شناسه خبر : 45892 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فسفر سفید در بمباران غزه

نظر بایدن درباره آینده فلسطین چیست؟

 رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دوست خوبی برای اوست، گفت: اما من فکر می‌کنم او باید تغییر کند و با این دولت در اسرائیل، حرکت برای او دشوار است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه گفت: «اسرائیل می‌تواند روی حمایت ما و حمایت اروپا و جهان حساب کند، اما به دلیل بمباران بی‌رویه [غزه] در حال از دست دادن این حمایت است.» بایدن طی سخنرانی در یک همایش انتخاباتی توضیح داد: ما باید اسرائیلی‌ها را به گونه‌ای متحد کنیم که راهکار دودولتی را انتخاب کنند. من از کنگره خواستم که از اسرائیل حمایت بیشتری کند. وی خطاب به کابینه تل‌آویو اظهار داشت: اشتباهاتی را که ما در ۱۱ سپتامبر مرتکب شدیم، تکرار نکنید. انجام بسیاری از کارها مانند اشغال افغانستان هیچ توجیهی نداشت. رئیس‌جمهور آمریکا درباره نتانیاهو نیز افزود: نتانیاهو نمی‌تواند بگوید که در آینده اصلاً کشور فلسطینی وجود ندارد. نتانیاهو دوست خوبی است، اما من فکر می‌کنم او باید تغییر کند و با این دولت در اسرائیل، حرکت برای او دشوار است. بایدن ضمن تکرار حمایت از تل‌آویو، مدعی شد: اگر اسرائیل نبود، باید یکی را اختراع می‌کردیم. امنیت مردم یهود و امنیت اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل یهودی به معنای واقعی کلمه در خطر است، اما تعهد ما به اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است. وی همچنین افزود: این ترس واقعی در سراسر جهان وجود دارد که آمریکا به دلیل حمایت از اسرائیل، جایگاه اخلاقی خود را از دست بدهد. نتانیاهو باید برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین گام بردارد. بایدن در ادامه خبر داد که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا به غرب آسیا و فلسطین اشغالی سفر می‌کنند تا ضمن گفت‌وگو درباره جنگ غزه، به موضوع امنیت کشتیرانی در دریای سرخ بپردازند. پیش از این نیز پایگاه خبری «آکسیوس» بامداد چهارشنبه گزارش داد که مقام‌های ارشد نظامی صهیونیست هم‌اکنون در واشنگتن حضور دارند تا راهبرد جنگ غزه را به مقام‌های آمریکایی ارائه کنند. 

گفت‌وگوی روسیه و اسرائیل در مورد وضعیت غزه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری اعلام کرد که روسیه و اسرائیل در مورد وضعیت نوار غزه با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده‌اند. وی توضیح داد: روسیه برای دستیابی به آتش‌بس فوری در غزه تلاش می‌کند، این امر به جلوگیری از تلفات جدید و ارائه کمک‌های لازم به مردم نوار غزه کمک خواهد کرد. ما این موضوعات را با طرف اسرائیلی به صورت آشکار و خصوصی در میان می‌گذاریم. سخنگوی وزارت خارجه روسیه ادامه داد: ارتباطات در بالاترین سطح وجود دارند. سفارت‌های ما در حال کار هستند، ما طیف وسیعی از وظایف را داریم که در دستور کار روسیه و اسرائیل است. گروه‌های مقاومت فلسطین، ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان‌الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهارروزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. به دنبال پایان آتش‌بس‌ موقت چهارروزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل‌آویو برای تمدید آتش‌بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای دو روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است. سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده «طوفان‌الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

روسیه تولیدات گاز مایع خود را افزایش می‌دهد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، همزمان با اعلام خبر افزایش تولید گاز مایع این کشور، گفت که تحریم‌های اروپا نمی‌تواند مانعی برای توسعه برنامه‌های حوزه انرژی روسیه باشد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت: مقررات جدید اتحادیه اروپا با هدف محدود کردن واردات گاز از روسیه و بلاروس نمی‌تواند بر اقتصاد روسیه تاثیر بگذارد، ولی موجب ایجاد بحران در کشورهای اروپایی خواهد شد. وی طی نشستی با حضور مقامات این کشور گفت که تحریم‌های اروپایی علیه روسیه بیشتر متوجه خودشان می‌شود. این دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد: اتحادیه اروپا با تحریم‌های گازی جدید قصد ضربه زدن به اقتصاد روسیه را دارد ولی باید گفت که در این کار موفق نخواهد شد. زاخارووا خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌های اروپا، بسیاری از کشورهای آسیایی و اقیانوسیه خواستار واردات گاز روسیه هستند. در واقع هرچقدر تحریم‌های اروپا شدیدتر باشد، رشد بازارهای جدید در دیگر کشورها سریع‌تر خواهد بود. به گفته زاخارووا از برنامه‌های اصلی روسیه توسعه زیرساخت‌های مربوط به گاز مایع (LNG) و اولویت‌های این کشور در بخش انرژی است که تحریم‌ها نمی‌تواند مانع این برنامه‌ها شود. وی در پایان سخنانش از برنامه‌های مسکو برای افزایش تولید گاز مایع از ۳۳ به ۱۰۰ میلیون تن در سال خبر داد.

برای هر احتمالی آماده باشید

رئیس شورای عالی سیاسی و فرمانده کل نیروهای مسلح یمن در سخنانی خواستار آمادگی ارتش کشورش برای هر احتمالی شد. مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی و فرمانده کل نیروهای مسلح یمن، از مواضع نیروهای ارتش کشورش و عملیات‌های آنها در حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطین و لبنان تمجید کرد. المشاط گفت: جنایات امروز دشمن در غزه چیز جدیدی نیست، بلکه تنها یک نقطه در پرونده جنایات شنیع آن علیه بشریت از زمان تشکیل آن است. وی تاکید کرد: دفاع ما از فلسطین و قدس و حمایت ما از غزه در این نبرد بزرگ و شرایط سخت، دفاع از یمن، امت و تمام بشریت است. المشاط خطاب به نیروهای مسلح کشورش افزود: در مواجهه با خطرات قریب‌الوقوع و تشدید تنش از سوی دشمنان اسرائیلی، ما و شما باید تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به دشمنان به کار گیریم. وی در واکنش به تهدیدهای اسرائیل و آمریکا علیه یمن نیز به نیروهای مسلح کشورش دستور داد که سطح آمادگی باید برای رویارویی با همه احتمالات افزایش داده شود. پیش از این نیز سرلشکر جلال الرویشان، معاون امور امنیتی و دفاعی نخست‌وزیر یمن، تاکید کرد، نیروهای مسلح این کشور امکانات و اطلاعات کافی برای اجرای تمامی هشدارهای خود در اختیار دارند و در صورت ادامه جنگ و محاصره غزه از سوی اسرائیل، اقدامات نظامی یمن تشدید خواهد شد. سرلشکر جلال الرویشان در این‌باره گفت: با توجه به ادامه تجاوز و محاصره نوار غزه به‌وسیله اسرائیل، یمن نمی‌تواند از اجرای عملیات علیه دشمن اسرائیلی عقب‌نشینی کند.

توصیه کرملین در آستانه مذاکرات بایدن و زلنسکی

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) در سخنانی در آستانه مذاکرات روسای جمهوری آمریکا و اوکراین گفت: ایالات‌متحده نمی‌تواند با تزریق ده‌ها میلیارد دلار دیگر به این کشور، جریان جنگ در اوکراین را تغییر دهد. رویترز گزارش داد، این سخنان دیمیتری پسکوف روز سه‌شنبه پس از آن مطرح شد که منابع خبری گزارش دادند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان گفت‌وگوها با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران کنگره در واشنگتن، در زمانی که تردیدها در میان بسیاری از قانونگذاران جمهوریخواه در حال افزایش است، ادعای خود را برای کمک‌های بیشتر آمریکا برای جنگ اوکراین علیه روسیه مطرح خواهد کرد. سخنگوی کرملین در این‌باره افزود: روسیه از نزدیک دیدارهای زلنسکی در واشنگتن را دنبال خواهد کرد.

پسکوف خاطرنشان کرد: درک این نکته برای همه مهم است که اعطای ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین، به موفقیت کی‌یف در میدان نبرد کمک نکرد. وی ادامه داد: کمک درخواستی ده‌ها میلیارددلاری اوکراین برای تزریق به اقتصاد این کشور نیز محکوم به شکست خواهد بود و نمی‌تواند وضعیت را در میدان جنگ تغییر دهد. سخنگوی کرملین همچنین خاطرنشان کرد: ناکامی‌های اوکراین در میدان نبرد موقعیت زلنسکی را تضعیف می‌کند.

جنگ در غزه سخت و طولانی است

یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، دوشنبه‌شب گذشته گفت که جنگ در غزه بسیار سخت و طولانی خواهد بود. وی در ادامه مدعی شد: ما در حال پیشروی در جنگ و محاصره مواضع حماس در جبالیا و شجاعیه هستیم، جایی که تیپ‌های نخبه مستقر هستند. وزیر جنگ اسرائیل همچنین از آمریکا به خاطر حمایت‌های همه‌جانبه از این رژیم در جنگ علیه غزه تشکر و قدردانی کرد. گالانت در ادامه خواستار ملاقات صلیب سرخ با اسرای اسرائیلی در غزه شد و گفت جنگ زمانی پایان می‌یابد که اهداف مدنظر محقق شده باشد. وی مدعی شد: اگر فشار بیشتری وارد کنیم، پیشنهادهای بیشتری برای آتش‌بس‌های موقت ارائه خواهد شد و ما آن را بررسی خواهیم کرد. وزیر جنگ اسرائیل همچنین ادعا کرد: حماس در اداره نوار غزه در آینده هیچ نقشی نخواهد داشت. گروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان‌الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و منطقه را بمباران کرد.

نگرانی برای استفاده از فسفر سفید در بمباران غزه

سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر می‌گویند اسرائیل از گلوله‌های توپخانه فسفر سفید بر فراز نوار غزه و مرز اسرائیل و لبنان استفاده کرده است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، فسفر سفید می‌تواند باعث سوختگی شدید شده و تا عمق استخوان نفوذ کند و حتی پس از درمان دوباره شعله‌ور شود. یک سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: آمریکا درباره گزارش‌هایی مبنی بر استفاده اسرائیل از فسفر سفید در بمباران نوار غزه نگران است. یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: گزارش‌های مربوط به استفاده اسرائیل از فسفر سفید در جنوب لبنان را بررسی کردیم. پنتاگون مدعی شد: ما نمی‌توانیم تایید کنیم که بمب‌های حاوی فسفر سفید آمریکایی هستند یا نه و از ۷ اکتبر آنها را به اسرائیل تحویل نداده‌ایم. گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان‌الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل آغاز کردند. تل‌آویو نیز برای تلافی شکست خود و توقف عملیات مقاومت تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که آمار شهدای غزه طی ۶۶ روز تجاوز نظامیان اسرائیل به ۱۸ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است. 

♦♦♦

ایسنا: تیری ماریانی، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا، گفت که کشورهای غربی با ارائه کمک به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، جنایت‌های وی را نادیده گرفتند.

ایلنا: حسن بیتمز، نماینده مردم استان کجاعلی در مجلس ترکیه، هنگام سخنرانی در صحن علنی مجلس در حالی که به سخنانش پایان می‌داد به یکباره نقش بر زمین شد. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده وی که به نظر می‌رسد دچار حمله قلبی شده باشد در آمبولانس به او دستگاه اکسیژن متصل شده است.

شرق‌آنلاین: نفتکش در حال عبور از تنگه استراتژیک باب‌المندب که شرق آفریقا را از شبه‌جزیره عربستان در سواحل یمن جدا می‌کند، مورد اصابت موشک قرار گرفت. به نقل از الجزیره، فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (سنتکام) اعلام کرد که کشتی «استریندا» متعلق به نروژ، حدود نیمه‌شب دوشنبه هفته گذشته مورد اصابت قرار گرفت.

ایسنا: حمزه عبدالباقی، مدیرکل شرکت گاز جنوب عراق، اعلام کرد که پروژه افزایش 200 میلیون فوت‌مکعبی استخراج گاز در میدان گازی ارطاوی تا حدود شش ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید و بدین ترتیب ظرفیت تولید گاز عراق به 1400 میلیون فوت‌مکعب خواهد رسید.

تسنیم: وزارت بهداشت غزه سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد، از زمان آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه ۱۸۴۱۲ تن کشته شده و بیش از ۵۰ هزار تن مجروح شدند. در همین حال، قدوره فارس، رئیس هیات امور اسیران و آزادگان فلسطینی در مصاحبه با المیادین اعلام کرد: از هفتم اکتبر تا به امروز حدود ۳۸۱۰ اسیر زن و مرد بازداشت شدند.

ایرنا:   بلومبرگ فاش کرد که مقامات امارات برای تاسیس اولین کارخانه تولید مشروبات الکلی در پایتخت (ابوظبی) چراغ سبز نشان داده‌اند. به گفته بلومبرگ، تولید الکل یک تغییر بزرگ برای منطقه خلیج‌فارس است، چراکه بسیاری از کشورها هنوز مشروبات الکلی را به‌طور کامل ممنوع می‌کنند، از جمله فروش، مصرف و در اختیار داشتن آن.

ایلنا: دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، دوشنبه هفته پیش از نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران، گفت: شکست در آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا عواقب ویرانگری خواهد داشت.

ایرنا: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی غیرمنتظره گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باید کابینه خود را تغییر دهد.

♦♦♦

تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه

شرق نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رای موافق قطعنامه‌ای را با هدف آتش‌بس فوری در غزه تصویب کرد. ۲۳ کشور عضو مجمع عمومی به این قطعنامه رای ممتنع و ۱۰ عضو هم رای منفی دادند که شامل اسرائیل و آمریکا می‌شود. البته این قطعنامه‌ الزام‌آور نیست اما به منزله ایده و باور شاخص جهانی محسوب می‌شود. سفیر عربستان در اظهاراتی پس از این رای‌گیری گفت: ما از همه کسانی که از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به تازگی با اکثریت قاطع به تصویب رسید، حمایت کردند، تشکر می‌کنیم. این نشان‌دهنده موضع بین‌المللی برای درخواست به منظور اجرای این قطعنامه است.

 

الهام علی‌اف نامزد «انتخابات زودهنگام» جمهوری آذربایجان

اعتماد نوشت: حزب حاکم «ینی آذربایجان» الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور کنونی این کشور را به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام این کشور معرفی کرد. در حالی که طبق قانون، انتخابات ریاست‌جمهوریِ جمهوری آذربایجان قرار بود در سال 2025 برگزاری شود اما الهام علی‌اف هفته گذشته با امضای فرمانی دستور برگزاری زودهنگام این انتخابات را صادر کرد. انتخابات جدید قرار است در فوریه 2024 (7 بهمن 1404) برگزار شود. طبق گزارش خبرگزاری تاس، علت تصمیم دولت جمهوری آذربایجان برای برگزاری انتخابات زودهنگام مشخص نیست.

 

حمله هکرهای چینی به آمریکا

هم‌میهن نوشت: در گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از مقامات و مدیران صنعتی ایالات‌متحده آمده است: ارتش چین در حال گسترش توان خود برای ایجاد اختلال در زیرساخت‌های کلیدی آمریکاست، از جمله شبکه‌های برق، آب، ارتباطات و حمل‌ونقل. از میان نهادهای هدف‌گرفته‌شده می‌توان به تاسیسات آب در هاوایی، یک بندر بزرگ در ساحل غربی آمریکا، یک خط لوله انتقال نفت و گاز، یک اپراتور برق در ایالت تگزاس و شرکت‌های مخابراتی در گوآم اشاره کرد. مقامات آمریکایی مدعی هستند که این کارزار حمله سایبری به هیچ یک از عملکردهای حیاتی و حساس آمریکایی آسیبی وارد نکرده است.

 

تعهد ۸۳ میلیارددلاری در پایان کنفرانس کاپ 28

ایسنا نوشت: شرکت‌کنندگان در بیست‌وهشتمین اجلاس کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل که با نام «کاپ ۲۸»، شناخته می‌شود‌ به اختصاص دادن بیش از ۸۳ میلیارد دلار برای تلاش‌های مرتبط با محیط زیست متعهد شدند. بخشی از این تعهد، اختصاص ۷۹۲ میلیون دلار برای صندوق پرداخت خسارت به کشورهای در حال توسعه است که گرمایش جهانی، شدیدترین اثرات را بر آنها گذاشته است. در این میان گفت‌وگوهایی نیز درباره اختصاص ۵۶۸ میلیون دلار برای استفاده از فناوری به‌منظور تضمین پایداری انجام گرفته و 3 /129 میلیون دلار نیز به صندوق کشورهای کمتر توسعه‌یافته اختصاص یافته است.