شناسه خبر : 16377 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بانک مرکزی چین میزان دامنه مبادله را گسترش می‌دهد

افزایش بی‌سابقه یوان در برابر دلار

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت: یوان بیشترین میزان افزایش هفتگی را در شش ماه اخیر تجربه کرد.

سیدمحمدامین طباطبایی
خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی نوشت: یوان بیشترین میزان افزایش هفتگی را در شش ماه اخیر تجربه کرد. این تقویت به دنبال برنامه بانک مرکزی برای گسترش دامنه مبادله که افزایش نرخ ارز را از ماه اکتبر محدود کرده بود، اتفاق افتاد. گفتنی است در هفته جاری یوان با 24/0 درصد افزایش به نرخ 177/6 به ازای هر دلار رسید.
معاون بانک خلق چین، یی‏گانگ روز چهارشنبه در نشست سران مالی گروه بیست که با موضوع سیاست‌های نرخ ارز در واشنگتن برگزار شد، گفت‌: «دامنه مبادله مذکور در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.» در همین حال ژو هایبین اقتصاددان ارشد جی پی مورگان بر این باور است که با توجه به فزونی جریان‌های سرمایه و نیز فشار در سمت افزایش نرخ یوان، اکنون زمان مناسبی برای گسترش دامنه مبادله نیست. وی افزود در حال حاضر گسترش دامنه مبادله نتیجه‌ای جز افزایش جریان‌های سرمایه و در نهایت افزایش بیشتر نرخ یوان در پی نخواهد داشت. همین خبرگزاری در گزارش دیگری به نقل از هوئو جیانگو رئیس آکادمی تجارت بین‌الملل و همکاری اقتصادی چین می‌نویسد: پول داغ در حال ورود به چین است که باعث افزایش نرخ مبادله یوان خواهد شد. «پس از افزایش فراتر از انتظار یوان در سه ماه نخست امسال، بانک خلق چین نیز برآورد خود را از میزان افزایش این ارز در سال جاری تغییر داده و ‌پیش‌بینی می‌کند در پایان سال 2013 نرخ مبادله یوان به 14/6 به ازای هر دلار برسد. در حالی‌ که پیش‌بینی قبلی این نهاد نرخ 18/6 بود یعنی حدود 5/1 درصد بیشتر از سال قبل. همچنین تحلیل‌های به عمل آمده توسط پائول ماکل، رئیس موسسه پژوهش ارزهای آسیایی در هنگ‌کنگ حاکی از آن است که اقدام اخیر بانک خلق چین در تقویت یوان به منظور کمک به هرچه بیشتر بین‌المللی کردن این ارز صورت گرفته است.»
در پایان به نظر می‌رسد تقویت سریع یوان خساراتی را به صادرکنندگان چینی وارد آورده است به طوری که برخی کارشناسان معتقدند در صورت کاهش سرعت تقویت ارز از طریق انجام نظارت‌های مناسب، می‌توان به بهبود صادرات این کشور کمک کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها