شناسه خبر : 45841 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکست پروژه خالص‌سازی

چرا جلسات انتخاباتی قالیباف و حدادعادل در مجلس برگزار می‌شود؟

با گذشت حدود چهار سال از شکل‌گیری ایده ساختار یکدست قدرت و بیش از دو سال از یکدست‌سازی کامل قدرت و مدیریت در ایران، شاید زمان آن رسیده باشد که نوری به ابعاد پنهان عملکرد ساختاری تاباند که قرار بود از طریق تجمیع قدرت در یک جناح و حذف کامل رقبا، کشور را به سمت رشد و پیشرفت هدایت کند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: اهمیت این ارزیابی زمانی برجسته‌تر می‌شود که در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم، همان ایده‌ها برای خالص‌سازی‌ها با شدت بیشتری در حال تکرار هستند. بنابراین لازم است افکار عمومی و متولیان امور، متوجه اهمیت تکثر و تنوع در ساختار مدیریتی و نظام تصمیم‌سازی‌ها شوند تا از دل این تنوع، راهی به سمت بهبود گشوده شود. اما پس از انشقاق میان احزاب و جریانات اصولگرا و رویارویی کامل جبهه پایداری با نواصولگرایان و جبهه پایداری با اصولگرایان سنتی و... رخدادهای این روزهای کشور و انتقادات دامنه‌دار «دولت و مجلس» از هم، «دولت و دستگاه قضایی» و «ساختار قضایی و مجلس» نشان می‌دهد که نه‌تنها ایده یکدست‌سازی قدرت منتج به نتایج مناسبی نشده، بلکه باعث شکل‌گیری شکل و شمایل تازه‌ای از تناقضات، تضادها و تفاوت‌ها در ارکان تصمیم‌سازی و سیاستگذاری شده است. چالش‌هایی که در قالب رویارویی روزنامه ایران (ارگان رسانه‌ای دولت)، خبرگزاری خانه ملت (ارگان مجلس) و خبرگزاری میزان (ارگان رسانه‌ای عدلیه) ظهور و بروز پیدا کرده است. اخیراً اکانت توئیتر فردانیوز مرتبط با اصولگرایان با انتشار مطلبی با تیتر «دوقطبی‌سازی به سبک رجانیوز» نوشت: «سایت رجانیوز که مدعی همراهی با دولت است همچنان با حمله و استفاده از ادبیات نادرست به اختلاف‌افکنی میان روسای قوا مشغول است. ادبیات اخیر این سایت درباره دیدار دانشجویی روسای قوا در روز ۱۶ آذر مصداق دوقطبی‌سازی جعلی است.» پیش از این هم تنازعاتی بر سر لایحه حجاب و عفاف میان این دو قوه مهم شکل گرفته بود. روز شنبه هفته گذشته هم مرکز رسانه قوه قضائیه، اما در رابطه با اظهارات اخیر سخنگوی دولت در مورد لایحه عفاف و حجاب اعلام کرد: «رئیس قوه قضائیه در مقاطع زمانی مختلف طی سال گذشته و همچنین سال جاری، بارها بر کفایت مجموعه قوانین و مقررات موجود برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی تاکید کرده و در سخنان چندباره رئیس عدلیه آمده دستگاه‌هایی که در این خصوص وظیفه دارند هر یک باید به تکالیف خود عمل کرده و منتظر قانون جدید نمانند، قوه قضائیه نیز در این راستا به موارد ارجاعی به عنوان جرائم ارتکابی رسیدگی خواهد کرد و از این حیث نیازی به انتظار برای تصویب قانون جدید نیست.» بیانیه‌ای که نشان می‌دهد، اختلافات دامنه‌داری بر سر لایحه حجاب میان دو قوه مهم کشور جریان دارد.

مجلس یا ستاد انتخاباتی؟

در حالی که هنوز حاضران و غایبان همایش انتخاباتی مبنا مورد تحلیل رسانه‌ای و انتخاباتی قرار دارد و پرسش‌های جدی درباره محل تامین هزینه برگزاری این همایش طرح می‌شود، جریان سیاسی قالیباف همایش جدید خود را با حضور گروه‌هایی از ۱۶ استان کشور در محل مجلس شورای اسلامی برگزار کرد. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: جریان قالیباف تلاش کرده تا این همایش را به مناسبت هفته مجلس نمایش دهد، حال آنکه این سوال مطرح می‌شود که چرا در سه سال گذشته همایشی با حضور این چهره‌ها و در این ابعاد برگزار نشده است؟! علاوه بر این، چه ضرورتی برای برگزاری یک همایش در داخل ساختمان جدید مجلس- ساختمان شیخ فضل‌الله نوری با جمعیتی در این وسعت که با عنوان «فعالان فرهنگی و اجتماعی» معرفی شده‌اند- بوده است؟ و سوالی فراتر از همه این موارد این است که هزینه برگزاری این همایش که چند ابهام مختلف درباره آن وجود دارد از کجا تامین شده؟ وقتی همایش از سوی مجلس و مجلسی‌ها ترتیب داده شده قطعاً اعتبارات مالی آن از محل بودجه مجلس است. همایشی که از هر طرف قرائت شود انتخاباتی است، چرا باید با بودجه خانه ملت برگزار شود؟ درباره برگزاری این نشست که با عنوان «آشنایی با دستاوردهای یازدهمین دوره مجلس» به بهانه روز مجلس در ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان شیخ فضل‌الله مجلس برگزار شده ابهام دیگری نیز وجود دارد که هم‌پوشانی آن با یک همایش انتخاباتی شورای ائتلاف را تقویت می‌کند. خبرگزاری رسمی دولت روز هفتم آذر پیش خبر برگزاری این همایش را این‌گونه قید کرده است: «افتتاحیه این همایش با سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامعلی حداد‌عادل، رئیس شورای ائتلاف خواهد بود.» سوال دیگری که در صورت انکار انتخاباتی بودن این همایش قابل طرح است، علت حضور غلامعلی حدادعادل است که این روزها به عنوان رئیس شانا مورد توجه قرار گرفته است. اگر قرار باشد حضور حدادعادل در کسوت و توجیه سابقه ریاست وی در ادوار قبلی مجلس مورد توجه باشد چرا از دیگر روسای سابق مجلس دعوت به عمل نیامده و اگر او با توجه به جایگاه فعلی سیاسی‌اش یعنی رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مورد ارزیابی قرار بگیرد، این سوال قابل طرح است که چرا باید رئیس نهاد انتخاباتی اصولگرایان که حمایتش از قالیباف به عنوان یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای این جریان عیان‌ شده در افتتاحیه همایشی که صرفاً پارلمانی است حضور داشته باشد؟!

متهم کردن ایران

نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای از هدف قرار دادن دو کشتی متعلق به ارتش رژیم اسرائیل خبر دادند و اعلام کردند: نیروهای مسلح یمن پس از رد پیام‌های هشدارآمیز از سوی دو کشتی «یونیتی اکسپلورر» و «شماره ۹» علیه آنها در تنگه باب‌المندب عملیات نظامی انجام دادند و کشتی اول هدف موشک نیروی دریایی و کشتی دوم هدف پهپاد نیروی دریایی یمن قرار گرفت. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: مشورت با متحدان خود  را در مورد پاسخ به حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها ادامه می‌دهیم. در حال رایزنی با تعدادی از کشورها برای تشکیل نیروهای  دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی هستیم. وی مدعی شد: ما دلایل کافی داریم که باور کنیم حملات حوثی‌ها به‌طور کامل از سوی ایران تقویت می‌شود. ایران کشوری است که تسلیحات مورد استفاده حوثی‌ها را تامین کرده و در نهایت مسوول این حملات  است. وی با بیان اینکه حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ، صلح و ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند، مدعی شد: «حمله به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی کاملاً غیرقابل قبول است. ما معتقدیم ایران در نهایت مسوول آن است.» سالیوان در عین حال مدعی شد: سه کشتی که مورد حمله قرار گرفتند ربطی به اسرائیل ندارند. حملات نشان می‌دهد که حوثی‌ها چقدر بی‌ملاحظه هستند. در همین حال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرد: «اگر تصمیم به اقدام علیه حوثی‌ها بگیریم، در زمان و مکان مناسبی علیه آنها اقدام خواهیم کرد.» شبکه الجزیره قطر نیز به نقل از یک مقام پنتاگون نوشت، چند موشک و پهپاد از یمن به سوی ناوشکن آمریکایی کارنی و چند کشتی تجاری در دریای سرخ شلیک شد. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرده است: در حمایت از ملت فلسطین، تردد کشتی‌های دشمن صهیونیستی را مختل کردیم.

توسعه عمیق جنگ

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، گفت: من و همکارانم در وزارت امور خارجه در بیش از ۵۰ روز گذشته به‌طور شبانه‌روزی پیگیر تحولات غزه در راستای توقف جنایات رژیم اسرائیل هستیم. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی ادامه داد: امشب فرصتی شد با برادرم البوسعیدی در زمینه موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کنیم. وزیر امور خارجه با بیان اینکه فردا بیستمین کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و مسقط را به میزبانی تهران از سوی وزیر صمت شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: آمریکا از یک طرف در رسانه، از توصیه به اسرائیل از عدم کشتار زنان و غیرنظامیان می‌گوید و از طرفی از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. آمریکا باید تبعات رفتار ریاکارانه خود در همراهی و مشارکت و حمایت از اسرائیل را تحمل کند. امیرعبداللهیان با بیان اینکه در روز گذشته تنها ۸۰۰ شهید زن و کودک و غیرنظامی را در غزه شاهد بودیم، تصریح کرد: از رهبران مقاومت شنیدیم که در صورت ادامه این وضعیت منطقه از طریق مقاومت وارد مرحله جدیدی خواهد شد. توسعه عمیق جنگ کاملاً متصور است، از این‌رو به همه طرف‌ها هشدار داده می‌شود تا دیر نشده، کشتار زنان و کودکان را متوقف کنند. وی ادامه داد: در بخشی از اسناد و لپ‌تاپ‌هایی که پس از عملیات طوفان‌الاقصی به‌وسیله نیروهای مقاومت ضبط شده، ثابت شده که اسرائیل به دنبال کوچ اجباری ساکنان کرانه باختری به اردن است.

گسترش روابط ایران و عراق

محمد مخبر در دیدار «محسن المندلاوی»، نایب رئیس پارلمان عراق،‌ از مواضع خوب دولت و مجلس این کشور در قبال مسائل غزه قدردانی کرد و گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و ما باید به دنبال محاکمه بانیان این جنایت باشیم. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی اظهار داشت: در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تمام قدرت‌های مطرح دنیا با تمام امکانات جمع شده‌اند اما نتوانستند به ایستادگی و مقاومت مردم غزه آسیب وارد کنند. به همین دلیل دست به کشتار و جنایت علیه زنان، کودکان و غیرنظامیان زده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهور اتفاقات و مسائل موجود در غزه را نمادی از حاکمیت بی‌عدالتی در دنیای امروز توصیف کرد و افزود: متاسفانه مجامع جهانی که باید به این‌گونه مسائل رسیدگی کنند،‌ در خاموشی شبیه مرگ فرو رفته و سکوت کرده‌اند و این وظیفه ما مسلمانان و دیگر دولت‌های مستقل است که به میدان بیایند و به ملت مظلوم غزه کمک کنند. مخبر از رژیم صهیونیستی، داعش و گروه‌هایی نظیر آن به عنوان ارتش نیابتی آمریکا یاد کرد و افزود: این گروه‌ها به خواست آمریکا هر روز به شکلی در منطقه‌ای ظهور و بروز می‌کنند و دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای تقابل با آنها باید همواره آماده و هوشیار باشند. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق را روابطی گسترده و مستحکم توصیف کرد و افزود: روابط و مناسبات تهران و بغداد جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی،‌ ریشه در فرهنگ دو کشور و علاقه عمیق دو ملت به یکدیگر دارد که نمونه بارز آن حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه مردم ایران از حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در عراق برای مقابله با داعش بود. وی با تاکید بر اینکه دشمنان نمی‌توانند به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عراق آسیب وارد کنند، تصریح کرد: مسوولان و دولت‌های دو کشور باید زمینه توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین را به نحوی ساماندهی کنند که مناسبات اقتصادی نیز متناسب و همپای روابط صمیمانه دو کشور ارتقا پیدا کند. 

♦♦♦

ایسنا: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به اتهامات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت، اظهار نگرانی آمریکا نسبت به مقوله امنیت در منطقه در حالی که واشنگتن در حال حمایت تمام‌عیار از جنگ و جنایت و نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه غربی است، بیشتر به یک طنز تلخ شبیه بوده و نشانه نفاق آشکار دولت آمریکاست.

ایرنا: علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تبدیل توافق امنیتی میان ایران و عراق به قانون در پارلمان با توجه به ممنوعیت حمله به خاک کشورهای همسایه در قانون اساسی عراق، می‌تواند گام بسیار مهم و موثری در برقراری ثبات و امنیت پایدار در مرزهای دو کشور باشد.

ایسنا: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دیدار و رایزنی‌های مستمر سران دو کشور ایران و روسیه گفت: خرسند هستیم که در چهارچوب دیپلماسی، از دیپلماسی سران ایران و روسیه همواره سود برده‌ایم و امیدواریم که دیدار مجدد سران دو کشور در زمانی که در مورد آن توافق می‌کنیم، انجام شود. 

ایلنا: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور کوبا بر لزوم توسعه همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: پارلمان‌های ایران و کوبا می‌توانند به کاهش تاثیر تحریم‌ها کمک کنند. باید از طریق تهاتر و ارتباطات بانکی دوجانبه به توسعه تجاری و اقتصادی دست پیدا کنیم.

ایرنا: سران شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست اخیر خود که در دوحه برگزار شد ضمن تاکید بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها، بر لزوم مشارکت همه کشورهای شورای همکاری در همه مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتبط با ایران تاکید کردند.

ایسنا: زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی تحت عنوان «اقیانوس‌ها و قانون دریاها» گفت: استقرار و حضور فوق‌العاده ناوگان نظامی خارج از منطقه در خلیج‌فارس نه‌تنها امنیت کشورهای ساحلی و همچنین ناوبری روان در این پهنه آبی را تشدید کرده، بلکه آلودگی دریایی و تخلیه آن را نیز تشدید کرده است.

♦♦♦

مجلس یازدهم از بُعد نظارتی ضعیف است

شرق نوشت: جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجالس دهم و یازدهم، گفت: «مجلس یازدهم که خودم هم به عنوان نماینده عضوی از آن هستم، به دلیل نزدیکی با دولت از بعد نظارتی در بسیاری موارد کوتاه آمده است. مثلاً استیضاح وزیر کشور به دلیل همین نزدیکی با دولت، توسط هیات‌رئیسه وتو شد. استیضاح وزیر آموزش و پرورش و سایر وزرا و همچنین تحقیق و تفحص‌هایی که مطرح بود نیز به همین سرنوشت دچار شدند که جای انتقاد دارد.» او ادامه داد: «بحث بعدی مربوط به برخی موضوعات است که تا حدی شتاب‌زده تصویب شده‌اند که شورای نگهبان آنها را به مجلس برگشت داده است.»

 

تفکر جبهه پایداری بر دولت غالب شده است

اعتماد نوشت: بهروز نعمتی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در خصوص سیطره جبهه پایداری بر ارکان تصمیم‌ساز و سیاستگذار کشور می‌گوید: «بنده فکر می‌کنم طرح این موضوع که هیچ عضوی از جبهه پایداری در دولت نیست، فرار رو به جلو تلقی می‌شود چرا که در هر صورت خود همین افراد اذعان دارند که در دولت و مجلس با همه توان حضور داشته و داریم. البته چنانچه منظور عضو جبهه پایداری این است که هیچ‌کدام از وزرا عضو جبهه پایداری نیستند، این ادعا قابل تامل است اما دولت که فقط شامل وزرا نمی‌شود بلکه افراد دیگری نیز در دولت حضور دارند که اینها رسماً و اسماً عضو جبهه پایداری هستند.

 

ارتقای روابط نظامی ایران و عربستان

دنیای اقتصاد نوشت: 9 ماه پس از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، اولین گفت‌وگوی مقامات نظامی دو طرف به‌صورت تلفنی انجام شد. گفت‌وگویی حول ارتقای روابط نظامی بین دو کشور و دعوت برای سفر به پایتخت‌ها. سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و خالد بن‌سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی در ۹ آذرماه به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. باقری در این گفت‌وگو با اظهار خرسندی از دولت عربستان سعودی برای میزبانی اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی، آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقای روابط نظامی بین دو کشور اعلام کرد.

 

نه آقای رئیسی! اعلام نکردید، تعهد دادید

هم‌میهن نوشت: آقای رئیسی در بخشی از سخنان خود اظهار داشتند که «ما اعلام کردیم در کشور باید مسکن ساخت. قانون اساسی ما را مکلف به ساخت یک میلیون مسکن در سال کرده چون کشور به این عدد نیاز دارد، اگر سال‌ها ساخته نشده بود ما به همین مقدار عقب‌ماندگی داریم. ما هم اعلام کردیم می‌سازیم، حالا عده‌ای می‌گویند نمی‌شود، خب باید تلاش کرد تا انجام شود.» اول اینکه، اعلام نبود و تعهدات بود. دوم، این را قانون اساسی تکلیف نکرده است. سوم، اگر کسی می‌گوید نمی‌شود نه اینکه نخواهد بشود بلکه به علت نشدنی بودن این برنامه با سیاست‌ها و نیروهای موجود این دولت است.