شناسه خبر : 46327 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کار دشوار اصلاح‌طلب بودن

موضع جبهه اصلاحات درباره روزنه‌گشایی

فرهاد حسین‌پور: «کار دشوار اصلاح‌طلب بودن» ترجیع‌بندی است که آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات از آن استفاده می‌کند تا تصویری از فعالیت‌های سیاسی در بزنگاه اخیر ارائه کند. بزنگاهی که در آن نظارت استصوابی به منتها درجه اثرگذاری خود رسیده و پیر و جوان اصلاح‌طلب و میانه‌رو از دم تیغ تیز ردصلاحیت‌ها می‌نوشند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: منصوری اما معتقد است با بروز فقدان اصلاح‌طلبی، باید بیش از اینکه نگران اصلاح‌طلبان بود، دل‌نگران ایران و ایرانی بود. منصوری در خصوص بیانیه موسوم به ۱۱۰ فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب ذیل عنوان «روزنه‌گشایی کنیم»، اظهار داشت: موضع جبهه اصلاحات، برآیند خردجمعی اعضای آن بود که با بیش از ۳۳ رای به تصویب رسید. در استان‌ها هم تکلیف مشخص بود و اینکه مرکز برای سایر مناطق تعیین تکلیف نکرده نیز برآیند همین مشی دموکراتیک حاکم بر جبهه اصلاحات بوده است. در استان‌ها نیز مقرر شده شورای اصلاحات و جبهه اصلاح‌طلبان هر استان با توجه به شناخت خود از مسائل منطقه و استان، تصمیم‌گیری کرده و در یک روند دموکراتیک، نظر خود درباره انتخابات اسفندماه را اعلام کنند. با همین رای‌گیری‌ها و مصوبه‌هایی که اعلام می‌شود، ما بیشترین میزان همگرایی و همفکری را در این دوره از جبهه اصلاحات در مجموعه احزاب و اعضا داریم. از ابتدا نیز در خصوص همه موضوعاتی که اعلام موضع داشتیم، مخالفان و موافقان دلایل خود را مطرح کرده و در نهایت پیشنهاد‌ها به رای مجمع عمومی گذاشته شد. ما از این قاعده تصمیم‌گیری در جبهه و از موضع نهایی آن دفاع می‌کنیم و این تشکیلات جمعی را به عنوان مرجع اظهارنظر و اعلام موضع جریان اصلاحات به رسمیت می‌شناسیم. دبیرکل جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: در این بین ممکن است که افرادی، دیدگاه و نگاه دیگری داشته باشند. حقیقتاً وقتی این بیانیه -موسوم به ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب- منتشر شد و متن آن را مطالعه کردم، تمام موارد قیدشده در آن در جلسات مجمع عمومی، کمیته راهبردها، جلسه با احزاب عضو، صاحب‌نظران و با بدنه احزاب به بحث و گفت‌وگو گذاشته شده است. این تصمیم اخذشده، تصمیم بیش از دوسوم اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات است که به تصویب رسیده است. اگر ما به قاعده کار جمعی باور داشته باشیم، تصمیم جبهه یکی از باپشتوانه‌ترین تصمیماتی بوده که ما توانستیم در خصوص مواضع خود داشته باشیم. ما حتماً در جلسه آتی هیات‌رئیسه جبهه به بیانیه اخیر ۱۱۰ نفر خواهیم پرداخت و مشخص می‌شود که جبهه اصلاحات چه واکنشی به آن دارد. علاوه بر خودِ سازوکار جبهه، داوران و قضاوت‌کنندگان اصلی را باید مردمی بدانیم که اصلاح‌طلبان در این انتخابات اعلام کردند که در کنارشان خواهند ایستاد. فارغ از اینکه جبهه اصلاحات چه موضعی در این باره می‌گیرد، داوری اصلی را باید به مردم بسپاریم.

دکترین جدید بایدن

درست هشت روز پیش از حمله طوفان‌الاقصی که در جریان آن، شبه‌نظامیان حماس با همراهی گروه هم‌پیمان خود، جهاد اسلامی، در بامداد ۷ اکتبر حصار مرزی اطراف نوار غزه را ویران کرده و وارد اسرائیل شدند، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سخنرانی خود در جشنواره آتلانتیک، فهرست بلندبالایی از تحولات مثبت در خاورمیانه را برشمرد که به دولت ایالات‌متحده اجازه می‌داد بر مناطق و مشکلات دیگر تمرکز کند. سالیوان بر همین مبنا نیز نتیجه گرفت که «منطقه خاورمیانه امروز ساکت‌تر از دو دهه گذشته است».  سکوت مورد اشاره این سیاستمدار مطرح آمریکایی اما تنها یک هفته دوام آورد تا پنجاهمین سالگرد حمله غافلگیرکننده اعراب علیه اسرائیل، با تحولی همراه شود که به ۱۱ سپتامبر جدید شهرت یافت تا کاخ سفید به دنبال استراتژی جدید در قبال منطقه پرآشوب خاورمیانه باشد. نشانه‌های اولیه از این دکترین تازه، در همان روزها و هفته‌های نخست پسا ۷ اکتبر در مقاله رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن‌پست مشخص شد. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: توماس فریدمن در یادداشتی با عنوان «دکترین بایدن برای خاورمیانه در حال شکل‌گیری و بزرگ است»، می‌نویسد: «من درباره گسترش بحران در خاورمیانه به دو موضوع اعتقاد دارم. استراتژی جدید دولت بایدن برای مقابله با جنگی چندجانبه که غزه، ایران، اسرائیل و منطقه را درگیر می‌کند؛ در شرف زاده شدن است؛ آنچه امیدوارم «دکترین بایدن» باشد و بتواند جدیت و پیچیدگی شرایط خطرناک موجود را درک کند. اگر این دکترین کلان و جسورانه نباشد، بحران در منطقه را به‌گونه‌ای تشدید خواهد کرد که در آن، موقعیتِ ایران تقویت، اسرائیل منزوی و توانایی آمریکا برای اثرگذاری بر تحولات منطقه تضعیف خواهد شد. بنیان دکترین بایدن، آن‌گونه که در مقاله من در قالب همگرایی تفکر استراتژیک و برنامه‌ریزی تعریف شده است، بر سه مسیر به‌هم‌پیوسته، استوار شده است: مسیر نخست، موضعی مستحکم و قاطع در برابر ایران است؛ مسیر دوم، یک ابتکار دیپلماتیک بی‌سابقه برای پذیرش کشور فلسطینی است. مسیر سوم، اتحاد امنیتی گسترده آمریکا و عربستان سعودی است؛ این مسیر سوم، عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل را نیز شامل می‌شود؛ البته به شرطی که اسرائیل آماده پذیرش روند دیپلماتیک منتهی به تشکیل یک کشور غیرنظامی فلسطین به رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد.»

لوکاشنکو: بلاروس به دنبال مشارکت استراتژیک با ایران است

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران را به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت. دفتر مطبوعاتی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد: در این پیام تبریک آمده است «مردم ایران طی دوره گذشته بر حق حرکت در مسیر توسعه که به‌طور مستقل انتخاب شده، تاکید کرده‌اند». آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: خبرگزاری بلتا به نقل از رئیس‌جمهور بلاروس خطاب به همتای ایرانی‌اش گزارش داد: بلاروس و ایران با هدایت اصول احترام و درک متقابل به‌طور سیستماتیک همکاری‌های سودمند دوجانبه را گسترش داده و در مجامع چندجانبه به‌طور هماهنگ کار می‌کنند. ما از مشارکت کامل کشور شما در سازمان همکاری شانگهای و بریکس حمایت می‌کنیم. وی تاکید کرد: من انتظار دارم که تماس‌های بین مینسک و تهران در این سکوهای بین‌المللی نیز به تلاش‌های ما برای ایجاد مشارکت استراتژیک کمک کند. رئیس‌جمهور بلاروس با قدردانی از مهمان‌نوازی از هیئت بلاروسی در ایران در مارس 2023 گفت: من متقاعد شده‌ام که تمام توافقات انجام‌شده در این سفر به‌طور موثر اجرا خواهد شد. الکساندر لوکاشنکو گفت: من از این فرصت استفاده می‌کنم و دعوت خود را از شما برای بازدید از بلاروس در یک زمان مناسب برای گفت‌وگو در زمینه‌های جدید همکاری، تجدید می‌کنم. الکساندر لوکاشنکو همچنین برای ابراهیم رئیسی آرزوی سلامتی و شادکامی و همچنین صلح، کامیابی و موفقیت در ساختن یک کشور قدرتمند برای مردم ایران کرده است.

قالیباف زیر تیغ

انتخابات مجلس از دو سمت در جریان است. اصولگرایان با خیال راحت از اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نمی‌کنند، درگیر اختلافات درونی شده‌اند و دو تیم قالیباف و پایداری‌ها به شدت به یکدیگر چنگ می‌زنند. ضعف تیم قالیباف، فساد است و پایداری‌ها از این موضوع حداکثر استفاده را می‌برند. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: به‌خصوص موضوع چک‌پول‌هایی که مشاور قالیباف آنها را پخش کرد و خبرش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، کار را به جایی رساند تا در میانه راهپیمایی 22 بهمن، یک نفر خود را به قالیباف برساند و او را به پرسش بگیرد که ماجرای سفر خانواده‌اش به ترکیه و دریافت تراول چک از سوی دستیارش چه بود و قالیباف ناگزیر توضیح دهد: «مگر خانواده آدم به ترکیه برود، گناه است؟» و در توضیح چک‌پول‌ها هم بگوید: «دستیارم گرفته برای تبلیغات مجلس؛ نقد هم نبوده، کارت پول بوده.» البته ریشه هر دو موضوع در خبری است که یک عضو جبهه عدالت‌خواهی به نام وحید اشتری منتشر کرد. خبری که معلوم بود، سرنخ آن از جای دیگری به اشتری رسیده و او نیز در شبکه ایکس (توئیتر) منتشر کرد. خبر اول او درست در زمانی منتشر شد که قالیباف تاکید می‌کرد نباید جنس خارجی مصرف کرد و قبل‌تر از آن هم به وزیر روحانی خرده گرفته بود که چرا دخترش به ایتالیا رفته و جنس ایتالیایی وارد کرده و به تولید ملی بی‌اعتنایی کرده است. در ادامه این ماجرا، ناگهان وحید اشتری خبر داد که دختر و داماد قالیباف برای خرید سیسمونی نوه قالیباف به ترکیه رفته‌اند. خبر بعدی هم همین اواخر منتشر شد. رائفی‌پور که تیغ انتقاد از قالیباف را از رو بسته است در توئیتی از محمدسعید احدیان، مشاور قالیباف پرسید: «درباره عملکرد خودتان توضیح دهید. جریان پول‌پاشی‌هایتان با عنوان هدیه به اشخاص نامعلوم چیست؟ آیا این درست است که این پول خرج پروژه‌بگیرهای رسانه‌ای برای جهاد تبیین حول شخصیت گرانبهای جناب قالیباف می‌شود؟ چرا این پول‌ها که صرفاً دو مورد آن را به عنوان سند آوردم، نقدی و به صورت تراول پرداخت می‌شود؟ چرا روابط عمومی مجلس مستقیم پرداخت نکرده و به شما داده شده است؟ هر ماه چند مورد این‌چنین از بودجه بیت‌المال خرج اقداماتی از این دست می‌شود؟ بر اساس اصل شفافیت لیست دریافت‌کنندگان را به همراه رسید برای اطلاع عموم مردم منتشر فرمایید.»

 راهکار آرامش در منطقه توقف جنگ در غزه است

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان پس از دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر، در نشست خبری مشترک حضور یافتند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وزیر امور خارجه در این نشست خبری افزود: امروز گفت‌وگوهای خوبی را با مقامات لبنانی در خصوص موضوعات دوجانبه داشتیم. تهران و بیروت بر اینکه جنگ راه‌حل نیست و هیچ‌گاه از گسترش جنگ در منطقه استقبال نکردیم، تاکید دارند. وی گفت: معتقدیم مقاومت حماس هم در مسیر ایستادگی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و هم در مسیر سیاسی خردمندانه و دقیق عمل کرده است، البته بر جهانیان آشکار و واضح است که بیش از چهار ماه جنگ در غزه و کرانه باختری دستاورد ملموسی برای اسرائیل و حامیانش نداشته است.  امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکا همزمان در دو مسیر حرکت می‌کند، مسیر اول تداوم ارسال مستمر سلاح و مشارکت در نسل‌کشی در غزه است و مسیر دوم سخن گفتن از راه‌حل سیاسی است. به صراحت می‌گوییم اگر آمریکا به دنبال آرامش در منطقه است راهکارش توقف جنگ در غزه است. وی افزود: از مقامات عالی لبنان و آقای وزیر امور خارجه این کشور درباره تحولات داخلی لبنان گزارش‌های امیدبخشی را دریافت کردیم و ایران جز خیر برای این کشور نمی‌خواهد. وزیر امور خارجه لبنان نیز در این نشست خبری گفت: امروز افتخار دارم از وزیر خارجه ایران در لبنان میزبانی کنم. سفر ایشان در چهارچوب اهمیت ویژه برای رایزنی با لبنان در خصوص تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و مناسبات دوطرفه صورت می‌گیرد.