شناسه خبر : 42449 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرپرست مردود

ماجرای عدم رای اعتماد به زاهدی‌وفا چیست؟

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران،‌ در جلسه علنی روز سه‌شنبه- ۱۲ مهر- مجلس شورای اسلامی، زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. در دور اول شمارش زاهدی‌وفا با اختلاف مرزی آرا، رای اعتماد مجلس را به دست آورد که با اعتراض برخی نمایندگان به بازشماری آرا رفت. به دنبال بازشماری آرا، محمدهادی زاهدی‌وفا نتوانست رای اعتماد مجلس را برای تصدی پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کسب کند. بر این اساس زاهدی‌وفا با ۱۳۶ رای موافق، ۱۲۵ رای مخالف، ۹ رای ممتنع و دو رای باطله از مجموع ۲۷۲ رای اخذشده نتوانست رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد. در این جلسه احمدامیرآبادی نماینده قم، الیاس نادران نماینده تهران، الهوردی دهقانی نماینده ورزقان در موافقت و توسلی نماینده کبودرآهنگ، نوروزی نماینده رباط‌کریم، هاجر چنارانی نماینده سبزوار در مخالفت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنرانی کردند. سیدنظام‌الدین موسوی در حاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی در مورد عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای وزیر پیشنهادی کار برگزار شد و بعد از سخنان موافقان و مخالفان و نطق وی رای‌گیری به عمل آمد که از ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن ۱۳۶ رای موافق، ۱۲۵ رای موافق و ۹ رای ممتنع دادند و ایشان موفق به رای اعتماد از مجلس نشد. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس اظهار داشت: چون در رسانه‌ها راجع به تعداد آرا شبهاتی مطرح شده است اعلام می‌کنم مطابق بند (ه) ماده ۱۱۷ آیین‌نامه داخلی مجلس برای کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در صحن ملاک است که بر این مبنا زاهدی‌وفا موفق به کسب اکثریت آرا نشد. موسوی افزود: با توجه به آیین‌نامه داخلی مجلس وی سه ماه سرپرستی را بر عهده داشتند و صدارت وی با اجازه مقام معظم رهبری تمدید شده است و ریاست‌جمهور باید در اسرع وقت وزیر پیشنهادی کار را به مجلس معرفی کند. وی بیان کرد: طبق تبصره‌۲ ماده‌۲۰۴ آیین‌نامه داخلی اگر وزارتخانه‌ای به هر دلیل وزیر نداشته باشد تا سه ماه برای سرپرستی مهلت دارد و بعد از آن خلاف قانون است و در این موارد باید از مقام معظم رهبری مجوز گرفته شود تا بیش از سه ماه ادامه پیدا کند و رئیس‌جمهور باید در اسرع وقت وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند. سخنگوی هیات‌رئیسه عنوان داشت: زمان قانونی وزیر پیشنهادی تمام شده و باید در اسرع وقت وزیر معرفی شود مگر اینکه کسب اجازه مجدد از رهبر انقلاب برای ماندن وزیر پیشنهادی برای سرپرستی گرفته شود.

حمایت خبرگان از مواضع رهبری

به گزارش تسنیم،‌ مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی از بیانات و مواضع روشنگرانه رهبر معظم انقلاب، پیرو بیانات حکیمانه ایشان درباره حوادث اخیر، قدردانی و اعلام حمایت کرد. در این پیام آمده است: بیانات حکیمانه و تحلیل هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای «دام ظله العالی» درباره حوادث اخیر، همچون همیشه علاوه بر آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی، نقش بر آب کردن نقشه‌های دشمنان این آب و خاک مقدس و القای حس امنیت، امید و آرامش به جامعه، تکلیف فتنه‌گران و وظیفه مردم به ویژه خواص و مسوولان بخش‌های مختلف کشور در مواجهه با حوادث مشابه را نیز روشن کرد. مجلس خبرگان رهبری، ضمن قدردانی و اعلام حمایت از مواضع صریح و روشنگرانه رهبر معظم انقلاب که همواره در راستای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام و تقویت عزت ملی ایران عزیز بوده است، افزود: برای معظم له سلامتی و طول عمر با برکت مسئلت کرده و به درگاه ایزد متعال برای وجود ولی فقیهی زمان‌شناس و رهبری بصیر، حکیم، دانشمند و دشمن‌شناس، جبهه سپاس می‌ساید. وزیر اطلاعات به همراه معاونانش امروز با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تحولات و وقایع اخیر کشور گزارشی ارائه کرد.

گزارش وزیر اطلاعات به مجلس

به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، ابوالفضل عمویی از اعضای کمیسیون امنیت ملی،‌ در توضیح جلسه عصر سه‌شنبه هفته پیش با حضور وزیر اطلاعات و در گفت‌وگویی اظهار داشت: حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب به همراه معاونان خود، گزارش دقیقی از تحولات و وقایع اخیر کشور ارائه کردند و اطلاعات جزئی به سمع و نظر اعضای کمیسیون رسید که مبتنی بر ابعاد مختلف اتفاقات رخ داده اخیر در سطح کشور بود. این اطلاعات برپایه جنگ شناختی که توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران در جریان است، کسب و به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار گرفت. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همچنین گزارشی درباره دستگیرشدگان حوادث و اغتشاشات اخیر ارائه شد و وزیر اظهار کرد که تعدادی از افراد دستگیرشده نقش لیدری در اغتشاشات را داشتند و جدا از این افراد، تعدادی که در جریان هفته‌های اخیر دستگیر شده و سپس به جهت اینکه نقش موثری در اغتشاشات نداشتند، آزاد شده‌اند، اما افراد لیدر اغتشاشگر تا تکمیل پرونده و ارائه به مرجع قضایی در بازداشت می‌مانند. عمویی تصریح کرد: براساس گزارش وزیر اطلاعات در دستگیری‌های اخیر شاهد حضور عوامل وابسته به گروه‌های مختلف معاند از جمله گروه‌های تجزیه‌طلب، جریان بهائیت و منافقان بودیم و بیانیه تبیینی وزارت اطلاعات نیز در این خصوص منتشر شده که جزئیات روشنی از حضور و نقش این افراد در ناآرامی‌ها ارائه داده است. وی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی پیش از این هم از مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مقامات انتظامی برای بررسی این موضوع دعوت کرده بود، گفت: جلسات کمیسیون در این خصوص ادامه خواهد یافت و بی‌شک امنیت مردم و ثبات کشور مطالبه اصلی نمایندگان از مراجع ذی‌صلاح و حافظان امنیت است و البته موضوع فوت سرکار خانم امینی موضوعی است که به‌دقت در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در حال بررسی است.

گزارشی از تور اروپایی باقری

به گزارش تسنیم،‌ علی باقری معاون وزیر امور خارجه، در آغاز تور اروپایی و سفر به چند کشور اروپایی سه‌شنبه هفته گذشته، وارد بوداپست پایتخت مجارستان شد و در نخستین برنامه با پیتر استرای، معاون سیاست امنیتی و انرژی وزارت امور خارجه مجارستان دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به سفر سال گذشته وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان به ایران و برگزاری دومین دور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران تصریح کرد: اراده سیاسی مقام‌های دو کشور برای تحکیم روابط دوجانبه پشتوانه محکمی برای فعالان اقتصادی در گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصای میان ایران و مجارستان است. باقری با اشاره به جریان داشتن جنگ در اروپا، بر سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که متحمل خسارات و صدمات هشت سال جنگ تحمیلی و چهار دهه تحریم شده، به همان اندازه که جنگ را به دلیل «کشتار بدون تبعیض انسان‌ها» مردود می‌داند تحریم را هم به دلیل «مجازات بدون تبعیض انسان‌ها» محکوم می‌کند. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با اشاره به آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی طرف‌ها برای دادن «تعهدات پایدار» را عامل حصول سریع توافق و «پایبندی به تعهدات» را ضامن حفظ و استمرار توافق می‌داند.

روایت اژه‌ای از ماجرای فوت مهسا امینی

به گزارش میزان: رئیس قوه قضائیه درباره رویدادهای منجر به درگذشت مهسا امینی، خاطرنشان کرد: مرحومه امینی حدود ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه، در خیابان و روز روشن و در معرض دید همه و حضور برادر و دو نفر از همراهانش، به ماشین نیروی انتظامی هدایت می‌شود. در آن مکان غیر از او، ماموران و راننده، چند نفر دیگر هم حضور داشتند که در معرض دید قرار داشتند. حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: ماشین ون به سالن منتقل می‌شود و در آن سالن بر اساس تصاویر منتشرشده، در حضور عده کثیر، با چند نفر صحبت می‌کند و پس از زمین خوردن بلافاصله بهیار و اورژانس موتوری حاضر می‌شود و بلافاصله به آمبولانس منتقل و به بیمارستان و اورژانس اعزام می‌شود، همه اینها در یک ساعت در انظار مردم اتفاق می‌افتد. وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ یکی از افراد براساس اطلاعیه‌ای جعلی اعلام کرد که خانمی که تنها فرزند یک خانواده که پدر و چهار نفر از اعضای خانواده‌اش شهید شده بودند؛ از سوی بسیج دستگیر شده و کشته شده، بر بدن او اسید ریختند که آثاری از او باقی نمانده و در قطعه‌ای به دور از بستگانش دفن شده است. حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: براساس این خبر صد درصد کذب، اعلام شد که در مسجد قلهک مراسم ختمی برگزار خواهد شد و تعدادی از افراد هم شرکت کردند. پس از آن افرادی مامور بررسی این اتفاق شدند و به فردی که چنین ادعایی کرده بود اعلام شد که آیا پس از بررسی این اتفاق با حضور و مشورت شما، اگر دروغ بودن این ادعا و اتفاق ثابت شد و شما اشتباه کردید؛ آیا آن را اعلام می‌کنید؛ که آن فرد پاسخ مثبت داد. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: این خانم پیدا شد، مصاحبه کرد و مشخص شد که فرزند شهید و تنها فرزند خانواده نبوده است. به آن فرد اعلام کردیم که کذب بودن ادعا مشخص شد و شما به هر نحوی که مناسب می‌دانید، اعلام کنید که اشتباه شده، اما وی اعلام نکرد. حجت‌الاسلام اژه‌ای با بیان اینکه گاهی از روی غفلت برخی، مطالبی از این دست از سوی دشمن ساخته می‌شود؛ گفت: این حوادث در عین حال که بسیار تلخ بود؛ آموزنده هم بود. باید این حوادث را درست تجزیه‌و‌تحلیل کنیم. وی با تاکید بر اینکه قطعاً کار، کار دشمن است، تصریح کرد: با وجود این اما دشمن از نقطه ضعف‌ها، کسری‌ها و کمبودها سوءاستفاده می‌کند. بنابراین باید این نقاط ضعف را درست تجزیه‌و‌تحلیل کرد تا دشمن از این ضعف‌های ما استفاده نکند و بر نقاط ضعف خود مسلط و بر نقاط قوت خود بیفزاییم. 

♦♦♦

ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پیامی هفته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) را به سردار سرتیپ پاسدار اشتری فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی و کارکنان خدوم و ایثارگر آن تبریک گفت.

ایلنا: سید حسن خمینی گفت: تردید نباید داشت که بین «اعتراض» که حق قانونی هر شهروند است، با «اغتشاش» که ریشه در دسیسه‌های دشمنان مردم دارد، تفاوت وجود دارد. اعتراض، نشان زنده بودن جامعه‌ای است که برخی از آسیب‌ها را برنمی‌تابد، ولی آشوب و هنجارشکنی -آن هم وقتی توسط رسانه‌هایی عاری از دلسوزی برای ملت ایران بر آتش آن دمیده می‌شود- ثمره‌ای جز حاکمیت افراطی‌گری یا هرج‌ومرج ندارد.

ایرنا: عبدالله مرادی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: تاکید دولت و وزارت کشور به اجرایی‌سازی و نهادینه کردن حق اعتراض مبتنی بر اصل 27 قانون اساسی است.

فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی و ایران عزیز بیش از هر زمانی با قدرت و قوت می‌درخشد.

ایسنا: در پی حوادث تلخ صورت‌گرفته در برخی دانشگاه‌های کشور به‌ویژه دانشگاه صنعتی شریف، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد دخالت نهادهای بیرون از دانشگاه باعث شکسته شدن حرمت دانشگاه شد.

خبرگزاری دانشجو:‌ سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت در این کمیسیون مقرر شد که اسکن دفاتر قدیمی ثبت موضوع تبصره ماده ۳۵ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور تا دو ماه آینده اتمام و اعلام عمومی شود.

ایرنا: ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا افرادی را که در اعتراضات شرکت می‌کنند شجاع خواند که به ادعای وی از بسیاری از جهات خسته‌اند و آماده‌اند خطر تظاهرات کردن را بپذیرند.

ایلنا: سفارت هند در تهران توضیحی را درباره تهدید بمب‌گذاری در هواپیمای ماهان که به مقصد گوانگجو در حرکت بود، ارائه کرد. کاپیتان پرواز هنگام عبور از حریم هوایی هند در راجستان، کنترل ترافیک هوایی (ATC) در دهلی‌نو را از تهدید بمب‌گذاری در پرواز مطلع و اجازه فرود در دهلی‌نو را درخواست کرد.

♦♦♦

شب غبارآلود شریف

شرق نوشت: هرچند روایت‌های مختلفی از ماجرای دانشگاه شریف منتشر شده، به‌خصوص روایت رسانه‌های اصولگرا که سعی در توجیه این رفتار غیرقانونی داشته و شعارهای تند دانشجویان را دلیل این اتفاق قلمداد می‌کنند، اما حقیقت انکارنشدنی ماجرا، شلیک تیر هرچند ساچمه‌ای در دانشگاه به سمت دانشجویان و بستن درهای دانشگاه برای ممانعت از خروج دانشجویان و رهایی آنها از محاصره است. نباید فراموش کرد که اعتراض حق دانشجو است و حتی اگر شعارهای تندی هم سر داده شود، توجیهی برای بستن درهای دانشگاه و حمله به دانشجویان نیست و رفتار خلاف قانون در شکستن حریم دانشگاه و تبدیل کردن دانشگاه به میدان درگیری، خطایی بس بزرگ‌تر و نابخشودنی است.

 

اصلاحات باید کرد

اعتماد نوشت: احمد زیدآبادی گفت اگر اعتراضات سیاسی قانونی و مبارزه مدنی به رسمیت شناخته شود در هر عرصه‌ای که شهروندان صلاح بدانند و علاقه‌مند باشند، اعتراض می‌تواند متبلور شود. می‌تواند از طریق مطبوعات و رسانه‌ها این مطالبات دنبال شود، یا از طریق فعالیت‌های حزبی، فعالیت‌های مدنی، حضور در نهادها و تشکل‌ها، انتخابات و حتی حضور در خیابان. البته همه این فعالیت‌های انتقادی از یک طرف مشروط به مسالمت‌آمیز بودن آنها و از سوی دیگر اراده دولت برای حفظ امنیت مردم معترض است. مشکل امروز این است که اصلاح‌طلبان از متن به حاشیه رانده شده، با محدودیت‌های فراوانی مواجه‌اند و اعتبار اجتماعی آنها خدشه‌دار شده است.

 

چرا به توافق نیاز داریم؟

سازندگی نوشت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران، منفی شدن مستمر سرمایه‌گذاری است. کاهش نرخ سرمایه‌گذاری متاثر از عوامل متعدد ساختاری، سیاست‌های داخلی و عوامل برون‌زاست که تحریم مهم‌ترین عامل آن به‌شمار می‌رود. وضعیت فعلی چیزی شبیه به شرایط جنگی است، چون در جنگ هم موجودی سرمایه یک کشور از بین می‌رود و سرمایه‌گذاری هم متوقف می‌شود. اگر این روند معیوب درباره سرمایه‌گذاری تغییر نکند برای جبران و اصلاح آن ممکن است سختی زیادی به کشور وارد شود. ما همچنان تصور درستی از این اتفاق به صورت عمومی نداریم ولی می‌دانیم که تداوم وضعیت فعلی، پیامدهای غیرقابل جبرانی برای کشور به همراه دارد.

 

تخریب اعتماد عمومی

اطلاعات نوشت: در سه هفته اخیر ما شاهد وضعی هستیم که اگر مردم را از ماوقع آن مطلع نکنیم به قطع و یقین زیان می‌کنیم و زمینه‌های شایعه و بزرگ‌نمایی و تخریب اعتماد عمومی و رشد نیروهای فرصت‌طلبی را که در کمین باور مردم نشسته‌اند فراهم می‌آوریم. نباید مسوولان به گونه‌ای وانمود کنند که همه چیز خوب است و وضع آرام است و کارگزاران نظام همه چیز را با سرانگشت تدبیر دارند حل می‌کنند. به ندای رئیس‌جمهور گوش فرا دهیم، مردم را به بازی نگیریم، از رای و نظر نخبگان شخصیت‌های مراجع در جهت حل معضلات بهره‌گیری کنیم.