شناسه خبر : 46564 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صدای محرومان

اریکا فیلد چه تلاش‌هایی برای از بین بردن نابرابری جنسیتی انجام داده است؟

266اریکا ماری فیلد (زاده 12 فوریه 1974) اقتصاددانی است که در حال حاضر به عنوان استاد اقتصاد و بهداشت جهانی در دانشگاه دوک مشغول کار است. او مدرک لیسانس اقتصاد و مطالعات آمریکای لاتین را از کالج «واسار» در سال 1996 دریافت کرد. به عنوان پژوهشگر فولبرایت، سپس به مطالعه تاثیر برنامه‌های دولتی در پرو بر نیروی کار آن کشور پرداخت، سپس به دانشگاه پرینستون بازگشت و در آنجا دکترای خود را در سال 2003 با پایان‌نامه‌ای در مورد تاثیر اصلاحات مالکیت زمین بر عرضه نیروی کار در پرو دریافت کرد. پس از فارغ‌التحصیلی و یک دوره فوق‌دکترا در دانشگاه هاروارد، او به عنوان استادیار اقتصاد (2009-2005) و به استادیار علوم اجتماعی «جان آل. لوب» (2011- 2010) ارتقا یافت.

در سال 2011، فیلد به عنوان دانشیار اقتصاد و بهداشت جهانی به دانشگاه دوک رفت و سپس در سال 2015 استادتمام شد. به موازات آن، او دیدارهای کاری را در «مرکز سلامت و رفاه» و در «موسسه مطالعات پیشرفته» برگزار کرد. او همچنین به عنوان پژوهشگر و همکار، با «دفتر ملی تحقیقات اقتصادی» (NBER) و «دفتر تحقیقات در تحلیل اقتصادی توسعه» (BREAD) و همچنین با «آزمایشگاه اقدام فقر» عبداللطیف جمیل (J-PAL) تعامل دارد. وی همچنین وظایف سردبیری مجلات دانشگاهی «توسعه اقتصادی و تغییرات فرهنگی»، «بررسی اقتصاد و آمار» و مجله «اقتصاد توسعه» را بر عهده دارد. در نهایت، او به عنوان مشاور USAID، بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و «شرکت چالش هزاره» و... کار کرده و فعالیت‌هایی داشته است.

در یک چکیده دیگر در مورد دکتر فیلد آمده است که او یک پژوهشگر شناخته‌شده در حوزه کاری خود است. او توجه بسیاری‌ها را به مسائلی جلب کرده که برای بهداشت هزاران نفر (اگر نگوییم میلیون‌ها نفر) در اقصی نقاط دنیا حیاتی است. در حالی که او می‌کوشد به ملل گرفتار در فقر یاری برساند اما در عین حال برای برابری جنسیتی هم می‌کوشد و به مثابه «صدایی» برای محرومان و کسانی که صدایشان شنیده نمی‌شود عمل می‌کند.

حوزه پژوهش‌های فیلد

پژوهش‌های اریکا فیلد بر اقتصاد توسعه، اقتصاد کار، جمعیت‌شناسی اقتصادی و سلامت متمرکز است. پژوهش‌های او به واسطه جوایز متعددی، از جمله «جایزه آلبرت ریس» برای پایان‌نامه برجسته دکترا در اقتصاد کار، «کمک‌هزینه تحصیلی آلفرد پی اسلون» و «جایزه تحقیقاتی الن بنت» شناخته شده و مورد قدردانی هم قرار گرفته است. بخش قابل توجهی از پژوهش‌های فیلد به تاثیرات حقوق مالکیت مربوط می‌شود. در پرو، او شاهد صدور «حقوق مالکیت» برای ساکنان شهری برای افزایش نرخ نوسازی مسکن تا بیش از دوسوم بود که بیشتر سرمایه‌گذاری از طریق صرفه‌جویی تامین می‌شود. به‌ طور مشابه، او حقوق مالکیت قوی‌تری را در پرو ملاحظه کرد که باعث افزایش شدید ساعات کار، تغییر از کار خانگی به کار بیرونی، و جایگزینی کار کودکان با کار بزرگسالان می‌شود. علاوه بر این، در همکاری با «ماکسیمو تورورو»، او متوجه می‌شود که بانک‌های بخش خصوصی در افزایش نرخ تایید وام برای افراد دارای حقوق مالکیت ناکام می‌شوند، حتی اگر به‌طور متوسط نرخ بهره پایین‌تری به آنها پیشنهاد شود. در مقابل، داشتن عنوان مالکیت، نرخ تایید وام‌های بخش دولتی را تا 12 درصد افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از پژوهش‌های مهم فیلد، که در آن به‌ طور مکرر با «روهینی پانده» همکاری می‌کند، حول محور تامین مالی خرد و کارآفرینی در هند است. با بررسی رابطه میان دفعات بازپرداخت و نکول وام‌های خرد، آنها دریافتند که برنامه بازپرداخت (به عنوان مثال، چند وقت به چند وقت بازپرداخت‌ها انجام می‌شود) بر نکول یا معوق وام‌گیرندگان تاثیری ندارد و نشان می‌دهد که برنامه‌های بازپرداخت انعطاف‌پذیرتر ممکن است هزینه‌های تراکنش را بدون افزایش نکول کاهش دهد. در همکاری با «سیما جایاچاندران»، آنها همچنین به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد هنجارهای جنسیتی مردسالارانه در هند کارآفرینی زنان را محدود می‌کند و زنان مسلمان (یک گروه فرهنگی-اجتماعی با بیشترین محدودیت‌ها) قادر به بهره‌مندی از آموزش‌های اقتصادی نیستند. علاوه بر این، فیلد و پانده، همراه با «بنجامین فایگنبرگ»، بازده اقتصادی قوی را در تعامل اجتماعی مشاهده می‌کنند، زیرا دفعات جلسات بین اعضای گروه بازپرداخت -اما نه دفعات بازپرداخت‌ها- تمایل آنها را برای تجمیع ریسک‌ها افزایش و نرخ نکول آنها را کاهش می‌دهد. در نهایت، فیلد و پانده همراه با «جان پاپ» و «ناتالیا ریگول» دریافتند که تاخیر در شروع برنامه بازپرداخت وام‌های خرد، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تجاری و سود بلندمدت را افزایش می‌دهد، اما نرخ نکول را نیز بالا می‌برد و این نشان می‌دهد که اعتبارات با بازپرداخت زودهنگام، سرمایه‌گذاری در فرصت‌های تجاری غیرنقدی اما با بازده بالا را منع کرده و در نتیجه ممکن است رشد شرکت‌های خرد را متوقف کند.

از دیگر موضوعات پژوهش فیلد می‌توان به تاثیر ازدواج زودهنگام و کمبود ید بر پیشرفت تحصیلی، رابطه بین بار بدهی تحصیلی و انتخاب شغل و همچنین بین چانه‌زنی خانوار [به مذاکراتی اطلاق می‌شود که بین اعضای یک خانواده به منظور دستیابی به تصمیمات مربوط به واحد خانوار، مانند خرج کردن یا پس‌انداز کردن یا تحصیل یا کار کردن، انجام می‌شود] و باروری مازاد و تاثیرات ارائه بیمه درمانی به بخش غیررسمی اشاره کرد. او در همکاری با «آتیلا آمبروس» دریافت که هر سال اضافی که ازدواج در میان زنان بنگلادشی به تاخیر می‌افتد، با 22 /0 سال تحصیل و تعلیم اضافی همراه است، احتمال باسواد شدن 6 /5 درصد بیشتر است و به ‌طور کلی تاخیر در ازدواج با استفاده بیشتر از خدمات بهداشتی پیشگیرانه مرتبط است.

فیلد به همراه «عمر روبلز» و «ماکسیمو تورورو» تخمین می‌زند که دادن مکمل‌های دارای ید قوی به زنان باردار، تحصیلات را 35 /0 تا 56 /0 سال نسبت به خواهر و برادر و همسالان بزرگ‌تر و جوان‌ترشان افزایش می‌دهد و این تاثیر به ویژه برای دختران بسیار زیاد است. او در این مقاله مشترک نوشت، آسیب‌شناختی ناشی از اختلالات کمبود ید (IDD) پیامدهای مهمی برای رشد اقتصادی از طریق تاثیر آن بر سرمایه انسانی دارد. فیلد در آزمایشی در دانشکده حقوق نیویورک (NYU) دریافت که ارائه آموزش بدون وام به دانش‌آموزان، نرخ ثبت‌نام در دانشکده حقوق را دو برابر می‌کند و به‌ طور قابل‌ توجهی دانشجویان را نسبت به قانون نفع عمومی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در زامبیا، فیلد همراه با «نوا اشرف» و «ژان لی» دریافت، زنانی که در حضور همسرانشان به آنها وسایل پیشگیری از بارداری داده می‌شود، 19 درصد کمتر به دنبال خدمات تنظیم خانواده می‌روند، 25 درصد کمتر از داروهای ضدبارداری استفاده می‌کنند و 17 درصد بیشتر احتمال زایمان دارند.

«موسسه تحقیقات کار IZA» در مورد پروفسور فیلد می‌نویسد، حوزه مطالعاتی وی بررسی اقتصاد خردِ فقر و سلامت خانوارها در کشورهای در حال توسعه، با تاکید بر مطالعه جنسیت و توسعه است. او مقالات بسیاری در موضوع توسعه در بسیاری از نقاط جهان نوشته است، از جمله طراحی قراردادهای تامین مالی خرد و شبکه‌های اجتماعی در هند، بازارهای ازدواج در بنگلادش، کمبود ریزمغذی‌ها در تانزانیا، بیمه درمانی برای فقرا در نیکاراگوئه، چانه‌زنی خانواده‌ها بر سر باروری در زامبیا، مسکن عمومی برای فقرا در هند، و حق مالکیت زمین در پرو. به نوشته موسسه مذکور، آثار او در چندین مجله معتبر از جمله فصلنامه اقتصاد، مجله اقتصاد سیاسی و مجله اقتصادی آمریکایی منتشر شده است. او به عنوان یکی از اعضای «آزمایشگاه اقدام فقر» عبداللطیف جمیل در ام‌آی‌تی، بیشتر دوران حرفه‌ای خود را صرف استفاده از آزمایش‌های میدانی برای ارزیابی سیاست توسعه و درک رفتار فردی کرده است. او مدتی هم مشغول ارزیابی برنامه‌های رندومی بزرگ‌مقیاس از استراتژی‌های توانمندسازی دختران نوجوان در بنگلادش، گسترش تامین مالی خرد روستایی در هند، و تخصیص حقوق مالکیت شهری به زمین در مغولستان بود. او در دسامبر 2015 عضو پژوهشی IZA شد.

267

جایزه الن بنت

در سال 2010، فیلد «جایزه تحقیقاتی الن بنت» را از سوی انجمن اقتصادی آمریکا دریافت کرد که به یک اقتصاددان زن زیر 40 سال که در هر زمینه‌ای از تحقیقات اقتصادی مشارکت برجسته‌ای داشته است اعطا می‌شود. «انجمن اقتصادی آمریکا» در مورد وی می‌نویسد: او کارهای تجربی خلاقانه و نوآورانه‌ای در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعاتی که بر چشم‌انداز رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه تاثیر می‌گذارد انجام داده است. فیلد در انجام پژوهش‌هایش، سیاست‌های عمومی را در بسیاری از کشورهای مختلف بررسی کرده است. برای مثال، او تاثیرات بلندمدت کمبود ید بر پیشرفت تحصیلی و دستیابی به امکانات آموزشی را در تانزانیا بررسی کرده است.

«جایزه تحقیقاتی الن بنت» در سال 1998 برای به رسمیت شناختن و تجلیل از تحقیقات برجسته در هر حوزه‌ای از اقتصاد از سوی یک زن در ابتدای کارش تاسیس شد. این جایزه به افتخار و به نام «الن بنت» داده می‌شود که به بسیاری از زنان اقتصاددان در آغاز کارشان مشاوره می‌داد و کمک‌های چشمگیری به نظریه اقتصاد و اقتصاد تجربی طی دوران کوتاه کار حرفه‌ای‌اش انجام داد. علاوه بر پروفسور فیلد، از دیگر دریافت‌کنندگان این جایزه می‌توان به افراد زیر اشاره کرد: «جودیث شوالیه» از دانشگاه ییل؛ «سوزان آتی» از دانشگاه هاروارد؛ «استر دوفلو» از موسسه تکنولوژی ماساچوست؛ «ماریانه برتراند» از دانشگاه شیکاگو؛ «مونیکا پیاسری» از دانشگاه استنفورد و «آمی فینکلشتاین» از موسسه تکنولوژی ماساچوست.

پروفسور فیلد همچنین برنده جایزه «آلبرت ریس» هم هست. این جایزه هر دو سال یک‌بار برای پایان‌نامه‌های دکترای پرینستون اعطا می‌شود؛ یعنی پایان‌نامه‌هایی که سهم برجسته‌ای در «اقتصادِ کار» داشته‌اند. این جایزه یادبود کمک‌های بزرگ «آلبرت ریس» به «اقتصاد کار» در پرینستون به عنوان یک پژوهشگر، معلم، مربی، همکار و دوست است. این جایزه شامل لوح افتخار و لوح یادبود است که خانم فیلد در سال 2007 همراه با «اولیویه دِشِنس» آن را دریافت کرد. «جایزه سفر تحقیقاتی بنیاد ملون» در سال 2000 هم از دیگر افتخارات اوست.

تجربه حرفه‌ای دکتر فیلد

 از سال 2003 تا 2004: پژوهشگر فوق‌دکترا، پژوهشگر RWJ در تحقیقات سلامت بهداشتی، هاروارد

 از سال 2006 تا 2007: استاد مدعو، مرکز بهداشت و سلامت، دانشگاه پرینستون و همکار مدعو در موسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه پرینستون

 از سال 2009 تا 2010: پژوهشگر موسسه هوور، دانشگاه استنفورد

 از سال 2005 تا 2009: دانشیار دپارتمان اقتصاد، دانشگاه هاروارد

 از سال 2010 تا 2011: دانشیار علوم اجتماعی (اقتصاد) «جان. آل. لوب»، دانشگاه هاروارد

 از سال 2011 تا 2015: دانشیار اقتصاد و بهداشت جهانی، دانشگاه دوک

 از سال 2015 تاکنون: استادتمام اقتصاد و بهداشت جهانی، دانشگاه دوک

دکتر فیلد صاحب کتاب‌ها و مقالات بسیاری است و در بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی دیگر هم همکاری‌هایی داشته است. دکتر فیلد از سال 2002 تا 2023 به مجموعه‌ای از بودجه‌های تحقیقاتی دسترسی داشت که در این زمینه پژوهش‌های خود را یا به ‌طور مستقل یا با همکاری سایر پژوهشگران به انجام رساند که در پایگاه‌های اینترنتی شرح کامل آن به صورت روشن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: از سال 2017 تا 2020 بودجه تحقیقاتی «بانک توسعه آسیا» با «کاترین ویبورنی»؛ بودجه «بنیاد گیتس» با «روهینی پانده»؛ مرکز بین‌المللی رشد با «کاترین ویبورنی» و بنیاد علوم لی با «راشل گلنرستر». نباید ناگفته گذاشت که دکتر فیلد، دستیار سردبیر در «مجله اقتصاد توسعه»، «بازنگری اقتصاد و آمارها» و «توسعه اقتصادی و تغییر فرهنگی» (2014 تا 2017) بوده است. همچنین از سال 2003 تا 2018 هم ارائه‌هایی در دانشگاه‌های مختلف آمریکایی داشته است. قابل ذکر است که به برخی آثار و نوشته‌های او هم ارجاعاتی داده شده است.  

دراین پرونده بخوانید ...