته است. اما صراحت این بار فیروزآبادی تاکنون کم‌سابقه بوده‌ است. به نظر می‌رسد عامل اصلی این تغییر لحن نسبت به محمود احمدی‌نژاد اظهارات وی در سفر به استان خوزستان باشد. رئیس ‌دولت دهم در بخشی از اظهارات خود تاکید کرده بود: «پیغام دادند که فلانی اگر رویت را زیاد کنی پدرت را در‌می‌آوریم. ما تا پای جان در خدمت عدالت، انقلاب، مردم و راه ولایت و امامت هستیم و هزاران احمدی‌نژاد فدای یک قطره عدالت و یک موی سر مردم ایران... می‌گویند باهات برخورد می‌کنیم... برخورد کنید؛ شما عددی نیستید در برابر ملت که بخواهید برخورد کنید. ملت ایران هیچ‌گاه در برابر ابرقدرت‌ها جا نزد و توی دهن آنها زد و باز هم این کار را می‌کند و شما که کسی نیستید. شما هر کدام‌تان هر گوشه‌ای از پرونده‌تان را بالا بزنیم دیگر جایی در بین ملت ایران نخواهید داشت.»

از دفاع تا انتقاد...
سخنان فیروزآبادی در حالی رسانه‌ای شد که وی پیش‌تر همواره در مقام دفاع از احمدی‌نژاد وارد می‌شد و از وی به عنوان رئیس‌جمهوری دلسوز یاد می‌کرد. وی پیش از سال 1388 درباره منتقدان محمود احمدی‌نژاد گفته بود: «حالا بعضی‌ها معتقدند این فاصله‌ای که گروه‌هایی از سیاستمداران بین دولت و مردم انداختند موفق بوده و توانسته‌اند نظر مردم را جلب کنند؛ بنابراین در این انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌توانند یک کاندیدای ریاست‌جمهوری جدید معرفی کنند و مساله‌ احمدی‌نژاد را تمام کنند. ولی این اتفاق نمی‌افتد، اشتباه می‌کنند، یعنی همان اشتباهی را که قبلاً کرده بودند باعث شده بود که مردم دنبال یک کاندیدای جدید بگردند، اصلاً پدیده خاتمی هم همین بود. مردم به خاطر شعارهای او 22 میلیون رای ندادند بلکه مردم به شعارهای خاتمی فقط به خاطر فرد جدید رای دادند و دو دوره هم مردم به وی فرصت دادند، شاید به خواست‌های ملت توجه شود اما متاسفانه مایوس شدند. بعد خاتمی نتوانست و آمدند مواردی را مطرح کردند که حالا خود ایشان هم دارد به آن چیزها انتقاد می‌کند، که ‌اشتباه ‌بود.»
در سال‌های اخیر فیروزآبادی بیشتر به انتقاد از یاران حلقه محمود احمدی‌نژاد همت گماشته و تلاش کرده‌ است کمتر احمدی‌نژاد را مورد حمله قرار دهد با این حال برخی اقدامات رئیس‌جمهور به ویژه در ماه‌های اخیر موجب نارضایتی و انتقاد آشکار از محمود احمدی‌نژاد شده است. به طور نمونه پس از سپردن پرچم کشور توسط احمدی‌نژاد به مشایی در سفر به سمنان وی در سخنانی تاکید کرد: «آن اقدام را مصداق تنش‌زایی در عرصه جامعه می‌دانم و به احمدی‌نژاد توصیه می‌کنم اندکی هوشیار باشد تا جامعه دچار مشکل نشود.»

نامه خبرساز
این چهره نظامی در سال‌های اخیر با نامه‌های خود نیز خبرساز شده ‌است. وی در حوادث بعد از انتخابات در نامه‌ای به امام زمان (عج) از نیروهای مسلح کشور دفاع کرد و نوشت: «صاحب و آقای ما، شما شاهدی که نیروهای مسلح و بسیج هر چهار کاندیدا را از یاران انقلاب می‌دانستند و مانند مردم ایران و با تشخیص خود کم یا زیاد به آنها رای دادند. با این وجود ناظری که چه ناسزاها نثار ما نکردند و چه فحاشی‌ها و تهمت‌ها که از آن بی‌نصیب نماندیم. امنیت مردم را خدشه‌دار کردند و چون به دفاع از مردم برخاستیم، به ما لقب ستمکاران دادند. ما را متجاوزان به حقوق مردم معرفی کردند. می‌خواستند ما را در این میدان آزمایش همچون خودشان
رو سیاه کنند، گویا نمی‌دانند اسلام و قرآن و اهل‌بیت و امام (ره) و قانون اساسی برقرار و تکلیف همه روشن است.»

فیروزآبادی و قدرت‌های منطقه
البته موضع‌گیری‌های فیروزآبادی که در حال حاضر شصت و دومین بهار زندگی خود را پشت‌سر گذاشته است به مسائل داخلی خلاصه نشد. وی به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مورد مسائل امنیت ملی در بعد بین‌المللی نیز سکوت اختیار نکرد به همین دلیل زمانی که برخی از افراد در داخل زمزمه بستن تنگه هرمز را سر دادند با صراحت اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این مورد در اختیار ولی‌فقیه است و هر کسی نمی‌تواند در این مورد نظر بدهد.
البته رئیس کل ستاد نیروهای مسلح به نیروهای غربی در مورد اینکه ایران توان بستن تنگه‌هرمز را ندارد، پاسخ داد و گفت: «آنها برای دلخوشی خودشان می‌گویند ما بلوف می‌زنیم که البته ما هم بنا نداریم تنگه‌هرمز را ببندیم ولی طرح بستن آن را داریم که طرحی هوشمندانه و معقولانه است.»
وی با بیان اینکه جنگ سوریه جنگ ایران است ترکیه، قطر و آل‌سعود را مسوول اصلی خون‌های ریخته‌شده در سوریه دانست که البته این موضع‌گیری از سوی اردوغان بی‌جواب نماند و گفت: «این سخنان ناراحت‌کننده و تامل‌برانگیز است. چون ترکیه تنها کشوری بوده که در زمانی که هیچ کشوری همراه ایران نبود، در کنار این کشور ایستاد و از برنامه هسته‌ای ایران تا پایان دفاع کرد.»

مردی پیش‌بینی‌ناپذیر
سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کاملاً منطبق بر مواضع جمهوری اسلامی است. وی که از سال 1368 تا‌کنون به عنوان ریاست ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت کرده همچنان بر این باور است که ایران باید در خط مقدم دفاع از سوریه حضور داشته باشد زیرا تمام استکبار در برابر سوریه صف‌آرایی کرده است. هنوز معلوم نیست که در چند ماه باقی‌مانده از عمر دولت دهم فیروزآبادی چه مواضعی را در برابر احمدی‌نژاد اتخاذ خواهد کرد، کسی که روزگاری در کنار احمدی‌نژاد قرار گرفت امروز در برابر وی ایستاده است به هر حال زمان زیادی لازم نیست تا موضع‌گیری عضو هیات‌موسس جهاد‌ سازندگی خراسان، مسوول هیات ‌واگذاری زمین شمال خراسان، مسوول جمعیت هلال ‌احمر جمهوری ‌اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ با حکم شهید رجایی، عضو شورای مرکزی جهاد‌ سازندگی کشور در سال ۱۳۶۱ با حکم مهندس میرحسین موسوی، معاون امور دفاعی نخست‌وزیر در سال ۱۳۶۴، جانشین نخست‌وزیر در قرارگاه خاتم مشخص شود البته ناگفته پیداست که وی به عنوان عضوی از شورای عالی امنیت ‌ملی همواره تلاش داشته است تا دکترین نظام را رعایت کند و در آن چارچوب حرکت کند.
بررسی مواضع فیروزآبادی نشان می‌دهد وی تلاش دارد تا نقش متعادل‌کننده‌ای را ایفا کند برای همین درست در شرایطی که برخی از نیروها از بستن تنگه‌ هرمز سخن می‌گویند، با مخالفت با آنان و تاکید بر رای و نظر مقام‌معظم رهبری، فضا را تلطیف می‌کند و به صورتی به یکی از چهره‌های مورد اعتماد فرماندهی کل ‌قوا بدل می‌شود. همین امر سبب شده ‌است که خارجی‌ها مجبور باشند اظهاراتش را رصد کرده و در بسیاری از موارد آن را موضع‌گیری نظام ارزیابی کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها