شناسه خبر : 44623 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش به اظهارات مصباحی‌ مقدم

دریافت وام خرد باید با یک ضامن و بدون چک باشد

اظهارات غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت، درباره جمعیت قانع چینی با موجی از انتقادها و اظهارات مختلف در رد این‌گونه نظرات مواجه شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: مصباحی‌مقدم پیش از این در گفت‌وگو با «جماران» گفته بود که «چینی‌ها تنها به یکی، دو وعده غذا در شبانه‌روز اکتفا می‌کنند و امروز به توسعه رسیده‌اند؛ اما مردم ما قانع نیستند!» مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در واکنش به این اظهارات در توئیتی به «اطلاع گوینده» رساند که «وعده غذایی رایج در چین چهار وعده است». همچنین عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی به اظهارات این عضو مجمع تشخیص مصلحت واکنش نشان داده و در توئیتی دیگر گفته است: «تبدیل چین فقیر دهه ۶۰ به دومین اقتصاد جهان، به دلیل دو وعده غذای مردمش نبود! شیائوپینگ که در سال 1978 به قدرت رسید، لازمه پیشرفت چین را در تحقق رشد اقتصادی دید و اصلاحات اقتصادی به اضافه سیاست درهای باز و اولویت دادن به روابط وسیع خارجی را در پیش گرفت که موجب ورود سرمایه و تکنولوژی و رشد شتابان و پایدار آن شد.» نکته اول درباره اظهارات این عضو مجمع تشخیص که ظاهراً قصد داشته «عدم‌توسعه‌یافتگی ایران» را تشریح کند و احتمالاً از پس این کار برنیامده که هیچ، کار را هم خراب‌تر کرده این است که همین امروز اقتصاد ایران با یکی از بالاترین سطح تورم‌های تاریخ خود مواجه است و هر روز اخباری از کاهش قدرت خرید مردم در کالاهای مختلف منتشر می‌شود. طی این سال‌ها میزان مصرف گوشت، لبنیات، میوه و... در ایران کمتر و کمتر شده و حتی بهار امسال اعلام شد که حجم خرید مواد غذایی مردم نسبت به سال گذشته، ۳۰ تا ۳۵ درصد افت کرده و برعکس، مدام بر تعداد مرفهین چینی افزوده شده و اکتفا به یک یا دو وعده غذا در چین به خاطره‌ها پیوسته است و عجالتاً ما ایرانی‌ها هستیم که به استناد آمار، کمتر می‌خوریم. به‌طور مثال سرانه مصرف گوشت قرمز ایران چیزی حدود 30 کیلوگرم است و چینی‌ها دو برابر این رقم گوشت مصرف می‌کنند.

نصب سکوی فاز ۱۱

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، به‌عنوان آخرین فاز دریایی این میدان مشترک، به حدود ۲۰ سال قبل بازمی‌گردد. در آن زمان این فاز در کنار فاز ۱۲ برای اجرای برنامه‌های مایع‌سازی گاز طبیعی در نظر گرفته شده بود و مذاکرات برای برداشت گاز از این بخش از میدان با شرکت‌های خارجی در جریان بود. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: ابتدا در سال ۸۳ توتال فرانسه و پتروناس مالزی توسعه این فاز را به عهده گرفتند. با خروج این شرکت‌ها، پای چینی‌ها به توسعه پارس جنوبی باز شد، اما آنها نیز در این فاز ماندنی نبودند و سرانجام در سال ۹۲ پتروپارس عهده‌دار توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شد. در دولت یازدهم دوباره نگاه‌ها از توان شرکت‌های ایرانی به سمت شرکت‌های خارجی رفت. توتال دوباره به میز مذاکره برگشت و این‌بار شرکت سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین نیز همراهی‌اش می‌کرد. پتروپارس هم به‌عنوان شریک ایرانی در کنار آنها قرار داشت. بعد از چند ماه مذاکره، سرانجام در تیرماه سال ۹۶، قرارداد توسعه فاز ۱۱ البته با هدف فشارافزایی از این میدان مشترک با این کنسرسیوم امضا شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، استفاده از توان شرکت‌های ایرانی در دستور کار قرار گرفت و پتروپارس به‌عنوان شرکت اکتشاف و تولید ایرانی عهده‌دار توسعه فاز ۱۱ شد؛ فازی که به دو سکو برای تولید ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز دارد، اما ساخت سکو حدود پنج سال زمان می‌برد و با توجه به این موضوع، ابتکار جدیدی در شرکت ملی نفت ایران مطرح شد؛ جابه‌جایی یکی از سکوهای فاز ۱۲ که تولید آن دیگر اقتصادی نبود و نصب آن در موقعیت فاز ۱۱ تا برداشت گاز از این فاز با سرعت بیشتری همراه باشد. آذرماه پارسال سکوی C12 از موقعیت خود جدا شد تا با تکمیل حفاری چهار حلقه چاه، این سکو امروز هفتم تیرماه در موقعیت فاز ۱۱ نصب شود و آماده تولید گاز و جبران بخشی از ناترازی در زمستان باشد. در فاز اولیه برداشت از این میدان که با نصب این سکو انجام شد، تولید گاز به ۱۵میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود با ساخت و نصب سکوی بعدی و حفاری چاه‌ها و تکمیل فاز ۱۱ که گامی مهم برای کشور در راستای دستیابی به استقلال انرژی و ثبات ژئوپولیتیک است، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی به‌طور خیره‌کننده‌ای افزایش یابد.

آلارم تورمی از بازار مستاجران

 آلارم تورمی در بازار اجاره مسکن پس از افزایش سرعت رشد اجاره‌بها به صدا درآمد. بررسی‌ها از روند تغییرات شاخص اجاره‌بهای مسکن در شهرهای کشور نشان می‌دهد در خردادماه امسال، سرعت رشد ماهانه اجاره مسکن افزایش یافت. این در حالی است که تورم شاخص اجاره‌بهای مسکن در هفت ماه قبل از آن، روند کاهشی به خود گرفته  و سرعت رشد اجاره‌بها از آبان‌ماه ۱۴۰۰، هر ماه کمتر از ماه قبل به ثبت رسید. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: با این حال، در خردادماه، تورم شاخص اجاره‌بهای مسکن نسبت به اردیبهشت‌ماه ۶ /۲ درصد شد. در اردیبهشت‌ماه تورم ماهانه شاخص اجاره‌بها، ۷ /۱ درصد بود. تورم ماهانه شاخص اجاره‌بهای مسکن در مهرماه در حالی ۱ /۶ درصد بود که سرعت رشد اجاره‌بهای مسکن در شهرهای کشور از آن زمان به مدت هفت ماه، ماه‌به‌ماه کاهش یافت و به ۷ /۱ درصد در اردیبهشت‌ماه رسید. در خرداد اما، بار دیگر، تورم اجاره‌بها به سمت صعود رفته و روند هفت‌ماهه کاهش تورم شاخص اجاره‌بها با ثبت تورم ماهانه ۶ /۲درصدی در بازار اجاره آخرین ماه از فصل بهار متوقف شد. این تغییر جهت تورمی در بازار اجاره مسکن شهرهای کشور که در گزارش اخیر مرکز آمار ایران منعکس شده است، دقیقاً در ماهی رخ داده است که تحت‌تاثیر ریزش قیمت در بازارهای موازی مانند ارز و سکه، قیمت مسکن در مناطقی از شهر تهران و سایر شهرهای کشور کاهش یافت. خردادماه امسال به دنبال کاهش قیمت در بازارهای موازی و همچنین انتشار اخباری مثبت درباره مذاکرات سیاسی، نه‌تنها عرضه فایل فروش به بازار مسکن تهران و سایر شهرها افزایش یافت که تحقیقات میدانی نشان داد قیمت فروش آپارتمان‌ها و واحدهای مسکونی در برخی از مناطق حول‌وحوش 10 تا 15 درصد افت کرد.

دریافت وام خرد

محمدرضا فرزین در جریان پاسخگویی برخط هیات دولت به تماس‌های تلفنی شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری حضور پیدا کرد و از ساعت ۱۳ پاسخگوی طرح، نظرات، ایده‌ها، شکایت‌ها و درخواست‌های مردم در حوزه ماموریتی خود در این نهاد شد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: فرزین در نخستین تماس مردمی از مشهد که درباره ضامن برای دریافت وام ودیعه مسکن گلایه کرد گفت: دریافت وام خرد یک ضامن می‌خواهد و بیش از یک ضامن هم خلاف است. ضمن اینکه دسته چک هم نمی‌خواهد. رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: این موضوع را بررسی می‌کنم، چرا که اظهارات مطرح‌شده برخلاف بخشنامه بانک مرکزی است. رئیس کل این بانک در دومین تماس تلفنی از تهران که از او درخواست افزایش سقف دریافت پول نقد بیش از ۲۰۰ هزار تومان را داشتند و از دریافت کارمزد یا تراکنش هم گلایه کردند، گفت: کارمزد در دنیا نقش اساسی دارد اما  در کشور ما سهم کارمزدها در درآمد بانک‌های ما پایین است. فرزین در سومین تماس تلفنی که یک کارمند نسبت به مشکلات در زمینه استخدام و حقوق و مزایا و بیمه بانک سپه گلایه داشت، گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنم. فرزین در ادامه مدیرعامل بانک سپه را پای خط آورد و از آن طرف از کارمند بانک در آن‌سوی خط که گلایه داشت خواست که مسائل خود را مطرح کند. مدیرعامل بانک سپه هم در پاسخ به وضعیت بیمه این شهروند گفت که مشکلات بیمه‌ای در حال برطرف شدن است و بیمه درمان هم به قوت خود باقی است و جای نگرانی ندارد.

احداث ۲۷ شهرک مسکونی در سواحل جنوب کشور

در شرایطی که دولت توسعه چهار استان جنوبی کشور را در دستور کار قرار داده، وزیر راه و شهرسازی از احداث ۲۷ شهرک ساحلی در نوار ساحل جنوب کشور با هدف توسعه اقتصاد دریامحور خبر داد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده، کارشناسان  معتقدند مزیت‌های اقتصادی و سیاسی مناطق جنوبی برای ایران به حدی است که می‌تواند به عنوان حلقه اساسی زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک، هاب ترانزیت و تجارت بین‌الملل، دروازه صادرات انرژی، کریدور تردد تجار و گردشگران قلمداد شده و به جذاب‌ترین نقطه خاورمیانه برای تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود. با بهره‌گیری از این مزیت‌ها و همکاری با کشورهایی نظیر هند و پاکستان و چین و افغانستان، منافع بسیاری، از این‌گونه ظرفیت‌ها به دست می‌آید و جایگاه سیاسی-اقتصادی ایران در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتقا پیدا می‌کند. در  این راستا سواحل مکران با تاکید دو سند بالادستی «برنامه ششم توسعه» و «سند توسعه منطقه ساحلی مکران» به مرکز تولید، صنعت، تجارت و ترانزیت تبدیل خواهد شد. مراحل عملیاتی پیشرفت این منطقه با سرعت در حال اجراست. توسعه آینده نیمه شرقی کشور، تا حد زیادی به سواحل مکران وابسته است. 

بحران در یک قدمی اقتصاد ایران

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای، ضمن هشدار درباره وضعیت اقتصاد کلان و تورم بالا در کشور، تداوم وضع موجود را برای جامعه ایران بسیار خطرناک دانسته و هشدار داد که این روند می‌تواند جامعه ایران را در میانه بحران‌ها، آشوب‌ها و اعتراضات گسترده اجتماعی قرار دهد. آن‌گونه که شرق گزارش داده: در متن این بیانیه آمده است: بر اساس گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین و اردیبهشت‌ماه به مرز ۷۰ درصد رسیده است. اگرچه تورم محسوس که به سبد معیشتی یا همان خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بازمی‌گردد، به نزدیک مقادیر سه‌رقمی رسیده است و شهروندان مایحتاج اساسی خود را به چیزی قریب به دو برابر سال گذشته خریداری می‌کنند. تورم لجام‌گسیخته در بازار مسکن و اجاره‌بها، خانه‌دار شدن را حتی برای خانوارهای برخوردار تبدیل به آرزوی دست‌نایافتنی کرده و بحران سرپناه را برای طبقات متوسط به پایین جامعه به وجود آورده است. موضوع عدم مهار تورم تنها ضعف این دولت و آن دولت نبوده است و شیوه حکمرانی و رویکردهای حاکمیتی سنگ بنا و استمرار وضعیت تورم در اقتصاد کشور بوده است. تورم و گرانی مستمر، اعتماد عمومی به مقررات و نهادهای موجود در جامعه را کاهش می‌دهد و از این طریق به از دست رفتن کنترل اجتماعی منجر می‌شود. با حاکم شدن شرایط سخت اقتصادی، ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی که در مقابل ضروریات زندگی در سطح دوم نیازها قرار دارند، به تدریج کنار گذاشته می‌شوند و همین امر موجب کاهش یا از دست رفتن کنترل اجتماعی شده و موجبات افزایش بزه‌های اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

♦♦♦

تسنیم: مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، با تاکید بر «فعلاً هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی برای سهام عدالت وجود ندارد»، گفت: هیچ فردی به هیچ جایی برای ثبت‌نام و دریافت سود سهام عدالت نباید مراجعه کند و مبلغی را نباید پرداخت کند.

ایسنا: امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور، گفت: بیش از ۲۰۰هزار تن روغن برای ترخیص منتظر تخصیص ارز هستند.

ایلنا: سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، گفت: نرخ خودرو با عبور قیمت دلار از کانال ۴۷ هزار تومان افزایش و قیمت اعلامی فروشندگان خودرو تغییر پیدا کرد. بنا بر مشاهدات بازار، محصولات سایپا حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون و ایران‌خودرو حدود ۲۵ میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کردند.

ایرنا: مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کمبود شکر در بازار نداریم، گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای شکر را احتکار نکرده‌اند.

تسنیم: ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: بعد از تعیین مزد اعلام کردیم که این میزان حقوق جوابگوی تورم نیست. قرار شد اگر تورمی که در ابتدای سال تجربه کردیم، ادامه داشته باشد نیمه دوم سال، نشستی جهت اصلاح دستمزد کارگران برگزار شود.

ایسنا: هشتمین دوره ثبت‌نام اینترنتی وام ازدواج ۱۴۰۲ فرزندان بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری در حالی از سوم تیر آغاز شده که طبق اعلام این صندوق، تا انتهای سال بنا به نیاز بازنشستگان به این تسهیلات، به صورت مستمر ثبت‌نام قابل انجام است.

ایلنا: مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها برای تجارت میوه به عربستان در حال انجام است و به نظر می‌رسد بتوانیم در آینده نه‌چندان دور میوه به این کشور صادر و سهم ترکیه از بازار عربستان را تصاحب کنیم.

ایرنا: فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، گفت: مشخص شدن وضعیت قیمت‌گذاری خودرو یک‌بار برای همیشه و شفاف شدن آن، موضوعی است که خواسته همه فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی است.

♦♦♦

توسل به آمار غیررسمی

هم‌میهن نوشت: دولت سیزدهم در نشان دادن عملکرد مثبت از توسل به آمارهایی که نادرست یا غیررسمی اعلام ‌شده هم باکی ندارد. در تازه‌ترین واکنش وزارت اقتصاد به نقد رسانه‌ها، به آمارهای بانک مرکزی اتکا شده در حالی ‌که خود آقای رئیس دولت اعلام کرده تنها مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی، مرکز آمار کشور است و قانون هم همین را می‌گوید. چرا به آمارهای بانک مرکزی استناد می‌شود؟ برای آنکه عملکرد دولت روحانی را ضعیف‌تر از عملکرد خودشان نشان دهند. چرا در باقی شاخص‌ها و موارد به آمار بانک مرکزی استناد نمی‌شود؟ برای آنکه عملکرد دولت سیزدهم ضعیف نشان داده می‌شود!

 

تورم تولیدکننده بخش کشاورزی

اعتماد نوشت: براساس جدیدترین گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، در یک دهه منتهی به سال 1401، روند افزایشی تورم در بخش صنعت ساخت، معدن و کشاورزی مشابه بوده است. بر همین اساس می‌توان دید که در سال 1401، رشد شاخص بهای تولیدکننده برای بخش کشاورزی نسبت به سال 1400 از دو بخش دیگر بیشتر و حدود 64 درصد بوده است. شاخص بهای تولیدکننده بخش صنعت ساخت و معدن نیز در سال 1401 نسبت به سال 1400 به ترتیب حدود 32 درصد و 21 درصد افزایش یافته است.

 

ترانزیت ایران نیازی به بازنگری جدی دارد

شرق نوشت: وضعیت ترانزیت ایران نشان می‌دهد که یا اطلاعات دقیقی از موقعیت فعلی کشور وجود ندارد یا رقابت با کشورهای همسایه جدی گرفته نشده یا تصمیم‌گیری در این عرصه دارای ضعف‌های اساسی است که در مجموع می‌توان ادعا کرد استراتژی مشخصی در این زمینه وجود ندارد و رفته‌رفته از این مقوله جز چند سطر و کلام در کتاب‌های تاریخ به نام جاده ابریشم باقی نمی‌ماند. این موضوع با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، داشتن ۲۰ هزار کیلومتر راه ترانزیتی و نیز برخورداری از ۱۵ همسایه که تلاش‌هایی بی‌وقفه برای به حاشیه راندن کشورمان در این عرصه به انجام رسانده و می‌رسانند، اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

 

ایستاده در اتاق

سازندگی نوشت: انتخاب حسین سلاح‌ورزی و رای قاطع به او در انتخابات اتاق ایران به یک چالش و فشار علیه او تبدیل شده است. گرچه انتخابات در یک شرایط نرمال برگزار شد اما پس از پیروزی او، مخالفانش تلاش کردند این انتخابات را شائبه‌دار اعلام و انتخابات را ابطال کنند. دیروز خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که سلاح‌ورزی از ریاست اتاق ایران کنار رفته است. خبر به گونه‌ای منتشر شد تا این ذهنیت را تقویت کند که حسین سلاح‌ورزی بعد از فشار چندروزه پذیرفته است که کنار برود. اما هنوز ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که خبرگزاری ایلنا خبر داد، سلاح‌ورزی در دفترش مشغول کار است.