شناسه خبر : 27318 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سواری سکه بر موج انتظارات

شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد

هفته گذشته روند صعودی قیمت سکه ادامه داشت و این موضوع در شرایطی بود که از میزان تقاضا نیز نسبت به هفته‌های قبل، کاسته نشده بود، در واقع انتظارات افزایشی قیمت، باعث حرکت خریدها به سمت بازار سکه شده و قیمت این سرمایه امن را بالا برده است، در کنار این موضوع شاخص بازار بورس نیز روند مثبتی را در هفته مورد بررسی ثبت کرد، که می‌تواند اندکی از تقاضای سرمایه‌گذاری در هفته‌های آتی را خود جذب کند.

 مجید حیدری: هفته گذشته روند صعودی قیمت سکه ادامه داشت و این موضوع در شرایطی بود که از میزان تقاضا نیز نسبت به هفته‌های قبل، کاسته نشده بود، در واقع انتظارات افزایشی قیمت، باعث حرکت خریدها به سمت بازار سکه شده و قیمت این سرمایه امن را بالا برده است، در کنار این موضوع شاخص بازار بورس نیز روند مثبتی را در هفته مورد بررسی ثبت کرد، که می‌تواند اندکی از تقاضای سرمایه‌گذاری در هفته‌های آتی را خود جذب کند. در بازار نفت، میزان تولید آمریکا و تصمیم اوپک دو متغیر اثرگذار محسوب می‌شوند که بر روی قیمت اثرگذار بودند. همچنین در این هفته بازارها به دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی واکنش محدودی داشتند.

واگرایی در تصمیمات اوپک

به گزارش بانک مرکزی روز دوشنبه، همزمان با تقویت بازار سهام، بهای نفت تقویت شد. اما اظهارات تردیدآمیز وزیر نفت عراق درباره تصمیم نشست آتی اوپک پیرامون افزایش تولید نفت، موجب تغییرات ناچیز بهای نفت در معاملات پایانی شد. وزیر نفت عراق ضمن رد تصمیمات یکجانبه برخی تولیدکنندگان نفت بدون مشورت با دیگر اعضای مشارکت‌کننده در توافق کاهش تولید، اظهار کرد؛ قیمت‌های نفت همچنان به حمایت و ثبات نیاز دارند و تولیدکنندگان نباید در خصوص نیاز بازار به عرضه بیشتر نفت اغراق کنند. با وجود این؛ روز شنبه موسسه خبری اینترفاکس روسیه اعلام کرد تولید نفت این کشور در اوایل ماه ژوئن با رسیدن به 1 /11 میلیون بشکه در روز، از سطح هدف‌گذاری‌شده فراتر رفته است. مطابق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز تعداد چاه‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته با یک حلقه افزایش به 862 حلقه (بالاترین سطح از مارس 2015) افزایش یافت. در معاملات پایانی این روز؛ بهای نفت برنت تغییری نداشت. این در حالی است که بهای نفت آمریکا به دلیل فعالیت‌های سودگیری ناشی از شکاف قیمتی آن با نفت برنت، 36 سنت تقویت شد.

نشست ۱۷۴ اوپک ۲۲ ژوئن مصادف با یکم تیرماه برگزار خواهد شد و آنچه این نشست را نسبت به نشست‌های اخیر اوپک با حساسیت بیشتری همراه کرده، مذاکراتی است که بر سر افزایش میزان تولید اوپک و تعدیل توافق نفتی در این نشست خواهد شد. عربستان چندی پیش اعلام کرد که زمان افزایش تولید و تعدیل توافق نفتی فرا رسیده است، اما انتشار برخی اخبار نشان می‌دهد که این کشور تحت تاثیر توافق و دستورات آمریکا تغییر استراتژی داده است. موضوعی که چندان مورد قبول دیگر کشورها نیست و احتمالاً اختلاف آنها را به دنبال داشته باشد؛ این یعنی بازگشت تنش به اوپک.

توافق نفتی میان ۱۱ کشور عضو اوپک به همراه ۱۱ کشور تولیدکننده نفت در خارج از این سازمان از جمله روسیه در دسامبر ۲۰۱۶ منعقد شد. بر اساس این توافق تولید این کشورها -با هدف متعادل کردن بازار و از بین بردن مازاد عرضه نفت- در مجموع باید 8 /1 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یافت. اوپک در آخرین نشست خود (آذر ۹۶) تصمیم به اجرای این توافق تا پایان سال جاری میلادی گرفت و حتی عربستان در ماه‌های بعد اعلام کرد که ممکن است توافق نفتی در سال ۲۰۱۹ نیز اجرا شود. این در حالی بود که اوپک به هدف خود در بازار یعنی رسیدن سطح ذخایر انبارهای نفتی به متوسط پنج‌ساله دست یافته بود. با این حال عربستان بعد از گذشت بیش از یک سال از اجرای توافق اعلام کرد این هدف‌گذاری (رسیدن سطح ذخایر انبارهای نفتی به متوسط پنج‌ساله) دقیق نیست. وزیر نفت سعودی‌ها از هدف‌گذاری جدید برای توافق نفتی سخن گفت و اعلام کرد توافق نفتی باید تا جایی ادامه یابد که قیمت‌ها سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را تضمین کنند. او می‌گفت نگرانی از تاثیر منفی افزایش قیمت‌ها بر میزان تقاضا بی‌مورد است، چراکه جهان در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ نشان داد که قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار را نیز تحمل می‌کند.

روز سه‌شنبه، به دلیل انتظارات پیرامون برگزاری نشست هفته آینده اوپک، بهای نفت برنت کاهش و بهای نفت آمریکا افزایش یافت. با وجود این؛ در معاملات پس از پایان وقت بازار، به دلیل انتشار آمار موسسه نفت آمریکا مبنی بر افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت این کشور (833 هزار بشکه)، بهای نفت آمریکا تضعیف شد. این در حالی است که تحلیلگران کاهش 7 /2 میلیون بشکه‌ای این ذخایر را پیش‌بینی کرده بودند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا با کاهش پیش‌بینی خود از رشد تولید نفت این کشور در سال آینده، اعلام کرد تولید نفت این کشور در سال آتی به 76 /11 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اوپک اعلام کرد به‌رغم اینکه آمارهای آن حاکی از اتمام وضعیت اشباع در بازار نفت است، اما چشم‌انداز نیمه دوم سال 2018 سرشار از نااطمینانی خواهد بود.

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته‌شده در اواخر روز سه‌شنبه کاهش یافت و به 96 /65 دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت در این روز نیز افزایش میزان تولید نفت از سوی آمریکا و انتظار بازار در خصوص افزایش قریب‌الوقوع تولید این محصول توسط نهاد اوپک و هم‌پیمانان آن عنوان شده است. تولید نفت آمریکا با افزایش حدوداً ۲۷درصدی از دو سال پیش تاکنون به مجموع 8 /10 میلیون بشکه در روز رسیده و این کشور را پیش از عربستان سعودی و پس از روسیه به دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در دنیا تبدیل کرده است.

اثر مذاکرات آمریکا و کره شمالی

هفته گذشته دیدار دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون در سنگاپور برگزار شد، این دیدار یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته گذشته محسوب می‌شد. اثر ابتدایی نخستین سیگنال ارسالی از این نشست با رشد شاخص دلار و سهام‌های آسیایی همراه بود، اما ین ژاپن در برابر دلار تضعیف شد. این روند با بازگشایی بورس اروپا معکوس شد. یورو و ین از زیر فشار دلار بیرون آمده و صعودی شدند، اما طلا راکد باقی ماند؛ چراکه سیگنال گزارش تورم آمریکا برای طلا اهمیت بیشتری در تعیین روند آتی قیمت فلز گرانبها دارد. رشد تورم سالانه با معیار شاخص قیمت مصرف‌کننده سیگنال رشد نرخ بهره را برای فدرال‌رزرو با قدرت مخابره کرد تا طلا را چند دلاری به پایین رهنمون کند. بازارهای آتی سهام همگی در محدوده منفی به سر می‌بردند که موید بازگشایی ابتدایی وال‌استریت در قلمرو زیر صفر به شمار می‌رفت. بنابراین نشست فدرال‌رزرو از قدرت بیشتری در راستای جهت‌دهی به بازارها برخوردار است و اثر موقت اما ناتمام مذاکرات «ترامپ و اون» خیلی زود محو قدرت سیاست پولی شد و به حاشیه رفت. به گزارش «دنیای اقتصاد» تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بازار جهانی طلا منتظر لحن بیانیه نشست فدرال‌رزرو آمریکا خواهد بود نه تصمیم آن درباره نرخ بهره. به گزارش اتحادیه طلا، در حالی که به نظر می‌رسد فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست چهارشنبه خود نرخ بهره را برای دومین بار در سال 2018میلادی افزایش خواهد داد، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که بازار طلا بیشتر به لحن بیانیه فدرال‌رزرو توجه خواهد داشت تا تصمیم احتمالی برای افزایش نرخ بهره. بر اساس این گزارش تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو تاثیر چندانی بر قیمت طلا نخواهد داشت چراکه این مساله قبلاً تاثیر خود را بر قیمت این فلز گرانبها داشته است. رایان مک‌کی تحلیلگر ارشد موسسه تی‌دی‌اس گفت: اظهارات جرومی پاول رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در پایان این نشست اهمیت زیادی خواهد داشت. لحن بیانیه فدرال رزرو و چشم‌انداز آن از نرخ تورم آمریکا طی ماه‌های آینده اهمیت زیادی دارد.

اما در خصوص مذاکرات اخیر میان آمریکا و کره شمالی، به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تحقیقات نشان می‌دهد چنانچه مذاکرات میان دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون به شکلی مسالمت‌آمیز پیش برود، می‌تواند باعث رشد بازار سهام چین و همچنین بورس اوراق بهادار ایالات‌متحده آمریکا شود. این نتیجه که بر اساس مطالعه واکنش بازارهای مالی به دست آمده است، همچنین نشان می‌دهد که اگر این مذاکرات شکست بخورد، می‌تواند به بازار سهام اروپا آسیب بزند. این مطالعه بر اساس ۱۹ نمونه از زمان قدرت گرفتن کیم جونگ‌اون در سال ۲۰۱۱ انجام شده است. برای مثال، سهام صندوق قابل معامله (iShares China) پس از دیدار رهبران دو کره، به طور میانگین دو روز معاملاتی با رشد 9 /0درصدی همراه شد که نشان‌دهنده ارتباط مستقیم بهبود روابط و روند معاملات در کشوری همچون چین است.

رکوردشکنی پیاپی سکه

هفته گذشته بازار سکه، شاهد رکورد‌شکنی مداوم سکه بود. شکست پی‌درپی مرزهای مقاومتی در بازار سکه، بازتابی از تغییر انتظارات معامله‌گران است. در اولین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی با ۸۰ هزار تومان افزایش به قیمت دو میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید. ثبت سقف تاریخی سکه در شرایطی رقم خورد که بهای طلای جهانی و دلار در بازار داخلی رشد خاصی نداشت. بیشتر فعالان بازار صعود ۸۰‌هزارتومانی سکه را بازتابی از انتظارات معامله‌گران دانسته‌اند. رکوردزنی سکه در شرایطی رخ داد که در بازار غیررسمی ارز، دلار نوسان خاصی را از خود نشان نداد و در همان ابتدای کانال شش هزار و ۵۰۰ تومان باقی ماند.

روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی به سوی مرز دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت کرد و سقف جدیدی را به ثبت رساند. روز یکشنبه، سکه تا ساعت ۴ بعدازظهر ۱۵۵ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت دو میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید. این میزان رشد روزانه از ابتدای سال ۹۲ بی‌سابقه بود و موجب شد که سقف تاریخی جدیدی در بازار به ثبت برسد. به گفته فعالان، نزدیک شدن به عید سعید فطر یکی از متغیرهایی است که خرید فیزیکی را در بازار سکه بالا برده است. با این حال، به نظر می‌رسد در کنار این متغیر، عوامل مهم‌تری در رشد کم‌سابقه سکه اثرگذار بوده‌اند. مهم‌ترین موضوع از نظر فعالان به تغییر انتظارات معامله‌گران و به‌تبع آن تغییر موقعیت آنها مربوط بوده است. به گفته برخی بازیگران بازار، مسکوت ماندن دوماهه بررسی FATF در مجلس شورای‌اسلامی یکی از عواملی بود که شیب افزایش قیمت سکه را در این روز بالاتر برد. سکه تمام بهار آزادی پس از ثبت چهار افزایش متوالی، روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت. در بیست و یکمین روز خردادماه، سکه ۲۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت دو میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید، قیمت دلار در ساعات انتهایی این روز نیز در معاملات غیررسمی اوج گرفت. برخی معامله‌گران دلار را در مرز شش هزار و ۸۵۰ تومان قیمت زدند.

سکه در چهارمین روز هفته یکی از مهم‌ترین مرزهای مقاومتی یعنی نقطه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را شکست و به قیمت دو میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۹۰ هزار تومان بالاتر از روز دوشنبه بود و موجب شده بود سکه به سقف تاریخی جدیدی برسد. در این روز در حالی که قیمت دلار در بازار تهران به بالای مرز هفت‌هزارتومانی رفت، ارزش این ارز در تمام شهرهای مرزی زیر شش هزار و ۹۰۰ تومان گزارش شده بود.

ابتدای روز پنجمین هفته، صحنه جهش سکه تمام بهار آزادی به سوی مرز روانی دو میلیون و 600 هزار تومان بود. با این حال، با نزدیک شدن به این مرز، فلز گرا‌نبهای داخلی یکی از سنگین‌ترین سقوط‌های روزانه خود را تجربه کرد و از کانال دو میلیون و 590 هزار تومان به سوی کانال دو میلیون و 520 هزار تومان قدم برداشت. بخشی از معامله‌گران این برگشت قیمتی را نشانه‌ای از اصلاح قیمت سکه دانستند؛ از نظر آنها قیمت سکه در کوتاه‌مدت به سقف قیمت خود رسید. روز چهارشنبه، دلار در مقطعی در بازار تهران تا مرز هفت هزار و 300 تومان بالا رفت. البته در ساعات انتهایی روز قیمت این ارز در بازار غیررسمی کمی تعدیل شد و قیمت با افت مواجه شد. آخرین قیمت‌ها حدود ساعت 4 بعدازظهر هفت هزار و 200 تومان بود.

افزایش قیمت سکه در هفته گذشته واکنش‌های رسمی نیز در پی داشته است. رئیس‌کل بانک مرکزی افزایش بهای سکه را بیشتر به عوامل روانی نسبت داد و عنوان کرد مشکلی در سمت عرضه وجود ندارد. وی عنوان کرد که در طرح پیش‌فروش هفت میلیون سکه فروخته شده است. همچنین رئیس شورای‌عالی کانون صرافان، با اشاره به گرایش سرمایه‌های مردم برای تبدیل به ارز و سکه اظهار کرد: به دلیل تصمیمات جدید دولت برای ارز، سرمایه‌های مردم به سمت خرید سکه سوق پیدا کرده که همین افزایش تقاضا نسبت به عرضه، سبب ایجاد حباب در قیمت سکه شده است.

سه سدشکنی شاخص بورس

شاخص بازار بورس تهران در آخرین روز هفته گذشته با یک جهش بی‌سابقه 2768 واحد افزایش یافت و به سطح 99 هزار و 146 واحد رسید. در پی این افزایش شاخص کل بازار بورس تهران در یک روز سه کانال‌شکنی ثبت کرد که بازدهی هفتگی 3 /3درصدی را به دست آورد. به این ترتیب دماسنج بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 2856 واحد افزایش داشته که بازدهی سه‌درصدی را ثبت کرده است. شاخص کل هم‌وزن نیز در هفته منتهی به 23 خردادماه سال جاری 567 واحد افزایش یافت و به سطح 17 هزار و 889 واحد رسید. آمارها نشان می‌دهند در آخرین روز بازار در هفته گذشته بیش از 80 درصد نمادها سبزرنگ بودند که رشد هم‌گام شاخص کل هم‌وزن با شاخص کل (3 /3 درصدی) نیز تاکید دیگری بر این موضوع است.

شاخص کل فرابورس نیز در هفته مورد بررسی 7 /3 درصد رشد کرد و به سطح 73 /1153 واحد رسید. کارشناسان معتقدند نشانه‌های رشد شاخص پس از اعلام بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر تک‌نرخی شدن نرخ ارز در بازار دیده می‌شد اما تصمیم‌های بعدی نهاد سیاستگذار پولی و بانکی کشور مبنی بر ثبت سفارش‌های وارداتی در سامانه نیما از سرعت رشد قیمتی بازار کاست. اما پس از ارسال بخشنامه مربوط به کالاهای مشمول تحویل ارز صادراتی و افزایش قابل توجه فاصله نرخ ارز غیررسمی با نرخ بانک مرکزی، معامله‌گران امیدوار شدند که امکان تبدیل ارز صادراتی با نرخ‌های بالاتر و پتانسیل تورمی ناشی از رشد قیمت‌های فروش در داخل ایجاد شده است. ترکیب این دو عامل در هفته گذشته به ویژه در روزهای پایانی هفته موجب خوش‌بینی فزاینده معامله‌گران و جهش بیش از سه هزار واحدی شاخص کل شد.

در هفته منتهی به 23 خردادماه سال جاری، از میان صنایع فعال در بازار سرمایه، گروه لاستیک و پلاستیک با رشد 5 /13درصدی در شاخص خود بالاترین بازدهی را به خود اختصاص داد. دومین گروه با بهترین عملکرد گروه ساخت دستگاه و وسایل ارتباطی بود که بازدهی 8 /12درصدی را کسب کرد. گروه فلزات اساسی نیز در هفته مورد بررسی بازدهی هفت‌درصدی را به خود اختصاص داد و جایگاه سوم را به دست آورد. در مقابل، گروه بیمه و صندوق بازنشستگی با بازدهی منفی 7 /1 درصد بدترین عملکرد هفتگی را کسب کرد.

اخبار کدال

هفته گذشته در گروه دارویی، داروسازی زهراوی عملکرد سال مالی قبل را افزایش ۳۲درصدی زیان اعلام کرد. این شرکت در حالی درآمد هر سهم سال مالی اسفند قبل را ۱۹۰۰ ریال زیان اعلام کرده بود که ۳۲ درصد به این زیان اضافه کرد تا پرونده سال مالی قبل را با ضرر ۲۵۱۶ریالی به ازای هر سهم ببندد. «دزهراوی» علت این رویداد ناخوش را کاهش فروش به دلیل شناسایی کامل جوایز و تخفیفات فروش نزد تمامی شرکت‌های پخش و نهایی کردن صورت تطبیق حساب‌های فی‌مابین و افزایش بهای تمام‌شده به دلیل افزایش نرخ ارز بانک مرکزی در جهت خرید مواد اولیه خارجی دانسته است. در گروه دارویی همچنین داروسازی امین ۱۵۰ ریال تقسیم کرد. در گروه دارویی، گروه دارویی سبحان در مجمع خود با تقسیم سود ۷۵۰ ریالی معادل ۹۶ درصد سود محقق‌شده خود موافقت کرد. علاوه براین، داروسازی کاسپین نیز در مجمع ۲۴۰ تومان سود نقدی تقسیم کرد.

در گروه سرمایه‌گذاری، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ماهه منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را حسابرسی‌شده و با سرمایه معادل ۴۰۰ هزار میلیون ریال منتشر کرد. «وگستر» در دوره یک‌ساله مزبور به ازای هر سهم ۳۶ ریال سود اختصاص داد. این شرکت در سال مالی ۹۵ به ازای هر سهم ۱۱۹ ریال زیان شناسایی کرده بود. همچنین در هفته گذشته، سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای رسمی از تمدید ۳۰روزه مهلت افزایش سرمایه شرکت به‌پرداخت ملت خبر داد. بر همین اساس، افزایش سرمایه ۱۱۱درصدی شرکت به‌پرداخت ملت که از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی است، تا ۲۲ تیرماه تمدید شد.

در گروه خودرو، شورای رقابت مجوز افزایش 6 /5 تا ۱ / ۷درصدی قیمت محصولات سه شرکت خودروسازی ایران‌خودرو، سایپا و مدیران خودرو را از اول تیر صادر کرد. رضا شیوا در خصوص زمان اجرای افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: از اول تیرماه امسال خودروسازان می‌توانند حداکثر به میزان درصدهای اعلامی، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

در گروه لاستیک، شرکت تولیدی ایران تایر در دوره یک‌ساله منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ مبلغ ۳۸ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل ۹۷ درصد کاهش داشت. بر این اساس «پتایر» مبلغ ۳۸ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد. «پتایر» در پایان سال مالی ۹۵ مبلغ ۱۳۵۷ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داده بود. در گروه سرمایه‌گذاری، پارس توشه در دوره یک‌ساله منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ مبلغ ۵۵۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل ۳۲ درصد کاهش داشت. «وتوشه» در پایان سال مالی ۹۵ مبلغ ۸۱۸ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داده بود. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها