شناسه خبر : 36993 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیلی بر صورت سرباز راهور

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به میدان آمد

هفته گذشته فیلمی از یک سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که در آن سرباز مدعی بود که علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی به دلیل ممانعت سرباز از عبور اتومبیلش از مسیر خط ویژه خیابان انقلاب به صورت آن سرباز سیلی زده است. انتشار این فیلم و اظهارات سرباز راهور به سرعت با واکنش منفی بسیاری از کاربران فضای مجازی و مردم مواجه شده و تقاضای برخورد با این نماینده مجلس از سوی مردم مطرح می‌شود. البته در فیلم صحنه برخورد فیزیکی عنابستانی با سرباز وظیفه دیده نمی‌شود، اما چند نفر از حاضران در محل شهادت می‌دهند که این اتفاق رخ داده است و عنابستانی هم بر خودرو دنا پلاس مجلس یازدهم سوار است. در ادامه این نماینده مجلس با تکذیب برخورد فیزیکی با سرباز نیروی انتظامی مدعی شد که سرباز به او توهین کرده است. عنابستانی به خبرنگار صدا و سیما گفته است: سرباز مذکور به راننده خودرو ما توهین کرد، اما من به صورت سرباز سیلی نزدم. بعد از این توهین؛ آنها از پشت و جلو راه را به روی ما بستند و این باعث شد تا خیابان شلوغ شده و با حضور جمعیت، التهاب ایجاد شود.

روز بعد این اظهارات رئیس پلیس راهور اظهار کرد که رفتار مامور «کاملاً درست و برگرفته از قانون» بوده و تاکید کرده بود «مدارک به اندازه کافی وجود دارد که نشان می‌دهد علی‌اصغر عنابستانی به‌صورت سرباز اکبری سیلی زده است».

 نماینده اصولگرای سبزوار در مجلس یازدهم، چند روز بعد در اظهاراتی گویی خود را به «شهید بهشتی» تشبیه و مطرح کرده است: «بهش می‌گفتند؛ دیکتاتور، مرفه، پولدار! دوستانش گفته بودن چرا جواب نمی‌دهی؟ تا کی سکوت؟ می‌گفت: مگه نشنیدید که قرآن میگه «ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا»‌ یعنی یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه! دعا کن وظیفه خودم رو خوب انجام بدم، اون کارش رو خوب بلده!». سخنانی که با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. یک روز بعد او اقدام به صدور بیانیه‌ای کرد و در آن ماجرا را از جانب خود روایت کرد. این نماینده مجلس در ابتدای بیانیه‌اش، راننده خودرو را «جوان و تازه‌کار» و خود را «مشغول مصاحبه تلفنی» توصیف می‌کند.

گرچه او در اثنای این جنجال‌ها بالاخره اظهار کرد «اشتباه کردم، از مردم و سرباز عذر می‌خواهم» ولی ظاهراً این سخنان باعث نشده که رفتار او فراموش شود. در همین راستا، هفته گذشته سیدامیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس طی توئیتی نوشت: «درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌کنیم و با مقصر قطعاً برخورد قانونی خواهیم کرد، پس از بررسی‌ها سخنگوی هیات نظارت نتایج را اعلام خواهد کرد. حفظ حقوق مردم برای ما مساله اساسی است و همه حتی نمایندگان مجلس در برابر قانون مساوی هستند.»

گفت‌وگو با طالبان درباره صلح

هفته گذشته یک هیات سیاسی از طالبان به ایران سفر کرد. این گروه با برخی مقامات سیاسی ایران دیدار کردند. یکی از این دیدارها با دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت. در این دیدار شمخانی با اشاره به سابقه شرارت و جنگ‌افروزی آمریکا در منطقه تصریح کرد: آمریکا به دنبال صلح و امنیت در افغانستان نیست؛ راهبرد آمریکا  تداوم جنگ و خون‌ریزی میان طیف‌های مختلف افغانستانی است.  شمخانی گفت: آمریکا نمایش مذاکرات صلح را با هدف ایجاد بن‌بست در مذاکرات میان طرف‌های مختلف افغانستانی دنبال می‌کند تا آنها  را مقصر ناامنی و بی‌ثباتی نشان دهند. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت بر ضرورت مشارکت همه اقوام در تعیین سرنوشت افغانستان در روندی کاملاً مسالمت‌آمیز تاکید کرد. در این دیدار ملا عبدالغنی برادر، معاون دفتر سیاسی هیات طالبان نیز با ارائه گزارشی از روند مذاکرات صلح در افغانستان و با اشاره به بدعهدی‌های ترامپ در اجرای توافق‌نامه صلح تصریح کرد ما به آمریکا اعتماد نداریم و با هر جریانی که مزدور آمریکا باشد می‌جنگیم. ما معتقدیم در آینده افغانستان همه اقوام و طوایف باید مشارکت داشته و ایفای نقش کنند. ملا عبدالغنی برادر، حفظ امنیت مرزهای افغانستان و ایران را مورد تاکید قرار داد و آمادگی طالبان را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد. در راستای سفر هیات طالبان به ایران، امیرعبدالهیان، سخنگوی وزارت خارجه کشور چنین توضیح داد: ما برای تحقق صلح در افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم. در طول سالیان گذشته ملت ایران میزبان تعداد زیادی از افغانستانی‌های عزیز بوده است و ما امیدواریم شرایطی فراهم شود که هرچه زودتر شاهد یک افغانستان باثبات، پر از صلح و آرامش باشیم.

 

ثبت‌نام انتخابات ۱۴۰۰ از طریق اپلیکیشن

هفته گذشته اخباری درباره نحوه برگزاری انتخابات پیش‌رو هم منتشر شد، در این راستا، سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: مرحله اولیه ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۰ از طریق اپلیکیشن صورت می‌گیرد و فرد بعد از طی مرحله اولیه ثبت‌نام برای نهایی شدن ثبت‌نامش در وزارت کشور، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها حضور می‌یابد.

سیداسماعیل موسوی، مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه چهارمین نشست ستاد هماهنگی انتخابات ۱۴۰۰ با حضور جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور، برگزار شد اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن بیماری کرونا در کشور، پیش‌فرض ستاد انتخابات کشور بر برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی است. یکی از اقدامات مهمی که ستاد انتخابات وزارت کشور انجام داده است، مطالعه کشورهایی است که در شرایط کرونایی، انتخابات ملی و محلی برگزار کرده‌اند. طبق مطالعات و تحقیقات انجام‌گرفته طی بازه یک‌ساله اخیر ۱۹ کشور در دنیا در شرایط کرونا انتخابات برگزار کردند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه نحوه ثبت‌نام، آموزش عوامل اجرایی، مکان شعبه، عوامل شعب، تبلیغات و روز رای‌گیری در هر کدام از این کشورها مورد مداقه جدی کارشناسی قرار گرفته است، گفت: برآیند تصمیم‌گیری و استفاده از تجربیات موجود این است که مرحله اولیه ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۰ از طریق اپلیکیشن صورت گیرد و  فرد بعد از طی مرحله اولیه ثبت‌نام برای نهایی شدن ثبت‌نامش در وزارت کشور، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها حضور یابد. موسوی به مساله مهم امر آموزش مجریان برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: در این مرحله سه سطح تعیین شده است. سطح اول معاونان سیاسی استانداری‌ها، مدیران انتخابات و فناوری و فرمانداران که برای این بخش آموزش حضوری است. در سطح دوم آموزش به صورت ویدئوکنفرانسی است و مشمولان این بخش، اعضای ستاد استان‌ها، معاونان فرمانداری‌ها و بخشداران و کارشناسان هستند.

 

ظریف در سرزمین قفقاز

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هفته گذشته به برخی کشورهای حوزه قفقاز سفر کرد. یکی از کشورهایی که او به آنجا سفر کرد، روسیه بود. او در بدو ورود به مسکو گفت: تشکیل اتحادیه همکاری‌های ‌شش‌جانبه مهم‌ترین هدف سفر منطقه‌ای به کشورهای حوزه قفقاز است.

ظریف همچنین در یک نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شرکت کرد. او در این نشست بیان کرد: فرآیند قانونی در سوریه باید ادامه پیدا کند و کمک‌ها به این کشور ارسال شود. به ادامه همکاری برای حل بحران انسانی در یمن امیدواریم. باید در یمن آتش‌بس اعلام و خونریزی‌ها در این کشور متوقف شود. او گفت: اگر تا ۲۱ فوریه تحریم لغو نشود، اجرای پروتکل الحاقی متوقف می‌شود. لاوروف هم بیان کرد: اگر دولت جدید آمریکا تصمیم بگیرد به توافق‌نامه هسته‌ای با ایران بازگردد، از آن استقبال خواهیم کرد. امیدواریم آمریکا به تعهداتش در توافق‌نامه هسته‌ای ایران بازگردد. ما اظهارات زیادی را از تیم بایدن شنیده‌ایم که به طرح‌های سیاست خارجی وی مربوط می‌شود. این اظهارات که در مورد بازگشت آمریکا به طرح اقدام جامع مشترک مطرح شده است، قابل توجه است.

او همچنین به ارمنستان هم سفر کرده و در بدو ورود گفت: ارمنستان یک همسایه و دوست قدیمی برای جمهوری اسلامی ایران است. امروز زمینه برای همکاری میان کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه اقتصادی فراهم است و این مساله می‌تواند در واقع صلح و ثبات درازمدت را در منطقه به همراه داشته باشد.

ظریف در ارمنستان با آیوازیان، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و با تاکید بر اهمیت تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری ارمنستان، رعایت حقوق همه قومیت‌ها در منطقه را ضروری دانست و تمامیت ارضی ارمنستان را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد که پیش از این نیز به‌صراحت بیان شده است.

به دنبال انسداد فضای مجازی نیستیم

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: قوه قضائیه در دوره تحول، هیچ رسانه، خبرگزاری و پیام‌رسانی را مسدود نکرده است و به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و هیچ یک از پیام‌رسان‌های اجتماعی نیست. اسماعیلی با توجه به احضار یکی از مسوولان این حوزه به دادسرا و فضاسازی رسانه‌ای، به بیان توضیحاتی پرداخت و گفت: آنچه دادستانی در این حوزه و این روزها و در این پرونده، تعقیب می‌کند در راستای دفاع از حقوق مردم برای استفاده سالم و امن از فضای مجازی و رسیدگی به شکایات فراوان مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد مبتنی بر نگرانی‌های شدید از وضعیت شیوع اعمال مجرمانه به ویژه رها گذاشتن دست قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر و کلاهبرداران در فضای مجازی است. سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: امروز ویروس‌هایی به مراتب بدتر از ویروس کرونا و مصادیق مجرمانه‌ای مانند خریدوفروش سلاح، مواد مخدر، کلاهبرداری‌های گسترده شبکه‌ای، تبلیغ خودکشی به ویژه در نسل جوان و نوجوان در این فضا بیداد می‌کند که به هیچ عنوان قابل توجیه و پذیرش نیست.

اسماعیلی گفت: اقدام قضایی انجام شده و سخنانی که برخی از مقامات قضایی در روزهای اخیر بیان کردند همگی ناظر بر ساماندهی، مدیریت و پالایش این فضا از مصادیق مجرمانه است نه انسداد فضای مجازی.

او ادامه داد: انتظار بر این است که همان‌گونه که مسوولان بهداشت و درمان جامعه از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا در مقابله با این ویروس به میدان آمدند و در ماه‌های اخیر با اجرای طرح شهید سلیمانی و غربالگری افراد، تلاش کردند و توفیقات خوبی به دست آوردند، مسوولان مربوط در حوزه فضای مجازی نیز نسبت به ساماندهی، مدیریت، بومی‌سازی و پالایش این فضا از مصادیق مجرمانه اقدام و نسبت به قصور و کوتاهی‌های خویش در عدم اجرای قوانین و مقررات، پاسخگو باشند.

 

آزادی 15 هزار زندانی با طرح پایش زندان‌ها

مهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای طرح پایش و غربالگری زندانیان، عنوان کرد: در این طرح با حضور جهادی قضات سراسر کشور در زندان‌ها برای تعیین تکلیف پرونده برخی از زندانیان بیش از ۸۱ هزار نفر زندانی مشمول اجرای طرح پایش شدند که در همین راستا ۱۰۱ هزار فقره کاربرگ برای آنها تهیه شد.رئیس سازمان زندان‌ها گفت: تا کنون ۴۷ درصد از کاربرگ‌ها از مراجع قضایی به زندان واصل شده، اما بر اساس تعیین تکلیف صورت‌گرفته در همین میزان از کاربرگ‌ها نیز بیش از ۱۵ هزار نفر در نتیجه اجرای این طرح آزاد شده‌اند.حاج‌محمدی با بیان اینکه برای حفظ آسایش و آرامش شهروندان عده‌ای باید در زندان بمانند و متنبه شوند، بیان کرد: همان‌طور که زندان فرستادن بی‌دلیل صحیح نیست، بی‌جهت در زندان ماندن و بی‌جهت آزاد کردن زندانیان هم صحیح نیست و ما اگر زندان را درمانگاه بدانیم، پس از احراز اصلاح مدنظر در فرد زندانی، او حتماً باید از زندان آزاد شود.

 

♦♦♦ 

ایسنا: علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا‌و‌سیما احتمالاً به دلیل اظهارات توهین‌آمیز یکی از مهمانان برنامه «زاویه» که از شبکه ۴ پخش شد، به جلسه هفته گذشته هیات وزیران دعوت نشد.

ایلنا: حجت‌الاسلام محمد صدوقی، خواهرزاده سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور دولت اصلاحات، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دیروز سیدمحمد خاتمی به من گفتند کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شوم؛ چراکه سرمایه‌ام اعتماد مردم است و وقتی چنین چیزی ممکن نیست، نباید با امید و اعتماد مردم بازی کرد.»

فارس: عالی‌ترین محکمه مالی کشور (دیوان محاسبات)، با قانون ۲۹ سال قبل اداره می‌شود، حالا نمایندگان مجلس یازدهم با ارائه طرح اصلاح قانون دیوان محاسبات کل کشور به دنبال به‌روزرسانی آن هستند.

مهر: عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت: وظیفه ما رعایت مُرّ قانون و رعایت بی‌طرفی است و نمی‌توانیم بگوییم این جناح و آن جناح ارجح‌تر است.

ایرنا: عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، بیان کرد: «هنوز فضای سیاسی و اجتماعی جامعه و افکار عمومی نسبت به انتخابات حساسیت و بازتاب و انعکاس خاصی را نشان نداده است. وقتی این دوره از انتخابات را با چهار سال گذشته مقایسه می‌کنیم برای ما کمی نگران‌کننده است.»

ایسنا: مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در سخنرانی در نشست شورای امنیت درباره مساله فلسطین، با انتقاد از برخورد منفعلانه جامعه بین‌المللی با جنایات رژیم صهیونیستی گفت که این وضعیت نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

مهر: اسماعیل بقایی‌هامانه، نماینده دائم ایران در ژنو موضوع مشارکت آلمان در تسلیح شیمیایی رژیم صدام را یک مطالبه دائمی از آلمان دانست و گفت: گذشت زمان جنایات ناشی از استفاده از سلاح شیمیایی را تطهیر نمی‌کند.

تسنیم: حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، گفت: کشور ما آمادگی نشان دادن هر عکس‌العملی را در برابر هر تجاوزی دارد.

تسنیم: موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه قطعاً تصویب قانونی در جهت حمایت از سوت‌زن‌ها می‌تواند در جلوگیری از فساد مفید باشد، اظهار کرد: کارگروهی که در کمیسیون برای بررسی این طرح تشکیل شده بررسی‌های تطبیقی انجام داده‌اند که نتایج آن نشان داده تصویب قانون می‌تواند برای این افراد مفید باشد.

میزان: عباس رضایی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فیروزکوه، از تخریب دو ویلای غیرمجاز میلیاردی دو نفر از مسوولان سابق و فعلی به مساحت پنج هزار مترمربع با ورود دادستانی خبر داد.

 

♦♦♦

غایبان اجماع یا نامزدهای 1400

شرق نوشت: اسامی شخصیت‌های حقیقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان معرفی شدند که در میان آنها چهره‌های برجسته جبهه اصلاحات به چشم می‌خورد اما در این میان غایب‌هایی نیز وجود دارند مانند محمدرضا عارف، محسن هاشمی‌رفسنجانی و مسعود پزشکیان. خاصه محمدرضا عارف که تا چندی‌پیش رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود این پرسش را به وجود آورد که علت غیبت چیست؟ آیا اختلاف‌نظرها باعث نبود نام چنین افرادی در نهاد اجماع‌ساز شده است یا موضوع دیگری؟ در این زمینه، فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، گفت: برای اینکه نهادی که می‌خواهد در مورد نامزد اصلاح‌طلب ریاست‌ جمهوری اظهارنظر کند شائبه‌ای نداشته باشد، هیچ‌کدام از افرادی را که به‌عنوان گزینه مطرح بودند، نیاوردیم.

 

بایدن در مسیر بازگشت به برجام

ایران نوشت: دولت جدید آمریکا در حالی آغاز به کار کرده است که «جو بایدن» در پست‌های مهم اجرایی سیاست خارجی چهره‌های حامی برجام را به کار گرفته است. آنتونی بلینکن گزینه وزارت خارجه، وندی شرمن معاون وزیر خارجه، جیک سالیوان گزینه مشاور امنیت ملی و ویلیام برنز گزینه ریاست سازمان سیا از جمله چهره‌های طرفدار برجام هستند. بنا بر اعلام رسانه‌ها، احتمال انتخاب «رابرت مالی»، دستیار ویژه باراک اوباما به عنوان نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران قوت گرفته است. انتخابی که باعث انتقاد شدید گروه‌های تندرو در آمریکا شد. «تام کاتن» سناتور ضد‌ایرانی گفته است: «مالی» سابقه طولانی‌ای در همدردی با ایران و دشمنی با اسرائیل دارد. اگر او انتخاب شود، تهران نمی‌داند چه شانسی نصیبش شده است.

 

برادر معاون اول پشت میله‌های زندان

اعتماد نوشت: مهدی جهانگیری به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز به دو سال زندان، توقیف اموال و جزای نقدی محکوم شده است. این خبری است که سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد و نشان داد رای پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهوری صادر شده است. این ماجرا از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ شروع شد؛ جایی که اسحاق جهانگیری پا به میدان انتخابات گذاشت تا کنار روحانی از سیاست‌های گذشته دفاع و حضور روحانی را برای چهار سال دیگر تضمین کند. همان زمان برخی اصولگرایان پای مهدی جهانگیری را به فضای رسانه‌ای گشوده و وی را به لابی‌گری و اشرافی‌گری متهم کردند. اگرچه اسحاق جهانگیری به دلیل گفته‌های صریحش در مناظره‌ها محبوبیتی به دست آورده بود و چنان‌که پیش‌بینی می‌شد به نفع روحانی کنار کشید اما ماجرای برادرش فراموش نشد.

 

جنجال بر سر غسال آیت‌الله مصباح

آفتاب نوشت: ادعای احمد توکلی درباره غسال آیت‌الله مصباح جنجال به راه انداخت. چراغ این جنجال را اعضای جبهه پایداری روشن کردند. مثل محمدجواد ابطحی که گفت: با توجه به وضعیت حاد بیماری پارکینسون احمد توکلی نمی‌توان درباره اظهارات ایشان انتظار خاصی داشت. گفتنی است، احمد توکلی و حسین رجایی، در یادداشت مشترکی، مدعی شده‌اند که «غسال آیت‌الله مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است که جنازه‌های روحانیون سرشناس را به خانه خود می‌برد و غسل می‌دهد». غسال آیت‌الله مصباح یزدی از زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، به نقل از «غسال آیت‌الله مصباح» گفته بود موقع غسل، میت چشمانش را گشوده و نگاهی مهربانانه به غسال انداخته است. صدیقی بعداً بابت این اظهارات عذرخواهی کرد.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها