شناسه خبر : 46134 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تجارت غذا

روند تجارت محصولات کشاورزی در سال جاری چگونه بوده است؟

مطابق با آمار منتشرشده توسط گمرک، تجارت محصولات کشاورزی و غذایی طی ۹ماهه ۱۴۰۲ حدود ۱۶ /۶ میلیارد دلار بوده که ۲۶ درصد آن معادل ۴ /۳ میلیارد دلار را صادرات تشکیل می‌دهد و مابقی آن معادل ۱۲ /۳ میلیارددلار متعلق به واردات است. به طور کلی اگرچه تجارت محصولات کشاورزی و غذایی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ رشد منفی ۰ /۴درصدی را تجربه کرده، اما صادرات مشارکت ۴ /۷ واحددرصدی داشته که دلیل آن رشد ۲۲درصدی ارزش صادرات این اقلام است. عامل مسلط در افزایش ۲۲درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی را می‌توان به افزایش صادرات پنج محصول تخم خوراکی پرندگان، سیب، پسته، پیاز و سیب‌زمینی نسبت داد که مشارکت ۱۱ واحددرصدی در رشد صادرات داشته‌اند.

در حالی که سه مقصد اصلی صادرات محصولات مذکور کشورهای عراق، امارات متحده عربی و روسیه با سهم حدود ۵۴درصدی از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی هستند؛ کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه و روسیه عمده مبادی وارداتی این محصولات را طی ۹ماهه ۱۴۰۲ تشکیل می‌دهند.

پسته، سیب، شیرخشک، گوجه فرنگی و هندوانه کالاهای اصلی صادراتی و ذرت دامی، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گندم و برنج کالاهای عمده وارداتی کشور هستند. ذکر این نکته ضروری است که صادرات محصولات کشاورزی و غذایی کشور از تنوع بالایی برخوردار نبوده و پنج کالای نخست سهم ۲۲درصدی از کل ارزش صادرات این محصولات را به خود اختصاص داده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...