شناسه خبر : 44838 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آمادگی برای حکومت

برنامه جمهوریخواهان برای دور دوم ترامپ

 

 ترجمه: جواد طهماسبی

خاطرات دوران ریاست‌جمهوری ترامپ سرشار از هرج‌ومرج و نفرت‌پراکنی هستند. این خاطرات پایانی خجالت‌آور دارند که در آن طرفداران متعصب متقاضی ماندن او در قدرت به مجلس هجوم بردند. از آن زمان تاکنون آقای ترامپ یک استیضاح پس از انتخابات و دو محاکمه جنایی را تجربه کرده است و شاید موارد دیگری هم در راه باشند. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور سابق به شدت علاقه دارد باخت خود را در انتخابات سال 2020 در محاکم قضایی دنبال کند. او امسال خطاب به انبوهی از طرفدارانش گفت: من عدالت شما هستم. من انتقام شما هستم. احتمال دارد ترامپ در رقابت برای اخذ نمایندگی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری برنده شود. شاید با خود فکر کنید که پیروزی او در انتخابات عمومی این‌بار به هرج‌ومرج بیشتری بینجامد چراکه این‌بار از بزرگانی که در ابتدا رئیس پرهیجان خود را مهار کرده بودند خبری نیست. اما در حقیقت، گروهی حرفه‌ای از عوام‌گرایان نهضت «اول آمریکا» خود را ملزم کرده‌اند که اطمینان یابند ترامپ دوم نظم و انضباط بیشتری خواهد داشت و بر انجام کارها تمرکز خواهد کرد. آنها در حال آماده‌‌کردن مسیر هستند و نباید تلاش‌هایشان را ناچیز شمرد. برخلاف رفتارهای بی‌پروا و گستاخانه‌ای که در سال 2016 در کاخ سفید مشاهده شد، کهنه‌سربازان دوره اول ترامپ سال‌ها در حال کار بوده‌اند. حتی در همین مراحل اولیه هم جزئیات جلب توجه می‌کند. اسناد سیاستی هزارصفحه‌ای حاوی دیدگاه‌هایی هستند که زمانی در محافل جمهوریخواهان بیگانه و عجیب تلقی می‌شدند اما اکنون به اصول اصلی تبدیل شده‌اند. از میان آنها می‌توان به تکمیل دیوار مرزی، افزایش تعرفه‌ها به یک اندازه برای متحدان و رقبا، دائمی کردن معافیت‌های مالیاتی و پایان دادن به شهروندی خودکار برای کسانی که در ایالات‌متحده متولد می‌شوند اشاره کرد. آنها نشانه‌ای از بدبینی نسبت به ناتو و تعهدات مربوط به اتمام جنگ سوخت‌های فسیلی هستند و سیاست‌های مربوط به محدودسازی تغییرات اقلیمی را قبول ندارند. هم‌راستا با این پیشنهادها، تلاش‌هایی با هدف متحول‌سازی ساختار خود دولت در جریان است. جمهوریخواهان طرفدار ماگا (MAGA: بازگرداندن عظمت به آمریکا) بر این باورند که در صورتی می‌توانند برنامه‌هایشان را به کرسی بنشانند که در ابتدا با اخراج صدها هزار کارمند ارشد، دندان‌های دولت قدیمی را بکشند. تحت طرحی که به «برنامه اف (F)» شهرت دارد حدود 50 هزار کارمند مشمول اخراج داوطلبانه می‌شوند.  همزمان، برای پر کردن مناصب سیاسی در رده‌های بالای دولت آمریکا، این طرفداران «اول آمریکا» در حال تشکیل فهرست داوطلبان در لینکدین هستند. این داوطلبان باید وفاداری بی‌حدوحصری به دونالد ترامپ داشته باشند. حتی ابراز تردید نسبت به اشغال مجلس در 6 ژانویه سال 2021 صلاحیت فرد را از بین می‌برد. هیچ‌کدام از این باورها و اقدامات در سایه نیستند بلکه آزادانه و باز طراحی شده‌اند. 

طرفداران «اول آمریکا» چنین استدلال می‌کنند که اصلاحات کارمندی به تقویت دموکراسی می‌انجامد چون مانع از آن می‌شود که دیوانسالاری غیرمنتخب جلوی برنامه‌های یک رئیس‌جمهور منتخب را بگیرد. کنترل و بررسی بخشی مهم از طراحی قانونی در آمریکاست اما بخش کارمندان دولتی یکی از سه قوه تحت پوشش آن نیست. 

این استدلال قابل پذیرش نیست و یکی از اعتراضات به آن به جنبه عملی اشاره می‌کند. حذف نخبگان از دولت درست در زمانی اتفاق می‌افتد که گسترش دست دولت آمریکا در اقتصاد نیاز به دیوانسالاری توانمند را بیش از پیش برجسته کرده است. اداره یک دولت-ملت مدرن به مهارت و تبحر در امور اداری، اقتصاد، امور خارجه و علوم نیاز دارد. اگر مقامات نتوانند پیشنهادهای دیوانه‌وار منصوبان سیاسی را به دلیل ترس از اخراج شدن به چالش بکشند سیاست از درون می‌پوسد.  اعتراض دوم جنبه سیاسی دارد. یک رئیس‌جمهور دموکرات با اختیارات فراوان و بدون کنترل چیزی نیست که مطلوب جمهوریخواهان باشد. یک دلیل حرفه‌ای‌سازی دیوان‌سالاری در قرن نوزدهم آن بود که کشتی دولت به اندازه کافی وزنه‌های متعادل‌کننده داشته باشد تا به راحتی از یک قوه مجریه به بعدی برود. اعتراض سوم آن است که این تغییرات به رئیس‌جمهور مقتدر اختیار می‌دهد تا مستقیماٌ کنترل وزارت دادگستری را در دست گیرد. اگر قوه مجریه بتواند تمام معترضان را اخراج کند هنجارهای استقلال قضایی از بین خواهند رفت. در این صورت، نفرت مکتب ترامپ به انتقام‌جویی محض تبدیل خواهد شد و تمام آمریکایی‌ها باید نگران چنین چشم‌اندازی باشند. ترامپ که قبلاٌ با مقاومت دادستان‌ها روبه‌رو شده بود معیار اصلی خود را آن می‌داند که تحقیقات درباره رئیس‌جمهور و متحدانش به حداقل برسد و در مقابل، دادستان‌ها علیه فهرستی طولانی از دشمنان واقعی و خیالی سیاسی وارد عمل شوند. آقای ترامپ دلیل عملی زیادی ندارد تا بی‌اعتمادی به نظام الکترال را تقویت کند چون قانون اجازه دوره سوم ریاست‌جمهوری را به او نمی‌دهد، اما نیاز او به تبرئه شدن در مناقشه انتخابات 2020 ممکن است او را به چنین کاری تشویق کند. اگر آن‌گونه که امکان دارد جمهوریخواهان در هر دو مجلس کنگره به پیروزی برسند هیچ‌کس در قوای مجریه یا مقننه در جایگاهی نخواهد بود که جلوی ترامپ بایستد. به هر حال، اکثر کسانی که مسوولیتی دارند آشکارا بر عدم مشروعیت حمله به مجلس گواهی داده‌اند. داد‌گاه‌های فدرال یکی از آخرین سنگرهای استقلال و تخصص در نظام آمریکا هستند. به احتمال زیاد آنها نیز تحت حملات مداوم قرار خواهند گرفت. اگر این طرح‌های دقیق به اجرا گذاشته شوند آمریکا مسیر مجارستان و لهستان را به سمت دموکراسی غیرلیبرال خواهد پیمود. درست است که آمریکا نرده‌های محافظ بیشتری از جمله چند قرن تاریخ دموکراسی و رسانه‌های قدرتمند و غیرمتمرکز دارد اما این نرده‌ها در مقایسه با گذشته ضعیف‌تر شده‌اند. علاوه بر این، چنین طرح‌هایی شرایط را برای بسیاری از آمریکایی‌ها بدتر می‌کند. اعتماد به نهادها و حاکمیت قانون خدشه‌دار می‌شود و کشور بیش از پیش دچار تفرقه خواهد شد. 

امپراتور دونالد

برخی افراد خیال خود را راحت کرده‌اند و می‌گویند ترامپ در انتخابات اولیه یا در انتخابات عمومی برنده نخواهد شد. شاید نمایندگی او اصلاٌ تایید نشود یا این امپراتور هرج‌و‌مرج طرح‌های حامیان خودش را بر هم بزند. چنین رفتاری یک خودشیفتگی غیرقابل اغماض به شمار می‌رود. آقای ترامپ علاقه‌مند است رقابت نمایندگی را در کشوری برنده شود که انتخابات عمومی آن را چندده‌هزار رای‌دهنده تعیین می‌کنند. پس از پیروزی، تیمی از متخصصان تخریب دیدگاه‌‌های ویرانگر خود را ارائه می‌دهند. تخریب ساختار دولت آغاز خواهد شد. هوس‌‌های ظالمانه و بی‌نتیجه یک رئیس‌جمهور-امپراتور از میان آوار‌ها آشکار خواهند شد. 

دراین پرونده بخوانید ...