شناسه خبر : 46274 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دادوستد غذا

مهم‌ترین کالاهای صادراتی و وارداتی غذایی کشور کدامند؟

مطابق با آمار منتشرشده توسط گمرک، تجارت محصولات کشاورزی و غذایی طی 10ماهه ۱۴۰۲ حدود 7 /18 میلیارد دلار بوده که ۲۶ درصد آن معادل 9 /4 میلیارد دلار را صادرات تشکیل می‌دهد و مابقی آن معادل 8 /13 میلیارد دلار متعلق به واردات است. به‌طور کلی اگرچه تجارت محصولات کشاورزی و غذایی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ رشد منفی 9 /0درصدی را تجربه کرده، اما صادرات مشارکت 7 /4واحددرصدی داشته که دلیل آن رشد ۲۲درصدی ارزش صادرات این اقلام است. عامل مسلط در افزایش ۲۲درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را می‌توان به افزایش صادرات پنج محصول سیب، تخم خوراکی پرندگان، پسته، پیاز و سیب‌زمینی نسبت داد که مشارکت 12 واحددرصدی در رشد صادرات داشته‌اند.

در حالی که سه مقصد اصلی صادرات محصولات مذکور کشورهای عراق، امارات متحده عربی و روسیه با سهم حدود 53درصدی از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی هستند؛ کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه عمده مبادی وارداتی این محصولات را طی 10ماهه ۱۴۰۲ تشکیل می‌دهند (56 درصد از کل ارزش واردات محصولات کشاورزی و غذایی).

پسته، سیب، شیرخشک، گوجه‌فرنگی و هندوانه کالاهای اصلی صادراتی و ذرت دامی، دانه سویا، برنج، روغن دانه آفتابگردان و گندم کالاهای عمده وارداتی کشور هستند. ذکر این نکته ضروری است که صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور از تنوع بالایی برخوردار نبوده و پنج کالای نخست سهم ۲۲درصدی از کل ارزش صادرات این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل پنج کالای عمده وارداتی مذکور 58 درصد از کل ارزش واردات اقلام کشاورزی و غذایی را تشکیل می‌دهند. 

دراین پرونده بخوانید ...