شناسه خبر : 45006 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در مسیر توافق

آیا تبادل زندانی می‌تواند مقدمه‌ای برای توافق باشد؟

پس از هفته‌ها کش‌وقوس خبری درباره مذاکرات تهران-واشنگتن بر سر تبادل زندانیان دوتابعیتی با میانجیگری کشورهایی مانند عمان و قطر، سرانجام بعدازظهر پنجشنبه 19 مرداد اخباری درباره حصول توافق بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌متحده آمریکا منتشر شد.

در این‌باره و براساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز قرار است که شش میلیارد دلار از پول‌های ایران در کره جنوبی آزاد شود و از این میزان هم قرار نیست دسترسی مستقیمی به پول‌های نقد به تهران داده شود. در ادامه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بخشی از کنفرانس خبری مشترک با همتای مکزیکی خود، اعلام کرد ایالات‌متحده با بستگان پنج زندانی آمریکایی در ایران که به‌عنوان نخستین گام برای آزادی‌شان، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند، در تماس بوده است.

در ادامه موضع‌گیری‌های محافل رسانه‌ای و دیپلماتیک آمریکا، وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای از آغاز فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف‌شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی خبر داد. وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه «جاسوسان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند» یادآور شد که علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که در سال‌های گذشته به‌طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به‌طور جدی از سوی دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...