شناسه خبر : 34980 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها (اقتصادی)

روحانی: هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند

تسنیم نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در جلسه ستاد اقتصادی دولت، گفت: نظارت دقیق بر بازار سهام و متعادل‌سازی عرضه و تقاضای سهام در بورس و رشد منطقی سهام از طریق تسهیل پذیرش و رفع موانع حقوقی پذیره‌نویسی‌ها و صندوق پروژه نکته مهمی است که باید به دقت مدنظر قرار گیرد. هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند. از این نظر رشد شاخص‌های بورس باید طبق پایه‌های علمی دقیق و بر اساس منطق بازار سرمایه پیش برود. مدیریت بازار بورس باید با اعمال مقررات احتیاطی لازم و مراقبت دقیق به جامعه و مردم این اطمینان را بدهد که سرمایه‌گذاری آنها در بورس استحکام لازم را دارد، از این‌رو بهتر است در این زمینه با جدیت بیشتر عمل کنند.

 

حراج ارز در جنگ ارزی

جام‌جم نوشت: با افزایش نرخ ارز و عبور قیمت دلار از 20 هزار تومان، برخی کمبود عرضه را دلیل اصلی این افزایش قیمت دانسته و معتقدند اگر بانک مرکزی به بازار ارز تزریق کند، قیمت‌ها فروکش خواهد کرد. گفته‌های مقامات دولتی نیز تلویحاً موید این موضوع است. این حرف‌ها در حالی بیان می‌شود که طی سال‌های 97 و 98 چیزی در حدود 40 میلیارد دلار به واردات تخصیص داده شد. چیزی در حدود 27 میلیارد دلار ارز صادراتی هم هنوز به کشور بازنگشته. مجموع ارز تخصیص‌یافته به واردات، ارزهای صادراتی بدون بازگشت و آمارهای غیررسمی از قاچاق سالانه 20 میلیارد دلار کالا به کشور به معنای اتلاف حدود صد میلیارد دلار طی سال‌های 97 و 98 است.

 

دژپسند: تعهدات دولت بدون استقراض ایفا شد

ایران به نقل از وزیر اقتصاد نوشت: در سه‌ ماه اول سال جاری بدون استقراض از بانک مرکزی کلیه تعهدات دولت را ایفا کردیم. در این دوره عمده درآمدهای دولت ناشی از فروش کالا و خدمات و بهره مالکانه مطابق برنامه تحقق یافت. درآمدهای مالیاتی به میزان قابل قبولی وصول شدند. از ناحیه واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی تاکنون بیش از دو برابر (حدود 13 هزار میلیارد تومان)، کل منابع حاصله از محل واگذاری در سال گذشته، درآمد وصول کردیم. با انتشار منظم اوراق از ظرفیت این بازار نیز استفاده کردیم به نحوی که حدود پنج هزار میلیارد تومان به‌ صورت هفتگی اوراق دولتی در بازار به فروش می‌رسد. و مطابق معمول همه‌ساله از تنخواه نیز به میزان مجاز استفاده کردیم.

 

ضدحمله دوم به نقدینگی

دنیای اقتصاد نوشت: بانک مرکزی به فاصله کمتر از ۱۰ روز، برای دومین بار کف دالان نرخ سود را افزایش داد؛ نرخ بهره سپرده‌گذاری بانک‌ها نزد بانک مرکزی از ۱۰ درصد به ۱۳ درصد رسید. اما افزایش پی‌درپی نرخ سود سپرده‌پذیری بانک مرکزی، با چه هدفی انجام شده است؟ رشد نقدینگی در سال جاری به دلیل حمایت‌های کرونایی سرعت قابل‌توجهی دارد. رشد نقدینگی در فصل اول سال معادل ۳ /۷ درصد بوده، در حالی ‌که در فصل مشابه سال قبل ۳ /۵ درصد بوده است. در شرایطی که درآمدهای نفتی کفاف واردات کالاهای اساسی را هم نمی‌دهد، روند تورم همخوانی بیشتری با روند نقدینگی دارد. به تاخیر انداختن همخوانی این دو متغیر در شرایط فعلی دشوار است و راه بهینه، کنترل رشد نقدینگی است.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها