شناسه خبر : 45311 لینک کوتاه

پناه به ارمنستان

چرا ساکنان قره‌باغ به ارمنستان فرار می‌کنند؟

پناه به ارمنستان

نازلی باغداساریان، سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان، گفت: تعداد افرادی که پس از عملیات نظامی هفته گذشته جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی، آن را به مقصد ارمنستان ترک کرده‌اند از ۴۷ هزار نفر فراتر رفته است.

بنابر گزارش اسپوتنیک، آخرین آمار پناهندگان نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم از ۱۲۰ هزار ارمنی که طبق اعلام مقامات ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی زندگی می‌کنند، منطقه را ترک کرده‌اند.

جمهوری آذربایجان در ۱۹ سپتامبر، آغاز «فعالیت‌های ضدتروریستی در سطح محلی» در منطقه قره‌باغ را با هدف احیای نظم قانون اساسی اعلام کرد. ایروان این عملیات را تجاوز به مردم قره‌باغ توصیف و بار دیگر تاکید کرد که هیچ‌گونه حضور نظامی در این منطقه مورد مناقشه ندارد. روز بعد، یعنی در ۲۰ سپتامبر آذربایجان و نمایندگان ارامنه قره‌باغ با میانجی‌گری نیروهای حافظ صلح روسیه بر سر توقف کامل درگیری‌ها توافق کردند.

حکمت حاجی‌اف، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان جمعه گذشته گفت که ادغام ارامنه قره‌باغ دشوار خواهد بود و باکو باید برای این واقعیت آماده شود که برخی از آنها تصمیم به خروج بگیرند. اما الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز دوشنبه ابراز اطمینان کرد که روند ادغام ارامنه قره‌باغ در جامعه آذربایجان موفقیت‌آمیز خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان پیش از این اعلام کرد که در جریان «فعالیت‌های ضد تروریستی» این کشور در قره‌باغ کوهستانی در مجموع ۱۹۲ نظامی این کشور کشته و ۵۱۲ نفر مجروح شده‌اند.