شناسه خبر : 7671 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ابهام درباره جانشین آقای رئیس

پایان دومین دوره ریاست برنانکی در فدرال‌رزرو

زمانی که آلن گرینسپن رئیس سابق فدرال‌رزرو آمریکا بازنشسته شد، آخرین سخنرانی‌اش را در سال ۲۰۰۵ میلادی در سمپوزیوم سالانه فدرال‌رزرو در جکسون هول انجام داد‌.

زمانی که آلن گرینسپن رئیس سابق فدرال‌رزرو آمریکا بازنشسته شد، آخرین سخنرانی‌اش را در سال 2005 میلادی در سمپوزیوم سالانه فدرال‌رزرو در جکسون هول انجام داد‌. این سخنرانی و مراسمی که در آن برگزار شد به نوعی جشنی برای تقدیر از یکی از مقامات تاثیر‌گذار اقتصادی آمریکا بود‌. اما بن برنانکی رئیس کنونی فدرال‌رزرو که بعد از گرینسپن روی کار آمد به دلیل برنامه‌های شخصی زیاد و نا‌توانی در هماهنگ کردن زمانش در کنفرانس سال 2013 در جکسون هول شرکت نمی‌کند تا پایان دومین دوره ریاستش در فدرال‌رزرو را اعلام کند‌. این در حالی است که از سال 2006 میلادی تاکنون وی اصلی‌ترین سخنران در کنفرانس سالانه فدرال‌رزرو در جکسون هول بوده است و عدم حضور وی می‌تواند اعتبار این مراسم را زیر سوال ببرد.
کنفرانس نهایی گرینسپن به تشریح موفقیت‌های اقتصادی وی طی 18 سال ریاستش در فدرال‌رزرو اختصاص داشت و مناظره‌ای در مورد اینکه آیا وی برترین رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در طول تاریخ بوده است یا خیر هم انجام شد که نتیجه‌اش به نفع گرینسپن بود. برنانکی استاد اسبق دانشگاه پرینستون تلاش کرد فدرال‌رزرو را به گونه‌ای مدیریت کند که ضعف‌های زیرساختی دیگر در آن دیده نشود و موفقیت‌های اقتصادی دوره گرینسپن ادامه پیدا کند. اما مشکلات اقتصادی حاکم در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت آمریکا در این دوره موانع زیادی در مسیر رشد اقتصادی این کشور ایجاد کرد و بخش زیادی از تلاش‌های این اقتصاددان برجسته را بی‌تاثیر کرد‌. در واقع همین شکست‌های اقتصادی در دوره برنانکی و انتقادهای زیادی که از سیاست‌های مختلف اقتصادی وی طی این دوره‌ها شد زمینه را برای مخالفت وی با حضور در دومین کنفرانس جکسون هول به بهانه مشغله کاری فراهم کرد‌.
برنانکی که دوره ریاستش در ژانویه به پایان رسیده است از آن زمان تاکنون از نظر دادن در مورد طرح‌های اقتصادی‌اش امتناع کرده است. وی در کنفرانس خبری روز بیستم مارس گفت در مورد آینده‌اش با رئیس‌جمهور صحبت کرده است و هیچ مسوولیتی برای باقی ماندن در صدر فدرال‌رزرو ندارد‌. او در این زمینه گفت: «من تنها کسی نیستم که مسوولیت خارج کردن اقتصاد از بحران و رکود را دارم و خوشحالم که این مسوولیت خطیر به دیگران محول شود‌.»
سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌های اقتصادی در آمریکاست و سرمایه‌گذاران و بازرگانان با دقت و جدیت زیادی اتفاقات آن را پیگیری می‌کنند تا نشانه‌های تغییر در سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا را دریابند. آخرین باری که رئیس فدرال‌رزرو از سخنرانی و حضور در این مراسم امتناع کرده بود سال 1988 میلادی بود‌. در آن زمان گرینسپن رئیس فدرال‌رزرو بود و در این مراسم سخنرانی نکرد. فدرال‌رزرو آمریکا طی سال‌های اخیر سه بار سیاست تزریق پول به اقتصاد را اجرا کرده است تا از رکود اقتصادی و یا به عبارت درست‌تر از تشدید رکود اقتصادی جلوگیری کند ولی آخرین سیاست که تزریق برای دوره نا‌محدود به اقتصاد بود یکی از بحث‌بر‌انگیز‌ترین سیاست‌هایی بود که اجرا شد و منتقدان از اجرای این طرح به عنوان آغاز جنگ ارزی در دنیا یاد می‌کردند‌. به زعم آنها دور سوم تزریق به اقتصاد آمریکا زمینه را برای کاهش خود‌خواسته ارزش دلار در بازار جهانی فراهم می‌کرد و به دنبال آن باعث آغاز جنگ ارزی در جهان می‌شد‌. به هر حال تمام این انتقادها و سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد سبب شد تا برنانکی محبوبیت چندانی در میان اقتصاددانان این کشور نداشته باشد و همین مساله هم باعث شد وی از حضور در جکسون هول خودداری کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها