شناسه خبر : 22775 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رکوردزنی 16 ماهه بورس

نوسان دلار در سطح 3800 تومان محدود شد

بهای نفت هفته گذشته نوسان قابل توجهی نداشت و تقریباً بهای نفت برنت و آمریکا در یک کانال قرار داشت. اما روند بهای طلا، به واسطه افزایش تنش‌های ژئوپولتیک، کاهش شاخص دلار و آمارهای اقتصادی چین باعث رشد طلا شده بود. در بازار داخل مهم‌ترین خبر را می‌توان قرارداد مشترک رنو و ایدرو دانست، قراردادی که باعث انحصارشکنی تولید خودرو در داخل کشور خواهد شد و سطح رقابت را در بازار تولید خودرو افزایش خواهد داد. هفته گذشته شاخص بازار بورس با تداوم حرکت صعودی خود به بیشترین مقدار طی 16 ماه اخیر رسید. رشد بهای جهانی کالاهای اساسی و مشخص شدن گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه دولت دوازدهم دو عامل اصلی در رشد این شاخص عنوان شده است.

بهای نفت هفته گذشته نوسان قابل توجهی نداشت و تقریباً بهای نفت برنت و آمریکا در یک کانال قرار داشت. اما روند بهای طلا، به واسطه افزایش تنش‌های ژئوپولتیک، کاهش شاخص دلار و آمارهای اقتصادی چین باعث رشد طلا شده بود. در بازار داخل مهم‌ترین خبر را می‌توان قرارداد مشترک رنو و ایدرو دانست، قراردادی که باعث انحصارشکنی تولید خودرو در داخل کشور خواهد شد و سطح رقابت را در بازار تولید خودرو افزایش خواهد داد. هفته گذشته شاخص بازار بورس با تداوم حرکت صعودی خود به بیشترین مقدار طی 16 ماه اخیر رسید. رشد بهای جهانی کالاهای اساسی و مشخص شدن گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه دولت دوازدهم دو عامل اصلی در رشد این شاخص عنوان شده است.

حبس طلای سیاه در کانال 52‌دلاری

هفته گذشته نوسان بهای نفت برنت در سطح 52 دلار در هر بشکه بود و سطح نوسان روزانه به کمتر از یک دلار می‌رسید. به گزارش بانک مرکزی، روز دوشنبه، به دلیل فروش‌های سوداگرانه ناشی از افزایش تولید نفت بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی و نگرانی‌ها پیرامون افزایش تولید اوپک و آمریکا، بهای نفت دو درصد کاهش یافت. در این روز، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد؛ تولید میدان نفتی «شرارا» پس از وقفه کوتاه به حالت عادی برگشته و این امر منجر به افزایش تولید نفت این کشور در اواخر ماه ژوئن به بیش از یک میلیون بشکه در روز شد.

در پی افزایش تولید ماه جولای اوپک به بالاترین سطح در سال جاری و رشد صادرات آن به بالاترین سطح تاریخی، تردیدهایی پیرامون اثربخشی توافق کاهش تولید نفت از سوی اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ از جمله روسیه به وجود آمده است. مقامات کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک طی نشستی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ابوظبی، در مورد راه‌های افزایش هماهنگی پیرامون توافق نفتی برای کاهش تولیدات به میزان 8/1 میلیون بشکه در روز با یکدیگر گفت‌وگو کردند. اگرچه آمار منتشره از سوی موسسه بیکرهیوز نشان می‌دهد تعداد حفر چاه‌های نفتی آمریکا در هفته منتهی به 4 آگوست با یک حلقه کاهش به 765 حلقه رسیده، اما تولیدات نفت آمریکا همچنان در بالاترین سطح باقی مانده است. تولید هفتگی نفت آمریکا در هفته منتهی به 28 جولای به بالاترین سطح از آگوست 2015(43/9 میلیون بشکه در روز) رسید. این میزان از کمترین سطح تولید در ژوئن سال گذشته، 12 درصد بیشتر است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، احتمالاً سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته گذشته 2/1 میلیون بشکه کاهش داشته است اما تا منتشر شدن آمارهای رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در چهارشنبه‌شب به وقت تهران، نمی‌توان با قطعیت درباره کاهش یا افزایش سطح ذخایر نفت خام آمریکا قضاوت کرد. همچنین عربستان سعودی با کاهش چشمگیر صادرات روزانه نفت خام خود به آمریکا، در جهت کاستن از سطح ذخایر نفت خام تجاری این کشور تلاش بی‌وقفه‌ای دارد. از نگاه عربستان سعودی، از آنجا که افزایش سطح ذخایر نفت خام تجاری آمریکا یکی از علل مهم ریزش قیمت جهانی نفت است، کاهش سطح این ذخایر می‌تواند قیمت‌ها را با رشد همراه کند. برنامه شرکت آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) برای ماه سپتامبر این است که دست‌کم 520 هزار بشکه نفت کمتری به مشتریانش در سراسر دنیا به‌ویژه به مشتریان عمده‌اش در آسیا عرضه کند. عربستان در حالی برای ماه آینده میلادی برنامه کاهش عرضه نیم میلیون بشکه‌ای در روز را دارد که در ماه جاری (آگوست) نیز صادرات خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان یک میلیون بشکه کاهش داده است. در این ماه سهم آمریکا از کاهش صادرات نفت خام عربستان سعودی 600 هزار بشکه در روز بوده است. بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک در حالی این اقدامات را در راستای انجام تعهداتش برای اجرای اثرگذاری هرچه بهتر طرح کاهش تولید و رشد قیمت‌ها اعلام کرده است که در عین حال نمی‌توان از افزایش مصرف داخلی این کشور در فصل گرما چشم‌پوشی کرد. تغییر و تحولات نفت طی هفته گذشته بهای نفت برنت را در کانال 52 دلار و نفت آمریکا را در بازه 49‌دلاری نگه داشته است. البته این آمارهایی بود که در ساعت 18 روز چهارشنبه ثبت شده بود.

رشد طلا با افزایش تنش‌ها

اونس روز دوشنبه را با یک دلار افت به بهای 1257 دلار آغاز کرد. اما سه‌شنبه با افزایش چهار‌دلاری به سطح 1261 دلار رسید. روز چهارشنبه نوسانات افزایشی تداوم یافت و بهای آن تا سطح 1265 دلار رسید. اونس روز دوشنبه از سویی تحت حمایت افت شاخص دلار و از سوی دیگر تحت فشار رشد بورس‌ها بود تا در نهایت با تنها یک دلار افت مواجه شود. دلیل دیگر نوسان‌های محدود، نبود داده‌های بنیادین جدید بود. همچنین روزهای خلوتی بازارها شروع شده است. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه نوشت: «بیشتر اروپا در آگوست در تعطیلی است و بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایالات‌متحده هم به تعطیلات می‌روند. این امر می‌تواند بازارها را تا پس از تعطیلات روز کارگر در آمریکا در اوایل سپتامبر، خلوت کند.» شاخص دلار که جمعه قبل جهش کرده بود، دوشنبه در تعدیل روند، افت کرد، اما رکوردشکنی بازارهای سهام مانع کمک دلار به طلا شد.

سه‌شنبه تحت حمایت افت شاخص دلار و همچنین افت شاخص‌های سهام با نوسان‌های افزایشی آغاز شد. شاخص دلار که دوشنبه تا عدد 43/93 واحد افت کرده بود، سه‌شنبه را هم با افت آغاز کرد. همزمان، بازارهای سهام که دوشنبه، اوجی تاریخی را تجربه کرده بودند، افت کردند. دوشنبه، ادامه توجه معامله‌گران به بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهان و تداوم انتشار داده‌های خوب درآمدی شرکت‌ها، رشد بورس‌ها را تکرار کرد، اما سه‌شنبه، داده‌های بد از تجارت چین، شاخص‌ها را متاثر کرد. آماری که به تازگی منتشر شده، کمتر از انتظارها بوده است. صادرات دومین اقتصاد بزرگ، چین، در جولای 2/7 درصد رشد داشته، اما این ضعیف‌ترین رقم از فوریه است. تحلیلگران انتظار رشدی 9/10‌درصدی را داشتند. این داده‌ها نگرانی‌های تازه‌ای را درباره تاثیر پذیرفتن اقتصاد جهان پدید آورد.

اونس روز چهارشنبه را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد. در این میان، رشد ین و البته فرانک سوئیس می‌توانست شاخص دلار را به شدت تحت فشار قرار دهد، اما معامله‌گران بازار ارز با نگاه به داده‌های خوب اقتصادی اخیر، در انتظار اخبار بیشتر سیاسی ماندند.

به گزارش رویترز افزایش شدید تنش‌ها، بازارهای مالی را درنوردید و مقام‌ها و تحلیلگران آمریکا را تشویق کرد که به کاخ سفید هشدار دهند که بیش از این گرفتار مسابقه درگیری لفظی با کره شمالی نشود. روند افت بورس‌ها که سه‌شنبه (در آمریکا) با تضعیف شاخص‌های آمریکایی شروع شده بود، چهارشنبه با افت بورس‌های آسیایی و بعد اروپایی پی گرفته شد. روز چهارشنبه شاخص معیار کره جنوبی و نیکی ژاپن حدود یک درصد افت کردند و همزمان، خرید ین ژاپن به عنوان سرمایه امن تشدید شد. ویراج پاتل، استراتژیست فارکس در «آی‌ان‌جی» لندن می‌گوید: «تشدید خطرهای ژئوپولتیک، ریسک‌پذیری را به ریسک‌گریزی تغییر داده است. باید صبر کنیم و ببینیم که این وضعیت چقدر ادامه پیدا خواهد کرد.»

عقب‌نشینی دلار در بازار تهران

در حالی که در هفته‌های گذشته روند بهای دلار افزایشی شده بود و بهای آن به بیش از 3830 تومان نیز رسید، اما با تعدیل قیمت در هفته گذشته روند نزولی را پشت سر گذاشت و در انتهای هفته سطح قیمت در حدود 3807 تومان ثبت شد. بیشترین کاهش قیمت در روز یکشنبه ثبت شد که موجب شد بهای دلار در یک روز 15 تومان کاهش یابد. این بیشترین میزان افت دلار از اول خرداد بود و موجب شد که این ارز به کمترین قیمت از 10 مرداد برسد. دیدگاه‌های متفاوتی در مورد افت دلار در روز دوم هفته در بازار وجود داشت. تعدادی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز در اوایل دولت دوازدهم یکی از خبرهایی بود که بخشی از معامله‌گران پیرامون آن جوسازی کردند و زمینه‌ساز افت قیمت شدند. این در حالی بود که بخش زیادی از فعالان بازار باور داشتند، کاهش تقاضا برای حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را در بازار داخلی کاهشی کرد. در کنار این، گروهی از بازیگران باتجربه بازار عنوان کردند که بهای شاخص ارزی در هفته‌های گذشته به سقف رسیده بود، همین موضوع موجب شد که میزان فروش‌ها در ابتدای هفته قبل رشد کند.

در شرایط کنونی، افزایشی‌های بازار به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اولین گروه در انتظار رشد دلار در آستانه مرز روانی 3800 تومان هستند. دومین گروه اعتقاد دارند، روند افزایشی دلار در مردادماه به پایان رسیده است و روزهای افزایشی این ارز از اوایل شهریورماه آغاز خواهد شد. آنها باور دارند، در آن مقطع زمانی ورود بیشتر تقاضای مسافرتی زمینه‌ساز رشد قیمت خواهد شد. سومین دسته افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، قیمت دلار پس از پایین رفتن از مرز 3800 تومان به جاده افزایشی بازخواهد گشت. این دسته اعتقاد دارند، عده زیادی انتظار دارند پیش از افت دلار به کانال پایین‌تر تقاضا در بازار بالا برود؛ ولی یکی از تاکتیک‌های نوسان‌گیران از نظر آنها این است که از کانال پایین‌تر به بازار وارد شوند. علت این موضوع به غافلگیری بیشتر بازار نسبت داده شده است.

حضور قدرتمند رنو در ایران

هفته گذشته، قرارداد ایدرو و رنو بالاخره پس از کلی کش و قوس و تاخیر به امضا رسید تا برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور، یک شرکت خارجی به‌صورت مستقل در ایران حضور پیدا کند. پس از توافق هسته‌ای و برجام بود که برخی خودروسازان خارجی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده و در این بین، رنو نیز یکی از مشتاقان از سرگیری فعالیت‌هایش در کشور بود.

رنو و ایدرو در اوایل پاییز سال گذشته و در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس، تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند، با این حال روند تبدیل آن به قرارداد، ماه‌ها طول کشید. در آن زمان اعلام شد که دو طرف بر سر همکاری مشترک با یکدیگر به توافق رسیده و در آینده‌ای نزدیک نیز قرارداد میان آنها به امضا خواهد رسید.

رنوی فرانسه و شرکای داخلی، 660 میلیون یورو برای تولید خودرو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت فرانسوی رنو از 10 سال پیش تاکنون با اجرای قرارداد پلت‌فورم مشترک X90 حضور فعالی در بازار خودرو ایران دارد. اما با امضای این قرارداد برای اولین بار یک شرکت خارجی به صورت مستقل به تولید خودرو در ایران خواهد پرداخت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حضور متفاوت رنو می‌تواند قطب دیگری از خودروسازی کشور را تشکیل دهد و این صنعت را از دوقطبی بودن برهاند. طبق قراردادی که روز دوشنبه منعقد شد، رنو سهمی 60‌درصدی خواهد داشت و سهم سازمان گسترش 20 درصد و سهم شرکت بخش خصوصی حاضر در این قرارداد نیز 20 درصد خواهد بود. در فاز اول، دو محصول جدید رنو یعنی نیوداستر و نیوسیمبول با تیراژ 150 هزار دستگاه در سایت خودروسازی بن‌رو تولید خواهند شد که محصولات تولیدی از اواخر سال آینده وارد بازار می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود قیمت محصولات نیز زیر 100 میلیون تومان باشد.

رکوردزنی شاخص کل

در هفته منتهی به 18 مردادماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران با 313 واحد افزایش به بیشترین مقدار خود در 16 ماه اخیر رسید. به نظر می‌رسد ادامه رشد بهای جهانی کالاهای اساسی و مشخص شدن گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور برای کابینه دولت دوازدهم دو دلیل عمده‌ای بوده که با بازخورد مثبت سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه مواجه شده و رشد شاخص کل را به همراه داشته است.

در هفته منتهی به 18 مردادماه سال جاری، شاخص کل بورس تهران با 4/0 درصد رشد به سطح 81 هزار و 3/579 واحد رسید. بررسی روند شاخص در دو سال اخیر نشان می‌دهد که در هفته گذشته شاخص به بیشترین مقدار خود در 16 ماه اخیر رسیده است. این در حالی است که دو شاخص کل فرابورس و شاخص کل هم‌وزن در هفته گذشته با افت اندک همراه بوده‌اند. شاخص کل فرابورس با 8/0 درصد افت به سطح 924 واحد و شاخص کل هم‌وزن با 6/0 درصد کاهش به سطح 1700 واحد رسیده است. به‌رغم رشد شاخص کل، میانگین ارزش روزانه معاملات نسبت به هفته پیش 20 درصد افت داشته است. متعادل شدن معاملات به‌پرداخت ملت و کاهش حجم معاملات در نماد این شرکت و نیز کاهش ارزش معاملات تولیدکنندگان فلزات اساسی از مهم‌ترین دلایل افت ارزش معاملات در این هفته بوده‌اند.

بررسی شاخص شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد در هفته منتهی به 18 مردادماه، گروه حمل و نقل با 11 درصد افزایش شاخص بهترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد افزایش 11‌درصدی این گروه در پی رشد 5/12‌درصدی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در نماد معاملاتی «حکشتی» باشد. پس از این گروه، شاخص گروه زراعت با رشد 2/7‌درصدی در جایگاه دوم بهترین عملکرد هفتگی قرار گرفت. در این شاخص سه نماد «زگلدشت»، «زمگسا» و «تلیسه» قرار دارد که هر سه تقریباً هفته متعادل و سبزی را پشت سر گذاشته‌اند. گروه محصولات چوبی نیز با سه درصد رشد هفتگی سومین شرکت در میان بهترین بازدهی‌های هفتگی بوده است. علاوه بر این، رشد بهای جهانی کالاهای اساسی موجب رشد تولیدکنندگان فلزات اساسی و کانه‌های فلزی شده است و شاخص این دو گروه به ترتیب 8/2 و 7/1 درصد رشد داشته‌اند و سبب رشد شاخص کل در هفته گذشته شده‌اند. از سوی دیگر گروه سایر معادن با افت شاخص 4/3‌درصدی بدترین عملکرد را در میان صنایع فعال بازار به خود اختصاص داد. شاخص گروه کاشی و سرامیک نیز 3/3 درصد افت داشت و در جایگاه دوم قرار گرفت و پس از آن گروه انتشار و چاپ 7/2 درصد کاهش شاخص را تجربه کرد و جایگاه سوم بدترین عملکرد هفتگی را به خود اختصاص داد.

بازگشایی پالایشی‌ها

در هفته منتهی به 18 مردادماه سال جاری، در میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در نماد معاملاتی «سرچشمه» با حدود 9/19 درصد رشد قیمتی بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کرد. پس از آن، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در نماد «فرآور» با حدود 9/16 درصد افزایش قیمت در لیست پرسودهای هفته گذشته قرار گرفت. شرکت معادن بافق با نماد «کبافق» از گروه کانه‌های فلزی حدود 4/13 درصد بر ارزشش افزوده شد و در جایگاه سومین نماد پرسود هفته قرار گرفت.

 در مقابل شرکت بیمه میهن در نماد معاملاتی «میهن» 7/24 درصد از ارزش خود را از دست داد و ضعیف‌ترین بازده هفتگی را به خود اختصاص داد. «میهن» که در گروه بیمه و در بازار عادی فرابورس معامله می‌شود در آخرین روز هفته گذشته با پیام ناظر مبنی بر بازگشایی نماد معاملاتی میهن، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بر روی تابلوی بازار بازگشت و در روز بازگشایی، 8/22 درصد افت قیمتی را تجربه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران در نماد «ثتران» و شرکت بیمه سامان نیز در نماد معاملاتی «بساما» با افت 4/14 درصد، دو شرکت پرضرر این هفته شدند. «ثتران» که از اوایل مردادماه به موجب اعلام شرکت مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات پیش‌بینی، متوقف بود، پس از دو هفته بازگشایی شد و در روز بازگشایی 11 درصد به سهامداران خود ضرر زد. شرکت داده‌پردازی ایران نیز در نماد معاملاتی «مداران» 7/12 درصد از ارزش خود را از دست داد و در جایگاه سوم بدترین بازدهی هفتگی قرار گرفت.

علاوه بر این، در بین صنایع، تولیدکنندگان فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را داشته و در میان تمامی شرکت‌ها، فولاد مبارکه اصفهان و سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین ارزش معاملات را داشته‌اند. از دیگر اخبار این هفته شرکت‌ها، بازگشت دو شرکت پالایش نفت تبریز و پالایش نفت شیراز در آخرین ساعات معاملاتی هفته گذشته به تابلو معاملات بود. دو نماد «شبریز» و «شراز» بازگشایی شده و این دو شرکت به ترتیب 4/5 و 9/1 درصد رشد داشته‌اند. پالایش نفت تبریز در جدیدترین پیش‌بینی، برای هر سهم در سال مالی 96 مبلغ 688 ریال سود برآورد کرده که نسبت به پیش‌بینی قبلی نزدیک به 170 درصد تعدیل مثبت داشته است. پالایش نفت شیراز نیز در پیش‌بینی اخیر خود، سود هر سهم را برای سال مالی 96 با تعدیل مثبت 75‌درصدی، 1211 ریال اعلام کرده است.

همچنین هفته گذشته بر اساس اخبار منتشر شده در بازار پول، رئیس‌کل بانک مرکزی بر کاهش سود سپرده بانکی مجدداً تاکید کرده و با تصویب شورای پول و اعتبار، مسوولیت مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های موسسات «البرز ایرانیان» به بانک تجارت، «افضل توس» به بانک آینده و «وحدت (آرمان)» به موسسه اعتباری ملل محول شده است. گروه بانک در هفته گذشته حدود 2/0 درصد افت شاخص داشت و همچنان دو بانک انصار و خاورمیانه در این گروه مجاز به معامله بودند.

تازه‌وارد بازار

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، تعداد 10 میلیون معادل 10 درصد سهام شرکت مبین وان کیش برای اولین بار در فرابورس و با قیمت 3470 ریال در نماد «اوان» عرضه شد. این شرکت برای سال مالی منتهی به اسفند 96 درآمد هر سهم را 533 ریال برآورد کرده و در سه‌ماه نخست 27 درصد آن را پوشش داده است. 

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها