شناسه خبر : 10870 لینک کوتاه

کاهش ذخایر آمریکا بازار نفت را صعودی کرد

هفته خوب برنت

بازار نفت خام طی هفته منتهی به هفتم ژوئن روزهای خوشی را پشت سر گذاشت؛

منبع: رویترز
بازار نفت خام طی هفته منتهی به هفتم ژوئن روزهای خوشی را پشت سر گذاشت؛ نفت خام با تاثیرپذیری از ایجاد مشوق‌های جدید برای وارد‌کنندگان کره جنوبی، افت موجودی نفت آمریکا، انتشار گزارشی مبنی بر کاهش صادرات ایران، سقوط دلار و داده‌های اشتغال ایالات متحده توانست روند رو به بالایی را تجربه کند.
افزایش واردات کره جنوبی
نفت خام برنت روز سه‌شنبه چهارم ژوئن بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافته بود؛ در این روز شایعات پخش‌شده در مورد کره جنوبی این سیگنال را به بازار فرستاد که این کشور برای واردات نفت خام مشوق‌های جدیدی را برای شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد که می‌تواند از تقاضا حمایت کند. صحبت حول این موضوع بود که واردکنندگان آسیایی تخفیفاتی را برای واردات نفت خام ارائه خواهند داد. به گفته چندین معامله‌گر، این تخفیفات نفت غیرخاورمیانه را دربرمی‌گرفت؛ این سیاست به عنوان بخشی از تلاش‌های کره جنوبی برای تنوع‌بخشی به عرضه آن محسوب می‌شود.
افت موجودی آمریکا
روز پنجشنبه نفت خام برنت حول 103 دلار در هر بشکه می‌چرخید؛ در این روز سنگینی افت موجودی نفت آمریکا و کاهش صادرات ایران در یک کفه با سنگینی نگرانی‌ها در مورد کاهش احتمالی محرک اقتصادی فدرال‌رزرو ایالات متحده متعادل شده بود. انتظارات در مورد کاهش محرک اقتصادی فدرال‌رزرو آمریکا، که امسال ترمزی روی رشد اقتصاد جهانی گذاشته، بازارهای مالی را بر روی لبه نگه داشته و در روز پنجشنبه نیز کمک کرد تا سهام آسیا به پایین‌ترین سطح خود برسد. با این حال سقوط شدید موجودی نفت خام ایالات متحده و افت بیشتر فروش نفت خام ایران به آسیا در این روز از عواملی بودند که به‌رغم مازاد عرضه موجود در بازار از قیمت‌های بالاتر حمایت کردند. کارستن فریچ، تحلیلگر ارشد نفت کامرز بانک در فرانکفورت گفت: «اخبار ایران از قیمت نفت حمایت می‌کند، اما باید منتظر نشست و دید این وضعیت چه مدت می‌تواند ادامه پیدا کند. صادرات پایین ایران مازاد عرضه جهانی را کاهش خواهد داد، اما نه خیلی زیاد. با توجه به وضعیت عرضه مطلوب و رشد تولید نفت شیل ایالات متحده، به احتمال زیاد کمبود عرضه‌ای در بازارهای جهانی نفت وجود نخواهد داشت.» روز چهارشنبه داده‌های اطلاعات اداره انرژی آمریکا نشان می‌داد ذخایر نفت خام ایالات متحده 3/6 میلیون بشکه در هفته گذشته کاهش یافته است، که بیش از پیش‌بینی 400 هزار بشکه تحلیلگران در نظرسنجی رویترز است.
تمرکز بازار روی دلار
قراردادهای آتی نفت خام برنت روز جمعه هفتم ژوئن با سقوط ناگهانی دلار و انتظارات در مورد قطع محرک اقتصادی فدرال‌رزرو، به بالای 103 دلار در هر بشکه رسیده بود؛ در مجموع نفت برنت این هفته بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود را از اواخر ماه آوریل به ثبت رساند. در این روز همه چشم‌ها به داده‌های اشتغال ایالات متحده که قرار بود بعداً در این روز منتشر شود، دوخته شده بود تا سلامت بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را مورد ارزیابی قرار دهند. با اینکه آمار اولیه روز پنجشنبه به رشد متوسط اشتغال اشاره می‌کرد، به نظر می‌رسد شرایط کار فاقد قدرت لازم بود تا بانک فدرال‌رزرو را مجبور به گسترش مقیاس محرک اقتصادی کند؛ این وضعیت اطمینان می‌داد که سرمایه‌گذاران سرمایه کافی برای خرید دارایی‌هایی مانند نفت و دیگر کالاها در اختیار خواهند داشت. در این روز نفت خام برنت با 13 سنت افزایش به 74/103 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت آمریکا با پنج سنت افزایش به 81/94 دلار رسید. طی این هفته معیار اروپایی و همتای آمریکایی آن هر یک به ترتیب با 3/3 و سه درصد صعود بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود را از هفته منتهی به 26 آوریل به ثبت رساندند. افت دلار ایالات متحده با تنزل شاخص دلار به پایین سطح سه‌ماهه در جلسه گذشته و تضعیف آن در تجارت آسیا، باعث حمایت از قیمت نفت شد. تتسو ایموری، مدیر صندوق کالای سرمایه‌گذاری آستمکس در توکیو گفت: «سرمایه‌گذاران در بازار نفت بایستی بیش از عوامل عرضه و تقاضا به معاملات دلار توجه داشته باشند.» در درازمدت قبول دارم که با کاهش مقیاس محرک اقتصادی فدرال‌رزرو، دلار قوی‌تر خواهد شد، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد با به اشباع رسیدن خرید دلار، قدری از کوک جایگاه دلار باز شده است.» او در ادامه می‌گوید، برای برنت 100 دلار سطح کلیدی حمایتی و 105 یک سطح مقاومت روانی مهمی است. محدوده نوسان قیمت نفت ایالات متحده بین 93 تا 95 دلار در هر بشکه خواهد بود، و سطح مقاومت کلیدی بعدی نیز 98 دلار را فراهم خواهد کرد. کمیته سیاستگذاری فدرال‌رزرو در تاریخ 18 تا 19 ژوئن نشستی خواهد داشت؛ در این نشست داده‌های مختلف از تولید تا مخارج مصرف‌کننده نشان خواهد داد اقتصاد ایالات متحده در اوایل سه‌ماهه دوم کند بوده است، بدین ترتیب بعید است بانک مرکزی ایالات متحده کاهش تدریجی خرید 85 میلیارد دلار اوراق قرضه‌ای را که هر ماه در این نشست می‌خرد، اعلام کند. نفت برنت همچنین اخیراً در کمتر از یک هفته برای دومین بار از جانب قطع شدن میدان نفتی بازرد در دریای شمال انگلستان حمایت شده است. در اولین هفته ماه ژوئن بازرد پس از شکست تجهیزات مجدداً راه‌اندازی شده بود. تولید نرمال این میدان نفتی حدود روزانه 200 هزار بشکه است. روز دوشنبه نفت سبک آمریکا با کمی افزایش به بالاترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته نزدیک شده بود. با انتشار داده‌های اشتغال ماه می، انتظار می‌رفت تقاضای ایالات متحده بهبود یابد. در این روز سودان تهدید کرده بود صادرات نفت سودان شمالی را متوقف خواهد کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها