شناسه خبر : 14806 لینک کوتاه

نفت و طلا و گاز بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند

کاهش قیمت غذا و رشد قیمت انرژی

دانشگاه سیمون فریستر در مطالعه‌ای جامع به بررسی روند تغییرات قیمت انواع مواد اولیه صنعتی و تولیدی و مواد غذایی از سال ۱۹۵۰ میلادی تا‌کنون پرداخته است. این مطالعه به منظور مشخص شدن تاثیر رشد قیمت این فرآورده‌ها روی رشد فقر در دنیا انجام شده است.

مونا مشهدی‌رجبی
دانشگاه سیمون فریستر در مطالعه‌ای جامع به بررسی روند تغییرات قیمت انواع مواد اولیه صنعتی و تولیدی و مواد غذایی از سال 1950 میلادی تا‌کنون پرداخته است. این مطالعه به منظور مشخص شدن تاثیر رشد قیمت این فرآورده‌ها روی رشد فقر در دنیا انجام شده است. طبق این گزارش از سال 1950 میلادی تاکنون قیمت انواع فلزات و مواد اولیه صنعتی در دنیا رشد داشته است. رشد قیمت این منابع طبیعی و تمام‌شدنی در دنیا بیش از 150 درصد بوده است که در نتیجه مساله کمیابی این منابع و رشد استفاده از آنها در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی ایجاد شد. متوسط رشد قیمت انواع کالاها در دنیا از سال 1900 میلادی تاکنون برابر با 252 درصد و از سال 1950 میلادی تاکنون برابر با 192 درصد اعلام شده است. اما نرخ رشد فقر در جهان و حتی نرخ رشد گرسنگی با این وسعت افزایش نیافته است. مطالعات نشان می‌دهد قیمت انواع فلزات و موادی که به صورت طبیعی در زمین وجود دارند مثل نفت و گاز و طلا و... بیشترین افزایش را داشته است.
نرخ رشد قیمت انرژی از سال 1950 میلادی تاکنون برابر با 330 درصد اعلام شده است. بیشترین رشد به قیمت نفت اختصاص داشت که رشد 352درصدی قیمت را تجربه کرد و نرخ رشد قیمت گاز طبیعی در این دوره برابر با 280 درصد بود. اما در مقابل قیمت انواع محصولات کشاورزی در این دوره سیر نزولی داشته است. به عنوان مثال در فاصله سال‌های1950میلادی تا سال 2012 میلادی قیمت واقعی شکر- قیمت تعدیل‌شده با توجه به نرخ تورم - 45درصد تنزل یافت و قیمت واقعی قهوه با کاهش 67درصدی همراه بود. برنج که اصلی‌ترین ماده غذایی در کشورهای آسیایی است در این دوره با کاهش 53درصدی قیمت‌ها مواجه شد. قیمت گندم در این دوره بیشتر از 70 درصد تنزل داشته است. طبق این گزارش جمعیت دنیا از سال1950میلادی تاکنون 8/2 برابر شده است در حالی که میزان کشت غلات در دنیا 8/3 برابر شده است و این مساله سبب شد قیمت واقعی این محصولات کشاورزی در جهان نه‌تنها رشد نداشته باشد بلکه با کاهش نیز همراه باشد. از طرف دیگر رشد فعالیت‌های صنعتی و روند صنعتی شدن و رشد شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه دنیا در کنار محدودیت‌های موجود در مسیر تولید سبب شده است قیمت مواد معدنی و انرژی در جهان رشد کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها