شناسه خبر : 44457 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاهش قیمت خودرو

صندوق‌های بازنشستگی چه مسیری پیش رو دارند؟

سال گذشته قیمت خودرو با تنش‌های بسیاری همراه بود و کمتر خریداری می‌توانست از کارخانه یا بازار خودرو مورد نیاز خود را خریداری کند. از یک طرف خودروساز بر طبل افزایش قیمت‌ها می‌کوبید و از طرف دیگر وزارت صمت از برنامه‌های خود برای مدیریت قیمت‌ها در بازار صحبت می‌کرد. آن‌گونه که تسنیم گزارش داده: بلاتکلیفی بازار در نهایت باعث شد تا طرح فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه در اسفندماه ۱۴۰۱ اجرایی شود و به نوعی بخشی از تقاضای بازار به سمت خرید خودرو از این سامانه رفت اما با آغاز سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در بازار محقق نشد و حتی با اعلام قیمت‌های جدید انواع خودروهای داخلی از سوی دولت جرقه جدیدتری برای رشد قیمت‌ها در بازار خودرو زده شد. بر همین اساس طی فروردین‌ماه «دنا پلاس» در بازار ۷۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و رشدی ۱۰میلیونی را تجربه کرد و «دنا پلاس توربو اتومات» هم با رشد ۶۳میلیونی در بازار یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قیمت خورد و وارد باشگاه یک‌میلیاردی‌ها شد. علاوه بر این «۲۰۷ پاناراما اتومات» هم در بازار یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. البته تا اواسط اردیبهشت‌ماه روند صعودی قیمت خودرو ادامه داشت و همین مساله سیاستگذار خودرویی را به فکر انداخت تا با اجرای مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه و جلوگیری از درج قیمت در پلت‌فرم‌های انتشاردهنده آگهی به نوعی مانع از افزایش قیمت بازار خودرو شود. با این اقدامات مدتی است قیمت انواع خودروها در بازار در سراشیبی قرار دارد اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که بلاتکلیفی قیمت محصولات مونتاژی، قوت گرفتن ورود کارکرده‌ها و همچنین دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه از جمله دلایل افت قیمت همراه با رکود معاملات به‌شمار می‌آیند.

بلاتکلیفی واردات آیفون

از تابستان سال ۱۳۹۹ بود که موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو به عنوان راه‌حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد؛ مسوولان در آن بازه زمانی درباره دلایل ممنوعیت واردات گوشی‌هایی مانند برند اپل این‌گونه توضیح دادند: در شرایطی که درگیر جنگ اقتصادی و کمبود منابع ارزی هستیم و برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و دارو مشکلاتی وجود دارد، منطقی نیست که برای واردات کالاها و از جمله گوشی‌های لوکس ارز نیمایی مصرف شود. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: بنابراین از اوایل پاییز سال گذشته موضوع رجیستر شدن یا نشدن این برند در هاله‌ای از ابهام قرار داشت تا اینکه اعلام شد واردات رسمی و تجاری آیفون انجام نخواهد شد؛ نکته قابل توجه این بود که در این مدت آیفون ۱۴ فقط از طریق مسافری یا سوءاستفاده از این روش به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که باز هم از این طریق رجیستر نمی‌شود. در نهایت با گذشت چند ماه از این وضعیت با ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرک ایران ورود آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای همراه مسافر یا پستی از ابتدای اسفند امسال ممنوع اعلام شد. اما برخی مسوولان مانند عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ موافق نبوده و معتقد بود موبایل وسیله زندگی مردم است، هرگونه محدودیت ممکن است مشکلاتی برای مردم ایجاد کند، پس حداقل باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود. در این حوزه عدم شفافیت وجود دارد و از وزارت صمت می‌خواهیم که این موضوع را روشن کنند.

کمیاب شدن بنزین سوپر در شهرستان‌ها

همایون صالحی رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت با اشاره به روند فزاینده مصرف بنزین اظهار داشت: اکنون مصرف بنزین افزایش پیدا کرده و نسبت به تولید ناترازی داریم و همین موجب شده متولیان امر تصمیمات شتاب‌زده اتخاذ کنند و بار گرفتاری به مردم و جایگاه‌دار منتقل شود. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی افزود: برای کنترل افزایش مصرف باید ابتدا سراغ خودروها برویم. چهار دهه است که دائم تکرار می‌شود که مصرف سوخت در خودروهای ایرانی بالا رفته و حتی به ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش هم می‌رسد در حالی که استاندارد جهانی حداکثر پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، بنابراین اولین راهکار برای کنترل مصرف، اصلاح این موضوع است. رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه باید اوضاع حمل‌ونقل عمومی اصلاح شود تا مردم کمتر از خودرو شخصی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: با بهبود اوضاع ۲۴ میلیون خودرویی که در جاده‌ها تردد می‌کنند، مصرف بنزین تا نصف کاهش پیدا می‌کند. وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر توزیع بنزین سوپر در برخی شهرستان‌ها محدود شده و به میزان مورد نیاز در اختیار جایگاه‌دار نیست. رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور در ادامه بیان داشت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که کسری بنزین به‌خصوص در استان‌های گرمسیر بالاست، همچنین اعلام کردیم که باید این چالش برطرف شود. وی کسری بنزین در جایگاه‌ها به‌خصوص مناطق گرمسیر را ناشی از کیفیت فرآورده‌هایی دانست که تحویل جایگاه‌دار می‌شود.

اصلاح صندوق‌ها

بحران صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر تبدیل به یک ابرچالش شده است. به دنبال تاکید کارشناسان در پیاده‌سازی اصلاحات، به نظر می‌رسد سیاستگذار در برنامه توسعه هفتم دست به اجرای برخی از این اصلاحات از جمله افزایش سن بازنشستگی زده است. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: برخی از کارشناسان افزایش سن بازنشستگی را راهکاری گریزناپذیر در راه اصلاح می‌دانند، هرچند برخی نیز معتقدند این کار با تبعات اجتماعی همراه خواهد بود. رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیراً با اشاره به ناترازی شدید صندوق‌های بازنشستگی و تاکید بر اجرای این اصلاحات، از افزایش تدریجی سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم توسعه تحت تدابیری خبر داده است. همچنین در قانون بودجه 1402 سن بازنشستگی افراد می‌تواند با دو شرط نیاز سازمان و رضایت مستخدم تا دو سال افزایش یابد. با وجود این بخشی از جامعه دلیل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی را فساد موجود در این صندوق‌ها می‌دانند. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند حتی در صورت برچیده شدن فساد، اجرای برخی اصلاحات برای رفع بحران و ادامه فعالیت صندوق‌های بازنشستگی ضروری است. از نگاه کارشناسان، ادامه وضع موجود در صندوق‌های بازنشستگی و ناترازی آنها باعث می‌شود وابستگی این صندوق‌ها به بودجه به شدت افزایش یابد؛ به‌طوری که در حال حاضر اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی در بودجه حدود 15 درصد از منابع عمومی بودجه را تشکیل می‌دهد و سهم جدی در افزایش کسری بودجه دارد که می‌تواند در نهایت با دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی منجر شده و به بالا رفتن تورم دامن بزند. بنابراین اصلاح عملکرد و رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی یک ضرورت جدی در اقتصاد ایران به‌شمار می‌رود.

گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی که به تازگی به واشنگتن سفر کرده، از امکان برداشت 7 /6 میلیارد دلار منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول خبر داده که در قالب سازوکار SDR در این صندوق انباشته شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: محمدرضا فرزین در حاشیه دیدارهای خود با مقامات صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفت: در حال حاضر ایران دارای 8 /4 میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل 7 /6 میلیارد دلار) است که می‌تواند از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود با کمترین تشریفات اداری و به سرعت استفاده کند. وی افزود: صندوق بین‌المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می‌شود به منظور کمک به اعضای خود اقدام به خلق نقدینگی موسوم به «حق برداشت ویژه» (SDR Allocation) می‌کند تا کشورها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون‌رفت از وضعیت رکود به دست آورند.  

بی‌توجهی دولت به بخش تعاون

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران از بی‌توجهی دولت به بخش تعاون در لایحه برنامه هفتم انتقاد کرد و گفت: نامه‌ای با امضای روسای اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف برای لزوم توجه به بخش خصوصی و تعاونی در لایحه برنامه هفتم برای رئیس‌جمهور ارسال می‌شود. آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده: بهمن عبداللهی گفت: در برنامه‌های قبل توسعه معمولاً سازمان برنامه و بودجه ستادی برای برنامه تشکیل می‌داد که از اتاق تعاون هم دعوت می‌شد و ما در زمان تدوین برنامه‌های پنجم و ششم دعوت شده‌ایم و از بخش‌های مختلف هم دعوت می‌شد که این برنامه‌ها با مشارکت جمعی تهیه می‌شدند. وی افزود: سازمان برنامه و بودجه سال گذشته برای تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه یک دعوت‌نامه فرستاد و احکامی صادر کرد که بر اساس آن رئیس اتاق تعاون هم عضو ستاد تدوین برنامه شد تا برنامه با عقل و خرد جمعی و نظرات مختلف تدوین و جمع‌بندی شود، اما سال قبل یک جلسه در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد و بعد از آن جلسه‌ای نبود. رئیس اتاق تعاون ایران گفت: پس از این، مساله اولویت‌بندی بین لایحه برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ مطرح شد که کدام‌یک زودتر تقدیم دولت شود و بالاخره تصمیم گرفته شد، ابتدا لایحه بودجه ارائه شود و لایحه برنامه هفتم توسعه در اولویت بعدی قرار گیرد. به گفته عبداللهی، اتاق تعاون از چگونگی تهیه و تدوین لایحه بودجه بی‌خبر بود تا اینکه در هفته گذشته در همایشی از سند لایحه برنامه هفتم توسعه رونمایی شد.

جذب سرمایه در سواحل مکران

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد برنامه‌های سازمان برای توسعه سواحل مکران و همچنین خارج‌سازی مغروقه‌ها اعلام کرد: در بخش توسعه بنادر مکران و بنادر کوچک و بزرگ دیگر کارهای ارزشمندی انجام شده و بخش خصوصی تاکنون ۱۱‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است که در سال جاری این رقم به عدد قابل توجهی خواهد رسید. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: هدف ما این است که عدد بزرگی همچون ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری انعقاد قرارداد با بخش خصوصی داشته باشیم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در بخش سرمایه‌گذاری خارجی اقدامات خوبی انجام شده است که امیدواریم سریع به نتیجه برسد. صفایی در مورد مغروقه‌ها و برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای خارج‌سازی مغروقه‌ها گفت: مذاکراتی با طرف عراقی داریم و امیدواریم موضوع قرارداد تعیین مرزی هرچه سریع‌تر فعال شود و بتوانیم با طرف عراقی مذاکرات را انجام بدهیم. وی تصریح کرد: همه اینها منوط به این است که وزارت خارجه کشورمان با مذاکراتی که انجام می‌دهد زمینه فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی را فراهم کند تا کارهای فنی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود. 

♦♦♦

ایرنا: سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: رشد سرمایه‌گذاری در صنعت کشور منفی بود که با فشار بر بازیگران مهم در این عرصه از منفی پنج درصد در سال ۱۴۰۰ به مثبت 7 /7 درصد در سال بعد رسیدیم و از سیاهچاله دهه ۹۰ که سال‌ها شاهد کاهش مستمر انباشت سرمایه بودیم خارج شدیم.

تسنیم: مجید عشقی رئیس سازمان بورس ضمن اشاره به راه‌اندازی قراردادهای آتی سهام در راستای معاملات دوطرفه در بازار، معاملات دوطرفه را عاملی برای ثبات بیشتر در بازار عنوان کرد.

ایسنا: مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: سرانه مصرف مرغ تا قبل از  مردمی‌سازی یارانه‌ها، حدود ۳۲ کیلوگرم به ازای هر نفر بود که در سال بعد از آن، این مقدار حدود ۱۲ درصد به لحاظ وزنی مصرف یا تولید گوشت کاهش پیدا کرد و مصرف سرانه هم حدوداً ۲۶ کیلوگرم شد.

مهر: با توجه به اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا، از ۱۶ خرداد طرح تشدید برخورد با عرضه کالاهای بدون شناسه در سطح بازار از سوی سازمان حمایت، سازمان صمت استان‌ها، نیروی انتظامی و با همکاری سایر نهادهای امنیتی اجرا می‌شود.

ایرنا: مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه صنعت بیمه سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشت، گفت: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفتند که ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش پوشش ریسک آن بود.

تسنیم: علیرضا عسگریان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: اگر قرار است یک اتفاق خوب در سفره مردم بیفتد باید ۱۱ قلم کالایی که در این طرح قرار دارند به صورت متوازن در سفره خانواده‌ها باشد تا سلامت بین‌نسلی حفظ شود.

ایرنا:  عباس بیات مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری آزادراه‌های کشور از افزایش ۲۵درصدی عوارض آزادراهی و ابلاغ آن به صورت تدریجی از ابتدای خردادماه امسال در ۲۳ آزادراه خبر داد.

ایسنا: در پی سفر سلطان عمان به ایران، به زودی بیش از ۲۴ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق و کره جنوبی و از طریق منابع قابل دسترس کشورمان در صندوق بین‌المللی پول وارد کشور خواهد شد.

♦♦♦

فرجام وزارت بازرگانی

دنیای اقتصاد نوشت: مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن، در خصوص اینکه آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت تفکیک می‌شود، گفت: به نظر بنده این وزارتخانه تفکیک نمی‌شود. دو فوریت این لایحه در صحن علنی مجلس رای آورد، اما محتوای این لایحه هنوز بررسی نشده است. تشکیل وزارت بازرگانی به رای دوسوم نمایندگان نیاز دارد. نمایندگان مجلس نسبت به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ایرادات جدی دارند. او افزود: سابقه تلاش‌های دولت برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نشان داده که عموماً نمایندگان به این لایحه رای نداده‌اند. 

 

قیمت تن ماهی به 75 هزار تومان رسید

اعتماد نوشت: قیمت کنسرو ماهی در نیمه نخست فروردین بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان بود؛ اما در هفته‌های جاری بازار این محصول پروتئینی نوسان داشته به‌طوری که قیمت برخی برندها به ۶۴ تا 75 هزار تومان رسیده است. به اعتقاد تولیدکنندگان تن ماهی، حدود شش ماه پیش که ستاد تنظیم بازار قیمت هر قوطی ۱۸۰گرمی تن ماهی را ۳۹ هزار تومان تعیین کرد، ارزش واقعی این محصول در محدوده ۵۲ هزار تومان بود؛ اما با توجه به جهش قیمت گوشت ماهی در بازار حالا عرضه تن ماهی با قیمت کمتر از ۱۲۰ هزار تومان معنایی جز تحمل زیان و ضرر سنگین ندارد.

 

چهار میلیون مسکن در کما

شرق نوشت: ساخت مسکن دولتی با پروژه بزرگ و جنجالی مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ کلید خورد و آن زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری وقت، وعده داد که چهار میلیون مسکن برای اقشار کم‌درآمد می‌سازد، اما در نهایت تنها حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ساخته شد و البته تحویل این تعداد مسکن با گذشت حدود ۱۵ سال هنوز به پایان نرسیده و تحویل ۲۰۰ هزار واحد به دولت سیزدهم رسید. رئیس دولت سیزدهم، از زمان مناظرات انتخاباتی خود وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را مطرح کرد؛ وعده‌ای که با رسیدن عمر دولت سیزدهم به نیمه، همچنان عملیاتی نشده و دچار گره‌های کور است.

 

شناسایی دارایی‌های مازاد دولت

اطلاعات نوشت: حسین قربان‌زاده رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: بر اساس آخرین آمار یک هزار و ۵۰۶ داده مازاد برای طرح مولدسازی در کشور تعیین شده، از این‌رو مواردی که قرار است تهاتر یا معاوضه شود همین ابتدای کار مشخص شده است. قربان‌زاده با بیان اینکه هدف از اجرای طرح مولدسازی در کشور تکمیل تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور است، گفت: استفاده از فروش املاک مازاد برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی مسیری است که به بودجه کشور یاری می‌رساند. وی در ادامه گفت: هدف از اجرای طرح مولدسازی در کشور تکمیل تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور است.