شناسه خبر : 46270 لینک کوتاه

آخرین وضعیت آنفلوآنزا

آیا بازار تهران ایمن‌سازی شد؟

شهردار منطقه ۱۲ اعلام کرد در هماهنگی با مقام قضایی، موانع ایمن‌سازی بازار مرتفع شده است. به گزارش ایسنا، وحیدرضا محمدی‌انارکی در واکنش به گزارش عضو شورای شهر در خصوص وضعیت ایمنی بازار تهران گفت: «عمده موضوعاتی که در بازار وجود دارد به علت تعدد دستگاه‌هاست به‌گونه‌ای که ۳۰ درصد بازار، اوقافی است که باید سازمان اوقاف به تکلیف خود عمل کند. همچنین ۴۰ درصد بازار نیز در حوزه میراث فرهنگی است و مابقی بازار نیز متاثر از مسائل میراثی است که باید هر اقدامی در بازار تهران با نظر میراث فرهنگی باشد.» او با بیان اینکه در این ‌مدت، اتفاقات خوبی رخ داده و ۳۴ سرای بازار و تیمچه و بیش از سه هزار واحد تجاری ایمن‌سازی شدند، گفت: البته باید صنوف هم اقداماتی در این‌ زمینه انجام دهند. با اعتبارات جاری شهرداری امکان تحقق ایمن‌سازی بازار میسر نیست و بحران حل نمی‌شود: «باید اعتباری بگذاریم و یک کار رقابتی شکل بگیرد تا ۳۴ سرا در حوزه ایمن‌سازی رقابت کنند.»

پذیرش ۴۸۰۰ دانشجوی پزشکی طی دو سال

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه توان افزایش ۲۰درصدی پذیرش دانشجوی رشته پزشکی را برای سال آینده ندارد، گفت: «در دو سال اخیر، چهار هزار و ۸۰۰ دانشجوی پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی پذیرفته شده‌اند.» به گزارش ایرنا، ابوالفضل باقری‌فرد با اعلام اینکه با افزایش بی‌رویه دانشجوی پزشکی مخالفیم و باید زیرساخت‌های آموزش ازنظر کمی و امکانات فراهم شود، ادامه داد: «براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، برای افزایش ظرفیت آموزش پزشکی، قرار بود چهار هزار دانشجو تا پایان سال قبول کنیم که از این تعداد چهار هزار و ۸۰۰ نفر پذیرش کردیم.» معاون وزیر بهداشت با انتقاد از اینکه زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی فراهم نشده است و آموزش وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: «اکنون تخت‌های بیمارستانی برای دانشجویان پزشکی کافی نیست درحالی‌که براساس استاندارد باید به‌ازای هر ۱۰۰ دانشجو پنج شش تخت در اختیار باشد.»

آخرین وضعیت آنفلوآنزا

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع بیماری‌های تنفسی مرتبط با فصل سرما از جمله آنفلوآنزا در کشور شرایط بحرانی ندارد، گفت: «وضعیت تامین سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز جهت درمان بیماری‌های فصل سرما، مناسب است.» حسین فرشیدی درباره بیماری‌های تنفسی و واگیرداری همچون آنفلوآنزا و کرونا به ایسنا گفت: «شرایط از حالت نرمال خود خارج نشده است اما باید هرلحظه آمادگی وقوع اتفاق یا شیوع بیماری را داشته باشیم.» فرشیدی برای جلوگیری از شیوع خارج از کنترل بیماری‌های واگیردار و تنفسی توصیه کرد: «افرادی که یک سال از آخرین تزریق واکسن آنفلوآنزای آنها گذشته است، حتماً واکسن آنفلوآنزا را که در تمام داروخانه‌ها در دسترس است، تزریق کنند. در اماکن شلوغ به‌دلیل اینکه امکان آنالیز افراد بیمار وجود ندارد نیز از ماسک استفاده کنند.»

مجازات حبس کم شود

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: «مطالبه ما اتخاذ راهبردی برای کاهش جمعیت کیفری و جایگزین مجازات حبس است.» به گزارش مهر، غلامعلی محمدی ادامه داد: «امروز مجازات ما، حبس‌محور است و مطالبه ما اتخاذ راهبردی برای کاهش جمعیت کیفری و جایگزین مجازات حبس است.» محمدی با تاکید بر اینکه استفاده از جایگزین‌های عام و خاص یک مطالبه قضایی از قضات است، ادامه داد: «ما از قضات درخواست داریم تا برای کاهش مجازات زندان، از ظرفیت‌های قوانین کیفری استفاده حداقلی شود و بیشتر از تاسیسات نوین کیفری در راستای کاهش جمعیت زندانیان استفاده شود.» رئیس سازمان زندان‌ها افزود: «باید به‌سمت کاهش مجازات حبس برویم اما اگر چاره‌ای نداشتیم و مجازات منتهی به زندان شد، متمرکز شویم بر اقدامات اصلاحی برای بازگشت زندانی به اجتماع و باید باز اجتماعی کردن زندانیان در دستور کار قرار گیرد.» رئیس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه باید زندان‌ها به خارج از شهر منتقل شوند تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم، افزود: «زندان باید تنها محلی برای نگهداری مجرمین باشد و اینکه بدهکاران مالی را در زندان نگهداری می‌کنیم، نیاز به توجه دارد.»

موتورسیکلت‌های برقی برای تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و پایانه‌های مسافری شهر تهران از ورود موتورسیکلت‌های برقی برای کار به تهران خبر داد. پوریا علیمردانی به ایسنا گفت: «شهرداری تهران در اقدامی، طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و موتورسیکلت‌های کار را در دستور کار قرار داد و بر همین ‌اساس طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی به‌زودی آغاز می‌شود.» براساس اعلام او، حدود چهار میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که ۲۱ درصد آلایندگی گازی و ۱۰ درصد آلودگی ناشی از ذرات معلق مربوط به موتورسیکلت‌های بنزینی است. او ادامه داد: «شهرداری تهران در نظر دارد با جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی و با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدت و حذف هزینه خرید باتری از طریق راه‌اندازی شبکه سوآپ، این طرح را اجرا کند.» او با اعلام اینکه باتری موتورهای برقی به‌صورت سوآپ است و بر همین ‌اساس متقاضیان آن هزینه‌ای بابت باتری پرداخت نمی‌کنند، گفت: «شارژ موتورسیکلت‌های برقی بین چهار تا هفت ساعت است و قابلیت پیمایش ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر را دارد.»

سه هزار آزمایش ژنتیک برای پرونده پدران خارجی

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور از مراجعه سه هزار نفر برای انجام آزمایش ژنتیک برای فرزندان با پدر خارجی خبر داد. مسعود قادی‌پاشا درباره رفع مشکل شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی به ایسنا گفت: «سازمان پزشکی قانونی آمادگی کامل دارد تا کارهای ژنتیک فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی را که شناسنامه ندارند در سراسر کشور انجام دهد. سال گذشته حدود سه هزار نفر در همین زمینه مراجعه کردند، قبلاً مشکل تامین کیت داشتیم اما حالا کیت‌هایی که مرکز تحقیقات می‌سازد این مشکل را حل کرده است. در سال‌های گذشته ما کیت‌ها را بیشتر برای کارهای تخصصی کشف جرم قتل و بررسی صحنه جرم انجام می‌دادیم اما درحال‌حاضر این آمادگی را داریم تا در کل کشور، نمونه‌ها را بگیریم. در ادامه هم با تایید هویت به مراجع قضایی، این خانواده‌ها می‌توانند برای دریافت شناسنامه اقدام کنند.»

درمان رایگان افراد بالای 65 سال

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «با تمهیدات جدید دولت، افراد بالای ۶۵ سال در بیمارستان‌های دانشگاهی به‌صورت رایگان بستری می‌شوند.» به گزارش ایلنا، صولت مرتضوی با اشاره به آمار ۲ /۳ میلیون‌نفری بیمه‌شده جدید در سازمان تامین اجتماعی، همچنین تحت پوشش بیمه قرار گرفتن 800 هزار نفر از عشایر توسط صندوق عشایر و روستاییان ادامه داد: «در این دولت بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شده است و در حال ‌حاضر تمام اقدامات درمانی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در مراکز این سازمان رایگان است و با تمهیدات جدید دولت، افراد بالای ۶۵ سال در بیمارستان‌های دانشگاهی به‌صورت رایگان بستری می‌شوند، به زودی مشکلات بازنشستگی حل می‌شود.»

پرداخت هزینه تحصیل دانش‌آموزان مستعد چهار دهک

وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که امسال سهم دانش‌آموزان دهک‌های اول، دوم، سوم و چهارم از مدارس سمپاد ۴۵ درصد افزایش یافت. به گزارش ایسنا، رضا مرادصحرایی با اشاره به مصوبه هیات دولت درباره پرداخت هزینه تحصیل دانش‌آموزان مستعد این دهک‌ها، ادامه داد: «دانش‌آموزان تیزهوش 5 /1 تا سه درصد کودکان هر کشوری هستند و ما در ایران روی 8 /1 تا دو درصد دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. اکنون بیش از ۷۰۰ مدرسه تیزهوشان در سراسر کشور فعال هستند و ۱۳۰ هزار سمپادی با شعار «هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری»، در حال تربیت و پرورش هستند.»

تصویب لایحه نرخ عوارض طرح ترافیک

اعضای شورای شهر تهران، لایحه شهرداری تهران درباره «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳» را تصویب کردند. به گزارش ایسنا، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون بودجه شورا در تشریح این لایحه گفت: «براساس پیشنهاد کمیسیون مشترک حمل‌ونقل و بودجه شورای شهر تهران، گفته شد که ورود یا تردد وسایل‌نقلیه به محدوده طرح ترافیک منوط به پرداخت عوارض طرح ترافیک است. عوارض تردد وسایل ‌نقلیه مجاز در هر روز برابر حاصل ضرب نرخ پایه عوارض به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده طرح و ساعت تردد و ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه، یعنی نرخ پایه پیشنهاد ما ۱۰۰ هزار تومان است، اما سه ضریب دارد.» عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «شهرداری ۷۳ هزار تومان پیشنهاد داده بود اما طرح ترافیک اولویت درآمدی برای شهرداری نیست و قرار است که این عوارض بازدارنده باشد و با مبلغ ۷۳ هزار تومان عملاً شهروند را تشویق می‌کنیم که با خودرو شخصی وارد شود و اصلاً هم بحث درآمدی نداریم و امیدواریم اساساً افزایش قیمت سبب شود که کسی وارد طرح نشود و درآمد شهرداری صفر شود.»

فرصت شش‌ماهه به ۱۰۰ بیمارستان

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که در کشور ۳۵۰ بیمارستان حضور دارند که بیش از ۲۵ سال قدمت دارند. به گزارش ایسنا، سعید کریمی با اشاره به این آمار ادامه داد: «این بیمارستان‌ها به اورهال نیاز دارند. وزارت بهداشت به این بیمارستان‌ها طی یک بازه زمانی شش‌ماهه فرصت داده که نسبت به رفع خطر اقدام کنند.» او گفت: «۲۰۰ بیمارستان از ۳۵۰ بیمارستانی که باید نسبت به رفع خطر اقدام می‌کردند، در این ‌زمینه اقدام کردند. پروانه ۱۰۰ بیمارستان به‌دلیل رفع نشدن مشکلات، تمدید نشده است که بیمارستان گاندی نیز جزو همین بیمارستان‌هایی بود که مجوزش تمدید نشده بود.» معاون درمان وزارت بهداشت درباره فرصت در نظر گرفته‌شده برای بیمارستان‌ها گفت: «بیمارستان‌هایی که باید نسبت به خطر اقدام می‌کردند شش ماه فرصت داشتند در این مسیر گام بردارند. این فرصت شش‌ماهه به پایان رسیده و ما فرصت شش‌ماهه دوم را برای بیمارستان‌ها لحاظ کرده‌ایم.» 

♦♦♦

ایرنا: میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد حدود ۵۳ درصد از بازنشستگی‌ها پیش از موعد است. از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر دو‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و حدود ۷۳ همت از این محل درآمد بیمه‌ای کسب شد که این میزان معادل هفت سال بیمه‌شده در دولت قبلی است.

ایسنا:‌ سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست چهارمحال‌و‌بختیاری، با اشاره به وضعیت تالاب گندمان به‌عنوان نامزد ثبت جهانی گفت: ثبت گونه‌های پرنده در این تالاب، به ۳۰۷ مورد رسیده است. وی با اعلام اینکه در سال ۸۸ این تالاب حدود ۵۰ شبانه‌روز در آتش سوخت، ادامه داد: احیای این تالاب از اتفاقات بزرگ کشور در حوزه محیط ‌زیست بود.

ایسنا: صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت پزشکان و کارکنان بیمارستان گاندی توضیح داد و گفت: «آنها که بیمه‌پرداز بودند، همه تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند که تا دایر شدن مجدد بیمارستان، بتوانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.»

مهر:‌ ابراهیم رزم‌پا عضو هیات‌مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران از کاهش سن انجام جراحی‌های زیبایی خبر داد و گفت: در گذشته، سن مورد تایید برای انجام عمل جراحی ۱۸سالگی بود، اما امروزه این سن کاهش یافته و دختران از ۱۴سالگی و پسران پس از ۱۶سالگی شرایط عمل را دارند؛ هرچند سن تنها یک فاکتور است و عوامل دیگری همچون رشد سنی، جسمی، روانی و تکامل روحی، شخصیتی و... نیز در این‌ زمینه تاثیرگذار هستند.

تسنیم: داوود براتی معاون سابق پیشگیری آتش‌نشانی تهران معتقد است قوانین کشور در حوزه ایمنی، همچنان نقص جدی دارند و باید به‌روز شوند، او همچنین پیشنهاد کرد تا یک سازمان ملی به‌عنوان متولی ایمنی و آتش‌نشانی در کشور ایجاد شود.

فارس: مریم آزادی معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: «خدمات فوق‌تخصصی درمان ناباروری، در مراکز دولتی با تعرفه ۹۰ درصد پوشش داده می‌شود.»

ایلنا:‌ سازمان وظیفه عمومی فراجا در واکنش به برخی خبرهای مطرح‌شده درباره کاهش طول مدت خدمت سربازی، اعلام کرد مدت زمان خدمت سربازی تغییر نخواهد کرد.

♦♦♦

کاهش بارش در تهران

شرق نوشت:‌ مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران از کاهش ۳۷درصدی بارش در این استان از ابتدای سال آبی جاری نسبت به بلندمدت خبر داد و گفت: از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه) تا ۱۵ بهمن‌ماه، در استان تهران به شکل پهنه‌ای به‌طور میانگین ۷۴ میلی‌متر باران باریده است که نسبت به بلندمدت ۳۷ درصد کاهش یافته است، ولی نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی ۲۳ درصد افزایش بارش ثبت شده است. سال گذشته نیز کم‌بارش بود، ولی سال جاری کمی بارندگی بیشتر بود. افزایش بارش نسبت به سال گذشته به‌هیچ‌وجه به معنای حل مسئله کمبود بارش انباشته نیست.

 

تشکیل پلیس تخصصی برای کودکان

همشهری نوشت: غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور، تامین حقوق و مصالح کودکان و نوجوانان و حمایت قانونی از آنها را در گرو تشکیل پلیس تخصصی کودکان و نوجوانان دانست. به گفته وی، این تکلیف قانونی روی زمین مانده است. او درباره کودکان بزهکار و لزوم تشکیل پلیس تخصصی اطفال، گفت: نیروی انتظامی مکلف شده از طریق پلیس ویژه اطفال و نوجوانان نسبت به شناسایی کودکان در وضعیت مخاطره‌آمیز و انجام حمایت‌های قانونی برای آنها اقدام کند. 

 

تماس آسان معلولان با 115

ایسنا نوشت: محمداسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران از فراهم شدن امکان برقراری تماس آسان با اورژانس برای معلولان و ناشنوایان خبر داد و گفت: «به‌زودی برای مبتلایان به اوتیسم نیز این اقدام انجام می‌شود.» وی گفت: در استان تهران، طرح ۲۴۷ فعال است. همچنین برای معلولان و ناشنوایان نیز امکاناتی فراهم شده تا به‌راحتی با ۱۱۵ تماس بگیرند. به زودی برای افراد اوتیسم نیز این اقدام انجام می‌شود. برای مصدومان ترافیکی هم تدابیری انجام شده است که اعلام می‌شود. زمان رسیدن موتورلانس در محل حادثه، سه دقیقه و زمان رسیدن آمبولانس نیز بیش از یک دقیقه کاهش پیدا کرده است.

 

سرطان‌های شایع کشور

اعتماد نوشت: براساس اعلام لیلا مودب‌شعار رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، در حال ‌حاضر سرطان‌های پستان، روده بزرگ، ریه، پروستات و معده ازجمله سرطان‌های شایع در کشور هستند که برنامه‌ریزی‌هایی برای تشخیص زودهنگام آنها انجام شده است. وی گفت: غربالگری سرطان پستان و روده بزرگ که از سال‌های گذشته در کشور در حال انجام است، توسعه می‌یابد و به‌زودی غربالگری سرطان ریه و معده در برخی استان‌ها -که آمار مبتلایان در آن استان‌ها بیشتر است- برای اولین‌بار انجام خواهد شد. بازنگری دستورالعمل تشخیص سرطان‌های دهانه رحم، روده بزرگ و پستان در کمیته‌های تخصصی صورت می‌گیرد.