شناسه خبر : 46131 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش موشکی

حمله موشکی سپاه به مقرهای داعش و موساد در سوریه و عراق

نیلوفر نیاورانی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به حادثه تروریستی کرمان از انهدام مقرهای جاسوسی موساد در اربیل عراق و داعش در سوریه با موشک‌های بالستیک خبر داد. آن‌گونه که تسنیم گزارش داده: سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای تاکید کرده است: «در پاسخ به جنایات اخیر تروریستی دشمنان ایران اسلامی، مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در بخش‌هایی از منطقه در نیمه امشب (دوشنبه‌شب گذشته) با موشک‌های بالستیک سپاه مورد هدف قرار گرفت.» همچنین سپاه در اطلاعیه دیگری تاکید کرد؛ «در پاسخ به جنایات اخیر گروهک‌های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک، محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آنها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم کرد». در اطلاعیه شماره 3 سپاه از موشک‌باران و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق خبر داده شد. در پاسخ به شرارت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن فرماندهان سپاه و جبهه مقاومت، با اشراف و تسلط اطلاعاتی بر مقرها و تحرکات این رژیم در منطقه، با شلیک موشک‌های بالستیک، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و آن را منهدم کرد. این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصاً کشور عزیزمان بوده است. همچنین در خبر دیگری که یک شب بعد از عملیات عراق و سوریه منتشر شد، رسانه‌ها خبر دادند؛ دو مقر مهم گروهک تروریستی جیش‌العدل (الظلم) در خاک پاکستان منهدم شدند. منابع خبری می‌گویند؛ این مقرها توسط موشک و پهپاد مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شده است. منطقه هدف قرار داده شده منطقه‌ای به نام کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگ‌ترین مقرهای گروهک جیش‌الظلم در آن قرار داشته است. البته عملیات موشکی ایران در این سه کشور، واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشت. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد از ایران به شورای امنیت و سازمان ملل متحد شکایت کرده است. در این بیانیه ادعا شده است: «عراق شکایتی را به شورای امنیت و سازمان ملل متحد در ارتباط با حمله موشکی ایران که شهر اربیل را هدف قرار داد و منجر به خسارت به اموال عمومی و خصوصی شد، ارائه کرد.» وزارت خارجه عراق در ادامه ادعاهای خود افزود: «از طریق نمایندگی دائم جمهوری عراق در نیویورک در دو نامه مشابه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت شکایت شد.» وب‌سایت وزارت خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاکستان نقض بی‌دلیل حریم هوایی خود و حمله به داخل خاک پاکستان را محکوم می‌کند. پاکستان در بیانیه خود افزود که تروریسم یک تهدید مشترک برای همه کشورهای منطقه است که نیازمند اقدام هماهنگ است.

ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز

حسین امیرعبداللهیان در اولین دیدار دوجانبه از دومین روز حضور خود در داووس سوئیس، با ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: در این دیدار امیرعبداللهیان با تشکر از اقدام سوئیس در محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان گفت: ما برای توسعه روابط با سوئیس مصمم هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای دو کشور در زمینه‌های مختلف حقوقی و قضایی و نیز گفت‌وگوهای جامع سیاسی میان وزارت خارجه‌های دو کشور، به همکاری‌های سازنده فی‌مابین در چهارچوب نقشه راه دو کشور اشاره کرد و افزود: ما بر تداوم گفت‌وگوها و همکاری‌های دو کشور در این راستا تاکید داریم.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر اهمیت تداوم گفت‌وگوهای دوره‌ای میان دو وزیر خارجه، از انجام و تقویت گفت‌وگوهای تخصصی میان کارشناسان دو کشور در زمینه‌های مختلف استقبال کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به فعالیت کمیسیون مشترک دو کشور و برنامه برگزاری اجلاس آتی آن در تهران اشاره کرد و بر لزوم هماهنگی و همکاری برای برگزاری موفقیت‌آمیز آن تاکید کرد.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور را مورد تاکید قرار داد و همچنین از همکاری در سایر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و گردشگری استقبال کرد. امیرعبداللهیان در خصوص برجام نیز گفت: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. وی بر پایبندی ایران به مسیر مذاکره تاکید کرد و حمایت سیاسی سوئیس از روند مذاکرات را با اهمیت دانست. امیرعبداللهیان بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید و همچنین تداوم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاست روشن و قطعی ایران توصیف کرد.

شجاعت مردم یمن

سید‌ابراهیم رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی مهدی المشاط رئیس شورای‌ عالی سیاسی یمن، از شجاعت ملت بزرگ این کشور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تجلیل و بر سیاست حفظ امنیت خطوط کشتیرانی بین‌المللی برای کشورهای مختلف تاکید کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی همچنین رژیم اشغالگر صهیونیستی را به دلیل ارتکاب جنایت علیه ده‌ها هزار غیرنظامی زن و کودک مظلوم فلسطینی رژیمی نسل‌کش دانست که مورد محکومیت ملت‌های جهان قرار گرفته است. رئیس‌جمهور همچنین ضمن محکومیت اقدام آمریکا در حمله به مردم یمن، چنین اقدامی را افشاکننده ماهیت واقعی، تجاوزکارانه و ضدحقوق بشری آمریکا دانست و تصریح کرد: بی‌تردید این‌گونه اقدامات علیه مردمی که سال‌ها در برابر تجاوز بیگانگان مقاومت کرده و امروز نیز نقش موثری در دفاع از مردم مظلوم فلسطین ایفا می‌کنند از سوی ملت‌های آزادیخواه جهان مذموم و محکوم خواهد بود. رئیسی حمایت از ملت مظلوم فلسطین را موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان و تاکید کرد: ظلم صهیونیست‌ها نیز با پیروزی نهایی ملت فلسطین پایان خواهد یافت. مهدی المشاط، رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن نیز در این مکالمه تلفنی تصریح کرد: در مواضع خود برای مقابله با رژیم ظالم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه ثابت‌قدم هستیم و امیدواریم امت اسلامی از ظرفیت‌های خود برای روشنگری درباره تحولات جاری و جنایات ضدانسانی صهیونیست‌ها و حامیانش استفاده کند.

مردم نماینده و مجلس مطالبه‌گر می‌خواهند

رئوف قادری، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و نماینده ادوار مجلس گفت: به نظرم یکی از همایش‌های خوب در کشور، همایشی بود که روز پنجشنبه با عنوان احزاب و انتخابات برگزار شد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده:‌ در این همایش حدود 400 نفر از دبیران کل و شخصیت‌های سیاسی احزاب سراسر ایران اعم از احزاب استانی و ملی حضور داشتند. وزیر کشور، شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات و اعضای ستاد انتخابات در این همایش حضور داشتند. از سوی احزاب و فعالان سیاسی هم استقبال خوبی صورت گرفت و برخی چهره‌ها به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. بنده هم جزو سخنران‌ها بودم. از همه جریانات سیاسی کشور، اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و معتدلین و مستقلین در این همایش حضور داشته و صحبت کردند. در رابطه با بحث مشارکت و ضرورت ایجاد رقابت گلایه‌هایی مطرح شد. این موضوع مطرح شد چرا انتخابات به این سمت‌وسو رفته و زمینه‌های مشارکت و رقابت کاهش یافته است. بسیاری از افراد سخنران از ردصلاحیت‌ها و تنگ‌نظری‌ها گله‌مند بودند. اینکه شرایطی ایجاد شده که مردم از حضور در انتخابات دلسرد شده‌اند. به نظرم بحث‌های خوبی شد. با سعه‌صدر به حرف‌ها گوش فرا داده شد، صحبت‌ها و انتقادات هم شفاف مطرح شدند. من هم درباره اینکه چرا از زمان ابتدای انقلاب تاکنون سطح مشارکت در انتخابات پایین آمده است، صحبت کردم. اشاره کردم به اینکه به هر حال مردم مجلسی مطالبه‌گر و نماینده‌ای پویا می‌خواهند نه مجلسی فرمانبردار. از سوی دیگر مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را دلیلی بر کاهش مشارکت ارزیابی کردم. مردم به اندازه‌ای در هزارتوی مشکلات اقتصادی درگیر شده‌اند که دیگر فرصتی برای توجه به مسائل سیاسی و انتخابات ندارند. باید این امید به مردم داده شود که مجلس آینده در مسیر تغییر حرکت کند. از رئیس‌جمهور، رئیس عدلیه و سایر مدیران اثرگذار کشور خواستم همگی کمک کنند تا مجلس به جایگاه واقعی خود برای بهبود وضعیت کشور بازگردد. همچنان معتقدم اگر مجلس به جایگاه واقعی خود بازگردد، مشارکت در آوردگاه‌های پیش رو بیشتر خواهد شد.

تایید صلاحیت همه کاندیداها برای افزایش نرخ مشارکت

 به‌رغم مانور رسانه‌ای جدی سخنگوی شورای نگهبان و برخی چهره‌های اصولگرا بر میزان کمّی تایید صلاحیت‌شدگان اما مساله «جناح و ترکیب سیاسی» تایید صلاحیت‌شدگان یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها درباره صندوق رای است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، ۲۴ دی‌ماه در برنامه تلویزیونی «صف اول» در شبکه خبر سیما با بیان اینکه «بیش از ۱۱ هزار نفر تایید صلاحیت شدند که این رقم بیش از ۵۲ درصد است و این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است» اعلام کرد که «به ازای هر کرسی مجلس ۳۸ نفر تایید صلاحیت شدند که در حوزه‌های انتخابیه به رقابت خواهند پرداخت». او همچنین گفته است که «۲۷۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کردند که فقط ۲۶ نفر از آنها تایید صلاحیت نشدند». پیش از این سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داده بود که ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای دوره دوازدهم ثبت‌نام کردند. با یک حساب آماری ساده می‌توان به میزان ردصلاحیت‌ها که بالغ بر ۱۳ هزار نفر است، رسید. علاوه بر این کلیت تایید صلاحیت‌شدگان از یک جریان سیاسی هستند و حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم و دوازدهم اخیراً با انتقاد از ترکیب یکدست تایید صلاحیت‌شدگان برای این دور از انتخابات با بیان اینکه تایید کردن ۱۱ هزار نفر عمدتاً از یک جناح چه تاثیری دارد، گفته است: «به جای ۱۱ هزار نفر اگر ۱۱۰ هزار نفر را هم از یک جناح تایید کنید باز همان عده‌ای که قرار بود در انتخابات شرکت کنند پای صندوق رای می‌آیند و مشارکت را افزایش نمی‌دهد. مشارکت پایین در انتخابات برای کشور و نظام تاثیر نامطلوبی به جای می‌گذارد.» در این میان یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی تایید صلاحیت تمام نامزدهای ثبت‌نام کرده است. 

♦♦♦

ایلنا: علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی، خواستار توقف جنایات جنگی و نسل‌کشی در غزه از سوی رژیم صهیونیستی شد و تاکید کرد: عموم موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی متاثر از موضوع فلسطین است.

ایرنا: حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، در پیامی که در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد، نوشت: در ادامه تلاش‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم افغانستان، امروز در اسلام‌آباد پاکستان با جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و سایر مقامات این کشور ملاقات کردم.

ایسنا: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست اقتصادی داووس، پاره کردن توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ را «یک اشتباه بزرگ» تلقی کرد.

ایلنا: امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، تاکید کرد: انصارالله یک دولت مستقل و با حاکمیت ملی است که از بالاترین حمایت مردمش برخوردار است.

ایرنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: کانبرا مجدداً بعد از تجربه تلخ همراهی با ائتلاف آمریکایی در عراق و افغانستان، در مسیر اشتباهی گام برداشته و با اقدامات ثبات‌زدای ایالات‌متحده آمریکا در منطقه همراهی می‌کند.

ایسنا: مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری از موضع آشکار ایران و چند کشور دیگر مبنی بر مخالفت آشکار با «استقلال تایوان» قدردانی کرد.

ایلنا: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که آژانس با توسعه برنامه هسته‌ای ایران مخالف نیست، اما تهران باید به تعهدات مربوطه عمل کند.

ایرنا: علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض، با رئیس شورای اتاق‌های بازرگانی عربستان دیدار و درباره تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های گوناگون گفت‌وگو  کرد.

ایرنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: همکاری‌های چندجانبه و راهبردی ایران و هند به‌خصوص پس از عضویت در دو سازمان شانگهای و بریکس افزایش پیدا کرده است و البته هند در عضویت ایران تاثیرگذار بود و از نقش مثبت آنها تشکر می‌کنیم.

♦♦♦

پیام خصوصی آمریکا به ایران درباره حوثی‌ها

هم‌میهن نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که ایالات‌متحده درباره حوثی‌های یمن که آن را مورد حمایت ایران معرفی کرد و به گفته وی حملاتی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ صورت داده‌اند، پیامی «خصوصی» به ایران ارسال کرده است. بایدن پیش از عزیمت آخر هفته به محل اقامت ریاست‌جمهوری در کمپ دیوید به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ما آن [پیام] را به‌طور خصوصی تحویل دادیم و اطمینان داریم که به خوبی آماده‌ایم.» از سوی دیگر، ارتش ایالات‌متحده آمریکا بار دیگر تاسیساتی را در یمن هدف حمله قرار داد. 

 

تعویق انتخابات تابع شرایط خاصی است

اعتماد نوشت: تعویق انتخابات بر اساس قانون، تابع شرایط خاصی است که اصطلاحاً به بحث «شرایط خاص» بازمی‌گردد. یعنی ایجاد شرایط غیرمتعارفی که امکان برگزاری انتخابات را فراهم نکند یا مانع از برگزاری انتخابات به صورت عادی شود. در مورد این موضوع، آن بخش از نیروهای سیاسی کشور که علاقه‌مند به تغییر ضوابط فعلی انتخابات هستند با پیش‌بینی امور و حوادثی که به‌زعم آنان مخل برگزاری انتخابات متعارف است، تلاش می‌کنند با حرکت سازمان‌یافته قانونی، درخواست تعویق انتخابات را مطرح کنند. این امر ممکن نیست، مگر اینکه در چهارچوب یک لایحه از طرف دولت یا طرح از طرف نمایندگان مجلس دنبال شود.

 

چرا دیگر کفن‌پوش‌ها به خیابان نمی‌آیند؟

جمهوری اسلامی نوشت: در شرایط کنونی حکمرانی به دلیل در قدرت بودن مجموعه‌ای خاص، احتمال ظهور کفن‌پوشان در خیابان‌ها و میدان‌ها برای اعتراض به سیاست‌های دولت تقریباً نزدیک به صفر است. از اینکه در سایه حکمرانی موجود، کفن‌پوشان به صحنه نمی‌آیند و به گرانی‌ها، موضع‌گیری‌ها و بعضی روابط داخلی و خارجی اعتراض نمی‌کنند، همه باید خوشحال باشیم هرچند این را هم می‌دانیم که به صحنه آمدن‌های آنان در زمان بعضی از دولت‌های قبل خالی از اهداف و اغراض سیاسی نبوده است. اگر معیار آن اعتراضات گرانی‌ها، موضع‌گیری‌ها و نارضایتی از روابط داخلی و خارجی می‌بود، امروز که گرانی‌ها چندین برابر شده است.

 

برای سفره مردم چه کردید؟

اطلاعات نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نشستی گفت: پنج سال است که تورم به مردم فشار می‌آورد. معیشت مردم گرفتار شده است. باید برای معیشت مردم راهکار پیدا شود، راهکار هم وجود دارد. ما در دوره‌ای که بودیم تلاش کردیم سفره مردم کوچک نشود، خیلی فحش شنیدیم! ما فحش‌ها را تحمل کردیم برای اینکه نگذاریم سفره مردم از بین برود. وقتی مجلس شروع شد، مگر همین مجلسی‌ها نگفتند ما یک خیزش هستیم که مسائل اقتصادی را حل می‌کنیم؟ حالا بیایند بگویند که دلار و مرغ و تخم‌مرغ و کالاهای خوراکی مردم چقدر بود و الان چقدر شد؟