شناسه خبر : 45935 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پوتین: آماده مذاکره هستم

واکنش ترامپ به رد صلاحیتش چه بود؟

به گزارش شبکه شرق، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفت کشورش آماده است با اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد آینده اوکراین مذاکره کند اما در عین حال هشدار داد که مسکو از منافع ملی خود دفاع خواهد کرد. از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، پوتین بارها برای مذاکره در مورد صلح اعلام آمادگی کرده است ولی مقام‌های غربی معتقدند که او برای یک اقدام واقعی در این زمینه منتظر روشن شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست. ولادیمیر پوتین در جلسه‌ای با حضور مقامات ارشد دفاعی روسیه گفت: «آنهایی که در اوکراین، اروپا و آمریکا علیه روسیه موضع خصمانه دارند آیا واقعاً می‌خواهند با روسیه مذاکره کنند؟ بگذار مذاکره کنند. ولی ما این کار را بر مبنای منافع ملی خود انجام خواهیم داد. آنچه متعلق به ماست را رها نخواهیم کرد.» روسیه حدود 5 /17 درصد از قلمرو اوکراین را براساس مرزهای بین‌المللی این کشور پس از فروپاشی اتحاد شوروی، از جمله ناحیه کریمه، تصرف کرده است. شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد و در طول جنگ نیز مسکو چهار استان اوکراین را که بخشی از آنها را اشغال کرده به خاک خود ضمیمه کرده است. دولت اوکراین همواره تاکید کرده است که تا اخراج سربازان روسیه از تمامی مناطق اشغالی، جنگ را متوقف نخواهد کرد. پوتین در بخش دیگری از سخنانش آمریکا را متهم کرد که به خاطر منافع خود از اروپا سوءاستفاده می‌کند و افزود که روسیه هیچ برنامه‌ای برای حمله به اروپا ندارد. او تاکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو «نه در ۱۰ سال و نه در ۲۰ سال آینده» برای روسیه قابل قبول نیست. در رویدادی دیگر فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه گفت دفتر او تاکنون مرگ دست‌کم ۱۰۰ غیرنظامی اوکراینی در بازداشت یا اسارت نیروهای روسیه در مناطق اشغالی اوکراین از جمله شبه‌جزیره کریمه را مستند کرده است. تورک با استناد به یافته‌های گزارش جدید دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل افزود شواهد حاکی است که دست‌کم ۳۹ نفر از این غیرنظامیان قبل از مرگ شکنجه شده‌اند. آمارهایی که از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، از آغاز تهاجم نظامی روسیه تاکنون را دربر می‌گیرد. فولکر تورک در یک نشست خبری در ژنو افزود: «شکنجه و سایر روش‌های بی‌رحمانه در بازداشتگاه‌های روسیه در مناطق اشغالی اوکراین عمومیت دارد. در بسیاری از موارد شکنجه که توانسته‌ایم مستند کنیم خشونت جنسی نیز وجود داشته است.» او خاطرنشان کرد که روسیه به کارمندان این نهاد اجازه نمی‌دهد بازداشتگاه‌ها را بازرسی کنند و به همین دلیل جمع‌آوری و مستند کردن شکنجه در مناطق اشغالی اوکراین کار دشواری است. بازرسان دفتر حقوق بشر سازمان ملل تاکنون نتوانسته‌اند از محل نگهداری اسرای جنگی نیز بازرسی کنند. اکثر خانواده‌های اسرای جنگی از آنها هیچ اطلاعی ندارند.

واکنش ترامپ به رد صلاحیتش

رئیس‌جمهور سابق آمریکا به حکم دادگاه عالی کلرادو که او را برای حضور در انتخابات مقدماتی این ایالت فاقد صلاحیت اعلام کرده است، واکنش نشان داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش حکم دادگاه عالی کلرادو که او را برای شرکت در انتخابات مقدماتی این ایالت فاقد صلاحیت اعلام کرده است، گفت که دولت کنونی آمریکا از وزارت دادگستری به عنوان سلاح استفاده می‌کند. ترامپ جانشین وی در کاخ سفید یعنی جو بایدن را «تهدیدی علیه دموکراسی» خواند و حکم دادگاه عالی کلرادو را نیز «نقشه‌ای با حمایت جو بایدن برای مداخله در انتخابات» توصیف کرد. براساس حکم دادگاه کلرادو، ترامپ به دلیل نقش‌آفرینی در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ و حمله حامیانش به ساختمان کنگره آمریکا، فاقد صلاحیت ریاست‌جمهوری بوده و در نتیجه نمی‌تواند در انتخابات مقدماتی ایالت کلرادو شرکت کند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: تعجبی ندارد که جو بایدن فاسد و چپ‌های افراطی با توسل به هر ابزاری، برای متوقف کردن ما به تقلا افتاده‌اند. آنها برای پیروزی در این انتخابات، با نقض قانون اساسی آن هم در سطحی بی‌سابقه هیچ مشکلی ندارند! وی اضافه کرد: جو بایدن تهدیدی برای دموکراسی است. بله، او یک تهدید است. آنها برای مداخله انتخاباتی سطح بالا، از قوه مجریه به عنوان سلاح استفاده می‌کنند، چون مقابل ما در حال تجربه شکست سختی هستند. کارزار انتخاباتی ترامپ همچنین در بیانیه‌ای، حکم دادگاه کلرادو را محکوم کرد و از درخواست تجدیدنظر در دیوان عالی آمریکا علیه این حکم خبر داد. در این میان، ویوِک راماسوامی، دیگر نامزد جمهوریخواه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا متعهد شده است مادامی که ترامپ در انتخابات مقدماتی کلرادو شرکت نکند، او نیز از حضور در انتخابات این ایالت انصراف خواهد داد. تصمیم دادگاه کلرادو که تمام قضات آن را فرمانداران دموکرات منصوب کرده‌اند، نخستین حکم تاریخ آمریکا محسوب می‌شود که براساس بند ۳ متمم چهاردهم قانون اساسی این کشور، یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت می‌شود. در بیانیه کارزار انتخاباتی ترامپ آمده است: دادگاه عالی کلرادو که تمام قضاتش را دموکرات‌ها منصوب کرده‌اند، مطابق انتظار علیه ترامپ حکم صادر کرد و از طرح تحت حمایت بنیاد سوروس و چپ‌گراها برای مداخله در یک انتخابات به نیابت از جو بایدن فاسد و از طریق حذف نام ترامپ از فهرست نامزها و سلب حق رای از رای‌دهندگان کلرادو، حمایت کرده است. کاملاً به دیوان عالی آمریکا اعتماد داریم که خیلی زود به سود ما رای داده و به این پرونده‌سازی غیرآمریکایی پایان خواهد داد.

بودجه جادویی برای کمک به اوکراین نداریم

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در جمع خبرنگاران در واشنگتن، افزود: ما بودجه جادویی برای کمک به اوکراین نداریم. اگر کنگره این لایحه را تصویب نکند، ما پولی برای کمک به اوکراین نداریم. این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما از بودجه موجود استفاده کرده و تقریباً آنها را به اتمام رسانده‌ایم. در چند هفته آینده دیگر بودجه‌ای باقی نخواهد ماند. پیش از این، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که چنانچه کنگره پیش از پایان سال جاری میلادی بسته پیشنهادی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را تصویب نکند، بودجه اوکراین این ماه تمام می‌شود.

کربی به خبرنگاران گفت که دولت بایدن قصد دارد یک بسته کمک نظامی دیگر را هم برای اوکراین در ماه جاری و تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ اعلام کند، اما پس از آن بودجه اوکراین تمام خواهد شد. به گفته سرهنگ گارون گارن، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، وزارت دفاع آمریکا هنوز به میزان 4 /4 میلیارد دلار بودجه برای ارائه تسلیحات به اوکراین دارد اما تسلیحاتی که می‌تواند به اوکراین بفرستد، به دلیل تامین بودجه لازم برای تکمیل ذخایر آمریکا با محدودیت روبه‌رو شده و در نتیجه می‌توان گفت تقریباً چیزی برای ارسال وجود ندارد. دمایک مک‌کورد، کنترل‌کننده امور مالی پنتاگون به تازگی در نامه‌ای از کنگره خواسته است در مورد کمک‌های نزدیک به ۱۱۱ میلیارددلاری بایدن که در کنگره مانده و تصویب نشده وارد عمل شود. وی در این نامه نوشته است: کنگره باید بدون تاخیر در مورد درخواست تکمیلی دولت اقدام کند. انجام این کار در راستای منافع ملی ماست و برای آزادی اوکراین ضروری است. اما اعضای کنگره که توجه به امنیت مرزی را در اولویت قرار داده‌اند، همچنان فاصله زیادی تا تایید و تصویب این بسته حمایتی دارند. چاک شومر، رهبر اکثریت سنا از سناتورها خواسته است به جای رفتن به تعطیلات پیش از سال نو، این هفته بازگردند تا در چهارچوب توافق پیش بروند.

روسیه: به اقدامات غیردوستانه غرب پاسخ می‌دهیم

وزارت امور خارجه روسیه در پی دوازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه مسکو اعلام کرد که به اقدامات غیردوستانه غرب «به موقع و به‌طور مناسب» پاسخ داده خواهد شد. در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است: اعلام می‌کنیم که هرگونه اقدام غیردوستانه کشورهای غربی، با پاسخی به موقع و مناسب همراه خواهد بود. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه اعلام کرد: مسکو فهرست نمایندگان نهادهای اروپایی و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را که در پاسخ به دوازدهمین بسته تحریم‌های ضدروسی از ورود به خاک روسیه منع شده‌اند، به‌طور قابل توجهی گسترش داده است. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای اتحادیه اروپا دوازدهمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه را تصویب کرده است و این بسته بر اعمال ممنوعیت‌های بیشتر واردات و صادرات به روسیه، مقابله با دور زدن تحریم‌ها و محدود کردن راه گریزها تمرکز دارد. این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیشتر گفته بود: بسته جدید تحریم‌های ضد روسی مانند همه تحریم‌های قبلی، آسیب بیشتری به اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد. از زمان آغاز جنگ اوکراین در اسفند ۱۴۰۰ تاکنون، آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

دخالت در فرآیند صلح با ارمنستان

یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان گفت که باکو خواستار برقراری صلحی پایدار در منطقه است و هیچ کشوری نباید در این فرآیند دخالت داشته باشد. حکمت حاجی‌اف، مشاور ارشد سیاست خارجی رئیس‌جمهور آذربایجان طی یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن گفت: جنگ ۳۵ساله به پایان رسیده است و استراتژی آذربایجان رسیدن به صلح است که نیاز به مشارکت دوطرفه دارد. وی تاکید کرد: پیمان صلح، علم موشکی نیست. برای آذربایجان دیگر مانعی بر سر راه رسیدن به یک صلح پایدار وجود ندارد.

آذربایجان و ارمنستان در ۳۰ سال گذشته بر سر مالکیت منطقه کوهستانی قره‌باغ اختلافات عمیقی داشتند ولی اوایل این ماه طی تبادل اسرا بیانیه مشترکی مبنی بر عادی‌سازی روابط صادر کردند. آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه همگی برای چندین دهه تلاش کرده‌اند که میان دو طرف میانجیگری کنند، اما حاجی‌اف بر اهمیت گفت‌وگوهای مستقیم مقامات دو کشور تاکید و آن را تنها عامل برقراری صلح ارزیابی کرد. از زمان بازپس‌گیری قره‌باغ، آذربایجان به‌طور فزاینده‌ای نسبت به دخالت خارجی هشدار داده است. علی‌اف بارها آمریکا را به جانبداری از ارمنستان متهم کرده است. 

♦♦♦

ایسنا: سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، با بیان اینکه چندین کشور عضو ناتو به‌طور مستقیم در جنگ اوکراین مشارکت دارند، گفت: پرسنل نظامی غربی کنترل و هدایت سیستم‌های تسلیحاتی خاصی را در اوکراین بر عهده دارند و صدها ماهواره متعلق به اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، کی‌یف را نظارت می‌کنند.

مهر: جیمز کاریوکی، معاون نمایندگی انگلیس در سازمان ملل، بدون اشاره به حمایت‌های لندن از اسرائیل و جنایات این رژیم گفت: ما به یک آتش‌بس پایدار نیاز داریم که چرخه خشونت را متوقف کند. یک فاجعه انسانی در غزه در حال وقوع است و نشانی از کاهش درد و رنج شدید غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی وجود ندارد. بیش از ۱۳۰ گروگان همچنان در دست حماس هستند.

ایرنا: در آستانه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد (آنروا) سطح ویرانی در غزه را بی‌سابقه دانست و کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل از اعضای این نهاد بین‌المللی خواست که از «آتش‌بس پایدار» حمایت کنند.

ایلنا: گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا، پس از تماس ویدئویی با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات‌متحده مدعی شد: ایتالیا به همراه جامعه بین‌المللی، وظیفه خود را برای مقابله با «فعالیت بی‌ثبات‌کننده حوثی‌ها» انجام خواهد داد. در بیانیه ایتالیا آمده است که کروستو و آستین «رویکردهایی را برای تضمین امنیت مسیرهای دریایی و جلوگیری از پیامدهای منفی برای اقتصاد بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار دادند».

فارس: طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: هیچ گفت‌وگو یا مذاکراتی در مورد توافق تبادل جدید با اسرائیل وجود ندارد و صحبت‌های جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این زمینه صرفاً فریب است. 

ایرنا: بن زوی، سفیر رژیم اسرائیل در روسیه، گفت در مجموع حدود ۱۳۰ نفر همچنان در گروگان (اسارت) حماس هستند. به گزارش خبرگزاری تاس، پیشتر حماس اعلام کرد دو زن اسیر با تابعیت روسیه را آزاد کرده و آنها را در پاسخ به «تلاش‌های رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین» به صلیب سرخ تحویل داده است. 

♦♦♦

صف‌آرایی علیه وزیر تندرو

شرق نوشت: یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، در حمایت از هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت: من به حمایت از رئیس ستاد ارتش برابر سیاستمداران غیرمسوول که تلاش می‌کنند به دستاوردهای سیاسی برسند، ادامه خواهم داد. این اظهارات پس از آن بیان شد که رسانه‌های اسرائیل در این‌باره نوشتند: تنش لفظی شدیدی در جریان نشست دوشنبه کابینه امنیتی اسرائیل میان هرتزی هالوی و ایتامار بن‌گویر، وزیر تندرو امنیت داخلی این رژیم به وجود آمد. بن‌گویر در این‌باره خطاب به هالوی گفت: کابینه سیاسی در این‌باره تصمیم‌گیرنده است، نه ارتش.

 

آمریکا و فنلاند توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند

اعتماد نوشت: «توافقنامه همکاری دفاعی» در واشنگتن به امضای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و آنتی هاکانن، وزیر دفاع فنلاند رسید. هاکانن این توافقنامه را «نشانه تعهد قوی آمریکا به دفاع از فنلاند و تمام شمال اروپا» خواند و افزود: این توافقنامه توانایی ما را برای اقدام مشترک در همه زمینه‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. بلینکن نیز در مراسم امضای این توافقنامه گفت: فنلاندی‌ها در سال ۱۹۳۹ با تهاجم روس‌ها مواجه شدند و ثابت کردند که یک ملت آزاد می‌تواند قدرت و مقاومت بالایی از خود نشان دهد. این توافقنامه شامل بخش‌های متعددی از همکاری‌های نظامی میان آمریکا و فنلاند است.

 

خطرناک‌ترین کشور جهان برای مسافرت

ایسنا نوشت: سازمان بین‌المللی ارزیابی تهدیدات امنیتی در جهان گفته است که سفر به سودان جنوبی با «خطر امنیتی شدید» همراه خواهد بود. در این رتبه‌بندی افغانستان در رده بعدی یعنی دوم قرار دارد. در این ارزیابی سودان، لیبی و سومالی در رده‌های سوم، چهارم و پنجم فهرست خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای سفر در سال 2024 شناخته شده‌اند. این سازمان تحقیقاتی این کشورها را براساس سطوح امنیتی و تهدیدات ناشی از خشونت سیاسی شامل تروریسم، شورش، جنگ با انگیزه سیاسی، ناآرامی اجتماعی (شامل خشونت فرقه‌ای، جمعی و قومی) و جنایات بزرگ و کوچک ارزیابی کرده است.

 

خطرناک‌ترین مکان جهان برای خبرنگاران

هم‌میهن نوشت: به گفته سازمان ملل، باریکه در محاصره غزه، نه‌تنها خطرناک‌ترین مکان جهان برای کودکان، بلکه برای خبرنگاران هم ناامن‌ترین جای دنیاست. سازمان ملل در بیانیه‌ای از دفتر حقوق بشر این نهاد در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعلام کرد «قتل و جابه‌جایی اجباری خبرنگاران» مانع توانایی آنها برای تهیه گزارش از محل رخدادها در غزه شده است؛ جدیدترینشان، فیلمبردار شبکه الجزیره سامر ابودقه، پدر چهار فرزند بود که در جنوب نوار غزه و در شهر خان یونس در جریان حمله پهپادی نیروهای رژیم اسرائیل به یک مدرسه کشته شد.