شناسه خبر : 22981 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

1-17 رای اعتماد به کابینه دوازدهم

حاشیه‌های انتخاب وزرا

از 17 وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه دوازدهم، 16 نفر رای اعتماد گرفتند و تنها وزیر نیرو از حضور در کابینه جا ماند. به این ترتیب حسن روحانی دولت جدیدش را با 16 وزیر و دو سرپرست آغاز کرد.

1-17 رای اعتماد به کابینه دوازدهم

از 17 وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای کابینه دوازدهم، 16 نفر رای اعتماد گرفتند و تنها وزیر نیرو از حضور در کابینه جا ماند. به این ترتیب حسن روحانی دولت جدیدش را با 16 وزیر و دو سرپرست آغاز کرد. دولتی که روحانی آن را فرااصولگرایی، فرااصلاح‌طلبی و فرااعتدالگرایی توصیف کرد. حسن روحانی یک‌بار در مجلس از وزرای پیشنهادی‌اش دفاع کرده بود و بار دیگر روز رای‌گیری در خصوص برخی از وزرا سنگ تمام گذاشت. عباس آخوندی، محمدجواد ظریف و بیژن زنگنه سه وزیری بودند که روحانی آنان را شاخص خواند. روحانی گفت من وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد. برای جذب سرمایه و من این را تعارف و شوخی نمی‌کنم اسامی برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است. امروز دکتر ظریف در دنیای سیاست یک چهره جذاب است، همه افتخار می‌کنند با آقای ظریف صحبت کنند و این برای حیثیت و کشورمان مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی بیاورد و وزیر راه من کسی باشد که بتواند 18 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد.

♦♦♦

چرا بیطرف رای نیاورد؟

اگرچه 12 وزیر پیشنهادی روحانی رای موافق بالای 200 نفر از نمایندگان مجلس را داشتند، اما این ماجرا بدون حاشیه هم نبود. اولین حاشیه دلیل رای نیاوردن حبیب‌الله بیطرف بود. گزینه اصلاح‌طلب روحانی برای وزارت نیرو. اعتماد در این خصوص نوشت: یک ساعت قبل از آغاز رای‌گیری و در میانه سخنان رئیس‌جمهور، فراکسیون مستقلین در بیانیه‌ای که در میان نمایندگان عضو این فراکسیون در صحن مجلس توزیع شد اعلام کرد از سه وزیر ارتباطات، کشاورزی و نیرو حمایت نخواهد کرد. زمزمه‌هایی از برخی اعضای فراکسیون ولایی هم شنیده می‌شد که گویا نمایندگان اصولگرای عضو این فراکسیون قرار است مانع از رسیدن وزرای پیشنهادی اصلاح‌طلب به وزارت شوند. فراکسیون امید بنا بر تصمیم فراکسیونی خودشان که آن هم یک ساعت پیش از آغاز رای‌گیری به اعضای فراکسیون اعلام شد، عدم حمایت خودشان از جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات را اعلام کردند. از میان همه گزینه‌های مطرح قرعه عدم رای اعتماد به نام بیطرف درآمد. برخی عدم رای اعتماد را به ضعف فراکسیون امید نسبت دادند. برخی گفتند بیطرف رای فراکسیون امید را داشته و در جذب آرای استانی موفق نبوده چون نتوانسته نمایندگان را در مورد موضوع حساس آب توجیه کند و علت سوم هم عدم تمایل و تلاش خود بیطرف برای جذب رای و لابی ضعیف عنوان شد. هرچه بود بیطرف به کابینه نرفت.

♦♦♦

اشتباه در شمارش آرای وزرا

حاشیه دوم شمارش نادرست آرای برخی از وزرای پیشنهادی بود. دو روز بعد از رای اعتماد و تشکیل اولین جلسه هیات دولت دوازدهم، اعلام شد 10 رای موافق عباس آخوندی در جمع نهایی لحاظ نشده است. بعد خبر دیگری در خصوص بیطرف رسید و احتمال کم‌وزیاد شدن آرای محمدجواد جهرمی هم به میان آمد. شرق در این خصوص نوشت: خبر شمارش آرای اشتباه آخوندی را مسعود پزشکیان اعلام کرد. اینکه نمایندگان 10 رای را برای او شمارش نکرده بودند. فاش‌شدن این واقعیت که هیات‌رئیسه مجلس در خوانش تعداد آرای عباس آخوندی اشتباهی چنین فاحش داشته، صدای نمایندگان را درمی‌آورد. نخستین اعتراض این است که باید آرای حبیب‌الله بیطرف نیز بازبینی شود. به‌ویژه اینکه سوای ماجرای شمارش آرا، زمزمه‌هایی از لابی‌ها در صحن از سوی برخی نمایندگان، خط زدن رای موافق برای بیطرف و گشتن بین صندلی‌ها برای تغییر رای نمایندگان به گوش می‌رسد. به گفته علی مطهری، گویا آرای بیطرف پس از شمارش افزایش یافته است؛ اما نه به آن میزان که بتواند در وزیر شدنش تاثیرگذار باشد. همچنین شرق نوشت: پشت پرده مخدوش بودن آرای بیطرف، سناریویی نهفته است. اینکه برخی از نمایندگان سعی کرده‌اند با گشتن بین صندلی‌ها آرای موافق بیطرف را به مخالف بدل کنند و به گفته غلامرضا حیدری به دلیل وجود مستندات و کاغذها، امکان پیگیری این مساله وجود دارد. اگرچه آرای جهرمی هم لب مرز بود اما درخواستی برای شمارش آرای محمدجواد آذری‌جهرمی مطرح نشد. آن ‌هم در شرایطی که یکی از پرتعدادترین آرای باطله؛ یعنی ۹ رای، به اسم او به صندوق ریخته شده است.

♦♦♦

تناقض مخالفت‌ها و رای بالای رحمانی‌فضلی

پیش از معرفی کابینه نمایندگان بسیاری با رحمانی‌فضلی، گزینه احتمالی روحانی برای وزارت کشور مخالف بودند. فراکسیون امیدی‌ها او را سهمیه لاریجانی در دولت می‌دانستند و برخی دیگر از فراکسیون‌ها عملکرد او را دلیل مخالفت خود اعلام می‌کردند. اما رحمانی‌فضلی 250 رای موافق آورد. رایی که به گزارش شرق تعجب‌برانگیز بود؛ چراکه پیش از این برخی اعضای فراکسیون امید از عدم رای دادن به او صحبت کرده بودند؛ حتی چند ماه پیشتر از آن، از استیضاح رحمانی‌فضلی صحبت به میان آمده بود. «بهرام پارسایی» سخنگوی فراکسیون امید گفته بود «رای منفی فراکسیون ‌امیدی‌ها به رحمانی‌فضلی می‌تواند دست‌کم پیام مخالفت آنها با وزیر پیشنهادی را مشخص کند». اما فراتر از برخی اعضای فراکسیون امید، «غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی» نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین (نزدیک به لاریجانی) هم از مخالفت با وزارت رحمانی‌فضلی خبر داده بود. اما با نگاهی به آرای مخالف «رحمانی‌فضلی» که ۲۵ رای بود، به نظر نمی‌رسد مخالفت خاصی با او شده باشد.

♦♦♦

تغییر ساختار مجمع تشخیص مصلحت

اخباری هم که از مجمع تشخیص مصلحت نظام به گوش می‌رسد حاکی از تغییر ساختار این مجمع است. دنیای اقتصاد در این خصوص نوشت: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از انحلال مرکز مطالعات استراتژیک و انتقال آن به دبیرخانه مجمع و تغییر محل مجمع تشخیص خبر داد. محسن رضایی در اولین نشست خبری‌اش در دوره جدید مجمع گفت: ساختار مجمع تشخیص و مصلحت آن نیز به کلی تغییر خواهد کرد. همه سازمان‌های وابسته مانند مرکز مطالعات راهبردی و حوزه ریاست در دبیرخانه مجمع ادغام می‌شوند و این کار به چابک‌سازی تشکیلات مجمع کمک خواهد کرد. او تاکید کرد: در این دوره از نظر سیاست‌های کلی ما موظف به ساماندهی شدیم و احیاناً عناوین جدیدی را بررسی می‌کنیم. آیین‌نامه نظارت و آیین‌نامه مجمع نیز تغییراتی خواهد کرد و در راستای چابک‌سازی مجمع تشخیص برخی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را به دانشگاه‌ها واگذار خواهیم کرد و دیگر نیازی به پژوهشکده‌های وابسته به مجمع نیست. به گفته رضایی قرار است کارهای موازی در مجموعه مجمع از بین برود و نظام متمرکز مدیریتی تشکیل شود؛ به‌طوری که همه امور در دبیرخانه انسجام و یکپارچگی می‌گیرد. هرچند بر اساس مصلحت مقام معظم رهبری که در حکم نیز به آن اشاره فرمودند ممکن است تغییرات دیگری نیز داده شود. رضایی همچنین با اشاره به افزایش تعداد اعضای مجمع از 44 به 49 نفر در این دوره گفت: آقایان شاهرودی و جنتی دونفری هستند که هم شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی دارند.

♦♦♦

پیگیری وضعیت مهدی کروبی

دو هفته قبل اخباری مبنی بر اعتصاب غذای مهدی کروبی اعلام شد. به گزارش روزنامه ایران بنابر گزارش‌های غیررسمی، کروبی در پی اعتصاب غذای خود، خواستار خروج نیروهای امنیتی از منزل و برگزاری دادگاه شده بود. در پی انتشار خبر اعتصاب غذای وی، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی با دستور روحانی به ملاقات کروبی رفت و بعد از دیدار با او به ایرنا گفت: «شرایط تغذیه‌ای و فشار خون و ضربان قلب‌شان خوب است و وقتی شرایط جسمی وی به ثبات برسد، با تصمیم پزشکان معالج و خانواده ایشان، می‌توانند مرخص شوند.» محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی هم در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات دیدار وزیر بهداشت با پدرش را تشریح کرد و گفت: «وزیر بهداشت از طرف دولت به همراه معاون امنیتی وزارت اطلاعات به بیمارستان آمد و قول داد خیلی سریع نیروهای امنیتی را از خانه خارج کنند.» فرزند مهدی کروبی ادامه داد: «وزیر بهداشت و معاون امنیتی وزارت اطلاعات همچنین مطرح کردند که دولت به جد پیگیر درخواست دیگر پدرم است و این قول را دادند و پدرم با توجه به قول وزیر بهداشت و معاون امنیتی وزارت اطلاعات قبول کرد که اعتصاب غذای خود را بشکند.» وی افزود: «ماموران امنیتی هنوز از منزل پدرم خارج نشده‌اند ولی قول دادند تا چند روز آینده از منزل خارج شوند.» اما تنها دو روز بعد از این اخبار، سخنگوی دستگاه قضا خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی را کذب دانست. به گزارش «ایران»، محسنی‌اژه‌ای گفت: ادعای خروج نیروهای امنیتی از منزل دروغ محض است. اژه‌ای اعلام کرد محصور شدن این افراد با دستور و تصمیم شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت و آن مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و تا زمانی که مصوبه شورای امنیت ملی در مورد حصر وجود دارد، نمی‌توان سخنی گفت؛ هنگامی که مصوبه برداشته شد، بعداً اقدام خواهیم کرد. 

تجارت فردا- وزیران پیشنهادی کابینه به ترتیب آرای کسب‌شده

 

دراین پرونده بخوانید ...