شناسه خبر : 10735 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هراس از سقوط بیشتر اونس جهانی

طلا برای سقوط ۲۰۱۴ آماده می‌شود

مشاور فلزات جی‌اف‌ام‌اس روز پنجشنبه چهارم آوریل در گزارشی گفته است طلا سال آینده پس از بیش از یک دهه افزایش، در حال نزدیک شدن به یک چرخه سقوط است؛

مشاور فلزات جی‌اف‌ام‌اس روز پنجشنبه چهارم آوریل در گزارشی گفته است طلا سال آینده پس از بیش از یک دهه افزایش، در حال نزدیک شدن به یک چرخه سقوط است؛ تقاضای مصرف‌کنندگان برای جواهرات، سکه‌ها و شمش کاهش یافته و از خرید طلا توسط بانک مرکزی نیز کاسته شده است. جی‌اف‌ام‌اس هنوز هم بر آن است بروز رویداد بزرگی همچون شکست در مذاکرات بر سر سقف بدهی‌های ایالات متحده، می‌تواند باعث هجوم برای خرید سرمایه‌گذاری در این فلز شود. با بروز این‌گونه رویدادها می‌توان چشم‌اندازی را برای شمش در سال آینده برای رسیدن به میانه 1800 دلار در هر اونس بسط داد. نیل مدر رئیس تحقیقات فلزات گرانبهای جی‌اف‌ام‌اس می‌گوید: پس از آشوب عمده طی سال‌های اخیر، با توجه به ثبات اقتصادی کنونی، کاهش طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری روی این فلز تقریباً به طور قطع اتفاق خواهد افتاد. مدر در اشاره به شرایط اقتصاد جهانی می‌گوید: مسلماً نور بیشتری در انتهای تونل وجود دارد. این امر می‌تواند در سال 2014 شروع چرخه سقوط طلا را به دنبال داشته باشد. طلای نقدی روز پنجشنبه 5/1547 دلار در هر اونس بود و پیش از این نیز به پایین‌ترین سطح از ماه می سال گذشته رسیده بود. مدر می‌گوید، بعید است بازار شاهد شتاب جدیدی در سرمایه‌گذاری باشد. او در ادامه می‌گوید چشم‌انداز تسهیل پولی ایالات متحده، عدم اطمینان درباره بحث سقف بدهی‌های این کشور از اینکه به یک راه حل به موقع برسد و نگرانی‌های مداوم بر سر بدهی‌های منطقه یورو از جمله عواملی هستند که ممکن است از قیمت‌ها حمایت کند. جی‌اف‌ام‌اس پیش‌بینی می‌کند امسال طلا بین 1540 تا 1850 دلار در هر اونس معامله خواهد شد، با قیمت متوسط 1735 دلار در اونس. این پیش‌بینی به معنای افزایش قیمت نسبت به متوسط ​​سال گذشته (98/1668 دلار در هر اونس) خواهد بود. مدر می‌گوید: «ما باید شاهد یک رویداد تازه کلان اقتصادی باشیم که با رخ دادن این رویداد، دیگر نمی‌توان قیمت دو هزار دلاری را علامت‌گذاری کرد و در این مرحله تحقق آن در افق عملی نیست. انتظار می‌رود شکاف بین مقدار طلای استخراج شده و بازیافت شده و مقدار مورد استفاده برای ساخت جواهرات و کالاهای دیگر گسترش یابد. ما رشد مداوم متوسطی را ​​در تولید معادن انتظار داریم و همچنین می‌بایستی شاهد افزایش در قراضه طلا باشیم، در حالی که تقاضا به استثنای سرمایه‌گذاری به احتمال زیاد سقوط خواهد کرد.»

کندی خرید بانک‌های مرکزی
جی‌اف‌ام‌اس می‌گوید: خریدهای بانک مرکزی که سال گذشته با افزایش به بالاترین میزان خود از اواسط دهه 1960 به 532 تن رسید، ممکن است امسال کاهش یابد. پیش‌بینی این مشاور برای خرید حدود 100 تن در هر فصل است. مدر می‌گوید: «خرید بخش رسمی به احتمال زیاد بالا باقی خواهد ماند، اما ممکن است برای رسیدن به حجم سال گذشته نیاز به تلاش مضاعفی داشته باشد.» بانک‌های مرکزی در سال‌های اخیر در تلاش برای تنوع بخشی به ذخایر خود، از فروشندگی خالص به خریدار خالص تبدیل شده‌اند. آنها با امضای قرارداد طلای بانک مرکزی (CBGA) توافق کردند که تنها پنج تن از سهمیه 400 تنی مجاز سالانه خود را در سال گذشته بفروشند. قرارداد پنج ساله کنونی در سپتامبر سال 2014 به پایان خواهد رسید. مدر گفت: «بازگشت به فروش خالص نمی‌تواند طی دوره پنج‌سال بعدی غیر‌محتمل شمرده شود، که به معنی این است که یک توافقنامه جدید به احتمال زیاد به امضا خواهد رسید. ممکن است در چند سال آینده با شرایطی مواجه شوید، هنگامی‌که اروپا از بحران منطقه‌ای خود (یورو) عبور کند، برخی از بانک‌ها اقدام به از سرگیری برنامه‌های فروش خود خواهند کرد. این وضعیت قطعاً هنوز هم روی طلا سنگینی می‌کند. فروش سی‌بی‌جی‌آی در سال 2013 بی‌اهمیت باقی می‌ماند، اما انتظار داریم تجدید توافق برای خرید در برخی اشکال، اطمینان را در بازار به وجود آورد.» همچنین انتظار می‌رود امسال خرید جواهرات و اشیای قیمتی سقوط کند. سال گذشته ساخت جواهرات طلا با 2/4 درصد کاهش به 1893 تن رسید و انتظار می‌رود به همین میزان نیز امسال افت داشته باشیم. مصرف بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان یعنی هند با 3/3 درصد کاهش به 736 تن رسید. جی‌اف‌ام‌اس می‌گوید: «با نگاه به آینده، پیش‌بینی می‌شود ساخت جواهرات هند در نیمه اول امسال تا 10درصد دیگر افت داشته باشد، که حجم آن به پایین‌ترین سطح چهارسال گذشته می‌رسد. با این حال، هند به احتمال زیاد برای تمام سال به عنوان اولین مصرف‌کننده، بالاتر از چین باقی خواهد ماند؛ اگرچه ممکن است در فصولی از سال، تقاضا در هند پایین باشد.»
کندی ذخیره‌سازی شمش
ذخیره‌سازی شمش فیزیکی- بزرگ‌ترین عنصر سرمایه‌گذاری طلا - با 17 درصد کاهش از رکورد 1198 تن در سال 2011 به 998 تن در سال گذشته افت کرد؛ در این میان خصوصاً اروپا و هند افت قابل توجهی را گزارش داده‌اند. مدر می‌گوید: «ما با دیدن افت بیشتر در کشورهای غربی شگفت‌زده نخواهیم شد، این کشورها از قدیم در بازار فعال بوده‌اند، به همین دلیل رشد ذخیره‌سازی می‌بایستی از جانب کشورهایی مانند هند و چین تامین شود.» سرعت رشد در سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی در چین در حال کند شدن است، با این حال مدر می‌گوید رشد تقاضای سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی به طور قابل ملاحظه‌ای آهسته شده است. سال گذشته صندوق‌های تجاری (ETFs) دارایی‌های خود را با 12 درصد یا 279 تن افزایش به رکورد 2691 تن رساندند. امسال، این صندوق‌ها طی سه‌ماهه اول به خاطر ترس از اینکه فدرال رزرو برنامه خرید اوراق قرضه خود را پایان خواهد داد، دارایی‌های خود را 150 تن کاهش داده‌اند. مدر می‌گوید: «انتظار دارم دارایی این صندوق‌ها تثبیت شود.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها